Glaasje draaien

23-01-2023 05:46 204 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vandaag via Facebook een artikel gelezen over iemand die een dwangneurose heeft sinds ze 10 jaar geleden met een vriendin glaasje heeft gedraaid.

Ik heb dat zelf vroeger als kind ooit eens gedaan met mijn broertje omdat ik toch nieuwsgierig was nadat een juf het er in de klas over had gehad, dat het gevaarlijk is en dat iemand helemaal doorgedraaid was met alle gevolgen van dien. Toen dacht ik nog van ja hoor dat geloof ik niet en er gebeurde ook helemaal niks. Mijn moeder heeft het vroeger ook gedaan met vriendinnen waar ook niks gebeurd is.

Omdat ik door dat Facebook artikel er weer aan moest denken wilde ik nu wel eens weten hoe dat nu echt zat en waarom er zoveel spookverhalen de rondte gaan en wat nou de zin en onzin is. Maar ik had beter niet kunnen googlen want naast een paar resultaten die uitleggen dat het onzin is, ook veel vreselijke verhalen van mensen. Kortom ik kan er al de hele nacht niet echt van slapen. Ik geloof er nog steeds niet in maar door al die verhalen... Ik kan me niet voorstellen dat iedereen die maar verzint, misschien worden er wel dingen gezien en gehoord die er niet zijn of op een andere manier te verklaren zijn.

Hoe denken jullie hier over?
Alle reacties Link kopieren Quote
Nooit gedaan. Maar geloof er ook allemaal niet in.
Ik denk dat je jezelf heel wat wijs maakt.
Gewoon je nuchtere verstand gebruiken
Mensen plaatsen altijd verhalen om te chokeren of angst te zaaien
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ken die verhalen ook, vanuit mijn jeugd. Mede daardoor, heb ik me er nooit aan gewaagd. Of het waar is, geen idee, maar reden genoeg om me er niet mee bezig te houden.

Ik was indertijd, en nog wel, een fervent horrorfilm kijker, en mede daardoor scheet ik al in mijn broek.

Daarnaast, wat is de toegevoegde waarde om glaasje te draaien?
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik begrijp best wel waarom dat gevaarlijk gevonden wordt: je gaat geloven aan iets wat niet bestaat omdat je een soort "bewijs" lijkt te zien namelijk een glas wat vanzelf beweegt.

Ik wil het heroverwegen als ik zelf het bord mag maken, het glas mag kopen, de plaats en tijd zelf mag bepalen en iedere deelnemer mag voorzien van myosensoren rond de armen die elke spieractiviteit registreren.

Het zou de wetenschap totaal veranderen als iets vanzelf bewoog. Er is dan weer heel wat om te onderzoeken. ;-D
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het wel eens gedaan vroeger. Ik geloofde er zelf niet in en ben nogal nuchter aangelegd. Een vriendinnetje van mij geloofde er wel in. Zij vertelt er nog steeds wel eens over tegen anderen, dat ze iets voelde, en dat er een raam openwaaide. Ik kan me dat helemaal niet herinneren, volgens mij is er niets gebeurd die avond. Ik denk dan ook dat mensen zelf in hun hoofd een spannende herinnering er van maken en het misschien iets triggert dat er sowieso al was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wist niet eens wat het was. Nooit gedaan dus.

Ik geloof niet echt in zulke dingen, maar tegelijk ben ik er bang voor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik geloof er niet in

Was er vroeger niet zo'n SBS6 programma waarbij BNers dit soort dingen gingen proberen? En dat de tafel dan echt ging vliegen enz :bonk:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb dat vroeger ook met vriendinnen gedaan. “Voorspeld” werd dat ik zou trouwen met de jongen waar ik destijds verliefd op was. Vriendin 1 zou met George Michael trouwen en vriendin 2 met haar toenmalige vriendje. Onnodig te zeggen dat geen van de “voorspellingen” is uitgekomen ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Toevallig een podcast gehoord dat uit onderzoek blijkt dat bij stilte je hersenen van alles erbij gaan bedenken om de stilte in te vullen. Je kan dan geluiden 'horen' die er niet zijn (bijv. een auto). Soort hallucineren en iedereen doet dat.
Ik denk dat dit er mee te maken heeft.
Ik ga sterrenlopen!
Ik heb het ook gedaan .jaren 70
Dood eng .
Snap wel dat je er heel angstig van kan worden .
Alle reacties Link kopieren Quote
Zebra123 schreef:
23-01-2023 07:49
Ik geloof er niet in

Was er vroeger niet zo'n SBS6 programma waarbij BNers dit soort dingen gingen proberen? En dat de tafel dan echt ging vliegen enz :bonk:
Omg memory unlock. Ik herinner me dit super vaag. Een reclame met een vliegende tafel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sjulia schreef:
23-01-2023 07:41
Ik wist niet eens wat het was. Nooit gedaan dus.

Ik geloof niet echt in zulke dingen, maar tegelijk ben ik er bang voor.
Heb ik ook een beetje. Ik geloof er niet in maar zal het ook nooit gaan uitproberen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik geloof er niet in en ben vrij nuchter als persoon. Maar als je psychisch al wat minder stabiel bent, kan ik mij voorstellen dat je doordraait.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik geloof dat het kan, ik heb dan ook in een huis gewoond waar ook een geest woonde.

Het is wel zo dat je geesten met rust moet laten, die geesten hebben zo hun eigen redenen om hier nog een poosje te blijven en de geesten die je oproept met glaasje draaien zijn meestal geen goede geesten.

Die tafel laten vliegen is niet zo moeilijk, een lepel onder je horlogebandje zie je niet in het donker en je kunt er wel de tafel mee opwippen :-D
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een facebookartikel? ;-)


Mbt glaasje draaien, je kan mensen van alles wijsmaken en zo bang maken dat ze zichzelf ziek maken.
Heel bijzonder ook.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ouijabord is ook leuk, ook al eens gedaan net als glaasje draaien, het is vooral hilarisch.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat er een aantal mensen zijn (geweest) die zich niet bewust zijn (waren) van een bepaalde aanleg of ‘zwakte’ en dit ‘aanboren’ met glaasje draaien of bepaalde drugs.

Net zoals met voodoo en shirk en zo. Het heeft alleen effect als je er ergens stiekem in gelooft of er op zijn minst voor open staat. Je gaat dan alledaagse dingen steeds herleiden tot die ene activiteit.

Zelf nooit aan glaasje draaien of ouija borden gedaan, had geen vriendinnen die dat een leuk idee vonden :-).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Geloof er wel in. Maar ik geloof sowieso dat er meer is tussen hemel en aarde, geloof in reïncarnatie etc.

Mijn moeder heeft het in de jaren 70 (of 80) gedaan en ze werd aangesproken met een specifiek koosnaampje dat zij alleen kende.

Ik zou het zelf nooit doen. Mede omdat ik erin geloof 😉.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het nooit doen.
Volgens mij kun je er een hoop ellende van krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik blijf verre van glaasje draaien en Ouija borden. Ik roep in het werkelijke leven ook niet op een druk station: hallo, wie wil er met mij praten? En dan praat ik met wie er maar reageert. Dus hierbij al helemaal niet.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee ik geloof er niet in, allemaal onzin.
Ja, in de jaren ‘80 gedaan. Doodeng, het glas vloog van letter naar letter en we gaven elkaar allemaal de schuld: jij deed t met je vinger. Wat ik me nog kan herinneren is dat we snel het licht aandeden want t was een slechte geest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Elke generatie doet die dingen toch opnieuw, en heeft dezelfde horrorverhalen?
Gewoon een stukje spanning en spannende verhalen vertellen.
En elke verteller wil dat het publiek aan je lippen hangt.

"We gingen glaasje draaien maar niemand bewoog het glas dus toen deed ik het maar en toen gingen we film kijken" is toch iets minder pakkend.

Dus natuurlijk bewoog het glas 'zomaar' en is elk geluid dat iemand hoort meteen totaal onverklaarbaar.
kooktmetknoflook wijzigde dit bericht op 23-01-2023 10:33
7.07% gewijzigd
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als puber begin jaren 90 een x gedaan met een vriendinnetje. Werd er ineens aan het raam geklopt. Wij schrokken enorm, maar gelukkig was het de buurvrouw maar :-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik geloof erin en daarom nooit gedaan. :-D

Briljante manier om nooit te ervaren en te erkennen dat iets bullshit is.
Jaja.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven