Toeslagensysteem veranderen

21-03-2023 12:00 194 berichten
Om het verkiezingstopic niet teveel te vervuilende ben ik benieuwd naar jullie meningen en input. Laat ik voorop stellen dat ik zeker niet tegen toeslagen ben, zeker niet voor mensen die vanwege gezondheidsredenen niet fulltime kunnen werken of mensen met kinderen tot en met basisschoolleeftijd. Zij moeten gewoon normaal kunnen leven en dus eenvoudig de toeslagen kunnen ontvangen waarop zij recht hebben.

In het verkiezingstopic werd namelijk ook door iemand gesteld dat parttime werken gezonder is en dat niemand op zijn sterfbed wenst dat hij meer had gewerkt. Dat klopt, ik denk dat we allemaal wel parttime willen werken wanneer dit mogelijk is en je dit kunt aanvullen met toeslagen echter werkt het zo niet en worden die toeslagen betaald door mensen die wel fulltime (moeten) werken.

De minimumlonen zouden dermate hoog moeten zijn dat toeslagen bij fulltime werken niet nodig zijn. Hierbij leg je de kosten bij de werkgevers en ondernemers maar je krijgt er natuurlijk qua overheidsgeld veel voor terug wat naar de zorg, onderwijs en veiligheid kan.

Daarnaast kun je de loon- en inkomstenbelasting verlagen voor minima en middeninkomens en deze belasting weer verhogen bij de hogere inkomens. Zo blijft dit qua gelijk bij de overheid.

Verder moet het ook een mentaliteitsverandering zijn. Dat werken meer moet lonen klopt maar de beloning moet ook zijn dat je niet meer afhankelijk bent van toeslagen maar je eigen broek op kunt houden.

Een systeem zoals we dit nu kennen is naar mijn mening onhoudbaar en zorgt voor teveel onvrede onder de burgers. Met name bij de middeninkomens die nergens recht op hebben maar netto wel heel veel moeten betalen. Of zij dit halen uit loondienst of onderneming maakt niets uit.

https://www.overtoeslagen.nl/over-ons-w ... en-cijfers

Dienst Toeslagen betaalde in 2022 7,8 miljoen toeslagen uit, met een waarde van 15,7 miljard euro. Er zijn 5,7 miljoen huishoudens en 9,5 miljoen mensen betrokken bij een toeslag.

Wat zou er veranderd cq verbeterd kunnen worden om te zorgen dat de mensen die de toeslagen echt hard nodig hebben deze gewoon kunnen ontvangen en de mensen die er zelf voor kiezen om minder te werken gemotiveerd worden om juist wel meer te gaan werken?

Let op dit is geen topic om de minima te bashen, zeer zeker niet. Ik ben benieuwd naar wat jullie oplossingen of ideeën zijn om de toeslagen betaalbaar te houden voor nu en in de toekomst.
Ik heb al wat voorbeelden genoemd in de OT zoals minimulonen omhoog zodat bij fulltime dienstverband een huurtoeslag of zorgtoeslag niet meer nodig is. Dan draaien de ondernemers in principe voor de kosten op dat weet ik maar blijft er geld over om in de cruciale beroepen te investeren. Ik denk (of hoop) dat de meeste ondernemers het belang hiervan inzien, ik althans wel.

De loon- en inkomstenbelasting omlaag voor minima en middeninkomens en verhogen voor de hogere inkomens.

Dan de kwestie van mentaliteit, die is lastiger te veranderen zeker nu onze maatschappij steeds individualistischer wordt. Ja werken moet lonen maar de beloning is ook meer voor jezelf kunnen zorgen dus minder afhankelijk zijn en ook zelfontwikkeling en groeien op je werk en dus ook in salaris naarmate je langer werkt weer. Zoals Nicole aangaf in een ander topic is dat inleveren op geld niet voor altijd. Uiteindelijk ga je er wel degelijk op vooruit. Dit zou op zich al een goeie stimulans moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat klopt, ik denk dat we allemaal wel parttime willen werken wanneer dit mogelijk is en je dit kunt aanvullen met toeslagen echter werkt het zo niet en worden die toeslagen betaald door mensen die wel fulltime (moeten) werken.

Lang niet iedereen die parttime werkt vult dit aan met toeslagen. Veel mensen hebben een prima baan, waarbij ze met parttime werken ook boven de toeslagengrens zitten. En die betalen net zo mee aan de toeslagen van anderen.

De minimumlonen zouden dermate hoog moeten zijn dat toeslagen bij fulltime werken niet nodig zijn. Hierbij leg je de kosten bij de werkgevers en ondernemers maar je krijgt er natuurlijk qua overheidsgeld veel voor terug wat naar de zorg, onderwijs en veiligheid kan.

En om die hogere lonen te kunnen betalen, worden producten en diensten duurder.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben voor een basisinkomen zonder voorwaarden. Elke proef die daarmee gedaan wordt lijkt succesvol te zijn en het zou een gigantische besparing op het ambtenarenapparaat opleveren. En dat is volgens mij ook precies een van de redenen waarom een aantal politieke partijen er niet voor zijn, omdat het hun eigen baantjescarroussel gigantisch zou uitdunnen.

Maar ik ben dus voor een basisinkomen in plaats van bijstand, toeslagen of andere uitkeringen.
Am Yisrael Chai!
himalaya schreef:
21-03-2023 12:10
Lang niet iedereen die parttime werkt vult dit aan met toeslagen. Veel mensen hebben een prima baan, waarbij ze met parttime werken ook boven de toeslagengrens zitten. En die betalen net zo mee aan de toeslagen van anderen.


Maar die mensen bedoel ik dus ook niet. Wanneer je parttime werkt en geen techt hebt op toeslagen dan moet je dat prima zelf kunnen bepalen ook al is het niet perse heel ethisch naar de rest van de maatschappij toe als je het zwart/wit bekijkt.

En om die hogere lonen te kunnen betalen, worden producten en diensten duurder.

Dat klopt maar die hogere lonen zijn er al gekomen afgelopen jaar en zijn eigenlijk nog niet toereikend.

Wat is jouw oplossing voor dit probleem dan anders dan ja het is wat het is?
Alle reacties Link kopieren Quote
Toeslagen berekenen op je full time (36 uur) inkomen. Als je dan minder werkt betaal je daar zelf voor.

Overigens werk ik ook niet fulltime, maar ik verdien daarmee evengoed ruim meer dan de toeslag/kgb norm. Dus dat is dan een keuze die de belastingbetaler niets kost (behalve dan dat ik niet nóg meer IB betaal).
fashionvictim schreef:
21-03-2023 12:10
Ik ben voor een basisinkomen zonder voorwaarden. Elke proef die daarmee gedaan wordt lijkt succesvol te zijn en het zou een gigantische besparing op het ambtenarenapparaat opleveren. En dat is volgens mij ook precies een van de redenen waarom een aantal politieke partijen er niet voor zijn, omdat het hun eigen baantjescarroussel gigantisch zou uitdunnen.

Maar ik ben dus voor een basisinkomen in plaats van bijstand, toeslagen of andere uitkeringen.

Ik heb mezelf daar eigenlijk nooit echt in verdiept moet ik eerlijk zeggen. Hoe werkt dit dan precies? Iedereen krijgt in beginsel hetzelfde inkomen en wil je meer kun je extra gaan werken? Werk je dan niet in de hand dat mensen denken mwah ik hoef niet zoveel luxe dus ik vind minder werken voor dit basisinkomen wel prima? Dus de mentaliteit verander je er niet mee ik zou juist denken dat die minder gaat worden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Man en ik werken beiden parttime, maar krijgen geen toeslagen (anderhalve thans "genormaliseerde" voormalig rijksambtenaar schaal 7).

We hebben geen reden om méér te gaan werken. Gewoon de tering naar de nering zetten. Niet elk jaar twee vliegvakanties.

Okee, tien jaar geleden hebben we wel kinderopvangtoeslag gekregen.
smintsugarfree wijzigde dit bericht op 21-03-2023 12:18
6.22% gewijzigd
Dat is gelul van een dronken aardbei...
(van Kooten & de Bie)
Caramelfudge schreef:
21-03-2023 12:15
Toeslagen berekenen op je full time (36 uur) inkomen. Als je dan minder werkt betaal je daar zelf voor.

Overigens werk ik ook niet fulltime, maar ik verdien daarmee evengoed ruim meer dan de toeslag/kgb norm. Dus dat is dan een keuze die de belastingbetaler niets kost (behalve dan dat ik niet nóg meer IB betaal).

Ja dat is een goeie optie en dan wel met de verrekening dat wanneer je door ziekte niet meer kunt werken dan zeg 16 of 20 uur dat je dan meer toeslagen krijgt? En dan zit je nog met de ouders met jonge kinderen... al kun je ook stellen dat fulltime voortaan 32 uur per week wordt zodat je beiden 1 dag thuis bent (even geen eenoudergezin meegerekend) en dus maar voor 3 dagen opvang nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een inkomen tot 15.000 euro zou belastingvrij moeten zijn, daarboven 10% flattax. Geen aftrekposten, toeslagen etc. meer.

Dat geld rondpompen kost meer dan het direct beschikbaar stellen van algemene voorzieningen.

(Misschien zou je dit inderdaad een "basisinkomen" kunnen noemen. De terminologie maakt me niet echt uit.)
smintsugarfree wijzigde dit bericht op 21-03-2023 12:24
21.02% gewijzigd
Dat is gelul van een dronken aardbei...
(van Kooten & de Bie)
Alle reacties Link kopieren Quote
De inkomstenbelasting moet naar beneden.. een basis percentage voor iedereen. Kan (of wil ) je niet werken? Dan krijg je een basis inkomen van 1000 euro. (Waar je dan niet ook nog eens belasting over moet betalen).

Alle kosten aan uwv ellende kunnen we dan schrappen( dat kostte in 2021 ruim 2,2 miljard euro)

Sander Schimmelpenninck (en ik vind t echt een mafklapper eerste klas) heeft er al heel wat zinnigs over gezegd. Het huidige systeem voldoet gewoon niet
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Caramelfudge schreef:
21-03-2023 12:15
Toeslagen berekenen op je full time (36 uur) inkomen. Als je dan minder werkt betaal je daar zelf voor.

Overigens werk ik ook niet fulltime, maar ik verdien daarmee evengoed ruim meer dan de toeslag/kgb norm. Dus dat is dan een keuze die de belastingbetaler niets kost (behalve dan dat ik niet nóg meer IB betaal).

Dit graag, met eventueel een uitzondering voor mensen met heel jonge kinderen, en uiteraard mensen die door ziekte etc niet meer kunnen werken.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
21-03-2023 12:15
Ik heb mezelf daar eigenlijk nooit echt in verdiept moet ik eerlijk zeggen. Hoe werkt dit dan precies? Iedereen krijgt in beginsel hetzelfde inkomen en wil je meer kun je extra gaan werken? Werk je dan niet in de hand dat mensen denken mwah ik hoef niet zoveel luxe dus ik vind minder werken voor dit basisinkomen wel prima? Dus de mentaliteit verander je er niet mee ik zou juist denken dat die minder gaat worden?
Het idee erachter is dat iedere Nederlander 1000 euro netto krijgt zonder voorwaarden, maar dat daardoor eigenlijk elke vorm van uitkering of toeslag wordt afgeschaft. Dus stufi, AOW, WW, WAO, bijstand, toeslagen, combinatiekorting, de hele Rambam gaat gewoon een streep door en in plaats daarvan krijgt iedere Nederlander 1000 euro netto per maand.

En ja, als mensen van 1000 euro prima kunnen leven, dan zijn ze daar vrij in. Het gevolg daarvan is namelijk dat mensen bijvoorbeeld in plaats van betaald te werken, weer meer onbetaald werk gaan doen. Mantelzorgen, vrijwilligerswerk, kinderen opvoeden, helpen op school, noem maar op.

Maar voor wie wél gaat werken, loont werken altijd. Je hoeft niet krampachtig 18 uurtjes per week te blijven werken omdat je anders al je toeslagen verliest, je hoeft niet in de bijstand te blijven hangen omdat elke bijverdienste direct gekort wordt, het is heel simpel: wie gaat werken, heeft voordeel.

Maar wie gaat studeren of omscholen, heeft ook voordeel. In plaats van te blijven hangen in verdwijnende banen of slechtbetaalde banen kun je er ook voor kiezen om tijdelijk terug naar school te gaan, zodat je na een tijd een leukere, betere baan kunt doen.

En wat dacht je van bijvoorbeeld mensen die nu op papier niet samenwonen en dus huizen aanhouden waar ze nooit zijn, omdat ze anders hun uitkering kwijtraken?

Op plekken waar men proeven heeft gedaan met het basisinkomen ziet men overwegend positieve effecten: minder ziekteverzuim en zorgkosten (denk aan al die mensen die in een baan die te zwaar is of waar ze doodongelukkig van worden blijven hangen omdat ze het inkomen niet kunnen missen) , betere work-life balance, mensen gaan zich beter opleiden, maar bijvoorbeeld ook tijdelijk langer thuisblijven voor hun kinderen waardoor men ook op kinderen een positief effect ziet, er wordt meer aan belangrijke maar onbetaalde arbeid gedaan, etc.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben het met je eens dat het systeem best anders kan en zie ook wel wat prima voorstellen.

Er staat alleen 1 misvatting in je OP: dat de middeninkomens overal buitenvallen en netto veel moeten betalen. De meeste middeninkomens ontvangen namelijk óók toeslagen.

Ik ben ook wel voorstander van een soort van basisinkomen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier een informatieve link over het basisinkomen:

https://basisinkomen.nl/argumenten-voor ... overzicht/
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
21-03-2023 12:15
Ik heb mezelf daar eigenlijk nooit echt in verdiept moet ik eerlijk zeggen. Hoe werkt dit dan precies? Iedereen krijgt in beginsel hetzelfde inkomen en wil je meer kun je extra gaan werken? Werk je dan niet in de hand dat mensen denken mwah ik hoef niet zoveel luxe dus ik vind minder werken voor dit basisinkomen wel prima? Dus de mentaliteit verander je er niet mee ik zou juist denken dat die minder gaat worden?
Ja maar dat zou dan prima zijn.. en dat meen ik serieus. De mensen die namelijk zo zijn die doen dat nu ook al.

Veel mensen die nu toeslagen krijgen en hun hoofd net boven water houden met toeslagen gaan niet extra werken omdat het niets oplevert. Alles dat ze extra verdienen verdwijnt uit de toeslagen. Ze willen wel maar het moet wel opleveren (en logisch, jij gaat ook niet meer werken voor hetzelfde geld) en ja op de lange termijn en pensioen en en en.. maar daar hebben die mensen nu niks aan. Als je geen brood kan kopen aan t einde van de maand dan is dat pensioen een eind weg.

De mensen die niet willen doen dat nu ook niet.. dus dat is dan zo
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren Quote
Smintsugarfree schreef:
21-03-2023 12:20
Een inkomen tot 15.000 euro zou belastingvrij moeten zijn, daarboven 10% flattax. Geen aftrekposten, toeslagen etc. meer.

Dat geld rondpompen kost meer dan het direct beschikbaar stellen van algemene voorzieningen.

(Misschien zou je dit inderdaad een "basisinkomen" kunnen noemen. De terminologie maakt me niet echt uit.)
Dit ja!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren Quote
biol schreef:
21-03-2023 12:22
De inkomstenbelasting moet naar beneden.. een basis percentage voor iedereen. Kan (of wil ) je niet werken? Dan krijg je een basis inkomen van 1000 euro. (Waar je dan niet ook nog eens belasting over moet betalen).
€ 1000?! Mijn sociale huurwoning kost al bijna € 700 per maand en mijn ziektekostenverzekering is ruim € 200, en ja dat heb ik echt nodig met mijn gezondheid.
Alle reacties Link kopieren Quote
Smintsugarfree schreef:
21-03-2023 12:20
Een inkomen tot 15.000 euro zou belastingvrij moeten zijn, daarboven 10% flattax.[/i]
Dat is het nu in praktijk toch ook al? Mensen met een bijstandsuitkering betalen over het algemeen geen inkomstenbelasting maar krijgen ook niks terug.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
21-03-2023 12:24
Het idee erachter is dat iedere Nederlander 1000 euro netto krijgt zonder voorwaarden, maar dat daardoor eigenlijk elke vorm van uitkering of toeslag wordt afgeschaft. Dus stufi, AOW, WW, WAO, bijstand, toeslagen, combinatiekorting, de hele Rambam gaat gewoon een streep door en in plaats daarvan krijgt iedere Nederlander 1000 euro netto per maand.

En ja, als mensen van 1000 euro prima kunnen leven, dan zijn ze daar vrij in. Het gevolg daarvan is namelijk dat mensen bijvoorbeeld in plaats van betaald te werken, weer meer onbetaald werk gaan doen. Mantelzorgen, vrijwilligerswerk, kinderen opvoeden, helpen op school, noem maar op.

Maar voor wie wél gaat werken, loont werken altijd. Je hoeft niet krampachtig 18 uurtjes per week te blijven werken omdat je anders al je toeslagen verliest, je hoeft niet in de bijstand te blijven hangen omdat elke bijverdienste direct gekort wordt, het is heel simpel: wie gaat werken, heeft voordeel.

Maar wie gaat studeren of omscholen, heeft ook voordeel. In plaats van te blijven hangen in verdwijnende banen of slechtbetaalde banen kun je er ook voor kiezen om tijdelijk terug naar school te gaan, zodat je na een tijd een leukere, betere baan kunt doen.

En wat dacht je van bijvoorbeeld mensen die nu op papier niet samenwonen en dus huizen aanhouden waar ze nooit zijn, omdat ze anders hun uitkering kwijtraken?

Op plekken waar men proeven heeft gedaan met het basisinkomen ziet men overwegend positieve effecten: minder ziekteverzuim en zorgkosten (denk aan al die mensen die in een baan die te zwaar is of waar ze doodongelukkig van worden blijven hangen omdat ze het inkomen niet kunnen missen) , betere work-life balance, mensen gaan zich beter opleiden, maar bijvoorbeeld ook tijdelijk langer thuisblijven voor hun kinderen waardoor men ook op kinderen een positief effect ziet, er wordt meer aan belangrijke maar onbetaalde arbeid gedaan, etc.

Aahhh okee ja dat klinkt wel veelbelovend inderdaad! Bedankt voor de uitleg en de link!
Gisselle schreef:
21-03-2023 12:29
€ 1000?! Mijn sociale huurwoning kost al bijna € 700 per maand en mijn ziektekostenverzekering is ruim € 200, en ja dat heb ik echt nodig met mijn gezondheid.
Basisinkomen is dus een basis, niet zodat je verder niet zelf je inkomen hoeft aan te vullen.
Je zal dus wel wat moeten werken om alles te kunnen betalen.
Gisselle schreef:
21-03-2023 12:29
€ 1000?! Mijn sociale huurwoning kost al bijna € 700 per maand en mijn ziektekostenverzekering is ruim € 200, en ja dat heb ik echt nodig met mijn gezondheid.

Ik vind ook dat de verhuurders daarop aangepakt moeten worden. Particulier en sociale woningen. Het kan niet zo zijn dat een woning 30 jaar staat en wanneer er nieuwe huurders inkomen zij ineens meer huur moeten betalen op een woning die op papier al afbetaald is.

Dat er winst gemaakt moet worden op verhuur is logisch echter zou daar een maximum op moeten komen per m2/m3. Op die manier gaat de huurtoeslag ook naar beneden of hou je van een basisinkomen meer over.
Alle reacties Link kopieren Quote
Felidaes schreef:
21-03-2023 12:30
Basisinkomen is dus een basis, niet zodat je verder niet zelf je inkomen hoeft aan te vullen.
Je zal dus wel wat moeten werken om alles te kunnen betalen.
Of je gaat je woning delen! Heel veel jonge mensen met prima banen doen dat nu ook, omdat samenwonen zonder relatie voor hen de enige manier is om uit huis te gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat mij betreft moet het hele systeem op de schop.
Basisinkomen, maar ook het werk eerlijker verdelen.

Heel simpel: er is een stapel werk en er is een stapel geld en die beide stapels moeten we met z'n allen verdelen.
En vooral de klotebaantjes moeten gewoon gezamenlijk opgelost worden.
Dus: iedereen kan iets uit die stapel werk halen wat ie leuk vindt, maar ook iets wat ie niet zo leuk vindt.
Geld verdelen zal wel een gedoe worden. ;-)
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Felidaes schreef:
21-03-2023 12:30
Basisinkomen is dus een basis, niet zodat je verder niet zelf je inkomen hoeft aan te vullen.
Je zal dus wel wat moeten werken om alles te kunnen betalen.

Ik heb een WAO uitkering, betekent dat ik ziek ben. Ik ben natuurlijk niet de enige. Met mijn huidige huurprijs en de dure boodschappen zou dit een catastrofe zijn voor mij.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven