Bijna kwart jongeren ontkent Holocaust

25-01-2023 08:42 546 berichten
Ik las net in verschillende kranten dat bijna een kwart van de jongeren (23%) niet gelooft dat er 6 miljoen joden omgekomen zijn tijdens de Holocaust. Ook weten veel jongeren niet dat in Nederland doorvoerplaatsen waren voor concentratiekampen...

Schokkend! Nu is het natuurlijk al wel weer een tijd geleden maar hoe kan het dat er zoveel mensen hedentendage niet geloven dat het werkelijke aantal zo hoog lag? Of dat er zo weinig kennis is over de Jodenvervolging? Naar mijn weten wordt er met geschiedenis toch voldoende aandacht aan de 2e wereldoorlog gegeven, misschien wat minder aan de Holocaust maar het is geen onderwerp wat niet behandeld wordt. En toch wordt het aantal mensen dat niet geloofd in de Holocaust ieder jaar groter.

Wat vinden jullie hiervan? Zorgwekkend of een normale gang van zaken door het verstrekken van de tijd? En welke oplossing zou hiervoor kunnen zijn?

https://www.parool.nl/amsterdam/kennis- ... ~b24c35fe/

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... iod-tweede
Alle reacties Link kopieren Quote
Natuurlijk is dat geen normale gang van zaken. Ik vind het verbijsterend en schokkend.
To trapt af;

Ik vind de resultaten van de onderzoeken werkelijk schokkend. De Holocaust is een van de meest gruwelijke dingen gedaan door de mensen in de recente geschiedenis. Het ontkennen hiervan lijkt alsof het mensen niet interesseert wat andere mensen elkaar aan kunnen doen. Geschiedenis is juist om iets te leren en ervoor te zorgen dat zulke gruwelijkheden niet nogmaals kunnen gebeuren.

Ik pleit eigenlijk voor geschiedenis als verplicht (extra) vak tot in het eindexamenjaar. Als je er niet voor kiest hierin examen te doen dan hoeft dit niet maar maak er een vak van zoals levensbeschouwing dan. Pas afgerond in het examenjaar. En misschien ook een verplicht bezoek naar een museum opnemen in de examenklassen of het 3e jaar voortgezet onderwijs. Verplicht naar Westerbork, Achterhuis. Toen ik op het VO zat ging de HAVO 4 klas naar Polen, Auswich. Ook dat zou een goeie keuze kunnen zijn.

Laten we er in ieder geval alles aan doen zodat dit hoofdstuk van onze geschiedenis nooit vergeten of ontkend kan worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het raar en vooral dom om iets te ontkennen waar zoveel bewijsmateriaal van is. Foto's, opnames, getuigenverslagen, allemaal onzin en nep dus? Heel bijzonder.
Wij leerden vroeger bij geschiedenis ook over de oorlog en ook over de concentratiekampen. Ik kan me niet herinneren dat er kinderen in mijn klas zaten die het onzin vonden of niet geloofden.
We zijn ook in het Anne Frank huis geweest.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.
Alle reacties Link kopieren Quote
vooropgesteld, dat jongeren denken dat het een mythe is, vind ik vreselijk

Toch denk ik wel, dat het een normale gang is. Voor mijn eigen kinderen is WOII heel ver weg. waar wij nog grootouders hadden, waardoor het verhaal levend werd gehouden, hebben zij dat al niet meer.
Voor hen is WOII vergelijkbaar met Napoleon in NL of de Vietnam-oorlog.iets uit boeken, films, rijtjes die je moet leren op school.
Alle reacties Link kopieren Quote
Absoluut schokkend. Daarentegen wist ik ook het aantal van 6 miljoen niet direct op te noemen, en daar wordt in beide artikelen wel een enorme nadruk op gelegd. Als iemand mij het out of the blue zou vragen, zou ik wellicht ook 2 miljoen zeggen. Dat heeft echter niks met holocaustontkenning te maken, maar simpelweg met het niet goed onthouden van dit soort aantallen.

Ik ontken dus absoluut niet dat het er 6 miljoen waren, heb ook enorm veel geleerd erover op school (ik ben een millennial) en kan me niet voorstellen dat je kunt doen alsof het allemaal nooit gebeurd is.

Ik denk dat ouders ook hun verantwoordelijkheid moeten nemen om hun kinderen bewust te houden van wat er gebeurd is. Bijvoorbeeld door ze mee te nemen naar een dodenherdenking op 4 mei en er thuis over te praten.
Miss_Edwards schreef:
25-01-2023 08:50
Ik vind het raar en vooral dom om iets te ontkennen waar zoveel bewijsmateriaal van is. Foto's, opnames, getuigenverslagen, allemaal onzin en nep dus? Heel bijzonder.
Wij leerden vroeger bij geschiedenis ook over de oorlog en ook over de concentratiekampen. Ik kan me niet herinneren dat er kinderen in mijn klas zaten die het onzin vonden of niet geloofden.
We zijn ook in het Anne Frank huis geweest.

Klopt het is zeker raar maar het gebeurd wel en het worden er ieder jaar wereldwijd ietsjes meer. Aangezien er ook mensen zijn die denken dat de aarde plat is ondanks al het bewijs, of mensen die niet geloven in de maanlanding lijkt me dit een beetje een zelfde oorzaak te hebben? Complot theorieën misschien? Ik ben in ieder geval wel heel benieuwd naar de oorzaak van de ontkenning. Want alleen vanuit daar kun je het gericht aanpakken.

Het is ook stuitend te lezen dat docenten het onderwerp voorzichtig benaderen vanwege de discussies in de klas. Juist een schadelijke ontwikkeling. Dat docenten tegenwoordig onderwerpen maar vermijden omdat het anders misschien uit de hand kan lopen. Waar gaat het dan fout met die kinderen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben wel benieuwd naar de vragenlijst die achter dit artikel zit. De uitkomsten zijn namelijk vrij suggestief geformuleerd, misschien de vragen ook wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, schokkend. "Bijna een kwart van de respondenten die tussen 1980 en 2010 zijn geboren", dat zijn echt niet alleen jongeren, daar zijn dus gewoon 40-plussers bij!

Ik begrijp van Lila-Linda zegt, dat het voor kinderen van nu heel ver weg is, maar zeker de kinderen van begin jaren 80 hebben dat toch nog wel meegekregen, ik ben van half jaren 70, dus maar iets ouder en zelfs toen ik in de twintig was heb ik nog wel overlevenden en verzetstrijders e.d. zien en horen spreken.

Maar het gewoon niet geloven, denken dat het verzonnen is? Bizar, echt bizar. Ik dacht dat dat voorbehouden was aan neonazi's.
Lila-Linda schreef:
25-01-2023 08:52
vooropgesteld, dat jongeren denken dat het een mythe is, vind ik vreselijk

Toch denk ik wel, dat het een normale gang is. Voor mijn eigen kinderen is WOII heel ver weg. waar wij nog grootouders hadden, waardoor het verhaal levend werd gehouden, hebben zij dat al niet meer.
Voor hen is WOII vergelijkbaar met Napoleon in NL of de Vietnam-oorlog.iets uit boeken, films, rijtjes die je moet leren op school.

Dat denk ik ook, dat het minder speelt voor jongeren juist omdat het zo lang geleden is. Maar is het dan niet de taak van ouders en onderwijs om te zorgen dat hier niet onverschillig over gedaan wordt?

Dat ouders op dodenherdenking toch wel van jongs af aan al met hun kinderen gaan zitten over het waarom van die herdenking? Want het doel is natuurlijk dat zoiets gewoon nooit maar dan ook nooit meer mag gebeuren. Onverschilligheid hierin is wel een gevaarlijk iets en voeding voor neonazisme en jodenhaat waar je helaas steeds meer over hoort.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
25-01-2023 08:55
Klopt het is zeker raar maar het gebeurd wel en het worden er ieder jaar wereldwijd ietsjes meer. Aangezien er ook mensen zijn die denken dat de aarde plat is ondanks al het bewijs, of mensen die niet geloven in de maanlanding lijkt me dit een beetje een zelfde oorzaak te hebben? Complot theorieën misschien? Ik ben in ieder geval wel heel benieuwd naar de oorzaak van de ontkenning. Want alleen vanuit daar kun je het gericht aanpakken.

Het is ook stuitend te lezen dat docenten het onderwerp voorzichtig benaderen vanwege de discussies in de klas. Juist een schadelijke ontwikkeling. Dat docenten tegenwoordig onderwerpen maar vermijden omdat het anders misschien uit de hand kan lopen. Waar gaat het dan fout met die kinderen?
Ik vind het bijzonder stuitend om te horen dat het er elk jaar meer worden. Zou sociaal media en complot denken daar de oorzaak van zijn? Het zou zomaar kunnen. Mensen hitsen elkaar behoorlijk op via social media. Kijk naar de hysterie rondom de corona vaccinaties.

Bij ons op school werd het onderwerp niet voorzichtig benaderd en werd er ook niet over gediscusseerd. Waar het nu zo fout gaat, geen idee. Wel een schadelijke ontwikkeling vind ik. De tweede wereldoorlog is een grote interesse van mij dus ik weet er wel veel vanaf maar ik kan me wel voorstellen dat veel jongeren er totaal niet mee bezig zijn. Dat hoeft ook niet, maar iets zo hard ontekennen terwijl er bergen bewijs zijn en letterlijk nog overlevers vind ik heel apart.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.
Dutchgirly schreef:
25-01-2023 08:58
Ik ben wel benieuwd naar de vragenlijst die achter dit artikel zit. De uitkomsten zijn namelijk vrij suggestief geformuleerd, misschien de vragen ook wel.

Het is een wereldwijd onderzoek. De uitkomsten spreken voor zichzelf toch?

Goed dat je niet weet dat het om 6 miljoen Joden ging dat kan. Maar gewoon ontkennen dat het gebeurd is? Nee dat gaat er bij mij niet in. Ik denk echt dat het onderwijs hier meer aandacht aan moet geven wanneer de ouders dit niet doen of willen. Ook wanneer dit zorgt voor discussies in een klas. Ik denk niet dat je uit angst daarvoor een gevoelig onderwerp zoals dit maar half of niet moet behandelen.
Ik vind het ook niet duidelijk wat de vraagstelling precies was. Stel dat de vraagstelling is:
Hoeveel Joden zijn er vermoord in de Holocaust?
Je weet het antwoord niet, maar zegt dus: 2 miljoen? Ik denk echt niet dat het meer is.

Ben je dan holocaustontkenner of niet op de hoogte van de geschiedenis? M.i. twee heel verschillende zaken.

En inderdaad, voor millenials en jongere generaties is de tweede wereldoorlog 'gewoon' geschiedenis, en niet langer deel van hun eigen persoonlijke verhaal. Ik vind het niet gek dat lang niet iedereen van alle basale feiten op de hoogte is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Beetje clickbaity idd
You're not wrong, you're an asshole
GreenLadyFern schreef:
25-01-2023 09:03
Ik vind het ook niet duidelijk wat de vraagstelling precies was. Stel dat de vraagstelling is:
Hoeveel Joden zijn er vermoord in de Holocaust?
Je weet het antwoord niet, maar zegt dus: 2 miljoen? Ik denk echt niet dat het meer is.

Ben je dan holocaustontkenner of niet op de hoogte van de geschiedenis? M.i. twee heel verschillende zaken.

En inderdaad, voor millenials en jongere generaties is de tweede wereldoorlog 'gewoon' geschiedenis, en niet langer deel van hun eigen persoonlijke verhaal. Ik vind het niet gek dat lang niet iedereen van alle basale feiten op de hoogte is.

Goed dat de vraagstelling misschien suggestief is dat kan. Maar ronduit ontkennen dat het gebeurd is?

Vind je dan niet dat hier meer aandacht aan gegeven dient te worden op scholen? De basale numerieke feiten daargelaten, maar wel de gruwelijkheden moeten kennen? Niet als sensatie maar als onderwijs zodat iedereen erover eens is dat zaken zoals deze nooit meer mogen gebeuren?

Ik ben gewoon benieuwd naar de oorzaak van de ontkenningen, waarom het neonazisme nog steeds aanwezig is alsmede de Jodenhaat. Maar goed, ik ben dan ook enorm geïnteresseerd geweest in de 2e wereldoorlog dus misschien dat ik mijn interesse projecteer op anderen. Dat is heel goed mogelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Uit 1990 hier, en alle moslim jongens uit mijn klassen van de basisschool én middelbare school ontkende de holocaust.

Volgens mij is dat vrij standaard in de islam. Dus dat zal meespelen in de cijfers.
Alle reacties Link kopieren Quote
Om dit gedachtegoed te begrijpen hoef je alleen maar naar een bepaalde partij te kijken. Het gaat veel verder dan 'gebrek aan onderwijs', en hand in hand met het ontkennen van allerlei bewezen feiten.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
De geschiedenis niet goed kennen is heel wat anders dan ontkennen dat het gebeurd is.
Wat Napoleon allemaal heeft uitgevroten is ook niet bepaald recent voor mij (voor wie wel eigenlijk) maar dat trek ik ook niet in twijfel.
MrsMorrison schreef:
25-01-2023 09:10
Goed dat de vraagstelling misschien suggestief is dat kan. Maar ronduit ontkennen dat het gebeurd is?

Vind je dan niet dat hier meer aandacht aan gegeven dient te worden op scholen? De basale numerieke feiten daargelaten, maar wel de gruwelijkheden moeten kennen? Niet als sensatie maar als onderwijs zodat iedereen erover eens is dat zaken zoals deze nooit meer mogen gebeuren?

Ik ben gewoon benieuwd naar de oorzaak van de ontkenningen, waarom het neonazisme nog steeds aanwezig is alsmede de Jodenhaat. Maar goed, ik ben dan ook enorm geïnteresseerd geweest in de 2e wereldoorlog dus misschien dat ik mijn interesse projecteer op anderen. Dat is heel goed mogelijk.
Ik vraag me dus af in hoeverre er echt wordt ontkend dat de holocaust is gebeurd of hoe erg het was, ik denk dat de enquete en antwoorden wellicht wat uit hun verband zijn getrokken.

Ik kom uit 1993 en er werd zo ongelofelijk veel aandacht aan de tweede wereldoorlog besteed, op de basisschool én middelbare school, dat je bijna zou vergeten dat dat niet de enige oorlog is die er ooit is geweest. Daar was echt geen gebrek aan. Ook zijn wij op de basisschool naar Kamp Vught geweest, wat ook enorm indrukwekkend was.

Maar hoeveel weet jij van de eerste wereldoorlog? Van de 80 jarige oorlog? Van de zwarte pest? Van de massale heksenvervolgingen? Ook allemaal dingen die nooit meer mogen gebeuren, maar gewoonweg verder van je weg staan. De aantallen slachtoffers zijn lager, de percentages en impact echter niet altijd. Op een gegeven moment gaan verschrikkelijke gebeurtenissen nou eenmaal tot het verleden behoren. (Waarmee ik niet zeg dat ontkennen normaal is, maar dat normaal is dat jongere generaties deze kennis paraat hebben niet zo belangrijk vinden als oudere generaties)
Alle reacties Link kopieren Quote
Jij formuleert precies wat ik bedoelde met mijn opmerking GreenLadyFern.

Ik herken trouwens precies jouw beeld over de geschiedenislessen. Voor mijn gevoel ging het jaren over WW2. Dat er nog andere dingen gebeurd zijn in de geschiedenis kwam nauwelijks aan bod.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb bij dit soort onderzoeken altijd wel bedenkingen of de onderzoekspopulatie representatief is en de steekproef wel groot genoeg.

Je zou dus kunnen stellen dat ik een holocaust-ontkenner-ontkenner ben :-P
Alle reacties Link kopieren Quote
Zanahoria schreef:
25-01-2023 09:57
Ik heb bij dit soort onderzoeken altijd wel bedenkingen of de onderzoekspopulatie representatief is en de steekproef wel groot genoeg.

Je zou dus kunnen stellen dat ik een holocaust-ontkenner-ontkenner ben :-P
"Het zullen best een aantal jongeren geweest zijn maar ik denk niet dat het er zoveel zijn"
You're not wrong, you're an asshole
Alle reacties Link kopieren Quote
De titel van dit topic moet wat ontkracht worden: het gaat niet om ontkenning maar om twijfel
En wat is het geloof van de ondervraagden?

Ik denk dat je namelijk op een school in Amsterdam heel andere antwoorden krijgt dan op een school in Veenendaal.
Sjulia schreef:
25-01-2023 09:14
Uit 1990 hier, en alle moslim jongens uit mijn klassen van de basisschool én middelbare school ontkende de holocaust.

Volgens mij is dat vrij standaard in de islam. Dus dat zal meespelen in de cijfers.

Mwah Ik denk dat die oorzaak eerder ligt bij het Israel/Palestina conflict. Er is veel jodenhaat onder moslims helaas. Maar ik denk dat het gros van de ontkenners te vinden is in de extreem rechtse hoek. Het is heel makelijk voor jongeren om via Telegram groepen hierover te kunnen praten onder de radar. Deze jongeren hebben allemaal dezelfde geschiedenislessen gehad en toch geloven zij er niet in. Door allerlei feiten om te draaien en anders te interpreteren. En dat gebeurd natuurlijk op allerlei manieren.

Jongeren zijn beïnvloedbaar en als je een charmante oudere voor je hebt die goed kan praten dan is het eigenlijk 1+1=2. Dus ja, is goed onderwijs en een goede opvoeding dan nog genoeg? Als jongeren eenmaal 16+ zijn gaan ze echt hun eigen weg en eigen denkwijze ontwikkelen. Op de basisschool kun je ze nog beter bereiken maar wanneer daar al ontkenningen plaatsvinden komt het toch vanuit de ouders lijkt mij?

Wanneer je als docent zoiets herkend is het dan zinnig om in gesprek te gaan met de ouders/opvoeders?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven