Ik voel mij niet succesvol/geslaagd

22-03-2023 19:42 35 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Ik heb hiervoor een ander account aangemaakt.Ik ben bijna 50, sinds 1.5 jaar samen met een superlieve man. Mijn vriend heeft een goede baan, doet veel in 1 bepaalde sport, en is omringd door jonge succesvolle vrouwen hetzij in zijn werk, hetzij in zijn sport.
Ik vind het erg confronterend kijkend naar wat ik zelf bereikt hebt in mijn leven en ik kom tot de conclusie dat ik niets bereikt heb in mijn leven.Geen enorme carrière,een ondersteunende functie, ik blink nergens echt in uit, en ik heb geen gezin/kinderen.Ik voel mij tov veel andere vrouwen een echte loser/minkukel, gezien het ontbreken van alles hierboven.
Mijn vriend probeert mij te troosten,zegt dat hij mij geweldig vindt en hij samen met mij oud wilt worden.En ik?Ik hou zielsveel van hem, maar ik voel mij totaal niet goed genoeg voor hem.
Ik weet dat ik heel onzeker ben door vroegere ervaringen, en heb hiervoor ook therapie gehad. Op goede dagen probeer ik te zien wat ik wel allemaal heb.
Ik zoek hier een stukje herkenning, mensen die dit ook voelen of gevoeld hebben en mij een spiegel kunnen voorhouden.

Dankjewel allemaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom specifiek vrouwen die dat gevoel bij je oproepen?
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe definieer je succesvol/geslaagd?

Je vriend troost je? Ik zou echt eerder zoeken naar manieren om op professionele wijze je zelfvertrouwen te vergroten. Ik kan me zo voorstellen dat dit op den duur toch een beetje gaat tegenstaan, dat je steeds je partner moet troosten omdat deze zichzelf te min vindt. Is ook een vorm van aandacht en bevestiging vragen, maar niet echt op een gezonde manier, in mijn ogen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Of je vriend is een beetje een engerd die graag zielige vogeltjes opknapt zodat hij zich beter voelt en een leugenaar.
Maar ik denk dat je hem gewoon moet geloven. Waar vind je nog een vrouw van onze leeftijd (ik ben van dezelfde leeftijd) zonder kinderen, tevreden met zichzelf en steady in haar werk?
De meesten op de markt zijn of gescheiden en puin aan het ruimen, zitten met lastige puberkinderen en hebben een burnout achter de rug.
Echt, haal jezelf en je vriend niet zo naar beneden, geniet.
Dus als je kinderen hebt ben je geslaagd?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat onzekere gevoel is een gevoel van vroeger, en dat heeft te maken met wat je hebt meegemaakt.
Het zegt weinig over je persoonlijkheid.

De waarde van een vrouw ligt niet in het hebben van kinderen of van een geweldige carrière. Hoewel sommige vrouwen zich er graag achter verschuilen.

En gezien je leeftijd zal je ook bewust of onbewust last hebben van hormoonschommelingen..
kerst71 wijzigde dit bericht op 22-03-2023 22:08
13.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Surebaby schreef:
22-03-2023 21:51
Of je vriend is een beetje een engerd die graag zielige vogeltjes opknapt zodat hij zich beter voelt en een leugenaar.
Maar ik denk dat je hem gewoon moet geloven. Waar vind je nog een vrouw van onze leeftijd (ik ben van dezelfde leeftijd) zonder kinderen, tevreden met zichzelf en steady in haar werk?
De meesten op de markt zijn of gescheiden en puin aan het ruimen, zitten met lastige puberkinderen en hebben een burnout achter de rug.
Echt, haal jezelf en je vriend niet zo naar beneden, geniet.
Mooi gezegd :-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Calla schreef:
22-03-2023 21:51
Dus als je kinderen hebt ben je geslaagd?
Ja, dat beeld is echt zo achterhaald.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Op zich herkenbaar dat ik geen bijzondere baan heb noch een specifieke sport doe. Maar als ik mezelf constant zou gaan vergelijken met mensen die (in mijn beperkte visie) succesvol zijn, zal ik daarbij altijd in schril contrast staan. Terwijl als ik gewoon objectief naar mezelf kijk er niks mis mee is. Ik ben gewoon een eitje uit de eierdoos, net als vele anderen. Prima. Niks mis mee. Het helpt wel als je niet overal om je heen omringt wordt door mega "succesvolle" mensen. Als dat je beeld bepaald en het in verhalen ook vaak daarom gaat, dan helpt dat idd niet zo. Gelukkig zijn veel mensen in mijn omgeving ook een doorsnee eitje uit de eierdoos, dus daarbij vergeleken is mijn leven meer dan prima. En als ik zo'n dag heb waarbij ik mezelf wél slecht vind afsteken (want wees eerlijk, heel veel mensen kennen dat soort dagen of soms zelfs perioden, zelfs als ze succesvol zijn), probeer ik me heel erg te concentreren op alles waar ik mijn zegeningen voor mag tellen en hoe het leven óók had kunnen zijn (ik heb een fijne plek om te wonen, lieve mensen om me heen, godzijdank geen oorlogen of aardbevingen, genoeg inkomen om van te leven, leuk werk etc etc etc). Als jouw leven gewoon goed is voor jou, dan bén je nl. succesvol. Succesvol tevreden en dat zijn hele gelukkige mensen : )

Op iemand vallen vanwege een carrière is wel een erg eenzijdige visie van wat jij denkt dat iemand aantrekkelijk maakt. Aantrekkelijkheid (en dat weet je best als je erover nadenkt) zit in heel veel dingen. Of je gezellig gezelschap bent, of je leuk met elkaar kunt kletsen, of je samen interesses deelt en nog heel heel veel meer. Wat maakt dat jij denkt dat de carrière van die dames jou doen verbleken tov hen. Vind je jezelf geen leuk persoon om mee samen te zijn dan? Heb je niet op andere vlakken leuke dingen te vertellen? Waardering kan ook echt in hele andere dingen zitten, dat weet je toch?
hoerabanaan wijzigde dit bericht op 22-03-2023 23:34
3.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja wie en wat bepaald wat succes is. Is het hebben van een gezin een succes. Nou dan ben ik succesvol of een looser juist, soms zou ik willen ruilen met vrouwen zonder gezin zoals vandaag-). Alleen het is niet echt aantrekkelijk voor jouw partner dat je bevestiging zoekt. Ik denk dat je hulp moet zoeken om jouw zelfvertrouwen te vergroten. Doe het voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
In een variatie op wat Lenette van Dongen afgelopen week zei in het theater:
Ga niet op zoek naar de reden waarom jouw vriend je niet leuk zal vinden, je zult hem dan altijd vinden.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Wat is succesvol? In mijn ogen is dat wanneer je gelukkig bent met wat je doet. Dat is dus niet afhankelijk van een gezin hebben, of een carrière. Maar wel dat je blij bent met je dagelijks leven. Het gaat niet om dat je de top haalt, maar doet waar je gelukkig van wordt.

Ben je niet blij met je baan? Dan is het misschien tijd om iets anders te zoeken. Of bijvoorbeeld een cursus volgen van iets wat je altijd al hebt willen leren, zoals een nieuwe taal. Of als vrijwilliger analfabeten helpen leren lezen, of in het dierenasiel helpen (ik noem maar wat). Dat soort dingen kunnen je meer voldoening geven als je werk dat te weinig doet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja….ik heb wel een gezin en kinderen maar heb een ondersteunende functie. Ik doe waar ik goed in ben en blij van wordt maar uitblinken doe ik niet. Ik doe wel mijn best om het zo goed mogelijk te doen.

Maar een gezin en kinderen is geen verdienste. Dat overkomt je grotendeels. Je moet een leuke partner vinden, kinderen is ook niet iedereen gegeven.

Hij zal je toch leuk vinden om wie je bent, je leuke koppie en fijne gesprekken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben begin 50, heb echt een hekel aan sporten en verder blink ik ook nergens in uit. Heb een okaye baan maar dat is ook geen hoogdravende carrière.

Maar ik voel me geen loser hoor. Toen ik ooit in de put zat zei een goede vriendin tegen me 'don't compare your insides with somebody else's outsides'. En zo is het. Je hebt meestal geen idee wat er in het leven van andere mensen speelt.

Een van mijn vriendinnen heeft een perfect leven, volgens Instagram. Geld komt met bakken binnen, mooi huis, elke maand wel een tripje of een exotische vakantie, succesvolle man met een heel goede baan.... die alcoholist is en dat weet bijna niemand. Ik zou voor geen goud met haar willen ruilen.

Haal jezelf niet zo naar beneden joh. Succes is meer dan een carriere en een gezin.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook een ondersteunende functie ondanks HBO diploma. Maar wel een slechts 5 minuten van huis en allerlei andere aantrekkelijke bijkomstigheden. Stiekem vind ik het ook heerlijk om na een dag werken de deur dicht te trekken en dan echt vrij te zijn. Geen mail of telefoontjes te hoeven beantwoorden tot de volgende werkdag. Vriendinnen die wel een HBO-functie hebben klagen daar wel eens over, dat het werk steeds doorgaat ondanks dat ze eigenlijk vrij zijn.
Toch viel ik mij soms een loser, iemand die haar talenten verkwanseld.

Wat hiervoor al is gezegd, het ligt eraan met wie je jezelf vergelijkt.
Het beste kun je jezelf vergelijken met wie je jaren geleden was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik voel mij tov veel andere vrouwen een echte loser/minkukel, gezien het ontbreken van alles hierboven. Mijn vriend probeert mij te troosten, zegt dat hij mij geweldig vindt en hij samen met mij oud wilt worden.En ik?Ik hou zielsveel van hem, maar ik voel mij totaal niet goed genoeg voor hem.

Dit is een ongezonde dynamiek en vrijwel zeker dat dit jullie op zal gaan breken. Hoe lastig ook, je zult eraan moeten werken om zelf de verantwoordelijkheid te gaan nemen voor dit gevoel en ermee om te leren gaan (en daar word je alleen maar beter van). Dat zoeken naar bevestiging en troost bij vriend doet jullie relatie geen goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
mamavanASYW schreef:
22-03-2023 21:59
Alleen het is niet echt aantrekkelijk voor jouw partner dat je bevestiging zoekt. Ik denk dat je hulp moet zoeken om jouw zelfvertrouwen te vergroten. Doe het voor jezelf.
En ik denk ook dat je hier idd mee moet uitkijken. Een partner die chronisch onzeker is en eigenlijk altijd min of meer op zoek is naar bevestiging is op termijn wel een afknapper. Het kán aantrekkelijkheid kapot maken. Ben je verliefd op een partner die in jouw ogen leuk en geslaagd is (lief, leuk, aardig, gezellig, fijn om mee te vrijen, goede gesprekken te hebben en kan ook nog eens lekker koken potjandu) en die zit dan de hele tijd te vissen 'ben ik wel leuk? Is die ander niet leuker? Ben ik wel mooi? Is die ander niet mooier?' Dat kan eens op een baaldag, maar verder pas daar mee op. Zoek die oplossing niet in je partner maar in jezelf (en als dat nog niet lukt bij hulpverlening), want dat gaat op een bepaald moment echt tegenstaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij alle anderen zie je slechts de buitenkant.
Alle reacties Link kopieren Quote
Iedereen vergelijkt zich met anderen en wil tenminste de schone schijn ophouden.
En je vriend heeft gelijk: je houdt niet van iemand omdat ze CEO is, topchirurg of omdat ze zo goed Shakespeare kan citeren.

Net als jij vermoedelijk ook doet heeft hij voor iemand gekozen die veel van zijn behoeften vervult.

Het komt bijna niet voor dat de ene partner in geen enkel opzicht gewaagd is aan de ander. Vaak maken mannen gebruik van de talenten van hun vrouw om sociale connecties aan te gaan en te onderhouden, bijvoorbeeld.
Dan moet het maar zoals het kan
Allereerst een dikke :hug:

Naar dat je je zo voelt. Kan het helpen om weer therapie op te starten om hieraan te werken? Ik denk dat je vriend niet zo heel veel kan doen, dit denkbeeld zit in jou verankerd en je hebt jezelf ervan overtuigd. Met een therapeut samen kun je dat soort niet-helpende gedachten wel leren omzetten naar positieve, constructieve gedachten.

Wat betreft herkenning: ja, ik herken het zeker wel in bepaalde mate. Bij mij speelt sociale media een grote rol. Is dat bij jou ook zo?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben het met Hoerabanaan eens dat je altijd je gezicht een beetje moet ophouden, ook tegenover je man. Je kan met veel bij iemand terecht als hij van je houdt, maar niet oeverloos. Hij moet het gevoel houden dat jij de catch bent van zijn leven. Dat zit al in je, dus je hoeft niet extra te veranderen, maar je kan jezelf niet aan één stuk door naar beneden halen. Hij krijgt dan extra taken aan het jou omhoog trekken en op een gegeven moment denk je dan: laat maar. En dan heeft hij misschien niet meer zo'n hoge pet van je op als dat hij nu nog heeft. Dus daarin moet je echt selectief zijn. Je kán wel af en toe veel bij hem kwijt maar niet alles en altijd.
Dan moet het maar zoals het kan
Je bent goed genoeg er is niemand zoals jij.
Iedereen heeft zijn kwaliteiten en zijn plek op deze wereld en iedereen voegt op zijn manier iets toe aan de wereld, dus jij ook.

Kijk eens goed naar jezelf waar ben jij goed in? Misschien ben je heel goed in luisteren? Of plannen, ik noem nu maar dingen.
En wat voor werk doe je als ik vragen mag?

Bij succesvolle banen komt ook veel niet leuke dingen kijken en een hoop verantwoordelijkheid, dat is ook niet altijd leuk.
Ik ben ook maar een kantoormedewerker/magazijnmedewerker en ik vond mijn werk nooit belangrijk als ik het met andere vergelijk. Toen ben ik gaan omdenken en dacht ik: Ik maak mensen blij door problemen en vragen te beantwoorden en ik maak mensen blij door te zorgen dat hun pakket verstuurd wordt, zodat ze thuis kunnen genieten van hun (luxe) producten. En zo kan ik wel even doorgaan.

Wat ik nu als advies ga geven gaat in het begin heel onnatuurlijk voelen, maar probeer eens elke keer als je iets negatiefs denkt het om te denken naar iets positiefs.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja...ben ook tegen de 50. Ik vind mij wel heel geslaagd in het leven..heb een superlieve man..1 kind en werk 6 uur per dag (kantoorbaan op loopafstand met leuke collega's)..heb veel vrije tijd..heel grote vriendenkring en een druk sociaal leven met deze vrienden en toch weinig sociale verplichtingen (waar ik dus ook niet van hou)..en ik ben relatief gezond. Ik ben hartstikke gelukkig. Maar succesvol? Nee...ook nooit de behoefte gehad (ondanks hbo). Mensen die alleen maar over hun werk, geld en enorme (in hun ogen)'successen kunnen praten ga ik uit de weg want dat soort verhalen boeien mij gewoon niet en mensen die met name dat belangrijk vinden in hun leven vind ik gewoon niet leuk. Ik wil léven, geniéten en dat staat voor mij los van succes. Succesvol willen zijn gaat voor mij vaak samen met veel prestatiedrang en je bent dan vaak slaaf van je eigen succes. Ik vind mijzelf juist wel geslaagd in het leven omdat ik leef en mij niet gek laat maken door in een bepaald hamsterrad mee te willen draaien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het zit m ook in de definitie van geslaagd geloof ik.
Ik denk, zo, dus je hebt het al vijftig jaar prima gerooid zelf, je hebt werk, je hebt een sociaal leven en sinds kort een leuke nieuwe vriend...dat is toch behoorlijk geslaagd.
Uiteraard zijn er mensen met nog meer succes, of met succes op vlakken waar jij niks mee doet, tja.
En ook: als je ontevreden bent omdat je iets niet doet wat je wel graag wil, dan moet je in aktie komen, dan slaagt dat misschien alsnog wel!
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor alle reacties, de knuffels en lieve maar ook soms harde reacties.Jullie hebben mij veel stof tot nadenken gegeven.Therapie stond alweer in de planning om opgepakt te worden.
Ik wil wel graag twee dingen nog verduidelijken, ik had kinderen/gezin niet als succes moeten benoemen.Ik had het beter als gemis kunnen omschrijven, ik had graag kinderen gehad, het was mij echter niet gegeven.Ook het woord troosten is niet goed gekozen, het is meer dat we er samen goed over kunnen praten, en daarbij geeft hij eerlijk zijn mening.Het is ook niet zo dat dit aan de orde van de dag is, dit gevoel, het komt en het gaat.
Maar idd is bevestiging zoeken bij hem niet goed, dat zal ik vanuit mezelf moeten doen.Ik denk dat therapie en jullie tips vaker nalezen mij daarbij wel gaan helpen...

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven