Sterft de streektaal uit?

31-01-2023 21:23 304 berichten
Paniek in een commentaar in NRC (van jongerenleden van BBB en CU, maar toe maar weer) over de status van de streektaal. Als we niks doen, sterft de streektaal uit!
Maar vind je dat erg? Spreek jij nog dialect? Of doe je het niet, maar heb je er warme herinneringen aan? Of vind je het achterlijk?
In Friesland wordt het Fries actief gestimuleerd. Zouden de Brabanders, Twenten, Groningers etc. hetzelfde moeten doen?

(bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2023/01/30/ne ... i-a4155689)
Alle reacties Link kopieren Quote
Loeki schreef:
01-02-2023 10:14
.
Inmiddels woon ik in Rotterdam en beheers ik het Rotterdams ook aardig.
Hoe spreek jij “ Charlois “ uit ?
Wat zijn dit :

Afbeelding
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben opgevoed in een van de Limburgse dialecten en daar ben ik blij mee. Vind het een prachtige taal, geeft me een gevoel van thuis zijn. :heart: In mijn omgeving wordt veel dialect gesproken door volwassenen.
Tegen mijn kinderen praat ik ook dialect, maar zij praten Nederlands terug. Ik denk dat dat een gevolg is van het vele ABN dat ze horen op tv en op school.

Overigens spreek ik op mijn werk en met niet-dialectsprekende gewoon ABN. Ik heb een hekel aan bedrijven waar je vreemd wordt aangekeken als je Nederlands spreekt. Bij een ziekenhuis hier in de buurt wordt je ook standaard in het dialect aangesproken. Dat vind ik niet kunnen en ongastvrij overkomen. Net als dat wat Gelsomina schetst; te belachelijk voor woorden.

Ik denk zeker dat het aantal spreektaal-sprekende zal verminderen, maar over uitsterven maak ik me geen zorgen.
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
Alle reacties Link kopieren Quote
Chantilly21_2 schreef:
31-01-2023 21:57
Haha, hier ook uit het oosten ( Twente) en vooral in de wat kleinere gemeenschappen is het plat praten echt nog wel de gangbare taal. Mijn zusje woont in een klein dorpje/gehucht en daar is ABN zeldzaam ;-)
Zelf heb ik een moeder die fantastisch plat kan praten en daar vooral bij haar oudere familieleden veel punten bij scoort, want voor hen is het hun taal en dat ABN is maar lastig.
Zelf kan ik het verstaan, maar als ik probeer mee te praten, dan voelt het heel gekunsteld en 'nep'. Mijn oma sprak een mengelmoesje van Twents en Drents ( omgeving Odoorn) en daar was soms echt voor buitenstaanders geen touw aan vast te knopen.

Zelf woon ik nu in de omgeving van Rijssen en daar is het accent en plat praten wel echt anders dan waar ik vandaan kom ( rondom Hengelo). Om over Vriezenveen nog maar niet te spreken.

Mensen horen dat ik uit het oosten kom, maar ik zal altijd proberen netjes te praten, geen klinkers in te slikken. Volgens mij ben ik voor niet-Twenten prima te verstaan.
Mooie omgeving woon jij dan. Ik kom er graag op vakantie
Zonder regen geen bloemen
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
01-02-2023 09:42
Eens. Ik ken een Volendammer die in een andere dorp in een viswinkel werkt. Personeel spreekt onderling alleen maar Volendams. Die willen zich even aanpassen voor een klant, maar een collega die geen Volendams spreekt heeft pech. Onderling willen ze gewoon Volendams praten.
wat vreselijk onsympathiek

je zou voor minder een andere baan zoeken
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesmetLaarzen schreef:
31-01-2023 21:32
Van mij mag het uitsterven.
Van mij niet.
In the end, it is what it is.
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
01-02-2023 10:30
Hoe spreek jij “ Charlois “ uit ?
Wat zijn dit :

Sjaarloos en kroten.
loeki wijzigde dit bericht op 01-02-2023 10:48
Reden: Ik zie mijn bericht niet
7.19% gewijzigd
Alsjemenou!
Alle reacties Link kopieren Quote
Sjaarloos en kroten.

:cheer:
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Haha ja inderdaad de manier waarop Maan etc. spreken, dat is ook gewoon mínstens een accent. Niet abn. Ik stoor me al een aantal jaar vreselijk aan de uitspraak in nieuwe Nederlandse liedjes, vergelijk dat eens met het Nederlands in nederpop van '80/'90. Compleet anders, heel lomp. Ook echt wel een stads-streektaal.

Ik sprak laatst een wat jonger (denk jaar of 21) meisje uit het Gooooi, en die vertelde me dat ik inderdaad een heftig accent heb omdat ik de 'R' uitspreek :hihi: "Dus daar hoor je wel dat boerse aan" Terwijl de 'R' toch echt in het Nederlands hoort, dat vreemde aangeleerde waar het bijna een 'J' wordt, wat dispuutmeisjes doen, is een ook een accent.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Zelf woon ik nu in de omgeving van Rijssen en daar is het accent en plat praten wel echt anders dan waar ik vandaan kom ( rondom Hengelo). Om over Vriezenveen nog maar niet te spreken.

En wat dacht je van Mander, Enter, Albergen, het verschilt echt enorm.
Ik ben er helemaal los op de laatste tijd.

Nogmaals:
www.twentsetaalbank.nl
Een schat aan informatie.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben opgevoed met een Nedersaksisch dialect. Ik leerde pas ABN op school.
Mijn hele familie praat in het dialect, ik denk in het dialect, met mijn vriendinnen van vroeger praat ik in het dialect. Maar ik niet, en niemand van mijn broers en zussen en bijna niemand van mijn vriendinnen van vroeger, spreekt het dialect nog met hun kinderen. Dan kan het bijna niet anders of het zal uiteindelijk toch verdwijnen in de cultuur van mijn omgeving van vroeger. Heel af en toe kom ik nog in het dorp waar ik ben opgegroeid. Als ik nu in een winkel kom praat ik niet in het dialect. Omdat het niet meer vanzelfsprekend is dat het dialect de voertaal is.
Op zich wel jammer.
Maar, en volgens mij heb ik het wel eens benoemd in een topic hierover, ik schaamde me er toch ook wel voor. Ik zit nu in een omgeving waar bijna niemand dialect spreekt. Als mijn moeder of andere familie belt dan loop ik altijd even weg waar niemand mij hoort. Mensen schrikken zich rot als ze mij horen knauwen, dat verwachtten ze totaal niet, haha.
Alle reacties Link kopieren Quote
Baudolino schreef:
01-02-2023 10:54
Ik ben opgevoed met een Nedersaksisch dialect. Ik leerde pas ABN op school.
Mijn hele familie praat in het dialect, ik denk in het dialect, met mijn vriendinnen van vroeger praat ik in het dialect. Maar ik niet, en niemand van mijn broers en zussen en bijna niemand van mijn vriendinnen van vroeger, spreekt het dialect nog met hun kinderen. Dan kan het bijna niet anders of het zal uiteindelijk toch verdwijnen in de cultuur van mijn omgeving van vroeger. Heel af en toe kom ik nog in het dorp waar ik ben opgegroeid. Als ik nu in een winkel kom praat ik niet in het dialect. Omdat het niet meer vanzelfsprekend is dat het dialect de voertaal is.
Op zich wel jammer.
Maar, en volgens mij heb ik het wel eens benoemd in een topic hierover, ik schaamde me er toch ook wel voor. Ik zit nu in een omgeving waar bijna niemand dialect spreekt. Als mijn moeder of andere familie belt dan loop ik altijd even weg waar niemand mij hoort. Mensen schrikken zich rot als ze mij horen knauwen, dat verwachtten ze totaal niet, haha.


Haha dat vind ik toch schattig.

Ik was onlangs in Zuid-Limburg, voelde me echt een vakantieganger, heerlijk.
In Friesland vorig jaar zat ik in de wachtkamer bij een huisarts waar ook een kleine apotheek bij zat, heb echt aandachtig geluisterd naar iedereen 😄
Alle reacties Link kopieren Quote
Van mij mag het wel uitsterven. Maar ik begrijp heel goed dan anderen daar anders over kunnen denken.

Ik heb nooit dezelfde taal gesproken als mijn ouders. Ze blijven consequent hun eigen streektaal spreken, wat hun goed recht is natuurlijk, maar daardoor hebben hun kleinkinderen echt geen idee wat ze zeggen.

Ik ervaar een grote afstand, doordat we letterlijk niet eens dezelfde taal spreken.

Ik weet dat ik het probleem oplos door zelf dialect te spreken en het mijn kinderen te leren, maar het is niet mijn taal. Het lukt me gewoon niet om het te spreken. Ik kan het niet eens.
Alle reacties Link kopieren Quote
"Van mij mag het wel uitsterven. Maar ik begrijp heel goed dan anderen daar anders over kunnen denken."

Echt, je weet niet wat je zegt. Een schat aan taal en cultuur verloren laten gaan. Sorry maar :facepalm:
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren Quote
Meinona schreef:
01-02-2023 11:07
Van mij mag het wel uitsterven. Maar ik begrijp heel goed dan anderen daar anders over kunnen denken.

Ik heb nooit dezelfde taal gesproken als mijn ouders. Ze blijven consequent hun eigen streektaal spreken, wat hun goed recht is natuurlijk, maar daardoor hebben hun kleinkinderen echt geen idee wat ze zeggen.

Ik ervaar een grote afstand, doordat we letterlijk niet eens dezelfde taal spreken.

Ik weet dat ik het probleem oplos door zelf dialect te spreken en het mijn kinderen te leren, maar het is niet mijn taal. Het lukt me gewoon niet om het te spreken. Ik kan het niet eens.
Jouw ouders spreken consequent hun eigen streektaal, maar jij kan het niet? Ze hebben tegen jou dus altijd in het ABN gesproken?
Alle reacties Link kopieren Quote
yasmijn schreef:
01-02-2023 11:10
"Van mij mag het wel uitsterven. Maar ik begrijp heel goed dan anderen daar anders over kunnen denken."

Echt, je weet niet wat je zegt. Een schat aan taal en cultuur verloren laten gaan. Sorry maar :facepalm:
Stel ghea voor daet tael nyat vloeybaer zoou zyn ende wea nogh steads ooud hoollands zoudean moeatean leazean. Ick deanck daet ghe heeal eargh bly magh zyn daet ghy nyt meaer op dezus maenyr hooeft tea skhrichhvean. Deese sij nyt tea dooean.

--------------------------------
Vertaald op vertaalkompjotter.nl
Alle reacties Link kopieren Quote
yasmijn schreef:
01-02-2023 11:10
"Van mij mag het wel uitsterven. Maar ik begrijp heel goed dan anderen daar anders over kunnen denken."

Echt, je weet niet wat je zegt. Een schat aan taal en cultuur verloren laten gaan. Sorry maar :facepalm:


Eens, vind het echt het uitwissen van een cultuur. Eeuwig zonde.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
ik snap dat uitsterven niet zo. Het is toch cultuur die ook verloren gaat. Denk in zuid limburg aan de vasteloavend met alle bijkomende feesten en muziek. Moet dat allemaal verdwijnen?
Ik zou dat oprecht doodzonde vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Baudolino schreef:
01-02-2023 11:12
Jouw ouders spreken consequent hun eigen streektaal, maar jij kan het niet? Ze hebben tegen jou dus altijd in het ABN gesproken?


Ze spreken onderling streektaal, ook tegen mij. Maar ik spreek dus altijd ABN terug. Ik kan het verstaan, maar niet spreken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Meinona schreef:
01-02-2023 11:16
Ze spreken onderling streektaal, ook tegen mij. Maar ik spreek dus altijd ABN terug. Ik kan het verstaan, maar niet spreken.
waarom spreken jullie het niet terug. als je het dagelijks hoort moet je het toch op een bepaald ogenblik kunnen spreken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Meinona schreef:
01-02-2023 11:16
Ze spreken onderling streektaal, ook tegen mij. Maar ik spreek dus altijd ABN terug. Ik kan het verstaan, maar niet spreken.
Wat apart. Daar kan ik mij niets bij voorstellen. Ik vergelijk het een beetje met tweetalig zijn. Mijn ouders hebben mij in het dialect grootgebracht, net als jouw ouders. Toen ik leerde praten, waren mijn eerste woordjes dus in het dialect en leerde ik dus ook terugpraten in het dialect. Hoe wist jij dan dat je andere woorden kon gebruiken? Ik leerde dat pas op school. Op school sprak je netjes in het ABN en thuis in het dialect.
Alle reacties Link kopieren Quote
Haha ja, mijn moeder greep ik toen ik een jaar of acht was: nu abn gaan spreken anders krijg je later nooit een baan :hihi: !
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
ik ben zelf 'tweetalig' opgevoed. mijn vaders familie nederlands en mijn moeders familie dialect. omdat we het meeste contact met de nederlandse kant hadden sprak ik als kind vooral nederlands maar ik kon wel dialect spreken. Het zat alleen niet zo in mijn systeem. Als volwassene heb ik bewust de keuze gemaakt dialect te gaan spreken omdat ik mijn kinderen dit wilde meegeven.
Alle reacties Link kopieren Quote
lonelycat schreef:
01-02-2023 11:16
ik snap dat uitsterven niet zo. Het is toch cultuur die ook verloren gaat. Denk in zuid limburg aan de vasteloavend met alle bijkomende feesten en muziek. Moet dat allemaal verdwijnen?
Ik zou dat oprecht doodzonde vinden.
Mee eens. Dialect hoort bij de cultuur van Zuid Limburg.
*elfje* wijzigde dit bericht op 01-02-2023 11:25
1.80% gewijzigd
In the end, it is what it is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Baudolino schreef:
01-02-2023 11:20
Wat apart. Daar kan ik mij niets bij voorstellen. Ik vergelijk het een beetje met tweetalig zijn. Mijn ouders hebben mij in het dialect grootgebracht, net als jouw ouders. Toen ik leerde praten, waren mijn eerste woordjes dus in het dialect en leerde ik dus ook terugpraten in het dialect. Hoe wist jij dan dat je andere woorden kon gebruiken? Ik leerde dat pas op school. Op school sprak je netjes in het ABN en thuis in het dialect.

Tot aan mijn vierde jaar sprak ik inderdaad wel streektaal. Zodra ik naar school ging stopte ik daarmee. Waarom weet ik niet meer. Het kan zijn dat er op school meer tegen me werd gepraat dan thuis? (kinderen werden destijds minder bij dingen betrokken. De "ga maar spelen"-generatie)
Alle reacties Link kopieren Quote
yasmijn schreef:
01-02-2023 11:10
"Van mij mag het wel uitsterven. Maar ik begrijp heel goed dan anderen daar anders over kunnen denken."

Echt, je weet niet wat je zegt. Een schat aan taal en cultuur verloren laten gaan. Sorry maar :facepalm:
Sint Maarten is niet iets dat in mijn omgeving voorkomt. In mijn nieuwe woonplaats is het op sommige plekken wel en op andere niet. In mijn straat dus wel. Het is niet mijn traditie, maar ik vind het wel heel leuk als de kinderen in de straat bij hun eigen buren kunnen zingen. Want het is al spannend genoeg om te moeten zingen en dan is het wel fijn als het bekenden zijn. Daarnaast zorgt het inderdaad voor binding in de straat.
Maar als mijn buren er niet naar gevraagd hadden (dus de traditie uitdroegen) had ik niet meegedaan. En er verhuizen geregeld buren, dus dan sterft zo'n traditie vanzelf uit.

Voor mij persoonlijk maakte dat niet uit, want ik was niet bekend met de traditie, het heeft voor mij geen waarde. Het is dan aan de mensen die het wel kunnen spreken en die tradities wel kennen, om ze in eren te houden en te blijven verspreiden in de eigen omgeving.

Je kunt mensen die er niet bekend mee zijn, er gewoon niet op aanspreken dat het ze niet uitmaakt of het uitsterft of niet. Genoeg mensen die het wel kennen, maar er blijkbaar ook niet genoeg waarde aan hechten om het uit te dragen aan mensen die het niet kennen of het te leren aan hun kinderen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven