Neurodiversiteit --> Algemeen topic ❤

22-02-2023 11:16 2102 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Afbeelding

OP met info
= 6e reactie op pagina 1
philó wijzigde dit bericht op 07-03-2023 12:45
93.22% gewijzigd
Hoi ik meld mij
Ik ben neuro divers
Geen officiële diagnose maar overprikkeling en overprikkeling
En hyperfocus
Alle reacties Link kopieren Quote
Valt hoogsensitiviteit daar ook onder?
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed idee, TO! Ik zal proberen wat meer te kletsen, ben meestal niet zo goed in het bijhouden.

@libe, volgens mij vallen HB en HSP ook onder neurodivers ja. Er zijn in elk geval veel overeenkomsten met AD(H)D, ASS etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gediagnosticeerd ADD hier :) Hoi!
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen diagnose, wel trekjes als je het zo kan noemen.
Altijd een beetje vreemde vogel voelen.
Zonder regen geen bloemen
Alle reacties Link kopieren Quote
Neurodiversiteit - Algemene informatie
Beeldig Brein
Topdown Leren en Beelddenken

AD(H)D
ADHD Brain
Russel Barkley - Korte wetenschappelijke uitleg
Russel Barkley - Lange wetenschappelijke uitleg
Dopamine - How to ADHD
ADHD neurobiology - King's College London

Rejection Sensitivity Dysphoria
Rejection sensitivity ADHD bij vrouwen
RSD - How to ADHD

Motivation bridge
Motivation Bridge 1 - How to ADHD
Motivation Bridge 2 - How to ADHD

Wall of Awful
Wall of Awful 1 - How to ADHD
Wall of Awful 2 - How to ADHD
Wall of Awful 3 - How to ADHD

Podcasts
ADHD-AF (as females)
The ADHD Adults podcast
ADHD Podcast NRC


Artikelen
Hartklachten bij ADHD
NRC Sandra Kooij


ASS
Burn-out klachten
Autisme gerelateerde burn-out
Eetstoornissen
ARFID

Hoogbegaafdheid

Dyslexie, -calculie, -praxie, -grafie

HSP

???

-------------------------------------------

Support

Traumabehandeling
Webinar Drakentemmers - Trauma en het lichaam
Powerpoint Drakentemmers - Trauma en het lichaam


Planning:
Pomodoro
Hoe werkt het
Aanpasbare pomodorotimer

Planners
To do list
Datumvrije planner
Weekplanner


Muziek en playlists
Fireplace pomodoro
Rain pomodoro
Rain & Piano pomodoro
ADHD focus music 1
ADHD focus music 2
Harry Potter Ambiance


Focus stimuleren
ADHD Braindump
Body doubling - How to ADHD
Accountability & Focus topic (online body doubling)
Fysieke beweging - Dopamine boost
Forest App - Beperk je telefoongebruik


Fidgets
Ringen en armbanden


Acute stressvermindering
Self-tapping
Trauma Release Exercises




Oude OP:
Ik heb besloten een nieuw, algemeen topic aan te maken over neurodiversiteit waar neurodivergenten en iedereen die er direct en/of zijdelings mee te maken heeft terecht kan. ADHD, ADD, ASS, wel/geen diagnose, wel/geen medicatie, zelf of een naaste, gewoon nieuwsgierig; Iedereen is welkom. Onderstaand ook wat tips/tricks. Voel je vrij tips te delen die ik erbij kan zetten. Wat ik hier graag zou willen vermijden is een discussie over of neurodivergentie en bijbehorende diagnoses heden ten dage worden rondgestrooid en of het allemaal wel nodig is. Gezien de aard van dit topic en de mensen hier is het niet perse mijn insteek dat het een continu lopend kletstopic hoeft te worden :). Af en toe binnen poppen met een vraag of een berichtje is prima. Het topic duikt dan op in de actieve lijst van de eerdere posters hier.
philó wijzigde dit bericht op 20-12-2023 13:15
99.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
O, wat een fijn topic. Heb een ASS-kind en ben zelf ook niet bepaald neurotypisch te noemen ;-D Naarmate de jaren verstreken en er steeds meer bekend is geworden over autisme bij vrouwen vielen (en vallen, ik leer nog elke dag) er steeds meer puzzelstukjes op hun plaats.
And who can say why your heart cries, when your love lies? Only time
Alle reacties Link kopieren Quote
KNIP
philó wijzigde dit bericht op 07-03-2023 11:52
99.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Fijn dat jullie aansluiten! Ik hoop dat dit een fijne plek wordt :).

Goed, ik ben dus in m'n eigen focustrap gevallen door niet direct aan het werk te gaan en dan vervolgens dus een super uitgebreide info OP te willen maken. Bij dezen ga ik snel even de tips gebruiken en dan hopen dat ik nog wat uit de vingers krijg voordat ik de deur uit moet zo :rofl:.
Oh fijn, ik wil meelezen en wanneer ik iets kan bijdragen ook meeschrijven.
Dochter van 11 is 2022 ADHD gediagnosticeerd. Zoektocht juiste medicatie en dosering begon. Er zijn mensen in mijn omgeving die van mening zijn dat medicatie not done is, dat het kind zichzelf moet kunnen zijn, dat ik suikers moet schrappen en het probleem daarmee opgelost is……terwijl wij merken dat kind zoveel beter bereikbaar en handelbaar is sinds ze medicatie neemt. Ze begrijpt zichzelf beter en wij begrijpen haar beter. Ze zit beter in haar velletje. Hoe mooi en waardevol is dat?! Ik ben dankbaar dat we deze stappen hebben gezet en hoop van ganser harte dat dit succesvol blijft.
Ik wil ook (vooral) meelezen en misschien af en toe eens advies inwinnen.

Kind is neurodivergent en heeft op dit moment ook een zware depressie. (en zit in het examenjaar).

Ook al steunen we kind met alles, vind ik het soms moeilijk er mee om te gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Felidaes schreef:
22-02-2023 12:16
Ik wil ook (vooral) meelezen en misschien af en toe eens advies inwinnen.

Kind is neurodivergent en heeft op dit moment ook een zware depressie. (en zit in het examenjaar).

Ook al steunen we kind met alles, vind ik het soms moeilijk er mee om te gaan.
Ach, wat herkenbaar en sneu. Het kan je soms zo boven de kop groeien, ik kan me dat gevoel nog heel goed herinneren. Het leidde bij mij ook tot een depressie in zware middelbareschool-jaren.

Ik denk dat je misschien iets zult hebben aan de info over RSD, the Wall of Awful en the Motivation Bridge. Zoek ook eens op ADHD en Stimming. Fysieke beweging zoals een korte Encanto workout (zie fysieke motivatie hierboven) kan ook heel goed werken wanneer je tegen de wall of awful aanloopt. Misschien zelfs samen?
Philó schreef:
22-02-2023 12:19
Ach, wat herkenbaar en sneu. Het kan je soms zo boven de kop groeien, ik kan me dat gevoel nog heel goed herinneren. Het leidde bij mij ook tot een depressie in zware middelbareschool-jaren.

Ik denk dat je misschien iets zult hebben aan de info over RSD, the Wall of Awful en the Motivation Bridge. Zoek ook eens op ADHD en Stimming. Fysieke beweging zoals een korte Encanto workout (zie fysieke motivatie hierboven) kan ook heel goed werken wanneer je tegen de wall of awful aanloopt. Misschien zelfs samen?
Lief, ik ga eens naar de linkjes kijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik meld me. ASS, leerstoornis NLD, depressie, CPTSS.
In the end, it is what it is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi, ik meld me ook. ASS, CPTSS, HB en terugkerende depressies.
Ik zou graag actief(ver) meeschrijven maar weet van mezelf dat dat een ding is (ik voel me nogal snel teveel oa), maar zal in elk geval wel meelezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een goed idee, dit topic. Ik ben sinds ruim 22 jaar bipolair (type 2), bijna altijd depressief. Ook als tiener 6 jaar depressief geweest. En volgens de DSM ook nog een persoonlijkheidsstoornis, maar daar ben ik het niet mee eens.
It is no measure of health to be well adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen zorgen over de regelmaat waarmee je zult schrijven hoor. Het hoeft niet perse een lopend kletstopic te worden. Alleen al fijn om een plek te hebben waar je je ei kwijt kunt waarbij het topic dan oppopt bij andere neurodiverse mensen en geïnteresseerden!

@Tourmalijn, vind je het prettig als in bipolariteit ook vermeld in het overzichtsbericht?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, ik zou het fijn vinden als bipolariteit ook vermeld wordt, maar het is niet echt een noodzaak. Het is een lastig onderwerp om compleet te zijn.
It is no measure of health to be well adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kom niet mee schrijven, maar heb wel een leestip:
positieve desintegratie en de overexcitabilities van Dabrowski. Er zijn meerdere artikelen online te vinden, maar ikzelf ging het pas echt begrijpen toen ik dit boek las:

https://www.bol.com/nl/nl/p/leven-met-i ... YUQAvD_BwE
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik meld mij!
Meeschrijven is een ding indd. Ik heb zo mn periodes.
Alle 4 in het gezin ASS, waarvan 2 ook met ADD.
Ben op dit moment aan het werk, thuisdag.
Even pauze nu. Om me heen is alles ontploft, maar zit in een flow dus wil niet stoppen ook al zit ik al overuren te maken. Dus kan makkelijk stoppen, maar dat wil ik niet, want het gaat zo lekker nu.
Maar goed, afwas, wasgoed, stof en alles dwarrelt om me heen. En ik weet nu al dat ik straks geen puf heb om dat ook te doen. Keuzes, keuzes..
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook ik wil graag vooral meelezen en af en toe wat informatie in te winnen. Op dit moment gaat het best goed met zoon met ass, maar er komt een grote verandering overgang van studie naar werk). Daar gaat hij hulp bij nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil ook graag meeschrijven. Ik heb sinds een paar jaar de diagnose ADD. Vroeger met school en studie veel last van gehad, nu weer meer omdat ik weer een hbo-opleiding volg. In het dagelijks leven kan ik er redelijk goed mee omgaan, waardoor ik medicatie alleen slik voor het studeren en tijdens tentamens. Het is echt een verschil van dag en nacht hoeveel rust ik dan in mijn hoofd heb. Maar het geeft me teveel last van vermoeidheid als ik het elke dag moet slikken.

Mijn dochter van 13 heeft ADHD en we zijn bij haar nog erg zoekende qua medicatie. Zij heeft er veel meer last van dan ik, dus ik hoop dat ze snel iets passends vindt. Waar ik wel tegenaan loop, is dat ze heel erg is van "Ik heb ADHD dus ik ben nou eenmaal zo", wil dus geen oplossingen zoeken voor dingen die ze lastig vindt. Maar goed, ze is een puber en heeft de diagnose nog niet zo lang, dus ik hoop dat dat nog gaat veranderen.

Anyway, ook voor mij geldt dat het zomaar kan zijn dat ik het meeschrijven vergeet of uitstel, dus fijn dat dat geen vereiste is :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi, ik meld me ook.
Geen diagnose, maar herken mezelf er wel in.
Zelf denk ik ADD dit in combi met depressies. Die ik al sinds puberteit heb.
Hyperfocus.
Moeite met overzicht houden.
Mezelf in de weg zitten.
Het gevoel hebben dat ik onderpresteer.
Laatst vertelde ik aan mijn man hoe ik denk, hoe het gaat in mn hoofd en die stond echt raar te kijken. En ik was in de war, want ik dacht dat iedereen zo deed.
Maar er is een duidelijk verschil tussen mijn en zijn brein.
Nu ben ik aan het opkrabbelen van burn-out twee. Psychiater & psycholoog, maar daar is nooit dit naar boven gekomen.
Het is ook gek dat ik dit zo neertik, behalve mijn man heb ik nog nooit met iemand hierover gesproken.
Hopelijk dan met jullie :)
airmaxlover wijzigde dit bericht op 23-02-2023 00:28
2.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb volgende week en de week erop afspraken staan voor ASS onderzoek. Dus ik kom ook meegluren.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven