Werk & Studie alle pijlers

Werken binnen het sociaal domein zonder diploma?

26-01-2023 14:09 85 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben in 2022 begonnen aan de HBO flexibele deeltijd Social Work en ik loop nu stage bij een welzijnsorganisatie. Het uitstroom profiel Welzijn en Samenleving spreekt me het meeste aan.Heb VWO gedaan maar niet afgemaakt. Verder geen diploma's. Dus ik moest toelatingsexamen doen voor de opleiding. Die heb ik gehaald anders had ik niet kunnen beginnen.

De opleiding zelf valt me tegen. De hoeveelheid werk en het niveau ook wel. Ik heb moeite om me te motiveren en er is ook nul stimulans en controle vanuit de opleiding. En op mijn stageplek mag ik vooral erbij zitten en meekijken terwijl ik natuurlijk ook een flinke berg werk- en levenservaring heb en ik vooral leer door te doen. Ben ook echt wel een aanpakker.

Ik wil eigenlijk op zoek naar een baan en het liefst als opbouwwerker. Wat me daarin het meeste aanspreekt is om activiteiten te ontplooien voor het welzijn van een buurt/wijk/gemeente en de (kwetsbare) doelgroepen die zich daarin bevinden.

Ik hoop dat ik een baan kan vinden die ik niet hoef op te geven mocht het me niet lukken om te opleiding af te ronden.

Wie heeft hier kennis en/of ervaring mee? Of tips voor me?
boannan wijzigde dit bericht op 30-01-2023 14:36
8.37% gewijzigd
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Opbouwwerker? Wat een heerlijke jaren 70 term.
Ondanks werk zal je zeer wrs ook nog gewoon stages moeten lopen ivm ervaring in diverse werkvelden. En als je niets mag doen, dan ga je in gesprek met je begeleider op de werkvloer en je slb’er.
Alle reacties Link kopieren Quote
Begrijp ik goed dat je nooit eerder een studie hebt gedaan? Dan kan ik me voorstellen dat het tegenvalt. Studeren moet je ook een beetje leren, denk ik. Heb je al om hulp gevraagd op je opleiding? Is er een studieadviseur of zoiets? Maak een planning, probeer elke dag een uur (of meer indien nodig) iets te doen voor je opleiding, dan kom je vast al een heel eind.

Als je bij je stage niets mag doen, dan zou ik daar gewoon eens een gesprek over aangaan. Er zullen toch wel dingen zijn die je al kunt?

Of je een baan kunt krijgen in dit veld zonder diploma weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
26-01-2023 14:40
Opbouwwerker? Wat een heerlijke jaren 70 term.
Ondanks werk zal je zeer wrs ook nog gewoon stages moeten lopen ivm ervaring in diverse werkvelden. En als je niets mag doen, dan ga je in gesprek met je begeleider op de werkvloer en je slb’er.
Zo heet het idd nog steeds. Al worden er ook wat andere benamingen gebruikt geloof ik https://nl.wikipedia.org/wiki/Opbouwwerk

Als ik een werkplek vind binnen het sociaal domein hoef ik geen stage te lopen. De meeste van mijn medestudenten werken ook al binnen het sociaal domein maar dan vaak op MBO niveau. Veelal als begeleider in de gehandicaptenzorg. Maar daar ligt mijn ambitie echt niet eerlijk gezegd. Ik zou bijvoorbeeld ook graag willen werken binnen een sociaal wijkteam maar dan MOET ik echt de opleiding afmaken anders ben ik mijn baan kwijt.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren Quote
nansie schreef:
26-01-2023 14:47
Begrijp ik goed dat je nooit eerder een studie hebt gedaan? Dan kan ik me voorstellen dat het tegenvalt. Studeren moet je ook een beetje leren, denk ik. Heb je al om hulp gevraagd op je opleiding? Is er een studieadviseur of zoiets? Maak een planning, probeer elke dag een uur (of meer indien nodig) iets te doen voor je opleiding, dan kom je vast al een heel eind.

Als je bij je stage niets mag doen, dan zou ik daar gewoon eens een gesprek over aangaan. Er zullen toch wel dingen zijn die je al kunt?

Of je een baan kunt krijgen in dit veld zonder diploma weet ik niet.
We hebben een leercoach maar die geeft niet thuis.
Ik mag bij mijn stage wel iets hoor maar het zijn wel de simpele opdrachtjes. Ook omdat ik er maar 1 dag in de week ben.
boannan wijzigde dit bericht op 30-01-2023 14:37
17.02% gewijzigd
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Dan regel je vandaag bij wie je volgende week aan kan haken. Kan je ook nog regelen dat je een aantal specifieke cliënten volgt.
En verder zijn er zoveel tekorten dat je vast wel ergens binnen komt, ook al zijn weinig mensen blij met een collega zonder ervaring én zonder opleiding. Misschien gewoon eens wat stages doorlopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er op je stageplek een leidinggevende waar je mee kunt praten? En is dit wel de juiste stageplek als je maar zo weinig mag doen?

Wat valt je precies tegen van de opleiding? Is het moeilijk? Is het veel? Moet je veel werkstukken schrijven of juist tentamens doen? Vind je het inhoudelijk interessant of saai?
Ik wil best met je meedenken als je dat fijn vindt. Ik heb al veel opleidingen en cursussen gedaan ;-)
Je zou ook eens aan medestudenten kunnen vragen hoe zij de studie of bepaalde vakken aanpakken.

Niet meteen opgeven hoor. Je bent een aanpakker, dus pak dit eens aan! Analyseer waar je tegenaan loopt en bedenk oplossingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je bent al ouder (dus duurder) hebt geen beroepsopleiding en geen relevantie werkervaring. De kans dat je zonder opleiding een baan krijgt lijkt me erg klein. Als HBO te hoog gegrepen is probeer het dan op MBO.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zonder opleiding kom je al helemaal niet in een sociaal wijkteam natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi Boannan,

Ik zou je toch willen aanraden om eens een ( breder) kijkje binnen de gehandicaptenzorg te nemen. Het werkveld daar is zo ontzettend breed, je kunt er echt alle kanten op, genoeg ambulant werkers bij de organisatie waar ik werk die uitstromen op Wens. En cliënten in hun caseload hebben met bijvoorbeeld een licht verstandelijke beperking, kinderen, en bijkomende psychische problematiek, genoeg te doen op het gebied van regelwerk/ oplossingen en vaak aansluiten bij het wijkteam. Wat maakt dat je maar 1 dag kunt op dit moment? Iets meer dagen beschikbaar maakt misschien wel de keuze wat ruimer.
Zelf doe ik ook de opleiding, en ik merk wel dat zeker na de propedeuse fase een goede praktijkplek echt belangrijk is, en inspirerend werkt, je zult strak veel opdrachten in de praktijk doen, en daar heb je echt veel clientcontact voor nodig.
Overigens: het vraagt zeker discipline en motivatie, ik heb nog nooit zo vaak last gehad van uitstelgedrag als tijdens deze studie. Ik hoop dat het je lukt je draai te vinden, een leuke werkplek helpt daar zeker bij!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben werkzaam in het sociale domein. Ook bij ons ben je als je zonder opleiding wordt aangenomen en je een opleidingstraject volgt waarin de werkgever tijd of geld investeert verplicht om na het behalen van je opleiding nog 2 jaar in dienst blijft. Op zich wel logisch toch? De werkgever investeerd in jou. Vaak is dat in de vorm van het financieren van een opleiding maar die investeringen kan hem ook zitten in een intern opleidingstraject, coaching, begeleiding etc.

Sorry ik zie nu dat ik niet goed lees. Het gaat jou er om dat je je baan wilt behouden ook als je besluit te stoppen met je opleiding. Ook dat kan bij ons niet. Aan het bij ons werken zonder opleiding zit een opleidingstraject verbonden die je verplicht bent af te ronden.
anne1235 wijzigde dit bericht op 26-01-2023 15:24
22.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik mag toch hopen dat mensen die gezinnen begeleiden niet alleen aangenomen worden op hun levenservaring.
Ik heb er ook nog nooit van gehoord, in de zorg / sociaal domein heb je diploma's nodig en daar moet je iets voor doen.
Op stage zou ik inderdaad zelf wat meer het voortouw nemen en initiatieven om iets te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
boannan schreef:
26-01-2023 14:58
We hebben een leercoach maar die geeft niet thuis.
Ik mag bij mijn stage wel iets hoor maar het zijn wel de simpele opdrachtjes. Deels ook omdat ik er maar 1 dag in de week ben. Ik heb vaak geen afspraken staan en als ik dan aankom moet ik bij de sociaal werkers vragen of ik bij iemand aan kan haken. Dat kan soms wel en soms ga ik dan met iemand mee een rondje door de wijk lopen/fietsen. Ik mis de uitdaging. Ben gewend om m'n hoofd te gebruiken, activiteiten/oplossingen te bedenken en dat mis ik wel.

Dan zou ik die vaardigheden nu voor jezelf in gaan zetten. Dus zet dat in om je studie/stage leuker te maken. Ik zou trouwens wel echt doorzetten hoor, dit is pas je eerste jaar en eerste stage toch? Best logisch dat je dan niet veel meer mag dan meekijken/meedenken en wat simpele opdrachten. Maar ga dus zelf zorgen voor de uitdaging die je mist en kijk daarbij ook naar de toekomst (dus hoe zorg je dat je bij een volgende stage ook veel leert).
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook binnen de gehandicaptenzorg kan je heel veel leren denk ik hoor. Bijv ambulant bij lvb'ers, veel psychosociale problematiek en genoeg aan te pakken. Wel op het tempo van de cliënt, misschien moet je daar ook wat aan wennen? Relatie opbouwen, motiveren etc gaat niet van de 1 op de andere dag.

Verder hoop ik toch niet dat je zonder diploma aangenomen wordt. Bij ons in de organisatie veel zij-instromers en zelfs in de gehandicaptenzorg 😏 hebben die vaak nog heel veel te leren voordat ze het alleen kunnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk binnen het socaiaaldomein..helaas is het bij ons niet mogelijk zonder afgeronde HBO opleiding bij ons te werken. Ga je met jeugd werken ben je ook verplicht je SKJ registratie te halen en behouden dmv trainingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi!

Ik ben een aantal jaar werkzaam geweest binnen een Sociaal Wijkteam (aandachtsgebied jeugd) en ook regiobreed contacten maar voor opbouwwerk/straathoekwerk/accomodatiegericht werker/intaker/jongerenwerker etc wordt hier in de regio (West-Brabant) veelal (hbo) diploma's gevraagd, zeker waar je direct zelf als ambulante (jeugd)hulpverlener aan de slag gaat doordat er een SKJ registratie gevraagd wordt.

Wel is het door de tekorten zo dat indien je geen SKJ registratie hebt maar wel wil/kan behalen de werkgevers je daar in willen bijstaan (betalen/tijd geven/training).

Sommige functies hebben geen SKJ 'nodig' maar vragen soms wel andere aanvullende eisen/vooropleiding/kennis maar goed daar heb ik nooit naar gekeken (was voor mij niet relevant).
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren Quote
Het enige wat ik ben tegengekomen dusver is de individuele begeleiding, waar je een korte opleiding voor krijgt.
Maar je geeft al aan dat dit afdoende stimulerend is voor je.
Waar zitten voor je de pijnpunten om deze opleiding af te maken? Het zou jammer zijn nu al even bezig te zijn en alweer af te haken, zeker omdat je het niveau er wel voor hebt.
Alle reacties Link kopieren Quote
nansie schreef:
26-01-2023 15:14
Is er op je stageplek een leidinggevende waar je mee kunt praten? En is dit wel de juiste stageplek als je maar zo weinig mag doen?

Wat valt je precies tegen van de opleiding? Is het moeilijk? Is het veel? Moet je veel werkstukken schrijven of juist tentamens doen? Vind je het inhoudelijk interessant of saai?
Ik wil best met je meedenken als je dat fijn vindt. Ik heb al veel opleidingen en cursussen gedaan ;-)
Je zou ook eens aan medestudenten kunnen vragen hoe zij de studie of bepaalde vakken aanpakken.

Niet meteen opgeven hoor. Je bent een aanpakker, dus pak dit eens aan! Analyseer waar je tegenaan loopt en bedenk oplossingen.
Ik vind het veel, niet alles even interessant en toch theoretischer dan ik had verwacht. Moet ook best veel onderzoek doen - wat ik helemaal niet ambieer - en dan APA en een hoop theorie over onderwerpen waar je als 17/18-jarige veel aan hebt maar als bijna 50-er wat minder relevant denk ik. Voor mijn propedeuse moet ik 2 toetsen doen en 10 verslagen inleveren. Verslagen zijn allemaal 10-20 pagina's.

Verder goeie tips hoor Nansie!
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dolfijn911 schreef:
26-01-2023 15:20
Hoi Boannan,

Ik zou je toch willen aanraden om eens een ( breder) kijkje binnen de gehandicaptenzorg te nemen. Het werkveld daar is zo ontzettend breed, je kunt er echt alle kanten op, genoeg ambulant werkers bij de organisatie waar ik werk die uitstromen op Wens. En cliënten in hun caseload hebben met bijvoorbeeld een licht verstandelijke beperking, kinderen, en bijkomende psychische problematiek, genoeg te doen op het gebied van regelwerk/ oplossingen en vaak aansluiten bij het wijkteam. Wat maakt dat je maar 1 dag kunt op dit moment? Iets meer dagen beschikbaar maakt misschien wel de keuze wat ruimer.
Zelf doe ik ook de opleiding, en ik merk wel dat zeker na de propedeuse fase een goede praktijkplek echt belangrijk is, en inspirerend werkt, je zult strak veel opdrachten in de praktijk doen, en daar heb je echt veel clientcontact voor nodig.
Overigens: het vraagt zeker discipline en motivatie, ik heb nog nooit zo vaak last gehad van uitstelgedrag als tijdens deze studie. Ik hoop dat het je lukt je draai te vinden, een leuke werkplek helpt daar zeker bij!
De gehandicaptenzorg trekt me minder omdat ik zelf een meervoudig gehandicapte zoon heb denk ik. Komt dan toch te dichtbij. Ik zou clientondersteuning denk ik wel willen proberen. En wellicht ook activiteitenbegeleiding.

Dat ik hier maar 1 dag stage loop is omdat dat was wat ze aanboden. Ik kon ook bij een andere organisatie als stagiair aan de slag maar dan alleen voor 4 dagen per week. Dat vind ik echt teveel voor onbetaald werk. En ik zag me wel bij zo'n welzijnsorganisatie werken vandaar ook dat ik hiervoor heb gekozen.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt en hier niet duidelijk genoeg naar voren komt Boannan.

Ook ik ben pas op ‘oudere’ leeftijd ambitieus geworden en had een gigantische bagage aan werkervaring (20+ jaren). Wat ik nog steeds het geval vind, is dat bepaalde opleidingen teveel theoretisch zijn en in de praktijk totaal niet realistisch zijn. Bijv. tijdens mijn HBO opleiding op mijn 40e deed ik deze opleiding puur en alleen, omdat ik als ZZP’er startte, terwijl ik al zo’n 15 jaar ervaring had in dit werkgebied, maar een diploma stond beter op mijn CV. Vreselijk vond ik deze opleiding, want vanuit de boeken klonken velen zaken heel erg leuk en logisch, maar in de praktijk totaal niet realistisch, soms zelfs niet eens haalbaar. Het voelt dan zelfs als een soort van stap ‘terug’, terwijl je veel tijd kwijt bent aan het maken van opdrachten (uiteraard vlgs de theorie), waarvan je uit ervaring al weet dat het in de praktijk zo gewoon echt niet altijd werkt?! Juist dát maakte mijn opleiding retezwaar! Bedoel je zoiets?

2e:
Ik ben door een student (dochter van een vriendin, 24 jaar) al heel wat keren gevraagd haar scripties/eindopdrachten na te kijken, omdat zij de NL grammatica wat lastig vindt. Dan lees ik uiteraard haar verslag inhoudelijk en ben ik zo vaak verbaasd. Als ik dan de casussen lees (probleemjongeren tussen 14-18 jaar) en hun heftige problemen vanuit hun jeugd (verslaafde ouders etc) en zij als 24 jarige hen moet begeleiden……… Sorry, maar dan verlies ik eigenlijk ook wel het vertrouwen in dit soort begeleidende zorg. Ja, een opleiding of diploma is zeker wel belangrijk, maar leeftijd, werkervaring en vooral levenservaring blijft een ondergeschoven kindje in mijn ogen! Beter dat er eens meer naar dat soort zaken wordt gekeken ipv enkel naar afgeronde opleidingen/papiertjes…..
Alle reacties Link kopieren Quote
boannan schreef:
26-01-2023 17:37
Ik vind het veel, niet alles even interessant en toch theoretischer dan ik had verwacht. Moet ook best veel onderzoek doen - wat ik helemaal niet ambieer - en dan APA en een hoop theorie over onderwerpen waar je als 17/18-jarige veel aan hebt maar als bijna 50-er wat minder relevant denk ik. Voor mijn propedeuse moet ik 2 toetsen doen en 10 verslagen inleveren. Verslagen zijn allemaal 10-20 pagina's.

Verder goeie tips hoor Nansie!
Dit is wel typisch hbo hoor. Bij andere hbo opleidingen moet je dit ook doen.
Kan je niet beginnen met mbo en dan bbl? Of deeltijd hbo?
Alle reacties Link kopieren Quote
GeweldigWeer schreef:
26-01-2023 18:23
Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt en hier niet duidelijk genoeg naar voren komt Boannan.

Ook ik ben pas op ‘oudere’ leeftijd ambitieus geworden en had een gigantische bagage aan werkervaring (20+ jaren). Wat ik nog steeds het geval vind, is dat bepaalde opleidingen teveel theoretisch zijn en in de praktijk totaal niet realistisch zijn. Bijv. tijdens mijn HBO opleiding op mijn 40e deed ik deze opleiding puur en alleen, omdat ik als ZZP’er startte, terwijl ik al zo’n 15 jaar ervaring had in dit werkgebied, maar een diploma stond beter op mijn CV. Vreselijk vond ik deze opleiding, want vanuit de boeken klonken velen zaken heel erg leuk en logisch, maar in de praktijk totaal niet realistisch, soms zelfs niet eens haalbaar. Het voelt dan zelfs als een soort van stap ‘terug’, terwijl je veel tijd kwijt bent aan het maken van opdrachten (uiteraard vlgs de theorie), waarvan je uit ervaring al weet dat het in de praktijk zo gewoon echt niet altijd werkt?! Juist dát maakte mijn opleiding retezwaar! Bedoel je zoiets?

2e:
Ik ben door een student (dochter van een vriendin, 24 jaar) al heel wat keren gevraagd haar scripties/eindopdrachten na te kijken, omdat zij de NL grammatica wat lastig vindt. Dan lees ik uiteraard haar verslag inhoudelijk en ben ik zo vaak verbaasd. Als ik dan de casussen lees (probleemjongeren tussen 14-18 jaar) en hun heftige problemen vanuit hun jeugd (verslaafde ouders etc) en zij als 24 jarige hen moet begeleiden……… Sorry, maar dan verlies ik eigenlijk ook wel het vertrouwen in dit soort begeleidende zorg. Ja, een opleiding of diploma is zeker wel belangrijk, maar leeftijd, werkervaring en vooral levenservaring blijft een ondergeschoven kindje in mijn ogen! Beter dat er eens meer naar dat soort zaken wordt gekeken ipv enkel naar afgeronde opleidingen/papiertjes…..
Ja dat is idd wat ik bedoel, GeweldigWeer! Dank voor je uitleg.
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik heb echt wel de intentie om de opleiding af te maken. Maar het vliegt me gewoon af en toe aan hoe veel het is. En hoe lang ik nog moet. Bij ons in de buurt is een opbouwwerker aan de slag die geen social work heeft. Ze begeleid geen individuen maar zorg er meer voor dat er voor de verschillende doelgroepen in onze buurt voldoende activiteiten zijn en ze zorgt voor verbinding. Ze noemen het communitybuilder geloof ik. Zoiets lijkt me ook wel wat alleen dan niet in onze buurt :hyper:
boannan wijzigde dit bericht op 30-01-2023 15:09
6.59% gewijzigd
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren Quote
boannan schreef:
26-01-2023 19:01
Ja dat is idd wat ik bedoel, GeweldigWeer! Dank voor je uitleg.
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik heb echt wel de intentie om de opleiding af te maken. Maar het vliegt me gewoon af en toe aan hoe veel het is. En hoe lang ik nog moet. Op mijn stageplek werken 2 sociaal werkers (generiek) die allebei in hun eerste jaar nog zitten. 1 is net gestart en de ander is nu haar propedeuse aan het afronden. Voor hen allebei geldt dat als ze de opleiding niet gaan redden ze ook hun baan kwijt zijn. Die druk zou ik liever niet willen hebben. Bij ons in het dorp is een opbouwwerker aan de slag die geen social work heeft. Ze begeleid geen individuen maar zorg er meer voor dat er voor de verschillende doelgroepen in ons dorp voldoende activiteiten zijn en ze zorgt voor verbinding. Ze noemen het dorpsverbinder of communitybuilder geloof ik. Zoiets lijkt me ook wel wat alleen dan niet in ons dorp :hyper:

Die druk hoort nu eenmaal bij geschoold werk, als je dat niet wil kun je net zo goed geen opleiding doen lijkt me. Er is ook ongeschoold werk te vinden, maar voor geschoold werk geldt nou eenmaal dat je die opleiding moet halen.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
26-01-2023 19:09
Die druk hoort nu eenmaal bij geschoold werk, als je dat niet wil kun je net zo goed geen opleiding doen lijkt me. Er is ook ongeschoold werk te vinden, maar voor geschoold werk geldt nou eenmaal dat je die opleiding moet halen.
En daar is ook niets mis mee, maar voor sommige functies vind ik een dosis aan werk- en levenservaring net zo belangrijk (zo niet belangrijker) dan enkel het diploma. Een 24-jarige die een 17-jarige (met zeer veel issues) moet begeleiden en coachen vind ik persoonlijk ook niet echt geloofwaardig al heeft zij wél (bijna) het benodigde papiertje. Maar goed, dat is weer een andere discussie natuurlijk ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat hele gezanik dat je als jonge begeleider geen goede begeleider bent is echt een slap excuus waar ik langzaam klaar mee ben. Leeftijd zegt net niks in dit werkveld. En levenservaring wordt veel te belangrijk gemaakt. Je hebt gevoel voor dit vak of je hebt het niet. En je hbo papiertje halen is wel het minste wat je kan doen. Het is al een opleiding van niks (ik heb hem zelf ook afgerond) en biedt al het minimale dat je nodig hebt. Maar goed. Het test wel een bepaalde manier van denken die je hard nodig hebt.

Iedereen denkt maar dat ze dit vakgebied makkelijk kunnen dragen omdat ze "levenservaring" hebben. Ten eerste kan een persoon van begin 20 meer levenservaring hebben dan een persoon van 50. Ten tweede is levenservaring geen methodiek.

Als je een baan wil in dit vakgebied die redelijk betaalt dan moet je minimaal je hbo hebben.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven