Dochter doet niets aan school

27-01-2023 22:42 69 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Onze dochter zit in een vmbo-basis brugklas. Ze doet werkelijk waar helemaal niets aan haar schoolwerk. Als ze een so of proefwerk heeft neemt ze de boeken waaruit ze moet leren nog niet mee naar huis. (ze hebben een leerplein met kluisjes voor hun boeken e.d.) Nu is het frappante dat ze allemaal cijfers haalt rond de 7. Op haar rapport heeft ze een zes voor Nederlands vanwege dyslexie, drie achten en de rest allemaal zevens.

Als we er wat van zeggen dan wordt ze boos en zegt ze dat ze gewoon goede cijfers haalt. Als ze hoge cijfers haalt dan is ze een nerd zegt ze.

Hoe kunnen we haar het beste stimuleren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet.
Want met goed opletten haalt ze prima cijfers.
En heeft ze zo lekker tijd voor leuke dingen.

Prijs haar dat het zo lekker gaat, knuffel en verder.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoezo stimuleren? Prima cijfers toch!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou ik zou ook niks doen als ik met niks doen zulke cijfers zou halen
Blijkbaar let ze heel goed op in de klas?
Ze haalt goede cijfers. Wat is het probleem?

Zeer wrs oefenen ze al heel veel tijdens de les, juist om het te leren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom zou ze iets doen als ze kennelijk op één of andere manier toch 7's haalt?

Kan het zijn dat ze lager zit dan haar eigenlijke niveau - de dyslexie even lichtjes weg-denkend - en het dus gewoon makkelijk gaat?

Zolang ze niet lager scoort dan een 6 doet ze maar ...
Vroeg of laat moet ze vanzelf gaan werken om die 6 te halen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Zonde. Lijkt alsof ze duidelijk een niveau hoger aan zou kunnen (los van of dat bij haar zou passen).
Alle reacties Link kopieren Quote
Studiegenoot van me deed op de middelbare school ook nauwelijks iets aan huiswerk.
Lette goed op tijdens de les.
Haalde zevens voor schriftelijke overhoringen.

Op deze manier zal dochter toch overgaan naar de tweede?
Geen enkele onvoldoende.
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Je kind staat ruime voldoendes, dus ik zou geen stress hebben. Als je goed meedoet in de les dan kom je een heel eind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Op die manier heb ik ook mijn diploma gehaald. Ik had hoger gekund als ik harder had gewerkt (ik deed ook vmbo basis), ik heb later nog tl gehaald, maar toen interesseerde het me gewoon echt niet. En met zulke cijfers gaat het prima en hoeft ze blijkbaar niet harder te werken. Ik weet niet wat ze later wil doen, maar misschien doet ze er hooguit wat langer over als ze alsnog een mbo 4 of hbo wil halen, of ze neemt genoegen met een mbo 2 en dat is ook prima.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe weet je datze niets op school doet? Ze doet in jouw ogen misschien weinig thuis maar op school doet ze blijkbaar genoeg.
Ik heb ook zo"n dochter.

Het is niet hoe ik zelf was, maar dit past bij haar, dus ik laat het maar los.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zit dochter lekker in haar vel? Als ze zich fijn voelt dan lekker haar gang laten gaan. Geen reden om haar te motiveren meer te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Prachtige lijst.
Mijn kind had een aantal hele lage cijfers. Dus ging ze leren en harder werken.
Voor lastiger vakken had ze daarna een negen, voor voor haar makkelijke vakken ineens drieën en vieren.
Om die negens heeft ze heel hard gehuild. Zo zonde van haar tijd vond ze dat.

Die drieën had ze zo weer herkanst of verbeterd. Ik laat haar gewoon maar aanrommelen, ze zit nu weer op betere cijfers en het is gewoon geen kind dat graag met school bezig is of enige druk voelt om hogere cijfers te halen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Let it goooo…🙏
Alle reacties Link kopieren Quote
Echt hoor: tel je zegeningen. Hier breekt de hel los als het over school gaat. Niks doen en zevens halen? Ik zou God op mijn blote knietjes danken.

Next.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoezo wil je dat ze harder haar best doet? Wat zijn de normen en waarden die je haar mee wil geven dan?

Ikzelf ben niet van 'je moet zo perfect mogelijk presteren'. Zelfstandigheid heb je enig arbeidsethos voor nodig, maar dat doet zij goed. Ze haalt het prima. Ik vind het belangrijker dat mijn leven leuk is en dat bestaat uit zoveel meer dan cijfers en leerboeken.
Juist als iemand leert dat het altijd maar beter moet, moet doorgaan, krijg je een mogelijk minder weerbare volwassene die de grenzen overgaat en in burnout komt.

Echt ik zou supertrots zijn op kind. En thuis heeft ze mooi tijd voor andere leuke en belangrijke dingen. Op sociaal vlak, hobby's, beweging, et cetera.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom wil jij dat ze meer doet? Heb je het idee dat basis te laag voor haar is?

Is er überhaupt veel huiswerk dat nog gedaan moet worden of doen ze al veel op school?

Ik zou even de mentor dat vragen hoe het beeld is van je kind, wat er verwacht wordt etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tel je zegeningen en prijs je kind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je voed zo je kind op met de gedachte, het is nooit goed genoeg. En ik weet uit ervaring dat je daar de rest van je leven last van kunt hebben. Zevens en achten zijn prima cijfers, waarom moeten dat van jou negens en tienen zijn?
Heb je aan het begin van het schooljaar een ouderavond gehad met uitleg over het komende schooljaar?
Daar is als het goed is verteld dat er in de klas veel oefeningen gedaan worden, waardoor er geleerd wordt (itt bijv het VWO). Waarschijnlijk is er ook zoiets als een of meerdere studie-uren voor begeleid huiswerk. Dus dan hoeft ze thuis idd niet tot nauwelijks iets te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maak je je hier druk om?
Ze haalt goede cijfers, laat haar.

Er zijn pubers op die leeftijd die wel ergere dingen doen dan zevens halen zonder te leren.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor haar is het het belangrijkste dat ze bij haar sociale groepen past zodat ze niet uit de toon valt door een nerd te zijn. Kennis kan je inhalen, vriendschappen niet. Want waar moet je naar toe als je niet meer mee mag doen?

Later, als ze anders naar vriendschappen gaat kijken, gaat ze heus wel de studies volgen die ze nodig heeft, maar momenteel is ze nog niet sterk genoeg om alles in de steek te laten voor een baan later.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat wil je stimuleren? Dat ze 9ens en 10en moet halen?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
En wat is het echte probleem?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven