Ik snap niks van compleet ander gevoel na recente break up

18-03-2023 19:14 21 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieve vrouwen; ik hoop dat jullie met me willen meedenken, ik loop echt even vast. Ik probeer het kort te houden.
Relatie van een jaar of 8 a 9, waarin we de laatste jaren met een aantal zaken aanmodderden. En dan voornamelijk ik.
Ik heb sowieso issues op het vlak van intimiteit, hechting waardoor ik de neiging heb me terug te trekken op die vlakken. Niet allemaal even bewust maar omdat ik vaak niet goed bij mijn gevoel kan komen/weet wat ik voel en daar goed over kan communiceren.
Fysiek lijkt de knop ook gewoon om te gaan (dat gebeurde in eerder relaties ook) waardoor ik me na een paar jaar niet meer aangetrokken voel tot mijn partner en voel ik me onder druk gezet/opgesloten op het moment dat iemand (liefdevol) aan me trekt, aangeeft iets nodig te hebben wat ik niet of moeilijk kan geven. Ook voelde ik me wel tot anderen fysiek aangetrokken, maar niet meer tot hem.

Ik ben daar op verschillende manieren mee aan de slag gegaan, en leer mezelf steeds beter kennen. Ik zie steeds beter wat er gebeurt en hoe ik me terugtrek in wat voor situaties, dus dat is winst. Daarnaast ook met het intieme stuk aan de slag gegaan, maar dat is toch lastig gebleken. Ik zie steeds beter hoe ik reageer op zaken, maar om mijn gevoel op dat vlak echt te veranderen is vaak nog erg lastig. Mijn partner heeft veel geduld gehad en we hebben er samen echt voor geknokt. We waren beide uitgeput en ik zag en voelde echt niet meer hoe ik verder kon hiermee. En heb er uiteindelijk een week geleden een punt achter gezet. Waar het de 1e dagen pijnlijk maar toch ook behoorlijk als een opluchting voelde, is na een dag of 5 mijn gevoel als een blad aan een boom omgeslagen. Ik zie opeens weer de man waar ik verliefd op werd, voel me aangetrokken tot hem, ook fysiek, waar ik jaren met blokkades en weerstand struggelde lijkt dat als sneeuw voor de zon verdwenen.

Dit is nieuw voor me. In vorige relaties was het ook echt klaar en kon ik redelijk gemakkelijk weer door met mijn leven, maar nu schreeuwt alles in mij dat ik een grote fout maak. Hij weet natuurlijk niet zo goed wat hij hiermee moet. Was na al het vechten ook aan het uitchecken. En ik weet ook dat ik niet zo maar weer kan terugstappen in die relatie. Mocht hij dat al willen.
Ik begrijp niet zo goed waarom ik nu opeens wel weer de liefde, aantrekking en alles voel nu ik een punt erachter heb gezet. Ik kan doorgaans prima alleen zijn, heb dat ook nodig. Dus dat is niet waar ik voor wegloop. Ik wil dit echt graag aangaan en uitzoeken, maar ik loopt vast.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je geen therapie voor jezelf ?
Of zijn jullie samen in relatietherapie geweest ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
18-03-2023 19:21
Heb je geen therapie voor jezelf ?
Of zijn jullie samen in relatietherapie geweest ?
Ja, ik ben vorig jaar zelf in therapie geweest wat me best veel inzichten over mezelf heeft gegeven. Ik had het voor nu even stopgezet omdat ik eens wilde kijken hoe het ging. Ik ga het toch maar weer eens aanzwengelen.... Daarnaast zijn we enkele jaren geleden samen wel een aantal keren bij een seksuoloog geweest, wat niet heel veel zoden aan de dijk heeft gezet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Op zich is dat wat hechtingsproblemen doet, aantrekken en als de ander jou wil binden afstoten om weer aan te trekken als de ander uit tuned.

Ik zou hem laten gaan voor zijn bestwil en aan jezelf gaan werken.

Misschien komt t doordat hij ook uitgeschept heeft en anderen eerder nog wat aan je bleven hangen?
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben je onveilig gehecht? (En dan vermijdend gehecht?) Een heel goed boek over onveilige hechting en hoe je kan leren meer gezond gehecht te raken is het boek Verbonden van Amir Levine & Rachel Heller. https://www.bol.com/nl/nl/p/verbonden/9200000051724482/

Misschien dat schematherapie je kan helpen bij onveilige hechting. Ik was vroeger ook onveilig gehecht (angstig gehecht) en nu gelukkig veilig gehecht. Zowel dit boek als schematherapie hebben mij daarbij geholpen in ieder geval.

Wat zijn de redenen dat je het uitmaakte? Je hebt het niet voor niks uitgemaakt. Dus als je het (snel) weer probeert, lijkt me dat de kans groot is dat je weer tegen dezelfde problemen aanloopt als waarom je het uitmaakte. Hoe ziet hij dat? En wat zou er nu anders gaan en waarom?

Zou een lat relatie en/of open relatie beter bij je passen aangezien je aangeeft je snel fysiek uitgekeken te voelen/je snel opgesloten voelt? Misschien heb je meer vrijheid nodig?
Alle reacties Link kopieren Quote
Suikerspinmuffin schreef:
18-03-2023 19:52
Ben je onveilig gehecht? (En dan vermijdend gehecht?) Een heel goed boek over onveilige hechting en hoe je kan leren meer gezond gehecht te raken is het boek Verbonden van Amir Levine & Rachel Heller. https://www.bol.com/nl/nl/p/verbonden/9200000051724482/

Misschien dat schematherapie je kan helpen bij onveilige hechting. Ik was vroeger ook onveilig gehecht (angstig gehecht) en nu gelukkig veilig gehecht. Zowel dit boek als schematherapie hebben mij daarbij geholpen in ieder geval.

Wat zijn de redenen dat je het uitmaakte? Je hebt het niet voor niks uitgemaakt. Dus als je het (snel) weer probeert, lijkt me dat de kans groot is dat je weer tegen dezelfde problemen aanloopt als waarom je het uitmaakte. Hoe ziet hij dat? En wat zou er nu anders gaan en waarom?

Zou een lat relatie en/of open relatie beter bij je passen aangezien je aangeeft je snel fysiek uitgekeken te voelen/je snel opgesloten voelt? Misschien heb je meer vrijheid nodig?
Dank voor je reactie Suikerspinmuffin. Ja ik ben onveilig gehecht, voornamelijk vermijdend (waar ik in het verleden ook redelijk snel een relatieigevoelsmatig achter me kon laten) maar ook wel wat trekjes van de angstige stijl. Ik ken het boek inderdaad en heb veel gelezen over hechting. De reden dat ik het uitmaakte is omdat mijn gevoel naar hem veranderd was en ik dacht dat het niet meer genoeg was voor een relatie. Ik probeerde wel nog een goede partner te zijn, maar mijn ex voelde natuurlijk ook dat dat vooral rationeel was maar dat onze verbinding emotioneel grotendeels zoek was. Daarnaast was intimiteit echt een probleem en zat ik compleet vast op dat vlak en zat ik eigenlijk op slot richting hem. Des te frustrerender was het om wel voor anderen iets te voelen op dat vlak.

Ik heb al veel nagedacht over wat ik in een relatie anders zou kunnen doen om hier beter mee om te gaan en ik denk inderdaad dat ik met een nieuwe relatie niet zou gaan samenwonen. Of enkel op een plek waar er genoeg ruimte was. We wonen vrij klein. Een open relatoie te overdenken, maar wel pas als er echt een steady basis is, en die was er niet (meer). Waar ik ook al eerder over dacht, maar niets mee heb gedaan omdat ik toen echt op slot zat en het veel te dicht bij zou komen is iets van tantra. Omdat dat volgens mij ook heel erg kan gaan over echt contact en verbinding maken. Juist de dingen waar ik (na een tijd) moeite mee krijg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Skawa schreef:
18-03-2023 19:46
Op zich is dat wat hechtingsproblemen doet, aantrekken en als de ander jou wil binden afstoten om weer aan te trekken als de ander uit tuned.

Ik zou hem laten gaan voor zijn bestwil en aan jezelf gaan werken.

Misschien komt t doordat hij ook uitgeschept heeft en anderen eerder nog wat aan je bleven hangen?
Hi Skawa,

Ja, aantrekken afstoten kan zeker bij hechtingproblematiek horen. Het verbaast me zo omdat ik altijd meer van de deur achter me dicht trekken en niet meer teveel omkijken was. Dus dit voelt weer als iets heel anders. Het voelt alsof er weer ergens lucht bij is gelaten, waardoor het nu weer kan ademen. Ik voelde me ook wel gevangen in de relatie, dus dat hangt daar vast mee samen. Alleen had ik echt nooit verwacht dat ik deze gevoelens weer zou krijgen. Net al het fysieke deel. Ik heb daar zo naar gezocht, geprobeerd het te begrijpen en te veranderen, maar het zat muurvast. En nu is het weer alive en kicking om het zo maar te zeggen. Andere exen hebben zich in wisselende mate verzet om het zo maar te zeggen :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Is dit niet gewoon onderdeel van je rouwproces, zeg maar die verschillende fasen?

https://jezelfvoorelkaar.nl/relatie/all ... scheiding/
Alle reacties Link kopieren Quote
Pimpelmeesje87 schreef:
18-03-2023 20:28
Is dit niet gewoon onderdeel van je rouwproces, zeg maar die verschillende fasen?

https://jezelfvoorelkaar.nl/relatie/all ... scheiding/
Tsja, misschien wel.... Het voelt zo f#cked up. Ik heb zo lang niet op willen geven, geprobeerd dat gevoel en een stukje intimiteit terug te krijgen. Ik maak het uit en bam! 5 dagen later en het is er. Ik vind het zo lastig om het nu dan toch maar te laten gaan :nooo:
Alle reacties Link kopieren Quote
x
not_to_close wijzigde dit bericht op 18-03-2023 21:43
99.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Whoops, dubbel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pimpelmeesje87 schreef:
18-03-2023 20:28
Is dit niet gewoon onderdeel van je rouwproces, zeg maar die verschillende fasen?

https://jezelfvoorelkaar.nl/relatie/all ... scheiding/
Dit. Gewoon normaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Skawa schreef:
18-03-2023 19:46
Op zich is dat wat hechtingsproblemen doet, aantrekken en als de ander jou wil binden afstoten om weer aan te trekken als de ander uit tuned.

Ik zou hem laten gaan voor zijn bestwil en aan jezelf gaan werken.

Misschien komt t doordat hij ook uitgeschept heeft en anderen eerder nog wat aan je bleven hangen?
Ik denk het ook hoor. Laat hem los, zodat hij verder kan. Want jij valt blijkbaar onbewust op nieuw, spannend en onveilig of onbereikbaar. Zodra je het hebt en het veilig is, wordt het saai. Verdwijnt de veiligheid (het is uit, hij kan er weer met een ander vandoor gaan) wordt het weer spannend. Maar op het moment dat hij jou weer terugneemt, zal het vanzelf snel weer minder spannend worden en komt dat oude gevoel terug.

Ik zou inzetten op aan jezelf werken en evt. kiezen voor een open relatie. Dan blijft het misschien altijd onveilig en daarmee spannend en dus aantrekkelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Not_to_close schreef:
18-03-2023 21:37
Tsja, misschien wel.... Het voelt zo f#cked up. Ik heb zo lang niet op willen geven, geprobeerd dat gevoel en een stukje intimiteit terug te krijgen. Ik maak het uit en bam! 5 dagen later en het is er. Ik vind het zo lastig om het nu dan toch maar te laten gaan :nooo:
Dat snap ik... is ook moeilijk. Maar doordat het uit is valt er een druk weg en dan denk je dat het wel kan. En het is logisch dat je in het begin ook vooral mist wat je kwijt bent. Maar zo te horen heb je wel een rationeel besluit genomen, na veel wikken en wegen. Dat doe je niet voor niks, hoe verdrietig en moeilijk het ook is. Stel jezelf ook de vraag: wat als je het weer gaat proberen, zal de intimiteit dan wel blijven en goed zijn? Of komt het weer terug?

Sterkte, deze fase is moeilijk en klote.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoerabanaan schreef:
18-03-2023 23:09
Ik denk het ook hoor. Laat hem los, zodat hij verder kan. Want jij valt blijkbaar onbewust op nieuw, spannend en onveilig of onbereikbaar. Zodra je het hebt en het veilig is, wordt het saai. Verdwijnt de veiligheid (het is uit, hij kan er weer met een ander vandoor gaan) wordt het weer spannend. Maar op het moment dat hij jou weer terugneemt, zal het vanzelf snel weer minder spannend worden en komt dat oude gevoel terug.

Ik zou inzetten op aan jezelf werken en evt. kiezen voor een open relatie. Dan blijft het misschien altijd onveilig en daarmee spannend en dus aantrekkelijk.
Ik denk dat je voor een deel zeker gelijk hebt. Tegelijkertijd heb ik er heel veel moeite mee om dat te accepteren. Om die kant van mezelf te accepteren. Ik vind het vermoeiend, ik wil niet steeds weer opnieuw beginnen, alles investeren, dan die struggle in en aan het eind er met al mijn onrust maar weer een punt achter een relatie zetten met iemand die zoveel voor me heeft gegeven en me accepteerde met al mijn sh*t. Misschien klinkt hier heel erg mijn liefdesverdriet in door, maar ik weet niet of ik dat nog een keer kan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Not_to_close schreef:
19-03-2023 00:06
Ik denk dat je voor een deel zeker gelijk hebt. Tegelijkertijd heb ik er heel veel moeite mee om dat te accepteren. Om die kant van mezelf te accepteren. Ik vind het vermoeiend, ik wil niet steeds weer opnieuw beginnen, alles investeren, dan die struggle in en aan het eind er met al mijn onrust maar weer een punt achter een relatie zetten met iemand die zoveel voor me heeft gegeven en me accepteerde met al mijn sh*t. Misschien klinkt hier heel erg mijn liefdesverdriet in door, maar ik weet niet of ik dat nog een keer kan.
Totdat er iemand op je pad komt met wie alles vanzelf gaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is niet vreemd dat iets wat je mist na een beslissing doorgevoerd te hebben je een bepaald gevoel geeft dat je dat weer terug zou willen. Maar dan moet je het hele complete pakket weer accepteren en dat wou je dus niet: voordat je het weet zitten jullie weer met dezelfde frustraties.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit gevoel past precies bij jouw hechtingstijl. Binnen een relatie creëer je afstand door irritaties en voel je steeds minder lust en liefde omdat het te dichtbij komt. Door de afstand klaart alles weer op en kan de liefde weer stromen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zou hem nu gewoon met rust laten, hij moet de breuk ook verwerken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Anderlicht schreef:
19-03-2023 14:52
Dit gevoel past precies bij jouw hechtingstijl. Binnen een relatie creëer je afstand door irritaties en voel je steeds minder lust en liefde omdat het te dichtbij komt. Door de afstand klaart alles weer op en kan de liefde weer stromen.
Dank voor deze beschouwing Anderlicht. Ja, hier lijkt het dus op. Het stroomt als een gek alleen kan het nergens meer heen. Beetje (understatement) jammer dat het beëindigen van de relatie daar voor nodig was. Het voelt ook wel als een loophole En het verbaast me toch ook wel omdat ik in het verleden de deur achter me dicht kon trekken en het redelijk vlot achter me kon laten, ik dacht eigenlijk dat dat meer de vermijdende hechtingsstijl was. Maar ik ontdek nu ook een andere (hechtings)kant van mezelf. Ergens moet ik er misschien blij mee zijn, omdat het gevoel /de liefde niet meer helemaal weggedrukt wordt, maar leuk is anders.
Alle reacties Link kopieren Quote
tv-icoon schreef:
19-03-2023 07:46
Het is niet vreemd dat iets wat je mist na een beslissing doorgevoerd te hebben je een bepaald gevoel geeft dat je dat weer terug zou willen. Maar dan moet je het hele complete pakket weer accepteren en dat wou je dus niet: voordat je het weet zitten jullie weer met dezelfde frustraties.
Rationeel gezien weet ik dat je gelijk hebt. Maar ergens probeer ik daar dan toch ook weer oplossingen bij te bedenken. Als in, misschien latten, opnieuw gaan daten etc. Alles om de pijn niet te hoeven voelen en samen te kunnen blijven.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven