Gezondheid alle pijlers

vetnecrose in borst

23-03-2023 15:18 2 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

Ik ben op zoek naar mensen die ook ervaring hebben met vetnecrose in de borst en hoe het verloop hiervan was.

Ik heb al jaren fibroadenomen ( goedaardige knobbeltjes ) in mijn borst. hiervoor ben ik al jaren onder controle door borstfoto's.
Nu ben ik vorig jaar in augustus nog geweest en het was niet veranderd ten opzichte van de vorige keer.
Nu was er 1 knobbel waar ik last van had en waar ikzelf onrustig van werd omdat je die zo goed voelde onder mijn huid.
De huisarts heeft mij toen doorgestuurd naar de mamapoli voor het verwijderen van deze fiboadenoom.

Ik ben daar geweest en inderdaad geopereerd in december 2022 alleen uit het weefselonderzoek bleek dat het geen fibroadenoom was maar vetnecrose met een uitgebreide ontsteking erom heen, Dit is geen bacteriële ontsteking.
Ik wist eerst niet wat vetnecrose was, nooit van gehoord . Komt door stoten, trauma of operatie .
Achteraf heb ik mij 2 jaar geleden heel hard gestoten tegen een winkelwagentje daardoor is dat waarschijnlijk gekomen

Ik heb na de operatie een nabloeding gehad, onderhuids dus mijn borst zag er niet uit.
Na 11 dagen werd een deel van het geopereerde gebied erg hard in mijn borst. Ik heb gebeld naar de mamapoli ,ik hoefde niet te komen maar moest foto's maken en opsturen .
Het was dus een flinke nabloeding die ik heb gehad waar ze niets aan konden doen. Ik ben na 5 weken na de operatie naar een oedeemtherapeut gestuurd om met speciale technieken het bloed af te voeren.

In het ziekenhuis s''middags na de operatie zag de verpleegkundig ook al dat ik een flinke bloeduitstorting had, en de volgende dag toen ik de pleisters ervan af mocht halen zag het er helemaal niet uit maar ik dacht dat het kwam omdat ze zo bezig zijn geweest.
in principe hoefde ik niet meer terug te komen na de operatie maar omdat ik een nabloeding had gehad ben ik na 4 weken terug geweest.

Gister voor een echo geweest omdat het hard aan blijft voelen en nu blijkt dat ik weer nieuwe oliecystes heb ( beginnende vetnecrose ) ik ben hier erg van geschrokken .
Dit komt dus door de operatie.

Achteraf zo jammer dat ze niet eerst voor mijn operatie een echo hebben gemaakt dan hadden ze kunnen zien dat het geen fibroadenoom was maar vetnecrose . Dus het ene trauma is weggehaald en daardoor heb ik nu weer vetnecrose.
Het is niet kwaadaardig en ik hoef ook niet nog een keer terug te komen maar ik vind dit niet fijn.

Morgen belt de mamapoli verpleegkundige omdat ik nog graag een gesprekje wilde over de echo maar eigenlijk wilde ze geen afspraken meer maken.
Ik wil graag over een poosje nog een keer een echo om te kijken hoe het zich ontwikkeld.
Straks krijg ik weer die ontsteking erom heen.

Ook hoop ik hier ervaringen of andere tips te horen van mensen hoe je kan helpen zelf om de vetnecrose te laten verdwijnen.
Warmte ? of weglaten zuigen de oliecyste het is nu nog vloeibaar
ik lees op internet dat dat ook kan het wegzuigen . Of maak je het dan nog erger, weer iets in je borst een naald ook weer een trauma.
Eigenlijk wil ik het weg hebben, het is een harde bult in mijn borst daarom had ik die eerste knobbel ook laten verwijderen omdat ik er onrustig van werd en nu blijkt het geen fibroadenoom te zijn geweest.
Zo jammer echt zo jammer dat er geen echo van te voren is gemaakt het leek op een fibroadenoom op de foto's en daar ging de verpleegkundige van uit.
Heeft iemand ervaringen ? ...tips?.... dingen die ik moet weten? of moet ik het maar laten gaan omdat het niet kwaadaardig is.
Gaat het vanzelf weg ?
Hoop dat iemand hier meer over af weet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat kunnen ze ook niet zien op een echo, hoor, dat het vetnecrose is. Ik had een tijdje terug flink pijn aan 1 borst, mijn tepel trok krom/opgezwollen en daaronder zat een flinke knobbel. In eerste instantie kreeg ik antibiotica voor een borstontsteking, hielp wel grotendeels tegen de pijn, maar die knobbel ging niet weg en tepel was ook nog afwijkend. Toen werd op doorverwezen naar de mammapoli, de mammografie zag er gewoon goed uit, vervolgens een echo. De radioloog dacht aan een fibroadenoom, maar nam 2 biopten voor de zekerheid. Ik moest 2 weken wachten op de uitslag en toen was de knobbel verdwenen en bleek het dus vetnecrose. De chirurg gaf aan dat het waarschijnlijk weer was opgelost doordat het was doorgeprikt met de biopten.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven