Sterft de streektaal uit?

31-01-2023 21:23 304 berichten
Paniek in een commentaar in NRC (van jongerenleden van BBB en CU, maar toe maar weer) over de status van de streektaal. Als we niks doen, sterft de streektaal uit!
Maar vind je dat erg? Spreek jij nog dialect? Of doe je het niet, maar heb je er warme herinneringen aan? Of vind je het achterlijk?
In Friesland wordt het Fries actief gestimuleerd. Zouden de Brabanders, Twenten, Groningers etc. hetzelfde moeten doen?

(bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2023/01/30/ne ... i-a4155689)
Alle reacties Link kopieren Quote
Cottonclean schreef:
07-02-2023 22:48
Ik hoor het nog wel in mijn omgeving.

Groetjes van een geboren en getogen Groningse Indo.
:)
Is echt nog niet weg hoor!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren Quote
Rozemarijn38 schreef:
07-02-2023 18:49
Ik zou graag een even jullie reactie horen over het volgende.
Ik had in dit topic gereageerd. Maar dit bericht is afgekeurd en niet geplaatst. De beheerder vond dat ik een rot opmerking had geplaatst. En ik heb werkelijk geen idee waar dit vandaan komt.
Er is dus een kans dat dit bericht niet geplaatst wordt..
Ik had gezegd dat ik dialect uit de Achterhoek zeer onaantrekkelijk vond klinken.
Vinden jullie deze mening ongepast of een rot bericht?
Als het aan mij lag minstens een weekban :mrgreen:
Nee hoor, als het zo gezegd is zou het moeten kunnen lijkt me.

Maar wat vind je zo onaantrekkelijk aan Achterhoeks dan?
Er zijn zat dialecten die in dezelfde hoek zitten maar daar hoor ik je niet over...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren Quote
Rozemarijn38 schreef:
07-02-2023 18:49
Ik zou graag een even jullie reactie horen over het volgende.
Ik had in dit topic gereageerd. Maar dit bericht is afgekeurd en niet geplaatst. De beheerder vond dat ik een rot opmerking had geplaatst. En ik heb werkelijk geen idee waar dit vandaan komt.
Er is dus een kans dat dit bericht niet geplaatst wordt..
Ik had gezegd dat ik dialect uit de Achterhoek zeer onaantrekkelijk vond klinken.
Vinden jullie deze mening ongepast of een rot bericht?
Ieder zijn mening, maar of die mening gepast is in een topic over het mogelijk verdwijnen van spreektalen, nee vind ik niet nee. Maar voor mij geen ban of straf waard verder.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rozemarijn38 schreef:
07-02-2023 21:14
Ja echt! Ik kreeg een waarschuwing :lol:
Van mij mag je dat ook gewoon zeggen. Je schrijft het netjes op.
Ik heb wel voor minder eens een ban gehad.
Ach ja.
Maar je moet je wel realiseren dat dit juist over streektalen en dialekten gaat. Zou net zoiets zijn als op het konijnentopic komen vertellen dat je konijnen niet zo leuk vindt.

On topic: is ons ABN nog wel ons ABN? Of is dat inmiddels sterk verhard en op zich een streektaal geworden?
Als ik radio en televisiefragmenten van pakweg 40 tot 25 jaar geleden beluister hoor ik toch duidelijk een verschil met de taal die we nu horen.
de wereld wacht om ontdekt te worden

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven