Werk & Studie alle pijlers

Vrouw en software engineer

23-03-2023 09:24 37 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijn er hier nog meer vrouwelijke programmeurs toevallig? Ik heb recent een omscholingstraject voltooid en ben nu al weer een paar maanden aan het werk als junior software developer bij een super leuk bedrijf. Helaas wel als enige vrouw van de afdeling, wat af en toe de nodige problemen met zich meebrengt.

Het puzzelen en probleem-oplossend bezig zijn geeft mij veel voldoening. Wel merk ik dat hoe langer ik bezig ben in dit vakgebied, hoe meer ik me realiseer dat er nog zo veel te leren valt. Vaak ben ik bang dat ik nooit zo'n goede developer zal worden als de jongens die vanaf hun 12de met coderen bezig zijn. Ondanks positieve reviews van de werkgever, blijf ik me inadequaat voelen.

Is dit herkenbaar voor mensen in dezelfde branche? Hoe gaan jullie om met "imposter syndrome"?
Alle reacties Link kopieren Quote
Je bent net een paar maanden aan het werk. Volgend jaar kijk je al weer heel anders tegen je kennis en kunde aan. Komt echt wel goed hoor.

Ik werk ook in de IT, niet als developer maar wel vaak als enige of een van de weinige vrouwen. Meestal vind ik het heerlijk, want weinig drama. Maar soms minder fijn als het team het nodig vindt ‘mannengrappen’ te moeten maken.
Wat zijn trouwens de problemen van het de enige vrouw zijn? Anders dan dat je hier op latere leeftijd in bent gestapt.

Imposter syndrome is mij trouwens ook niet onbekend, maar ik werk in een totaal andere hoek ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Die jongens die er al sinds hun 12e mee hobbyen zijn niet per definitie beter. Vaak zie je dat ze blijven hangen in het hobbydenken en dat mensen die er "officieel" voor geleerd hebben veel beter het grotere plaatje zien en snappen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben een vrouwelijke software engineer. Ook sinds mijn 10e hobbyist.

Als je de oplossing voor het imposter syndroom hebt dan wil ik die graag :) .
Alle reacties Link kopieren Quote
nitflex schreef:
23-03-2023 09:31
Wat zijn trouwens de problemen van het de enige vrouw zijn? Anders dan dat je hier op latere leeftijd in bent gestapt.

Imposter syndrome is mij trouwens ook niet onbekend, maar ik werk in een totaal andere hoek ;)
Vooral de kantinepraat als alle mannen bij elkaar zijn is nogal irritant. Dan gaat het continu over welke vrouwelijke collega ze wel of niet 'zouden willen doen'. Beetje slap gelul en vrouwen tot lustobject reduceren. Één-op-één is er met de meeste collega's prima een gesprek te voeren. Ik weet best veel van tech, games en sport dus daar kunnen we het dan over hebben. Maar dat haantjesgedrag af en toe, pfffff. Moeilijk hoor al dat testosteron. :p
AprilLudgate schreef:
23-03-2023 09:34
Die jongens die er al sinds hun 12e mee hobbyen zijn niet per definitie beter. Vaak zie je dat ze blijven hangen in het hobbydenken en dat mensen die er "officieel" voor geleerd hebben veel beter het grotere plaatje zien en snappen.
De jongens die ik ken die dit vanaf hun 12e doen en werkzaam zijn in de sector, hebben daarna natuurlijk ook opleidingen in die richting gevolgd. Ze zijn niet blijven hobbyen.
Alle reacties Link kopieren Quote
-
sorcha_ wijzigde dit bericht op 23-03-2023 09:42
Reden: dubbel
99.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Roozeboom_ schreef:
23-03-2023 09:38
Vooral de kantinepraat als alle mannen bij elkaar zijn is nogal irritant. Dan gaat het continu over welke vrouwelijke collega ze wel of niet 'zouden willen doen'. Beetje slap gelul en vrouwen tot lustobject reduceren. Één-op-één is er met de meeste collega's prima een gesprek te voeren. Ik weet best veel van tech, games en sport dus daar kunnen we het dan over hebben. Maar dat haantjesgedrag af en toe, pfffff. Moeilijk hoor al dat testosteron. :p
Dat klinkt helemaal niet als een fijn bedrijf. Ik ben erg kritisch over waar ik ga werken, omdat ik niet bij zo'n club zou willen werken. De beste manier om zulke bedrijven er uit te filteren is echt een bedrijf zoeken waar nog meer vrouwen zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Roozeboom_ schreef:
23-03-2023 09:38
Vooral de kantinepraat als alle mannen bij elkaar zijn is nogal irritant. Dan gaat het continu over welke vrouwelijke collega ze wel of niet 'zouden willen doen'. Beetje slap gelul en vrouwen tot lustobject reduceren. Één-op-één is er met de meeste collega's prima een gesprek te voeren. Ik weet best veel van tech, games en sport dus daar kunnen we het dan over hebben. Maar dat haantjesgedrag af en toe, pfffff. Moeilijk hoor al dat testosteron. :p
Weet je zeker dat je niet in een autogarage in de jaren vijftig werkt? Ik ken echt geen enkel IT-bedrijf waarbij dit getolereerd zou worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Roozeboom_ schreef:
23-03-2023 09:38
Vooral de kantinepraat als alle mannen bij elkaar zijn is nogal irritant. Dan gaat het continu over welke vrouwelijke collega ze wel of niet 'zouden willen doen'. Beetje slap gelul en vrouwen tot lustobject reduceren. Één-op-één is er met de meeste collega's prima een gesprek te voeren. Ik weet best veel van tech, games en sport dus daar kunnen we het dan over hebben. Maar dat haantjesgedrag af en toe, pfffff. Moeilijk hoor al dat testosteron. :p

Het is gewoon kutgedrag.

Dat is heel moeilijk eigenlijk is dat gewoon ongewenst en grensoverschrijdend en ongepast gedrag, op alle werkvloeren zou dit gewoon niet horen.

Het zou gemeld moeten worden en de werkgever moet er wat aan doen. Maar als enige vrouw en in zo'n bedrijf ben jij dan de pisang, dat gaat nooit zomaar veranderen als een leidinggevende dat niet nodig vind om aan te pakken. En dat is geval anders was die cultuur allang aangepakt.

Ik zou zelf wel elke keer wat zeggen, het steeds melden, en ja dat heb ik vroeger ook aan de hand gehad, andere baan maar maar 2 vrouwen op 200 mannen. Jammer dat nu 20 jaar later dus geen bal veranderd is bij veel bedrijven. Hoor dit nog zo vaak van vrouwen die banen hebben in niet typische vrouwenomgeving.

Heb zelf toen ook megaruzie gemaakt met mijn leidinggevende. Helemaal toen ik vertrouwenspersoon wilde worden, dat viel helemaal fout, ze zagen de bui al hangen. :roll:

Nu zou ik en meteen bij elke opmerking laten merken dat het ongepast gedrag is. En dan een andere baan zoeken en op papier melden bij exit gesprek waarom ik vertrek.
lucifee2023 wijzigde dit bericht op 23-03-2023 09:50
7.96% gewijzigd
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Snarky* schreef:
23-03-2023 09:48
Weet je zeker dat je niet in een autogarage in de jaren vijftig werkt? Ik ken echt geen enkel IT-bedrijf waarbij dit getolereerd zou worden.
Ik hoor dit anders helaas best vaak nog.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Roozeboom_ schreef:
23-03-2023 09:38
Vooral de kantinepraat als alle mannen bij elkaar zijn is nogal irritant. Dan gaat het continu over welke vrouwelijke collega ze wel of niet 'zouden willen doen'. Beetje slap gelul en vrouwen tot lustobject reduceren. Één-op-één is er met de meeste collega's prima een gesprek te voeren. Ik weet best veel van tech, games en sport dus daar kunnen we het dan over hebben. Maar dat haantjesgedrag af en toe, pfffff. Moeilijk hoor al dat testosteron. :p
Oh dit klinkt echt niet fijn! Ik heb in de ICT sector gewerkt en werk nu ook in een mannen bedrijf (andere sector), maar herken dit helemaal niet. Waar ik gewerkt heb ging men respectvol met elkaar om en werd dit gedrag niet geaccepteerd. Mijn man werkt ook in de ICT als software engineer en toevallig heb ik hem laatst eens gevraagd hoe dat zat bij de bedrijven waar hij gewerkt heeft. En hij herkende het ook niet. Dit ligt echt aan het bedrijf ben ik bang.
Alle reacties Link kopieren Quote
Seksisme is niet ok, ook niet in de IT. Klinkt een beetje als een incel cultuurtje? Ik zou je chef er op aanspreken en anders zelfs vertrekken. Zondet van jetalent om energie te verspillen aan dergelijke onzin. Bovendien, bedrijven zitten te springen om personeel!
Alle reacties Link kopieren Quote
Roozeboom_ schreef:
23-03-2023 09:38
Vooral de kantinepraat als alle mannen bij elkaar zijn is nogal irritant. Dan gaat het continu over welke vrouwelijke collega ze wel of niet 'zouden willen doen'. Beetje slap gelul en vrouwen tot lustobject reduceren. Één-op-één is er met de meeste collega's prima een gesprek te voeren. Ik weet best veel van tech, games en sport dus daar kunnen we het dan over hebben. Maar dat haantjesgedrag af en toe, pfffff. Moeilijk hoor al dat testosteron. :p
Dan heb je gewoon K-collega's.
ik werk al meer dan 20 jaar in de IT. vaak met maximaal 1 of 2 andere vrouwen (tegenwoordig wel wat meer gelukkig) en ik heb in het verleden misschien specifieke collega's gehad die zo praatteen, maar het is zeker geen gemeengoed. ik denk dat een man die hier zo over een vrouwelijke collega praat afgemaakt wordt door zijn mannelijke collega's
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren Quote
gonniegijsje schreef:
23-03-2023 09:55
Seksisme is niet ok, ook niet in de IT. Klinkt een beetje als een incel cultuurtje? Ik zou je chef er op aanspreken en anders zelfs vertrekken. Zondet van jetalent om energie te verspillen aan dergelijke onzin. Bovendien, bedrijven zitten te springen om personeel!
Eens!!
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ken vrij veel vrouwelijke ICT'ers bij verschillende bedrijven en die hebben geen van alle deze ervaring met hun mannelijke collega's. Ik vrees dus ook dat het echt een bedrijfsspecifiek probleem is en zou dus gaan uitkijken naar een andere werkplek.
Overigens werkt mijn man al ongeveer 20 jaar als ICT'er, is heel goed in zn vak maar weet ook heel veel niet en is ook nooit uitgeleerd.
badmuts111 schreef:
23-03-2023 10:03
Ik ken vrij veel vrouwelijke ICT'ers bij verschillende bedrijven en die hebben geen van alle deze ervaring met hun mannelijke collega's. Ik vrees dus ook dat het echt een bedrijfsspecifiek probleem is en zou dus gaan uitkijken naar een andere werkplek.
Overigens werkt mijn man al ongeveer 20 jaar als ICT'er, is heel goed in zn vak maar weet ook heel veel niet en is ook nooit uitgeleerd.
Het komt op mij ook bedrijfsspecifiek over, niet sectorspecifiek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk al bijna 30 jaar in de ITrammeur als prog. Heb een opleiding gedaan in de zorg maar ben daarna omgeschoold. Ik heb op verschillende plaatsen gewerkt, meestal inderdaad aks ebige vrouwelijke programmeur. Bij grotere bedrijven wel met vrouwen in het testteam of ontwerpteam.
Gelukkig werkte ik doorgaans in fijne teams (en op dit moment een heel fijn team) maar als vrouw in deze wereld heb ik ook wel problemen gehad. Vooral met mannen van blauwgrijs-pak-softwarehuizen. Mooi moment was toen ik prototypes moest maken voor de schermen die zij aanleverden en ze meerdere malen op de standaards van mx 24 regels per scherm moest wijzen. En toen een van hen in 1999 een database-datum van 6 posities ging aanmaken.
Dat seksisme is absoluut niet ok en zou ik nu ook zeker niet tolereren, maar ik had er toen ik net begon waarschijnlijk niets van durven zeggen. Dat je je als vrouw meer moet bewijzen in deze wereld is al niet echt goed, maar dit soort opmerkingen vind ik beneden alle peil.
Toen ik begon met omscholen was ik trouwens ook bang dat ik niet tegen "die jongens" zou kunnen opboxen, maar tot nu toe lukt dat prima!
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
Dat er zo wordt gesproken over andere vrouwelijke collega's is echt, maar dan ook echt niet oké!

Zelf ook in zo een cultuur gewerkt en dat heeft er toe geleid dat het uiteindelijk verder ging dan alleen maar een stomme opmerking. Toen de eerste op mijn billen sloeg ben ik gelijk opgestapt. Gelukkig had ik toen de luxe dat ik dat kon.

Als ik jou was zou ik ik gauw ander werk gaan vinden, want zo een cultuur verander je niet en mocht het je wel lukken zul jij altijd gezien worden als de moeilijke.
Alle reacties Link kopieren Quote
Imposter syndroom heb je overal en nergens. Ik had het toen ik als expert aan het werk was, ik heb het nu ook in de IT. Maar de realiteit is dat iedereen en zijn moeder alles bij elkaar hoofd-tegen-muur-bonkt en Stackoverflowt (en tegenwoordig ook ChatGPT), dat is hoe die hele wereld werkt. Dus zolang je je hoofd niet van je romp af bonkt doe je het prima.

Ik herken de cultuur totaal niet trouwens. Kan aan de sector liggen, ik zit in de financiële wereld tussen de leeftijd 40-50+ mannen. Ik werk veel liever met hen, ik heb vroeger in een ziekenhuis tussen de leeftijd 40-50+ vrouwen gewerkt en daar werd ik juist helemaal kriegel van, dat achterbakse draaiierige gedoe steeds.
Alle reacties Link kopieren Quote
Op de IT afdeling waar ik werk, werken ongeveer 200 mensen. Daarvan is tussen de 5 á 10% vrouw. Dat gaat er wel vrij beschaafd aan toe. Zorgsector. Komt ook bij dat de meeste vrouwen die er werken op de afdeling applicatiebeheer zitten en dus ver weg zijn van de systeembeherende etc (dikke, kale en bebrilde) mannen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Over de cultuur is hier al genoeg gezegd. Mocht je gedetacheerd zijn zou ik dit opnemen met je werkgever, dit is niet ok of normaal.
Ennuh, natuurlijk hebben mensen (niet mannen specifiek ;-) ) die dit vak al 15 of 20 jaar uitoefenen veel meer ervaring dan jij! En tegen de tijd dat jij op hun niveau kunt meekomen zijn zij alweer met wat anders bezig. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar vergelijk je niet met hun want dat heeft geen zin. Jij hebt je eigen kwaliteiten, frisse blik op de organisatie en de code.
Alle reacties Link kopieren Quote
Daley71 schreef:
23-03-2023 10:28
Op de IT afdeling waar ik werk, werken ongeveer 200 mensen. Daarvan is tussen de 5 á 10% vrouw. Dat gaat er wel vrij beschaafd aan toe. Zorgsector. Komt ook bij dat de meeste vrouwen die er werken op de afdeling applicatiebeheer zitten en dus ver weg zijn van de systeembeherende etc (dikke, kale en bebrilde) mannen.
Die ‘dikke kale en bebrilde mannen’ zijn ook net gewone mensen hoor. Soms eikels, soms zozo, en in mijn ervaring zelfs de fijnste collega’s.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk ook als enige vrouw in een ICT-bedrijf. Eigenlijk zit ik al m'n hele loopbaan in de enige-vrouw-situatie. Ik vind het wel op andere manieren lastig om mezelf staande te houden, de gesprekken gaan bij ons over Nerdie games en obsure SF films. Totaal niet mijn wereld.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven