Werk & Studie alle pijlers

Wat na havo?

20-03-2023 17:32 145 berichten
Mijn zoon doet dit jaar eindexamen havo en weet totaal nog niet wat hij daarna wil gaan doen. Hij had een paar studies die hem leuk leken, maar na een meeloopdag was het het toch niet en was zijn enthousiasme bekoeld.
Ik zit hem een beetje achter de vodden aan, maar er gebeurt weinig.

Hij heeft zich nu maar voorlopig voor vwo ingeschreven (later kan dat niet meer, afmelden kan wel) maar ik weet niet of ik vwo zo'n goed plan vind.

Achtergrondinformatie: zoon komt van vwo en zakte in de lockdown door het ijs. Online les werkte niet voor hem, hij deed niets meer en is toen afgestroomd naar havo. Nu op havo zit hij prima in zijn vel, hij is druk met vooral werk (werkt ca 20 uur per week), sport en vrienden en doet niets aan school. Haalt wel voldoendes, dus we kunnen er ook weinig van zeggen.
Ik denk dat hij vwo in principe wel zou kunnen, maar dan moet hij zich wel meer gaan inspannen.

Zelfde twijfels heb ik bij een vervolgstudie. Hij werkt hard en zonder zeuren in zijn bijbanen, want directe beloning in de vorm van salaris. Bij een studie zal dat anders zijn.

Kortom, zoon weet niet wat hij wil en wij weten het ook niet. En de datum van aanmelden nadert ook...

Nog meer ouders hier van kinderen, die niet weten wat ze willen. Misschien kunnen we elkaar tips geven of elkaar een hart onder de riem steken.
anoniem_64f0c7d7b71a9 wijzigde dit bericht op 20-03-2023 17:35
3.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe erg is het voor hem als vwo niet lukt uiteindelijk? Het geeft hem in ieder geval meer tijd om na te denken over wat hij wil, terwijl hij toch iets aan het doen is dat hem eventueel ergens naartoe kan leiden. Het heeft ook geen zin om geforceerd aan een studie te beginnen die je eigenlijk niet interessant vindt. Als hij voor vwo meer motivatie heeft dan voor een vervolgopleiding momenteel dan is dat wellicht gewoon de beste keuzes van alle "slechte" keuzes?
MrsBear schreef:
20-03-2023 17:35
Hoe erg is het voor hem als vwo niet lukt uiteindelijk? Het geeft hem in ieder geval meer tijd om na te denken over wat hij wil, terwijl hij toch iets aan het doen is dat hem eventueel ergens naartoe kan leiden. Het heeft ook geen zin om geforceerd aan een studie te beginnen die je eigenlijk niet interessant vindt. Als hij voor vwo meer motivatie heeft dan voor een vervolgopleiding momenteel dan is dat wellicht gewoon de beste keuzes van alle "slechte" keuzes?
Ik kan ook niet zeggen dat hij erg gemotiveerd is voor vwo. Ik zie hem ook geen universitaire studie doen, het zou puur voor een wat meer solide basis voor het hbo zijn. Eigenlijk wil hij alleen maar veel geld verdienen met een eigen bedrijf en beleggen...
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen ervaring als ouder, maar wel als docent. Mag dat ook?

Waarom zijn de studies niet meer interessant na de meeloopdagen? Wat viel hem tegen? Als je dat weet dan kun je gerichter op zoek naar een studie die die aspecten minder heeft en andere aspecten die hem wellicht wel aanspreken.

Heeft hij gesprekken met de decaan gehad op school? Keuzehulp ingevuld (bestaan verschillende programma’s voor)?

Doorstromen naar het vwo is natuurlijk een optie, al is het maar zodat hij dan kan uitzoeken wat hij wel wil. Hij hoeft het niet perse te halen.
Wellicht verrast hij en gaat het op het vwo super goed.

Ik zou als ouder liever willen dat hij een jaar vwo doet en dan op zoek gaat naar de juiste studie dan een jaar werken en dezelfde zoektocht afleggen, maar dat is mijn mening.
Butterfly_fly schreef:
20-03-2023 17:38
Geen ervaring als ouder, maar wel als docent. Mag dat ook?

Waarom zijn de studies niet meer interessant na de meeloopdagen? Wat viel hem tegen? Als je dat weet dan kun je gerichter op zoek naar een studie die die aspecten minder heeft en andere aspecten die hem wellicht wel aanspreken.

Heeft hij gesprekken met de decaan gehad op school? Keuzehulp ingevuld (bestaan verschillende programma’s voor)?

Doorstromen naar het vwo is natuurlijk een optie, al is het maar zodat hij dan kan uitzoeken wat hij wel wil. Hij hoeft het niet perse te halen.
Wellicht verrast hij en gaat het op het vwo super goed.

Ik zou als ouder liever willen dat hij een jaar vwo doet en dan op zoek gaat naar de juiste studie dan een jaar werken en dezelfde zoektocht afleggen, maar dat is mijn mening.
Dank je. Goede tips!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou me er als ouder wat minder druk om proberen te maken. Waarom? Omdat je er alleen maar stress van krijgt waar je nu niks mee kunt. Je zoon is ook nog wel jong (tenminste 5 havo dan ben je een jaar of 17/18?) en ik vind het logisch dat hij school niet zo boeiend vindt. Dat vinden heel veel kinderen van die leeftijd niet zo. Je moet als kind ook tegenwoordig ontzettend veel. Ik wil je zorg niet bagatelliseren, hoor maar je zoon vindt zijn weg vast wel. Misschien via het VWO of toch niet of via het MBO of HBO? Of misschien vindt hij na de havo een baan die hij heel leuk vindt? Het ligt er denk ik aan wat je maatstaven zijn voor een goed leven voor je kind, denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gique schreef:
20-03-2023 17:37
Ik kan ook niet zeggen dat hij erg gemotiveerd is voor vwo. Ik zie hem ook geen universitaire studie doen, het zou puur voor een wat meer solide basis voor het hbo zijn. Eigenlijk wil hij alleen maar veel geld verdienen met een eigen bedrijf en beleggen...
Geen mbo-opleiding die hem leuk lijkt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja VWO doen lijkt okay. Misschien is het aannemelijk dat het eerder niet lukte alleen door lockdowns? Het was een kuttijd. Tijd verspillen op VWO is waarschijnlijk goedkoper dan tijdens studie en wellicht kan het ook geen kwaad iets ouder te zijn en wat studievaardigheden op te doen voor daadwerkelijk te gaan studeren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou hem lekker naar een mbo doen. Een vak leren. Uiteindelijk ga je veel lekkerder op een hbo daarna. Hij kan dan ook gemakkelijk een baantje ernaast houden bij beide opleidingen. Met een mbo kies je wel een beetje richting maar het eerste jaar snoep je een beetje van alle richtingen. Bij mij is toen aangewakkerd waar ik in door wilde gaan. En uiteindelijk mijn hbo in een kortere tijdsduur behaald. Ik was zelf ook nogal van het werken. 16-20 uur naast mijn mbo en hbo. Als je eenmaal geld ontvangt wil je dat liever ook zo houden is mijn ervaring. Dus ik zou hem dan zeker niet naar het vwo doen en ik denk dat meteen een hbo voor nu iets te pittig is. Een mbo is een mooie basis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien is hij liever met zijn handen bezig? Een vak leren als bv elektriciën is lekker bezig zijn en daarnaast al meteen bijverdienen/ betaalde stage en een eigen bedrijf kun je daar ook zo mee beginnen. Goed vakmensen zijn moeilijk te krijgen en worden tegenwoordig goed betaald.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon gaat een tussenjaar nemen. Beetje werken, trainen, rijbewijs halen en om zich heen kijken. Ik verwacht niet dat de bliksem inslaat en hij daarna wel weet wat hij wil, maar vertrouw genoeg op hem om iets te maken van rondkijken en navelstaren. Hij wil daarna, als het gouden pad niet spontaan voor zijn voeten verschijnt, het leger in.

Mijn kind is zo’n aanmodderaar die heus wel op zijn pootjes terecht komt, tegen iets aanloopt of ergens inrolt.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kind in 4 havo weet het ook nog niet. Wel weet ze al dat het geen vier jaar in een klaslokaal wordt. Mocht ze overgaan en dan volgend jaar een havo-diploma halen, dan gaat ze op zoek naar een duale opleiding, bij voorkeur op erkend mbo- of hbo-niveau. En anders werken en hard nadenken over haar toekomst. Ze heeft al een vmbo-diploma maar met havo heeft ze net even wat meer algemene bagage.
Voor jouw zoon lijkt me vwo een prima optie als hij echt geen idee heeft. Dan kan hij daarna desnoods in een tussenjaar gaan werken en bedenken wat hij wil met zijn leven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is een MBO BBL opleiding een optie?
Lekker werken, één dag naar school en intussen geld verdienen en een vak leren.
HBO kan altijd nog, mocht hij willen verdiepen.
Valentijn101 schreef:
20-03-2023 17:59
Misschien is hij liever met zijn handen bezig? Een vak leren als bv elektriciën is lekker bezig zijn en daarnaast al meteen bijverdienen/ betaalde stage en een eigen bedrijf kun je daar ook zo mee beginnen. Goed vakmensen zijn moeilijk te krijgen en worden tegenwoordig goed betaald.
Dat zou ik zelf heel leuk gevonden hebben. Helaas totaal geen interesse in techniek en alles daar omheen.
Heeft hij meeloopdagen bij studies gedaan of in een beroep dat met die studie gedaan kan worden?

Hier een kind dat opleiding ook niet zo boeiend vind/vond maar zich er doorheen worstelt omdat hij een diploma nodig heeft om in het beroep van zijn dromen te kunnen werken. Dat is dus de enige motivatie om het af te maken.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 20-03-2023 18:25
0.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Hbo duaal studeren. Lekker meteen aan het werk, veel in de praktijk leren en maar 1 dag per week naar school om het papiertje te halen.
Dubbel
feow schreef:
20-03-2023 18:00
Mijn zoon gaat een tussenjaar nemen. Beetje werken, trainen, rijbewijs halen en om zich heen kijken. Ik verwacht niet dat de bliksem inslaat en hij daarna wel weet wat hij wil, maar vertrouw genoeg op hem om iets te maken van rondkijken en navelstaren. Hij wil daarna, als het gouden pad niet spontaan voor zijn voeten verschijnt, het leger in.

Mijn kind is zo’n aanmodderaar die heus wel op zijn pootjes terecht komt, tegen iets aanloopt of ergens inrolt.
Herkenbaar. Uiteindelijk zal het wel goed komen, daar heb ik wel vertrouwen in. Het is gewoon een heerlijk kind/jongen/man ;-D.
Andersom schreef:
20-03-2023 18:22
Heeft hij meeloopdagen bij studies gedaan of in een beroep dat met die studie gedaan kan worden?

Hier een kind dat opleiding ook niet zo boeiend vind/vond maar zich er doorheen worstelt omdat hij een diploma nodig heeft om in het beroep van zijn dromen te kunnen werken. Dat is dus de enige motivatie om het af te maken.
Zijn droomberoep is geld verdienen en met zijn 40/50ste financieel onafhankelijk zijn. Dat is nogal breed 😁.

Meeloopdag was van een studie die hem heel erg leuk leek. Ik was dus al helemaal blij, maar na de meeloopdag was hij niet meer erg enthousiast.
Alle reacties Link kopieren Quote
En een studie wat te maken heeft met beleggen? Aangezien je schrijft dat dit zijn interesse heeft? Heb je dit op hbo niveau?
Alle reacties Link kopieren Quote
Het klinkt niet alsof je zoon heel blij wordt van in de schoolbanken zitten.

Ik ben ook in eerste instantie gaan studeren, omdat dat nou eenmaal zo hoort. Werd er doodongelukkig van en ben na de propedeuse gestopt.

Toen eerst een paar jaar gewerkt en lekker geleefd. Toen kwam ik tot de realisatie dat ik zonder papieren alleen maar doodsaai werk, voor weinig geld, kon doen.

Inmiddels had ik met 25 wel een idee wat ik wilde en ben ik een duale studie gaan doen.
Dropdrop schreef:
20-03-2023 18:31
Het klinkt niet alsof je zoon heel blij wordt van in de schoolbanken zitten.
Nee, dat klopt inderdaad.
Vorig jaar trouwens hetzelfde met oudste kind gehad. Die heeft 5 min voor de sluiting van de centrale aanmelding (hadden we als harde limiet gesteld) besloten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
20-03-2023 18:31
Het klinkt niet alsof je zoon heel blij wordt van in de schoolbanken zitten.

Ik ben ook in eerste instantie gaan studeren, omdat dat nou eenmaal zo hoort. Werd er doodongelukkig van en ben na de propedeuse gestopt.

Toen eerst een paar jaar gewerkt en lekker geleefd. Toen kwam ik tot de realisatie dat ik zonder papieren alleen maar doodsaai werk, voor weinig geld, kon doen.

Inmiddels had ik met 25 wel een idee wat ik wilde en ben ik een duale studie gaan doen.
Zo heb ik dat ook gedaan. Half jaartje gestudeerd, geen propedeuse. Daarna gaan werken, flitscarrière van datatypiste naar directiesecretaresse, maar daar hield het wel mee op met alleen een vwo-diploma. Toen een jaartje hbo dagonderwijs. Dat was geen succes, tussen de 16-jarigen, en vooral de bijbanen vond ik erg stom nadat ik betere banen gewend was. Dus overgestapt naar de dt-variant en weer lekker gaan werken.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Gique: Als hij geld wil verdienen dan is iets in de richting van business een goed idee? Er zijn vast studies in die richting? BO Financiële Dienstverlening of het wat algemenere Bedrijfseconomie?
Of hij kan het ernaast blijven doen, om zijn eigen geld te beleggen, maar dat moet hij dan wel verdienen ;-) welk bijbaantje heeft hij nu?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven