Ik voel me opgebrand

24-01-2023 19:17 51 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet wat ik wil, misschien van me afschrijven.
Ik voel me opgebrand…. Ik ben moe en het leven voelt als overleven. Continu in een molen draaien van werken, zorgen, huishouden, regelen, plannen, slapen en weer doorgaan. Ik ben er eigenlijk gewoon echt klaar mee. Klaar met verantwoordelijkheod, klaar met moeten, klaar met zorgen. Ik heb het gevoel alsof er steeds een appel op mij wordt gedaan en ik heb zin om te schreeuwen laat me met rust!!! Ik voel spanning als de telefoon gat of ik een appje of mail krijg. Zowel op werk als prive. Dan denk ik elke keer oh jee wat MOET ik nu weer?!
Ik zie op tegen kleine dingen zoals de kinderen naar school brengen of halen. Ik heb geen zin om met ze te spelen wat ik wel doe maar niet van harte en daar voel ik me schuldig over. Soms ben ik zo overprikkeld dat de zoveelste mamaaaa mijn nekharen overeind doen staan.
Ik heb geen zin meer om collegas onder ogen te komen en te moeten socializen. Ik wil liefst in een cocon kruipen, lezen, tv kijken en snoep eten. Ik voel me rot dat ik me zo voel. Soms denk ik schop onder je kont want je kunt nu eenmaal niet de hele dag luieren en snoep eten.
Soms zie ik vrouwen/moeders die t allemaal onder controle lijken te hebben. Altijd netjes gekleed en in de make up, huis netjes, was op orde, uitstapjes maken werken en druk sociaal leven. Ik wil in t weekend liefst niks. Ik ervaar stress als er een afspraak staat.
Ik weet niet wat het is en wat ik ermee moet…
Begin eens met de huisarts
Alle reacties Link kopieren Quote
Kunnen de kinderen een weekend bij familie logeren zodat je even tijd hebt voor jezelf?
Is er een partner in dit verhaal?
Alle reacties Link kopieren Quote
Stop eens met de dingen die niet per se moeten. Niet alles hoeft 100% in orde te zijn. En probeer wat tijd voor jezelf te vinden. Deze twee dingen hebben mij in ieder geval erg geholpen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je een partner? Begin eens om het bespreekbaar te maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb kind niet altijd om me heen, dus in het weekend doe ik af en toe echt niks. Knap ik ontzettend van op. Inderdaad luieren, snoep eten, lezen en niks doen.

Wat soms ook helpt: 's avonds de boel de boel laten en lekker gaan lezen of forummen. Die afwas en wasmand lopen echt niet weg (liepen ze maar weg ;-D )
Alle reacties Link kopieren Quote
:hug:
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een partner, kinderen zijn in basisschoolleeftijd.

Partner maakt lange dagen op werk dus ochtend en avondspits komt op mij neer.
Ik merk dat nu de kinderen volop in het zwemles/sportclubfase zitten ik het nog erger voel. Mijn leven is een grote planning. Dan dit dan dat dan zus dan zo. Het voelt beklemmend.
In het weekend staat vaak 1 dag of een halve iig in het teken van boodschappen, sportwedstrijden en klusjes. De zondag is dan vaak voor een verjaardag, sociale afspraken, sporten.
Partner begrijpt me niet helemaal. Is soms mijn geklaag beu. Snapt niet dat ik alweer moe ben. Dan zegt ie dat ik moet gaan sporten. Maar ik kan het gewoon niet opbrengen. Ik voel me er alleen in staan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap heel goed hoe je je voelt, ik ervaar dit zelf momenteel ook regelmatig zo.
Zoals hierboven gezegd: de boel de boel laten en voor jezelf kiezen. Ik lig nu alleen boven op bed, kinderen slapen en ik lig te forummen en ga zo een boek lezen. Naast mij staat een grote mand met was die ik nu niet meer ga vouwen. Beneden staat vaat die ik nu niet meer op ga ruimen, en ik heb mn man net geappt (van biven naar beneden, zo lui ben ik nu) of hij de kat eten wil geven.
Ik laat het echt allemaal even zodat ik lekker even rust heb, dat heb ik soms gewoon nodig. Morgen weer een dag, vandaag ben ik op.
Kan je man in het weekend niet een paar uur iets met de kinderen doen zodat jij even rust hebt? Wij geven elkaar op die manier soms even ruimte als de ander dat nodig heeft.

Werken, huishouden, kinderen, sociaal leven.. het is ook allemaal best veel en ik vind het niet zo raar om er af en toe helemaal geen zin in te hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
lievekat123 schreef:
24-01-2023 19:41
Ik heb een partner, kinderen zijn in basisschoolleeftijd.

Partner maakt lange dagen op werk dus ochtend en avondspits komt op mij neer.
Ik merk dat nu de kinderen volop in het zwemles/sportclubfase zitten ik het nog erger voel. Mijn leven is een grote planning. Dan dit dan dat dan zus dan zo. Het voelt beklemmend.
In het weekend staat vaak 1 dag of een halve iig in het teken van boodschappen, sportwedstrijden en klusjes. De zondag is dan vaak voor een verjaardag, sociale afspraken, sporten.
Partner begrijpt me niet helemaal. Is soms mijn geklaag beu. Snapt niet dat ik alweer moe ben. Dan zegt ie dat ik moet gaan sporten. Maar ik kan het gewoon niet opbrengen. Ik voel me er alleen in staan.

Nogmaals aangeven, en nu wat forser medewerking van zijn kant eisen
Alle reacties Link kopieren Quote
lievekat123 schreef:
24-01-2023 19:41
Ik heb een partner, kinderen zijn in basisschoolleeftijd.

Partner maakt lange dagen op werk dus ochtend en avondspits komt op mij neer.
Ik merk dat nu de kinderen volop in het zwemles/sportclubfase zitten ik het nog erger voel. Mijn leven is een grote planning. Dan dit dan dat dan zus dan zo. Het voelt beklemmend.
In het weekend staat vaak 1 dag of een halve iig in het teken van boodschappen, sportwedstrijden en klusjes. De zondag is dan vaak voor een verjaardag, sociale afspraken, sporten.
Partner begrijpt me niet helemaal. Is soms mijn geklaag beu. Snapt niet dat ik alweer moe ben. Dan zegt ie dat ik moet gaan sporten. Maar ik kan het gewoon niet opbrengen. Ik voel me er alleen in staan.
Dat sta je ook zo te lezen. Partner kan zeker niet minder werken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ion mijn ogen lijkt de taakverdeling me toch wat scheef. Werk jij ook? Hoezo komt dan alle zorg voor de kinderen op jou neer? Ik realiseer me dat dit gemakkelijker gezegd is dan gedaan maar dan moet jouw man echt in zijn werk agenda meer ruimte gaan plannen. En daarnaast: heb je elke week sociale verplichtingen waar jullie beide naar toe moeten? Kan je man niet een paar keer alleen met de kinderen gaan zodat je dan op zondag meer tijd voor jezelf hebt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Je staat er ook alleen voor.
Partner werkt alleen maar.
Wat doet hij in het weekend? Moe zijn en uitrusten vast? Uitslapen?

Even de taken herverdelen naar eerlijker.
En ja, hij kan best minder werken!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het altijd een beetje flauw om andere topics erbij te halen. Maar in dit geval doe ik het toch....

Zou gezonder eten en minder/geen suiker eten niet al een heel stuk helpen om meer energie te krijgen en een minder kort lontje?
Alle reacties Link kopieren Quote
Het leven met kinderen in die leeftijd is ook een gekkenhuis! Daar hoef je je echt niet voor te schamen.
Hoeveel dagen/uren werk je in een betaalde baan? Ben je dagen alleen thuis als de kinderen op school zijn?
Die dagen kun je pakken om aan jezelf toe te komen tijdens schooltijden.
Het is zo’n misvatting dat je die tijd zou moeten gebruiken voor huishouden etc. Je man draait lange dagen dus die hoeft niks meer als hij thuis is. Jij hebt ook behoefte aan niks tijd als je thuis bent, maar kan dat op andere tijdstippen doen dan je man.

Werk je zelf ook veel buitenshuis ( meer dan 2 dagen): huishoudelijke hulp. En dan niet 2 uurtjes voor de badkamer en even stofzuigen, maar zeker 4 uur per week om de reguliere schoonmaakklussen te doen en roulerend de grotere klussen.

Wat kan helpen is het inzichtelijk maken van hoeveel uur jij en je man besteden aan het draaiend houden van het gezin (betaald werk, zorg, huishouden, regelzaken). Hou eens twee weken bij wie wat doet op een dag. Sport en hobby tellen niet mee, dat doe je voor jezelf.
Ga daarna allebei eens scoren van welke activiteiten ten behoeve van het gezin je geniet, wat levert je energie op. En welke activiteiten kosten je vooral energie.

Het kan niet zijn dat je man zegt dat je zeurt en daarmee is het gesprek voorbij. Je hebt een relatie, samen een gezin, en elkaar gevoel negeren hoort daar echt niet bij als je dat goed wilt houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zarah schreef:
24-01-2023 20:12
Ik vind het altijd een beetje flauw om andere topics erbij te halen. Maar in dit geval doe ik het toch....

Zou gezonder eten en minder/geen suiker eten niet al een heel stuk helpen om meer energie te krijgen en een minder kort lontje?
Dat kan heel goed een kip-ei discussie zijn. Veel mensen die ervaren dat ze het te druk hebben, nemen te weinig tijd voor een gezonde maaltijd en drijven op snelle snacks.

Het is niet verkeerd om je eetgewoonten erbij te betrekken als je kijkt naar je energiehuishouding, maar het is te makkelijk en niet helpend om dat als 1 richting verkeer te zien. Het is een wisselwerking. TO zit in een spiraal omlaag, en om de spiraal omhoog weer te laten lopen zal ze breder moeten kijken dan alleen ‘ je eet te veel ongezonde dingen’.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zarah schreef:
24-01-2023 20:12
Ik vind het altijd een beetje flauw om andere topics erbij te halen. Maar in dit geval doe ik het toch....

Zou gezonder eten en minder/geen suiker eten niet al een heel stuk helpen om meer energie te krijgen en een minder kort lontje?
Ja, minder suiker werkt vast beter dan thuis de boel beter gaan verdelen. :facepalm:
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Herkenbaar, maar het wordt wel minder. Mijn kinderen net iets ouder en kunnen zelf naar hun sporten fietsen. Dat scheelt al. Ze eten ook na het sporten, dus ik hoef niet meer zoveel te haasten met het koken zodat ze ervoor kunnen eten. Laat je boodschappen bezorgen, dat scheelt al. Moet je per sé mee naar iedere sportwedstrijd / verjaardag / etc.? Het weekend is er ook om uit te rusten, ook voor jou.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
24-01-2023 20:07
Dat sta je ook zo te lezen. Partner kan zeker niet minder werken?
Nee… soms vind ik dat ook lastig. Ik heb t idee dat ik me vaker in bochten wring voor de kinderen qua werk. Bij partner is het gewoon: kan niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Cootjecatootje schreef:
24-01-2023 20:07
Ion mijn ogen lijkt de taakverdeling me toch wat scheef. Werk jij ook? Hoezo komt dan alle zorg voor de kinderen op jou neer? Ik realiseer me dat dit gemakkelijker gezegd is dan gedaan maar dan moet jouw man echt in zijn werk agenda meer ruimte gaan plannen. En daarnaast: heb je elke week sociale verplichtingen waar jullie beide naar toe moeten? Kan je man niet een paar keer alleen met de kinderen gaan zodat je dan op zondag meer tijd voor jezelf hebt?
Ik werk zelf ook, 28 uur. In de praktijk soms helaas wat meer.
Dat doet partner soms ook wel hoor. Maar heb t gevoel dat ik daar op aangekeken wordt. Door partner en anderen. Is ze er niet bij??? Partner en ik lijken ook te verschillen in energiegevers/nemers. Ik denk dat ik veel introverter ben. Mijn werk en de kinderen vreten energie. Hoeveel ik ook van die bengels houd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zarah schreef:
24-01-2023 20:12
Ik vind het altijd een beetje flauw om andere topics erbij te halen. Maar in dit geval doe ik het toch....

Zou gezonder eten en minder/geen suiker eten niet al een heel stuk helpen om meer energie te krijgen en een minder kort lontje?
Ik heb dat verband ook gelegd. Het is nog pril maar ik ben nu 5 dagen volledig suikervrij. Ik las zoveel klachten die ik ook ervaar. Ik zit nog in de afkickfase maar hopelijk krijg ik meer energie.

Ik heb wel t gevoel dat t niet alleen lichamelijk is. Ik voel me mentaal ook vaak moe. Interactie kost me echt veel energie. Ik heb dat nooit zo eerder ervaren. Hoe ouder hoe introverter lijkt wel
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
24-01-2023 20:12
Je staat er ook alleen voor.
Partner werkt alleen maar.
Wat doet hij in het weekend? Moe zijn en uitrusten vast? Uitslapen?

Even de taken herverdelen naar eerlijker.
En ja, hij kan best minder werken!
Dit. Lekker dan. Voor je man. Dus even weer goed alles eerlijk verdelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou ook kijken naar gemak. Inderdaad boodschappen laten bezorgen. Als je het je kan veroorloven een schoonmaker. Of anders misschien wat schoonmaakhulpjes zoals een robotstofzuiger. Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen ze laten helpen met het huishouden zoals de vaatwasser of misschien helpen met koken. Zijn er geen mensen in de buurt die ook wat kunnen helpen? Misschien een keer op de kinderen passen of een keer mee naar zwemles.

Overigens kan gezonder eten, meer bewegen, wat extra vitamines nemen ook nog best een verschil maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik herken het hoor! Als de kinderen voor de zoveelste keer mammaaaah schreeuwen of ze weer ruzie hebben/ iets niet willen of niet mogen of juist moeten. Als er weer iemand ziek is en m'n hele leven daardoor op pauze staat. Soms zit ik letterlijk met m'n handen in het haar denkend 'ik trek dit niet meer'..
Ik sta ook altijd aan, als de kinderen slapen of op school zijn zijn er 1176 dingen die ik moet doen en ik kom nergens aan toe lijkt wel.

Het enige wat werkt (voor mij) is accepteren. Maar ik ben een alleenstaande moeder die geen familie in de buurt heeft en een expartner die met andere bezig is dan z'n kinderen. Hij woont overigens ook niet om de hoek.
Ik laat de was soms maar in de wasmand, het is schoon en droog. De vaat op het aanrecht, het is schoon. De speelgoed schuif ik naar hun afgeschermde speelhoek in de woonkamer en dat doekje door de wasbak kan morgenochtend ook als ik ga douchen.
Ik mag genieten van m'n kop thee savonds met Netflix aan,sterker nog, ik mag het ook soms overdag als ik even weinig werk heb.
De wereld vergaat niet als ik even niks doe omdat ik op ben. Ik ben nu aan het leren om onderscheid te maken in m'n activiteiten, heb ik rust nodig? Dan kaarsjes aan en met thee op de bank voor netflix. Heb ik energie nodig, dan een lekkere workout of een zonnebank met vriendin bv. 1x ij de week moet ik van mezelf iets doen met een vriendin, dat kan videobellen zijn of samen wat drinken.

In jouw geval zou ik partner een week ouderschapsverlof op laten nemen en zelf in een schoolweek een paar dagen weggaan. Alleen of met vriendin. Hij zorgt maar even voor de kinderen en het huishouden, de zieke kinderen en alle clubjes/ medische afspraken/ speeldates/ sport etc. Wedden dat hij na 1dag net zo moe is als jij normaal na een week. Missen passief agressief maar als je er niet over kan praten met hem, dan moet hij het zelf meemaken.
Je richting is belangrijker dan je snelheid
Alle reacties Link kopieren Quote
En stop met kijken naar andere ouders, op het schoolplein lijkt iedereen het perfect te hebben maar je weet niet hoeveel strijd hun thuis hebben met hun kinderen. Of hoe hun huis eruit ziet.
Ik zie er ook altijd leuk en verzorgd uit, maar als ik om 15.00 thuis kom trek ik m'n huispak aan, dikke warme sokken en gaat m'n haar in een dot op m'n kop :lol:
Je richting is belangrijker dan je snelheid

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven