Wat stemde jij [poll]?

15-03-2023 21:11 216 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
En dan nu, de langverwachte uitslag van de officiële viva verkiezingen.

Ook nog interessant, van de kiezers die "anders links" of "anders rechts kozen", heeft 44% van de linkse kiezers zijn stem toegelicht via de comments en maar 20% van de rechtse kiezers.

Volgens de VIVA stemming krijgen de linkse partijen (excl CDA, die pak ik bij rechts) 55/75 zetels.
Volgens de landelijke stemmingen krijgen linkse partijen 30/75 zetels. Fors verschil dus
Partij Uitslag viva (# zetels)Uitslag Nederland (# zetels)
BBB 8 17
VVD 310
GL 178
PVV of FvD 2 7
PvdA 7 7
CDA1 5
D665 5
PvdD 174
Ja21 1 3
SP 2 3
CU1 2
Volt1 1
50 Plus 0 1
Rechts overig/niet gespecificeerd 4 1
Anders/Niet gespec. 1 1
BVNL0 0
FNP0 0
Links niet gespecificeerd 5 0

Wat stemde jij vandaag?

Totaal aantal stemmen: 435

PVV of FvD (3%)
CDA (2%)
VVD (4%)
D66 (7%)
GL (22%)
PvdA (10%)
PvdD (22%)
BBB (11%)
Anders (links) (12%)
Anders (rechts) (6%)
student201 wijzigde dit bericht op 22-03-2023 20:03
92.58% gewijzigd
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
Ooh, mss aanvulling.

Anders mag je specificeren in de reactie hieronder (als je wilt). Valt me op dat er veel anders invullen. Ben ik een grote partij vergeten?
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja de SP sowieso... en de opties lijken nogal haastig gekozen als je echt inzicht wil, waarom PVV en FvD bij elkaar?
Alle reacties Link kopieren Quote
konwalia schreef:
15-03-2023 21:21
Ja de SP sowieso... en de opties lijken nogal haastig gekozen als je echt inzicht wil, waarom PVV en FvD bij elkaar?
Ik mocht er maar 10 :(
SP had ik eerst ook nog, maar dan had ik maar 1 optie voor "anders" gehad. Struggles

Maarr, als iedereen ff in de reactie vermeld wat ie anders stemde, dan doe ik turven. En kom ik daarna met de officiele viva uitslag :)
Zwetser
Ik vind het lastig. Wilde niet stemmen op de huidige coalitie. Niet op partij met christelijke inslag. Niet op een partij voor ouderen want de jeugd heeft de toekomst. Wilde vooral tegen dit kabinet stenen. Niet op een kleine partij. Kaag en Jetten werden het zeker niet. Zij vielen na de laatste verkiezingen nogal tegen.

En zeker niet op BBB, dus toen bleven GL, SP en PvdA en PvdD nog over. Een toen was de keus nog steeds lastig...
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier anders ( links) Volt. En waterschap Water Natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Student201 schreef:
15-03-2023 21:22
Ik mocht er maar 10 :(
SP had ik eerst ook nog, maar dan had ik maar 1 optie voor "anders" gehad. Struggles

Maarr, als iedereen ff in de reactie vermeld wat ie anders stemde, dan doe ik turven. En kom ik daarna met de officiele viva uitslag :)
En hoe ga je zorgen dat iedereen eerlijk antwoord kan geven en niet afgefakkeld wordt om zijn of haar keuze?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja21
Alle reacties Link kopieren Quote
granny71 schreef:
15-03-2023 21:26
En hoe ga je zorgen dat iedereen eerlijk antwoord kan geven en niet afgefakkeld wordt om zijn of haar keuze?
Ik ben benieuwd wat iedereen stemde. De bedoeling was niet een topic te openen over hoe goed of slecht een keuze wel niet is. Daar is een ander topic voor.
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
SP, what else?

Bij waterschap doet SP niet mee, dus daarvoor heb ik een stemwijzer geraadpleegd: 50plus.
:$
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
15-03-2023 21:29
SP, what else?

Bij waterschap doet SP niet mee, dus daarvoor heb ik een stemwijzer geraadpleegd: 50plus.
:$
Je was 59 toch, dus dat mag ;)
Ik heb bij waterschap een lokale partij gestemd. D66 (stemde ik op) deed ook hier niet mee
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
SP voor de Provinciale Staten
PvD voor het waterschap
Solomio schreef:
15-03-2023 21:29
SP, what else?

Bij waterschap doet SP niet mee, dus daarvoor heb ik een stemwijzer geraadpleegd: 50plus.
:$

En volg je dan klakkeloos de stemwijzer?

Na de stemwijzer laat ik er altijd nog wel mijn eigen principes op los. Al komt er CDA uit, dan stem ik dat niet want christelijke overtuiging hoort niet thuis in de politiek. (Vind ik dan)
Alle reacties Link kopieren Quote
Volt en de groenen.
Alle reacties Link kopieren Quote
FNP
PvdA en Water Natuurlijk.
Ik twijfel altijd tussen PvdA en GL. Ik vond de lijst van GroenLinks in mijn provincie te stedelijk, altijd een punt voor een plattelander. En ik hang tussen die twee partijen in.
Alle reacties Link kopieren Quote
SP voor de Provinciale Staten.

Water Natuurlijk voor waterschap.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren Quote
2x PvDD.

Ik huil om de exit polls :cry:
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb pas voor de tweede keer in mijn leven gestemd. Het werd SP, na een kieswijzer te hebben ingevuld en de meningen van de partijen per stelling te hebben bekeken. Al ben ik het eigenlijk niet met ze eens over het gratis OV (voor alléén de laagste inkomens?) en ook niet met het asielbeleid. Alleen wogen andere dingen zwaarder.

Eerlijk gezegd trek ik politiek de laatste jaren eigenlijk niet meer zo goed. Wist bijv. niet eens dat er ook Waterschapsverkiezingen waren en heb dat biljet er leeg ingegooid.
konwalia wijzigde dit bericht op 15-03-2023 23:53
Reden: Woordje teveel
2.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
CleopatraVII schreef:
15-03-2023 21:43
2x PvDD.

Ik huil om de exit polls :cry:
19.5% ofzo voor de BBB net.... Bizar
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
Student201 schreef:
15-03-2023 21:22
Ik mocht er maar 10 :(
SP had ik eerst ook nog, maar dan had ik maar 1 optie voor "anders" gehad. Struggles

Maarr, als iedereen ff in de reactie vermeld wat ie anders stemde, dan doe ik turven. En kom ik daarna met de officiele viva uitslag :)
Ohh dan snap ik het heel goed! Haha, wat ijverig dat turven, ben wel benieuwd of je het bij kunt houden. Volgens mij is Viva relatief erg links. En jij dan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een strategie: ik stem altijd rechts, en op een partij met bestuurservaring, politiek is een vak tenslotte.
Ik wil echt een stem voor het platteland en voor de boeren geven. Ook stem ik op een vrouw, het liefst uit onze polder en dat is gelukt. CDA is het geworden.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
SP voor de provincie.
En Water Natuurlijk vd waterschappen.
Ja21.
Bij mij gaat het altijd tussen SP of GroenLinks en dit keer stond SP hoger.En qua waterschap werd het Water Natuurlijk. Ik stem ook altijd op een vrouw.

En ik denk niet dat er een partij is waar je het eens bent over alle punten die ze aanvoeren. En dan nog als het strak 3 tegen 1 wordt ofzo dan gaat dat punt toch niet door.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 15-03-2023 22:07
36.53% gewijzigd

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven