Slechte band moeder, zij verwacht dat ik ga mantelzorgen

21-03-2023 01:01 95 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is nog niet zo ver, maar mijn moeder wordt steeds ouder en de kans is groot dat zij in de niet al te verre toekomst mantelzorg nodig gaat hebben.

Nu is het zo dat mijn moeder en ik nooit een goede band hebben gehad. Echter, zij sprak laatst uit dat ze verwacht dat als zij ouder wordt, wij (ik en mijn broer) wel wekelijks om beurten voor haar komen zorgen. Ik schrok hier best wel van. Ik heb gedurende een aantal jaren toen ik begin 20 was vrijwel geen contact met haar gehad. Ze was niet zo'n leuke moeder. Tijdens mijn kinder- en pubertijd heeft ze me vaak het gevoel gegeven dat er iets fundamenteels mis met mij was. Daardoor heb ik jarenlang een laag zelfbeeld en andere psychische problemen gehad.

Waar ik ook erg veel moeite mee heb, is dat ze er zelf voor gekozen heeft om te stoppen met werken op haar 28e. Ze is nooit meer aan het werk gegaan nadat er kinderen kwamen, en heeft altijd op de zak van mijn vader geteerd. Ik stoor me best wel aan dat korte-termijn-denken. Je kan toch weer (parttime) gaan werken als je jongste kind naar de middelbare school gaat? Dan had ze tenminste wat pensioen opgebouwd, eigen geld kunnen sparen en/of beleggen. Ook heeft ze zich nooit ingeschreven voor een sociale huurwoning of verpleegtehuis. Ze gaat er gewoon klakkeloos van uit dat mijn broer en ik haar wel komen verzorgen.

Mijn broer en ik hebben hier beiden echt geen behoefte aan. We zijn beiden bewust kinderloos, omdat we een hekel hebben aan de verantwoordelijkheid over een ander persoon. Tevens woon ik ook al jaren in een andere provincie en heb ik geen auto of rijbewijs. Wat moeten we in godsnaam doen als ze steeds verder aftakelt? Ze heeft helemaal niks voor zichzelf geregeld, geen eigen geld of niks. Ze heeft me gebaard, maar verder voel ik zo weinig verbinding met haar. Het is al lasting om 'mijn moeder' te zeggen.

Wat moet ik hier nou mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Je moet er niets mee en eerlijk aangeven dat je niet van plan bent om voor haar te zorgen als ze het zelf niet meer kan.

Je kan er ook voor kiezen nu helemaal met haar te breken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon eerlijk zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niks, ze kan thuiszorg inschakelen als ze hulp nodig heeft
Je hoeft niks. Ik denk wel dat het netjes is om haar te vertellen dat je niet van plan bent voor haar te gaan mantelzorgen. Dan is het aan haar wat zij ermee doet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je niets aanbiedt of alleen maar wat je je wil permitteren dan zal ze geen onrealistische voorstellingen daarvan hebben. Er is dus iets mis in de communicatie. Er kan best liefde zijn zonder dat je het hemd van je lijf weggeeft.
Dan moet het maar zoals het kan
In wat voor woning woont je moeder? Ik snap dat niet zo goed uit je post, je hebt het over "ze heeft zich nooit ingeschreven voor een sociale huurwoning of verpleegtehuis". Voor een verpleegtehuis kan je je niet inschrijven, daar kom je alleen terecht als je zo ziek en/of oud bent dat thuiswonen niet meer gaat. Maar ze woont wel ergens, neem ik aan. Maar goed, dit doet er ook verder niet toe.

In Nederland hebben we een prima thuiszorg systeem dus je hoeft straks echt niet de billen van je moeder te gaan wassen hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kunt vast wat voorsorteren en haar bv wel inschrijven voor een andere sociale huurwoning


Verder kan je haar tzt in contact brengen met de organisaties die hiervoor zijn

Niets moet.
mika2022 wijzigde dit bericht op 21-03-2023 09:44
3.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Je moet natuurlijk helemaal niks, maar dan is het wel handig als je dat ook uitspreekt naar haar.
Het inschrijven in een verpleeghuis wat je noemt kan overigens niet, dat is iets waar je eerst een indicatie voor moet hebben en dan moet er ook nog eens plek zijn.
Je zou kunnen kijken voor een zorgflat/appartement of haar daar attent op maken dan woont ze wel zelfstandig maar is er wel zorg in het gebouw als daar behoefte aan is. Ga alleen wel uit van een wachtlijst bij zoiets maar nogmaals jij moet niks maar dit zou je bij haar kunnen neerleggen.
Geniet van vandaag want je weet nooit of morgen je gegeven is...
Alle reacties Link kopieren Quote
TVP
Ga ik over nadenken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat je moeder je een rotjeugd bezorgd heeft vind ik een heel goede reden om nu niet voor haar te willen zorgen. Dat werken en die woning hebben daar in mijn ogen niks mee te maken, en dat je broer en jij er feitelijk geen zin in hebben ook niet. Vroeger was het veel gebruikelijker dat een vrouw stopte met werken als er kinderen kwamen. Zij ‘teerde dan niet op de zak van haar man’ maar nam het huishouden en de kinderen voor haar rekening. En geen zin om verantwoordelijkheid te dragen voor een ander persoon? Je zult toch wel eens iets voor iemand doen mag ik hopen, gewoon omdat diegene dat goed kan gebruiken. Dat je mantelzorger bent wil niet zeggen dat je ineens verantwoordelijk bent voor alles. Maar zoals iedereen hier al zegt: je mag het helemaal zelf weten. Al zou ik voor mezelf wel mijn motieven helder willen hebben, zodat je je keuze ook goed aan je moeder kunt uitleggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hoeft ook niet tegen haar te zeggen dat je dat niet gaat doen omdat je haar niet echt een leuk mens vindt... Je praktische bezwaren lijken me al voldoende. We leven in een tijd waarin genoeg voorzieningen beschikbaar zijn voor de oude dag. En daarin zijn we niet meer afhankelijk van mantelzorg door kinderen. Wel zou ik vanaf nu gaan doen aan realistisch verwachtingsmanagement. Dus wel eerlijk tegen moeder zeggen dat dit toekomstbeeld van haar hem niet gaat worden. Je kan wel meedenken over alternatieven (als je dat wel zou willen).
Jj moet niks mantelzorger is niet verplicht
Geef gewoon aan sorry ik ga dat niet doen ,
Snap trouwens niet dat mensen dat verwachten van een ander jj bent toch niet op de wereld te komen om voor je moeder te zorgen ?.
Ik snap jou redenen en zou het ook niet doen ,

Gelukkig zijn mijn ouders daarin heel anders die willen niet eens dat ik ga mantelzorgen ,
Het is ook onmogelijk als je 40 uur moet werken in de week dus ik zou ook niet weten hoe ik dat zou moeten doen .
Maar geef gewoon aan sorry ik ga niet voor jou zorgen
We kunnen kijken naar andere mogelijkheden als je dat wil
Aangeven en niks doen is ook goed
Doe wat jj graag wil.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had dat meteen de kop ingedrukt toen ze dat zei. Maar kan ook voorstellen dat mensen dan soms zo overvallen zijn dat ze nog even niets zeggen.

Ik zou eerdaags wel heel duidelijk maken, dat mantelzorg er op die manier niet in zit.
Mijn ouders weten dat ook, ze zelf en zelf ver weg gaan wonen en zij hebben mij alles behalve goed behandeld. Daarnaast ben ik ook zelf beperkt, lichamelijk ben ik blij als ik mezelf kan verzorgen, dat lukt al niet goed, dus geen zorg van mij.

Was even slikken voor ze, nu zullen ze gewoon niet al hun geld aan vakanties kunnen uitgeven wat plan was, maar gebruiken voor ingehuurde zorg.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hoeft niets en hebt daarbij ook nog een voordeel dat je niet om de hoek woont dus niet voor elk wissewasje op hoeft te komen draven. Ik zou het wel een keer duidelijk aangeven, hoe ongemakkelijk ook. Ik ben het ook zeker niet van plan als de tijd daar is.
Je opmerking over niet werken begrijp ik uit eigen ervaring trouwens wel, ik ben enig kind maar mijn moeder is simpelweg nooit meer iets betaalde gaan doen nadat ik geboren was waardoor alles altijd “zuinig” moest. Ze deed nog minder huishoudelijk werk/lekker koken etc dan ik nu doe met een fulltime baan plus kind en vriendjes durfde ik niet mee te nemen naar de puinhoop thuis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik voel met je mee TO. Het is heel verdrietig als je geen fijne band hebt met een ouder. Is zij zich daar ook bewust van, dat het geen fijne band is?

De verwachting dat jullie gaan mantelzorgen is ook lastig. Het lijkt alsof daar een vanzelfsprekendheid in zit voor haar. Maar ik vind het heel logisch dat die er voor jullie niet is. Heeft zij wel gezorgd voor haar (schoon)ouders?

Ik denk dat het fijn is dat het zo duidelijk is voor jou (en je broer?). Daar hoef je je niet schuldig over te voelen. Wees er wel eerlijk over naar je moeder, dan kan zij vervolgstappen nemen om een andere oplossing te zoeken. Of niet, maar dan is dat haar eigen probleem. Succes met dat gesprek, want dat lijkt me ook moeilijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je moet niets. Wat ik er van vind, dat is wat anders :)

Kun je je überhaupt inschrijven bijvoorbeeld voor een verpleeghuis, zonder dat er een medische indicatie is?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat ik heb gedaan is de situatie van mijn schoonmoeder onder de aandacht gebracht bij lokale hulporganisaties. Zij regelen nu grotendeels de mantelzorg en praten mij bij waar nodig. Ik doe heel weinig voor haar, haar andere (schoon)kinderen doen ook weinig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Onder mantelzorg valt meestal niet de adl zorg, dat kunnen beroepskrachten doen. Mantelzorg is veelal contactpersoon zijn, financiele administratie doen, boodschappen halen, beetje spin in het web dus, alles coördineren.
Je goed recht als je daar geen motivatie voor kan vinden. Ik mantelzorgde ook voor mijn ouders, sinds enkele maanden alles uit mijn handen laten vallen door de manier waarop er met mij en mijn zusje werd omgegaan.
huppeltante wijzigde dit bericht op 21-03-2023 10:16
0.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
21-03-2023 09:28
Je moet niets. Wat ik er van vind, dat is wat anders :)

Kun je je überhaupt inschrijven bijvoorbeeld voor een verpleeghuis, zonder dat er een medische indicatie is?

Nee
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft je moeder uitgesproken wat ze precies verwacht?
Mantelzorg is een nogal breed begrip. Verwacht ze dat je haar komt wassen. Haar huishouden doen? Haar hulp biedt bij zh bezoek.

En wat wil jij bieden. Iets of niets.

Dat ze niet gewerkt heeft. Tsja dat waren er heel veel uit die generatie.

Je kunt zoals hierboven al staat je niet inschrijven voor een verpleeghuis, wel voor een aanleunwoning.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hoeft toch geen dagelijkse zorg te gaan doen? Maar zelfs met een slechte band zou ik mijn ouders niet helemaal kunnen laten verpieteren. Ik vind dat behoorlijk hard.
Geen wonder dat zoveel ouderen eenzaam zijn.
Wie weet is het wel helemaal nooit nodig, valt ze dood neer, maar er over nadenken, vooral door haar zelf, is wel handig. Duidelijkheid van jouw kant is dan wel nodig.
Hopelijk komen jullie eruit.
Alle reacties Link kopieren Quote
wat verwacht je moeder van jullie?
Hoe ver woon je van je moeder?

Ik was mantelzorger voor mijn ouders. Administratie, bankzaken, soms boodschappen,ziekenhuisafspraken....
Huishouden, schoonmaken, wassen enz daar hadden ze hulp voor. (schoonmaakster, huishoudhulp, verpleegster)

Ik kwam daar 1, soms 2 keer in de week. (nooit langer dan een uur)

Het is zeker geen verplichting!
ik was liever knolselder....
Alle reacties Link kopieren Quote
Begrijp ik het nu goed dat als je moeder wel gewerkt had, wel geld had, wel goede financiële keuzes had gemaakt, je wel was gaan mantelzorgen?
Je rekent je moeder behoorlijk af op dit. Wat je wellicht doet omdat ze niet zo'n fijne moeder voor je was.
Er is in ieder geval weinig gevoel voor haar. Ik zou gaan uitzoeken wat instanties kunnen betekenen in dit soort situaties. Doe dan in ieder geval gewoon het hoognodige zoals dit uitzoeken.
The world is like a ride in an amusement park. And when you choose to go on it you think it's real because that's how powerful our minds are. (...) "Hey, don't worry, don't be afraid, ever, because this is just a ride." Bill Hicks
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet doen. Nee zeggen.

Je moeder krijgt wel thuiszorg als het niet anders kan. Ik heb zelf iemand mantelzorg verleent die geen familie oid had, en ze kreeg echt genoeg hulp van andere aangeboden. Ondanks haar nare ondankbare karakter :-D
Dus je moeder zal zich ook wel redden.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven