Wat spelen jullie kinderen van 4 jaar?

31-01-2023 17:15 46 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoontje van 4 vind best veel leuk, maar wil de laatste tijd uit school vooral tv of pc. Als dat niet mag krijgt ie soms een driftbui en blijft zeuren. Hij kon best wel goed spelen zelf, maar nu even niet. Hadden jullie dat ook toen jullie kinderen zo oud waren?

Uit school is hij snel moe en boos. Nu zitten we in de binnenspeeltuin, dat werkt wel.

Hij speelt nog niet buiten school met vriendjes. Toen ik het vroeg zei hij dat wel leuk te vinden, dus ik ga kijken of hij met vriendjes kan afspreken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als hij zo moe uit school komt, kan het helpen om hem even een half uurtje voor de tv te laten ontspannen. Maar dan wel met rustige programma's (zappelin) anders heeft het geen zin.

Andere, gezelliger optie: samen op de bank met een koekje en drinken en dan jij lekker voorlezen.

Gamen en drukke programma's zullen niet helpen. Dus zorg dat die regels volstrekt helder zijn. Bv gamen alleen om 17 uur, of alleen in het weekend. Als het af en toe wel en af en toe niet mag, is het vragen om gezeur en geruzie.
Alle reacties Link kopieren Quote
De mijne had dit niet zo. Die ging sowieso drie dagen per week naar de bso, en de andere dagen waren halve schooldagen dus was het thuiskomen en eerst rustig een broodje eten.
Daarna ging hij spelen, binnen of buiten met of zonder vriendjes. Of met mij mee voor een boodschap oid.
Bij moe en boos zou ik rustmoment kiezen dus of even tv of boekje lezen, kleuren, kleien oid en eigenlijk juist niet binnenspeeltuin. Die van ons wordt dan eerder oververmoeid.

School is vermoeiend, zeker als je nog niet zo lang gaat en moet wennen aan het ritme.
Alle reacties Link kopieren Quote
4 jaar, doodmoe van school.
Thuis wat eten en drinken. Dan een half uur scherm.
En dan buiten spelen of binnen. Soms een vriendje, maar pas na een uur uit school.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Of binnen in de serre of buiten op het plein (klein speeltuintje) voor de deur of bij de buren. Voor drie dagen gaat hij naar de BSO. Met vriendjes afspreken doe ik nog niet maar hij speelt wel veel met buurtkinderen voor de deur of binnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mooi weer spelen ze hier graag buiten. Fietsen, voetballen, stoepkrijten, liefst met buurtvriendjes.

Ze mogen hier altijd wel even op een scherm, maar dat proberen we wel te beperken. Ze spelen binnen graag met puzzels, spellen, kinetisch zand, klei, kleuren. In ieder geval iets waarbij ze ook iets moeten ‘doen’.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier kwamen de kindjes meteen mee uit school, maar dat was op die leeftijd nog steeds best hard werken voor mij. Paar jaar later werd dat pas relaxed.

Speelafspraakjes waren wel kort. Max 2 uur.
Miek_ schreef:
31-01-2023 17:44
Of binnen in de serre of buiten op het plein (klein speeltuintje) voor de deur of bij de buren. Voor drie dagen gaat hij naar de BSO. Met vriendjes afspreken doe ik nog niet maar hij speelt wel veel met buurtkinderen voor de deur of binnen.
Waarom doe je dat nog niet?
Alle reacties Link kopieren Quote
Duplo, treinbaan, boekjes kijken, kleuren, playmobil, barbies/popjes/kleine knuffels... van alles wel.
Ze speelt ook wel buiten maar alleen als er andere kinderen zijn.
Scherm doen we bewust niet als ze uit school komt. Ik vind het belangrijk dat ze zich op een andere manier leert vermaken.
Onder het koken zet ik vaak wat filmpjes op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als hij zo terug komt van school, zou ik ook niet veel speelafspraken na school gaan plannen met zijn schema en met genoeg mensen bij buitenspeelopties.

Sowieso is speelafspraken met 4 vaak helemaal niet ehct een ding. precies omdat allemaal al veel is voor 4 jarigen.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb geen kinderen maar mijn zus wel een broertje en een zusje en we spelen vaak mens erger je niet met hun maar zij ergeren hun niet maar wij wel hahaha maar we laten hun wel winnen hoor
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier is kind pas 3,5, maar die komt wel eens zo uit het kdv. Dan mag hij soms wel even voor de tv, even bijtrekken. Dan wel wat rustige dingen kijken, niks druks en lawaaiig (maar dat reguleer ik sowieso behoorlijk, ik vind de meeste programma's veel te hysterisch). Meestal kook ik dan. Dan samen eten en dan gewoon spelen.
Als tv niet mag, dan laat ik hem een beetje hangen en meestal gaat hij dan wel gewoon spelen.
Als je tv kijken niks vindt, misschien kun je dan een boekje lezen samen of even kleuren. Of samen een simpel spelletje spelen o.i.d.
Wel al speelafspraakjes hier, maar die plan ik op een rustige dag. En die duren nooit langer dan 2 uur. Die zou ik dus niet plannen na school als je zoon zo moe ervandaan komt. Idem voor de binnenspeeltuin, dat maakt alleen maar nog meer moe en overprikkelt behoorlijk.
Het is ook niet gek dat hij moe uit school komt, dat zijn al zoveel indrukken als je 4 bent. Ik weet niet of hij allang naar school gaat, maar zeker in het begin is het nog zo wennen aan alles. Vergelijk het met een nieuwe baan, dat put in het begin vaak ook uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hij gaat sinds september naar school. Hij is niet super moe als hij uit school komt maar wel prikkelbaarder. Binnenspeeltuin ging goed.

Hij is nu wat sneller van: ik wil niet. En hij is sneller driftig. Misschien is het gewoon een periode. Ik doe iets met hem samen en zeg dan dat hij zelf iets moet gaan doen en probeer hem te stimuleren. Maar dan gaat ie soms echt gillen over niks. En lang ook. Ik heb een keer in zijn kamer met hem gezeten en gezegd: we gaan nu boekjes lezen en niks anders. En verder rustig gebleven. En hij maar schreeuwen. Ik vind het wel moeilijk af en toe. Het is net hoe zijn pet staat.

Laatst gingen we koekjes maken. Begon hij te schreeuwen omdat ik hem hielp de koekjes uit het vormpje te halen (nadat ik gevraagd had of hij dat wou.)

Ik denk dat zijn pittige karakter misschien wat meer de issue is nu ik het zo opschrijf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waar denk je dat hij prikkelbaarder van is, school toch ws?
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2023 schreef:
31-01-2023 19:27
Waar denk je dat hij prikkelbaarder van is, school toch ws?
Ja, ik denk dat school nog steeds veel van hem vraagt. Hij kletst thuis heel veel en weet goed wat ie wil. Op school is hij stil en meegaand.
Alle reacties Link kopieren Quote
SunShine35 schreef:
31-01-2023 19:26
Hij gaat sinds september naar school. Hij is niet super moe als hij uit school komt maar wel prikkelbaarder. Binnenspeeltuin ging goed.

Hij is nu wat sneller van: ik wil niet. En hij is sneller driftig. Misschien is het gewoon een periode. Ik doe iets met hem samen en zeg dan dat hij zelf iets moet gaan doen en probeer hem te stimuleren. Maar dan gaat ie soms echt gillen over niks. En lang ook. Ik heb een keer in zijn kamer met hem gezeten en gezegd: we gaan nu boekjes lezen en niks anders. En verder rustig gebleven. En hij maar schreeuwen. Ik vind het wel moeilijk af en toe. Het is net hoe zijn pet staat.

Laatst gingen we koekjes maken. Begon hij te schreeuwen omdat ik hem hielp de koekjes uit het vormpje te halen (nadat ik gevraagd had of hij dat wou.)

Ik denk dat zijn pittige karakter misschien wat meer de issue is nu ik het zo opschrijf.

Dat prikkelbaarder is toch vanwege vermoeidheid neem ik aan?
Niet moe als ik moeten slapen misschien, maar gewoon moe. Moe in je hoofd, ken je dat niet?
Alle reacties Link kopieren Quote
Banananaa schreef:
31-01-2023 18:08
Waarom doe je dat nog niet?
Omdat hij ook al 3 dagen per week naar de BSO gaat en daar met vriendjes speelt. Omdat hij er zelf nog niet om vraagt. Omdat wij aan een speeltuin wonen en hij daar regelmatig met buurkinderen speelt. Omdat ik het een gedoe vind qua halen en brengen met nog een dreumes thuis. Omdat ik het wel lekker vind om een middag verder geen verplichtingen te hebben. Maar afspreken is sowieso nog geen ding in de kleuterklas. Komt waarschijnlijk vanzelf als hij ouder is en dan zien we het wel weer.
Alle reacties Link kopieren Quote
SunShine35 schreef:
31-01-2023 19:26
Hij gaat sinds september naar school. Hij is niet super moe als hij uit school komt maar wel prikkelbaarder. Binnenspeeltuin ging goed.

Hij is nu wat sneller van: ik wil niet. En hij is sneller driftig. Misschien is het gewoon een periode. Ik doe iets met hem samen en zeg dan dat hij zelf iets moet gaan doen en probeer hem te stimuleren. Maar dan gaat ie soms echt gillen over niks. En lang ook. Ik heb een keer in zijn kamer met hem gezeten en gezegd: we gaan nu boekjes lezen en niks anders. En verder rustig gebleven. En hij maar schreeuwen. Ik vind het wel moeilijk af en toe. Het is net hoe zijn pet staat.

Laatst gingen we koekjes maken. Begon hij te schreeuwen omdat ik hem hielp de koekjes uit het vormpje te halen (nadat ik gevraagd had of hij dat wou.)

Ik denk dat zijn pittige karakter misschien wat meer de issue is nu ik het zo opschrijf.
Hwt klinkt voor mij alsof hij overprikkeld is van de schooldag en dus eerst even moet ontladen. Ik zou dus na school echt eerst een rustmoment inplannen. Als dat even voor de tv is met wat drinken en een snack dan is dat best even prima. Daarna weer even spelen.

Als hij over het algemeen temperamentvol is, dan is het sowieso goed om te letten op de prikkels die hij binnen krijgt en dat er momenten zijn waarop hij even kan ontladen. Ook ruimte geven voor controle, maar daarnaast wel voorspelbaar zijn kan ook goed helpen. Ik kan je het boek "temperamentvolle kinderen" van Eva Bronsveld aanraden om te lezen.
Miek_ schreef:
31-01-2023 19:40
Omdat hij ook al 3 dagen per week naar de BSO gaat en daar met vriendjes speelt. Omdat hij er zelf nog niet om vraagt. Omdat wij aan een speeltuin wonen en hij daar regelmatig met buurkinderen speelt. Omdat ik het een gedoe vind qua halen en brengen met nog een dreumes thuis. Omdat ik het wel lekker vind om een middag verder geen verplichtingen te hebben. Maar afspreken is sowieso nog geen ding in de kleuterklas. Komt waarschijnlijk vanzelf als hij ouder is en dan zien we het wel weer.
Oke. Die van ons vroeg er vanaf dag 1 zo ongeveer om dus daarom vroeg ik het me af. Hier wordt in kleuterklassen al wel veel afgesproken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lego, tekenen, strijkkralen, mini loco, puzzels, spelletjes, Sylvanian families, binnen glijbaan met gym mat erbij (en dan het liefst een parkour uit zetten met alle kussens van de bank erbij), Hubelino knikkerbaan.

De laatste tijd heeft hij veel met mijn man gespeeld, samen hebben ze een nieuwe baan voor de Hot Wheels geknutseld van karton.

En soms ook wel eens tv.
Alle reacties Link kopieren Quote
Banananaa schreef:
31-01-2023 19:44
Oke. Die van ons vroeg er vanaf dag 1 zo ongeveer om dus daarom vroeg ik het me af. Hier wordt in kleuterklassen al wel veel afgesproken.
Hier niet, ben ik eerlijk gezegd wel blij om :$
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter is precies even oud en heeft ook wel dit soort buien, maar meestal dan rond het avondeten, niet als ze uit school komt. Uit de situatie halen en afleiden met iets heel anders werkt het beste bij haar.

Bij het uit school komen hebben we een heel duidelijke structuur en dat werkt hier goed. Eerst wat drinken en een koekje of snoepje, dan 20 minuten gamen of filmpjes kijken. We gebruiken een kookwekker waar ze zelf goed op kunnen zien hoeveel tijd er nog over is (lijkt op de Time Timer, maar dan een goedkope van de HEMA). Daarna is het zelf spelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
En over speelgoed (wat in je titel naar voren komt maar niet in je OP, ik weet daarom niet precies op welk gebied je nou vooral tips zoekt?):

Vind je zoon het speelgoed wat voor het grijpen staat nog leuk, of zou iets omwisselen misschien helpen? Dochter is daarin heel erg veranderd sinds ze naar school gaat. Voor die tijd was het vooral Playmobil, Little People, keukentje en ander fantasiespel, nu kleuren/tekenen, puzzels, kralenplank en letters. Elk kind is hierin overigens verschillend, onze oudste speelde juist in zijn kleutertijd veel met Playmobil en onze middelste met klei, kinetisch zand en Tiptoi. En de oudste twee hingen in die tijd ook wel veel aan ons, wilden veel voorgelezen worden of gezelschapsspelletjes doen samen.

Tiptoi vind ik overigens wel een uitkomst voor een soort compromis tussen op schermpjes turen en intensief zelf spelen. Onze middelste was en is geen ‘speelkind’: ze wil liever vermaakt worden dan met Playmobil spelen, iets bouwen, knutselen, etc. Met Tiptoi word je als kind meegenomen / voorgelezen / vermaakt met spelletjes, maar dan zonder schermpjes. Misschien ook handig voor een kind die na een drukke schooldag weinig energie en concentratie meer heeft?
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
31-01-2023 17:40
4 jaar, doodmoe van school.
Thuis wat eten en drinken. Dan een half uur scherm.
En dan buiten spelen of binnen. Soms een vriendje, maar pas na een uur uit school.
Zo doe ik het ook ongeveer. Eerst thuiskomen en even rustig wat drinken, daarna een rustig filmpje op tv kijken en dan is het tijd om te spelen.
Vriendjes van school komen gelijk mee, speeldate is meestal om 16.00/16.15 klaar. Dan doen we nog iets rustigs zoals een boekje lezen of de kinderen gaan kleiren/ spelletje spelen.
De binnenspeeltuin doe ik alleen op een margedag of in het weekend.
Je richting is belangrijker dan je snelheid

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven