Geld & Recht alle pijlers

Energiecontract half jaar afsluiten of wachten?

23-03-2023 22:54 23 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn contract voor gas en elektra loopt eind mei af. Ik heb een verlengaanbod gekregen:
- contract voor een half jaar
- totaal variabele kosten gas (variabele leveringskosten inclusief provincietoeslag + overheidsheffingen): € 1,386055 per m2 inclusief btw
- tarief elektra normaal € 0,395416 per kWh
- tarief elektra daluren € 0,381985 per kWh

Wat ik niet begrijp is wat bedoeld wordt met variabele kosten, want in de mail staat ook: "6 maanden zekerheid van je tarieven".

Wat is wijsheid? Nog even wachten en dan pas rondkijken bij andere leveranciers? Of nu toeslaan? Is het wel een interessant aanbod? (Niet dat ik denk dat je nu heel veel keuze hebt in aanbiedingen)
Alle reacties Link kopieren Quote
Kijk even Radar tv terug, daar hadden ze dit onderwerp in de uitzending
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
23-03-2023 22:57
Kijk even Radar tv terug, daar hadden ze dit onderwerp in de uitzending
Thanks! Wist niet dat ze hier een uitzending over hebben gemaakt, ga het zeker terugkijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
wanderlust schreef:
23-03-2023 23:01
Thanks! Wist niet dat ze hier een uitzending over hebben gemaakt, ga het zeker terugkijken.
Ik heb toevallig vandaag ook teruggekeken :)
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Een half jaar contract afsluiten voor de periode waar alleen de warme(re) maanden in zitten, heb je niks aan. Het gaat om de periode oktober tm maart.

Volgens mij is Essent de enige die nu een jaarcontract aanbiedt met prijzen op of rondom het huidige energieplafond. Dat kan interessanter zijn omdat je dan de wintermaanden meepakt. Vermoedelijk volgen andere energiemij'en wel.

Verder is het gokken. De verwachting is wel dat het naar beneden gaat maar heel goed mogelijk dat het richting winter weer omhooggaat. Ook zijn de prijzen volledig afhankelijk van internationale ontwikkelingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
De prijzen in het voorstel liggen maar heel weinig onder het prijsplafond. Hoe is je verbruik? Als dat onder het plafond zit, is het niet zo zinvol om dit contract, wat al eindigt voor het prijsplafond eraf is, af te sluiten.
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind dit zo ‘makkelijk scoren’ van Eneco! (Althans, ik ging er vanuit dat je die hebt, omdat ik ook zo’n bericht kreeg). Doen of het weer allemaal lekker loopt, terwijl het alleen voor de maanden geldt dat je toch al bijna niks gebruikt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou lekker wachten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou wachten. De gasprijs daalt ws. nog verder. Bovendien zie ik geen toegevoegde waarde van vastleggen voor een half jaar momenteel. De gasprijs zit nu al onder het prijsplafond en in de zomer verbruik je maar weinig gas. Het is inderdaad wel erg makkelijk scoren van Eneco.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wachten! Ik denk dat je Oxxio heb. Toevallig gisteren overgestapt van Oxxio naar Budget Energie. Ik werk in het vastgoed en wij verwachten nog een daling van ongeveer 30%. In de zomer heb je niks aan vast contract. Bij variabel contract kan je altijd zo overstappen. Ik doe dat nu gerust om de paar maanden als het nodig is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Marianneke schreef:
23-03-2023 23:42
De prijzen in het voorstel liggen maar heel weinig onder het prijsplafond. Hoe is je verbruik? Als dat onder het plafond zit, is het niet zo zinvol om dit contract, wat al eindigt voor het prijsplafond eraf is, af te sluiten.
Mijn verbruik is niet hoger dan het prijsplafond. Ons huis is redelijk nieuw en goed geïsoleerd. Verbruik ligt voor soortgelijke huizen en aantal personen iets onder het gemiddelde.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou dit nooit nemen. Ik zit nu dynamisch met lagere prijzen. Het word pas aantrekkelijk als het een stuk onder prijsplafond gaat met de wintermaanden er bij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor de adviezen. Ik ga wachten. Het gaat trouwens om coolblue energie :)
Alle reacties Link kopieren Quote
wanderlust schreef:
24-03-2023 06:53
Dank voor de adviezen. Ik ga wachten. Het gaat trouwens om coolblue energie :)
Daar zou ik helemaal niet naartoe gaan, nieuw bedrijf (wat toch ook een winkel is?) die zo kan omvallen.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
De reviews zijn ook niet best: https://www.energievergelijk.nl/energie ... ue-energie

“PAS OP MET COOLBLUE ENERY,
Ze lokken je binnen met lage prijzen, en als je ene paar weken klant bent zetten ze je op een prijs die 3x zo hoog is als je via de site te zien krijgt!”
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
24-03-2023 07:42
Daar zou ik helemaal niet naartoe gaan, nieuw bedrijf (wat toch ook een winkel is?) die zo kan omvallen.
Ze zit er al.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
24-03-2023 07:47
Ze zit er al.
Oja :P nog wat duf hier
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
wolkie schreef:
24-03-2023 06:29
Wachten! Ik denk dat je Oxxio heb. Toevallig gisteren overgestapt van Oxxio naar Budget Energie. Ik werk in het vastgoed en wij verwachten nog een daling van ongeveer 30%. In de zomer heb je niks aan vast contract. Bij variabel contract kan je altijd zo overstappen. Ik doe dat nu gerust om de paar maanden als het nodig is.
Mijn man had gebeld naar Budget energie voor advies wat te doen, vastzetten of niet (zij zijn onze huidige provider) en de medewerker zei ook: wachten.
Ze verwachten een verdere daling.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
24-03-2023 09:15
Mijn man had gebeld naar Budget energie voor advies wat te doen, vastzetten of niet (zij zijn onze huidige provider) en de medewerker zei ook: wachten.
Ze verwachten een verdere daling.
Budget Energie is heel transparant en eerlijk. Ik ben ooit van ze weggegaan maar nu dus weer terug.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eneco deed me ook een voorstel voor 6 maanden. Maar wat een hoge tarieven nog zeg! Ik zit nu bij ANWB energie en ben zo opgelucht door de lage tarieven daar! Ze zitten ver onder prijsplafond.

Dit jaar heb je als back-up nog het prijsplafond.

Het wordt pas interessant als je een vast contract me lage tarieven kunt krijgen t/m april 2024 oid. De winter van 2024 zou ik minimaal afgedekt willen hebben.

Misschien blijf ik beter bij ANWB op dynamisch. Vorig jaar stegen de tarieven bij ANWB snel maar half september 2022 begonnen ze ook al weer te dalen. Ik zat toen met torenhoge tarieven van Eneco t/m 20 februari 2023..........
Nog trauma's van pfffffffffff...........
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben radar ook gezien en blijven mooi zitten. Lang leven Anwb met de variabele tarieven.

De ouderen zullen wel weer gepakt worden door verkopers.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb vandaag een aanbod voor een contract tot juni 2024 gekregen. Elektra normaal €0,44, dal €0,37 en gas €1,29. Elektra is afgedekt met zonnepanelen. Twijfel nog wat te doen. Zekerheid voor de komende winter(periode vanaf januari na einde energieplafond) of nog even wachten. Aanbod is nog met de huidige opzegboete van €50 per product, dat schijnt per juni 2023 te gaan wijzigen. Mocht de markt dus echt veel verder dalen dan kan ik nog redelijk goedkoop overstappen tijdens het contact bedenk ik mij net.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het aanbod bij eneco wel aangenomen voor een half jaar. Aan de ene kant belachelijk aangezien het inderdaad hoofdzakelijk de warmere maanden zijn maar mijn gasprijs stond nog vrolijk op 3.04 per m3. Dat vond ik echt belachelijk aangezien iedereen al goede aanbiedingen gaf. Nu zit ik in elk geval wel onder het prijsplafond mocht ik erover heen komen. Wat ik wel lullig vond is dat het 3 weken duurt voordat het ingaat, zeker voor iemand die al 6 jaar klant is. Nou ja goed, Eneco heeft een vreemde werkwijze en behandeld klanten zeer verschillend.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven