Sterft de streektaal uit?

31-01-2023 21:23 304 berichten
Paniek in een commentaar in NRC (van jongerenleden van BBB en CU, maar toe maar weer) over de status van de streektaal. Als we niks doen, sterft de streektaal uit!
Maar vind je dat erg? Spreek jij nog dialect? Of doe je het niet, maar heb je er warme herinneringen aan? Of vind je het achterlijk?
In Friesland wordt het Fries actief gestimuleerd. Zouden de Brabanders, Twenten, Groningers etc. hetzelfde moeten doen?

(bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2023/01/30/ne ... i-a4155689)
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou hier in het oosten hoor je niet anders hoor ;) streektaal
Voor iedereen een groene tuin
TO trapt af. Ik spreek wel Gronings, maar ik spreek het nog heel zelden. Voor mijn leerlingen, want die vinden het grappig. Als ik met oude mensen praat. Als ik heel erg boos ben. Mijn kinderen heb ik het niet geleerd, wat ik soms erg stom van mezelf vind.
Als taalkundige (ja, dat klinkt pedant) vind ik elke extra taal een geschenk. Het Gronings kent grammaticale constructies en woorden die het Nederlands niet kent en als het Gronings verdwijnt, verdwijnt dat ook. Dat vind ik heel spijtig, maar blijkbaar niet zo spijtig dat ik de barricaden op ga.
Als we niet uitkijken verdwijnt het Nederlands. Steeds meer gaat in het Engels. Dat de Nederlandse taal blijft bestaan vind ik belangrijker dan een streektaal.

Mensen zijn mobieler geworden en blijven niet meer van de wieg tot het graf in dezelfde streek wonen.

Dus wel zo handig als iedereen Nederlands spreekt in plaats van een streektaal. Dan kan iedereen elkaar tenminste verstaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ach ja, dan verdwijnen zulke dingen. Zo gaat dat. Geforceerd actueel houden lijkt me ook overdreven.
GroenTuintje schreef:
31-01-2023 21:25
Nou hier in het oosten hoor je niet anders hoor ;) streektaal
Bedoel je echt streektaal of een accent?
Alle reacties Link kopieren Quote
Breek mie de bek nait lös, wicht! Ik spreek geen dialect, maar ik versta plat Gronings, Twents, Achterhoeks. En Fries (daar staan ook alarmerende berichten over in de NRC, want geen hoogleraar meer aan de RuG).
Ik luister er ook graag naar.
Dag is nooit zo nat of zun schient aaltied wat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Van mij mag het uitsterven.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
cuculuscanorus schreef:
31-01-2023 21:26
TO trapt af. Ik spreek wel Gronings, maar ik spreek het nog heel zelden. Voor mijn leerlingen, want die vinden het grappig. Als ik met oude mensen praat. Als ik heel erg boos ben. Mijn kinderen heb ik het niet geleerd, wat ik soms erg stom van mezelf vind.
Als taalkundige (ja, dat klinkt pedant) vind ik elke extra taal een geschenk. Het Gronings kent grammaticale constructies en woorden die het Nederlands niet kent en als het Gronings verdwijnt, verdwijnt dat ook. Dat vind ik heel spijtig, maar blijkbaar niet zo spijtig dat ik de barricaden op ga.
In hoeverre is taal cultureel erfgoed?
No one ever made a difference by being like everyone else.
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesmetLaarzen schreef:
31-01-2023 21:32
Van mij mag het uitsterven.
Same. En heftige accenten ook, onverstaanbaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Taal is sowieso altijd in beweging. Ik rouw er ook niet om als streektalen zouden verdwijnen. Ik versta overigens prima Gronings, Drents en Fries maar ik antwoord altijd in het ABN.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sjulia schreef:
31-01-2023 21:35
Same. En heftige accenten ook, onverstaanbaar.
Ik heb heel veel moeite met bepaalde Limburgse accenten. Niet te verstaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is nou een wichtje dat de Groningse taal moet/mag vertegenwoordigen. Ze was laatst op TV Noord.

Als ze erover nadenkt, dan wordt haar Gronings taalkundig misschien wel correct, maar het klinkt dan nergens naar. Wordt de focus niet op haar gelegd, maar op een ander onderwerp, dan zie ik haar ontspannen en gaat het Gronings spreken beter.
Every woman deserves a man that destroys her lipstick, not her mascara.
Alle reacties Link kopieren Quote
Velvetlady schreef:
31-01-2023 21:30
Bedoel je echt streektaal of een accent?
Beide :-D ik was laatst bij de autogarage en daar werd mij iets uitgelegd in enorm plat Twents.. ik snapte er helemaal niks van, maar die meneer was al op hoge leeftijd :mrgreen:
Voor iedereen een groene tuin
intothewild schreef:
31-01-2023 21:34
In hoeverre is taal cultureel erfgoed?
Ik vind taal zeker cultureel erfgoed. Maar goed, dat is een discussie natuurlijk. Of het dan niet een soort opgelegd ding wordt, een invented tradition. Er zullen mensen zijn die vinden dat taal gewoon de kant op mag ontwikkelen die taal kiest. Dat betekent dan dat we over 100 jaar "de meisje heb gezegd dat hun groter zijn als mij" zeggen. En er zijn mensen die willen dat kinderen op basisscholen een taal leren die door een kleine minderheid gesproken wordt.
Eerlijk gezegd mag het van mij ook wel uitsterven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het wel verdrietig, streektaal/dialecten zijn toch iets ontzettend bijzonders. En het geeft een connectie met het verleden. Spreek zelf Zeeuws (naast ABN hoor), maar woon daar niet meer en ben dus bang dat mijn toekomstige kinderen het ook niet meer zullen spreken. Jammer!
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Lady_Day schreef:
31-01-2023 21:36
Ik heb heel veel moeite met bepaalde Limburgse accenten. Niet te verstaan.
Zeeuws lukt wel?
Alle reacties Link kopieren Quote
intothewild schreef:
31-01-2023 21:34
In hoeverre is taal cultureel erfgoed?
Is dat een oprechte vraag?

Taal heeft alles met cultuur te maken. De een kan niet zonder het ander.
Ik kan alle Nederlandse streektalen volgen, maar Zeeuws en Limburgs kosten me veel moeite, vooral als er veel echte streektaalwoorden gebruikt worden. Fries is dan weer geen probleem.

Ik vind Gronings ook de allermooiste streektaal, maar ik weet dat dat komt omdat ik het associeer met warmte en huis. Objectief is het geen heel charmante taal, natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Op mijn werk is de voertaal Nederlands, maar we bedienen Groningen, Friesland en Drenthe.

Soms krijg ik een aarzelend persoon aan de telefoon. "Mevrouw... Mag het gewoon of mot het op Hollands?"
Joe kunnen gewoon proaten, moar ik antwoord maaistieds op Hollands.
Dan hoor je de opluchting aan de andere kant van de lijn.

Als iemand in het Frysk tegen me wil balken, dan geef ik de telefoon gewoon door aan een inboorling op mijn kamer.
:proud:
Every woman deserves a man that destroys her lipstick, not her mascara.
Je kunt volgens mij wel horen dat ik uit Brabant kom net zoals je vaak wel kan horen of iemand uit Limburg komt maar echt in vloeiend in het plaatselijke dialect praten dat kan ik niet. Ik kan het wel gewoon verstaan. Eigenlijk praat niemand hier echt alleen maar in dialect, alleen mensen uit een bepaald milieu doen dat wel wat vaker.

Ik denk ook niet dat het echt helemaal gaat verdwijnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
miekemv schreef:
31-01-2023 21:41
Zeeuws lukt wel?
Ik heb geen idee. Ik ben geloof ik nog nooit in Zeeland geweest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady_Day schreef:
31-01-2023 21:45
Ik heb geen idee. Ik ben geloof ik nog nooit in Zeeland geweest.

:cry:
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
cuculuscanorus schreef:
31-01-2023 21:42


Ik vind Gronings ook de allermooiste streektaal, maar ik weet dat dat komt omdat ik het associeer met warmte en huis. Objectief is het geen heel charmante taal, natuurlijk.
Herkenbaar 💜

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven