Overstap van handgeschakeld naar automaat

24-03-2023 22:33 301 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik krijg mijn eigen auto ( confetti kanon gaat nu af) Het is zo dat ik na 22 jaar overstap van een handgeschakelde auto naar een automaat. Ik heb ook snelweg angst dus ik hoop dat ik met een paar lessen in een automaat de snelweg weer op durf te gaan. Ik ben benieuwd of jullie schakel rijden of automaat, of als er hier mensen zijn die net als ik overstappen op een automaat of misschien juist andersom van automaat naar handgeschakeld. Ik heb in een grijs verleden een rit gemaakt in een automaat en ik wist me met mijn linkervoet geen raad, maar dat zal vast tijdelijk zijn hoop ik.
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen m.b.t het rijden in een automaat.
En do's and d'onts zijn welkom.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb sinds drie jaar een auto met automatische transmissie en ik vind het ideaal. Maar ik rij nog net zo makkelijk in een auto met handgeschakelde transmissie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik rij in beide.
Je linkervoet gewoon links zetten en laten staan.
Ik persoonlijk vind automaat rijden helemaal niks maar dat komt omdat ik schakelen enzo leuk vind. Ik vind leuk om handelingen te doen die bij auto rijden horen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik rij alleen maar automaat. Had rij-angst bij handgeschakeld. Wel gewoon mijn rijbewijs in gehaald, maar na een ongeluk durfde ik niet meer. Toen automaat gaan rijden en nooit meer last van gehad :) inmiddels heeft man zijn auto ook een automaat en hij vind het ook heerlijk! Rijdt veel relaxter. Ik heb er nooit moeite mee gehad. Linker voet heb ik meestal een beetje gekruist vlak voor mijn stoel staan ergens. Of met gebogen knie links bij de deur. Ik wil nooit meer anders en denk dat handgeschakeld er sowieso uit gaat, elektrisch is allemaal al automaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Toen ik in mijn zoektocht naar een nieuwe auto een testrit deed in een automaat, kreeg ik 1 instructie toen ik in de auto stapte: ´linkervoet opzij wegzetten!´.
Dat was voldoende.

Daarna was ik voorgoed om:
Tijdens de rit naar huis in mijn oude handgeschakelde auto wist ik het al: dit wil ik niet meer.
Meer dan 20 jaar handgeschakeld gereden en sinds een paar maanden een automaat. Heerlijk!
En mijn linkervoet heeft nergens last van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen enkel probleem gehad met de overstap. Heel soms wil mijn hand nog even schakelen voor een stoplicht, maar dat is meer een reflex. Ik vind het fijn rijden, helemaal met hellinkjes.
Had hem gekocht zodat vriend er mogelijk ook in kon rijden. Dat gaat niet gebeuren, maar denk dat een toekomstige auto weer een automaat wordt!
Alle reacties Link kopieren Quote
De meeste mensen zijn direct om en in Amerika weten ze niet beter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind geschakeld rijden leuker, maar heb geen problemen om te rijden in een automaat. Maar ik ben wel altijd weer blij als ik gewoon lekker in mijn eigen bak kan schakelen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
Maisnon3 schreef:
24-03-2023 22:52
Geen enkel probleem gehad met de overstap. Heel soms wil mijn hand nog even schakelen voor een stoplicht, maar dat is meer een reflex. Ik vind het fijn rijden, helemaal met hellinkjes.
Had hem gekocht zodat vriend er mogelijk ook in kon rijden. Dat gaat niet gebeuren, maar denk dat een toekomstige auto weer een automaat wordt!
Doet me denken aan de werkbus-automaat waar ik met collega's in zat. 3 persoons voorbank dus we zaten een beetje krap.

Drukke, voor mij onbekende stad en we waren de weg kwijt, meerdere keren stoppen, keren, stress etc.

En ik, al rijdend, en stressend, wilde steeds schakelen maar er was dus geen pook en legde dus steeds mijn hand op de knie van mijn vijftien jaar jongere collega :$ dat wordt na de zesde keer wel een beetje akward :facepalm: :proud:
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb 15 jaar geleden bij toeval een automaat gekocht, Ik wilde er een met een hogere instap, en dat was toevallig deze. Afgelopen week een andere gekocht, ook automaat. Rijdt heerlijk, vooral in de file.

Toevoeging: het is een auto waarbij je kunt kiezen: schakelen of automaat. Ik heb niet eens gevraagd hoe dat schakelen op die manier gaat
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
Maisnon3 schreef:
24-03-2023 22:52
Geen enkel probleem gehad met de overstap. Heel soms wil mijn hand nog even schakelen voor een stoplicht, maar dat is meer een reflex. Ik vind het fijn rijden, helemaal met hellinkjes.
Had hem gekocht zodat vriend er mogelijk ook in kon rijden. Dat gaat niet gebeuren, maar denk dat een toekomstige auto weer een automaat wordt!
Ik heb dus 1 keer een vervangende auto gehad, schakelauto want er was geen ander: Prima kon ik nog wel, Eer ik goed en wel bij de garage weg was was hij al een keer stilgevallen, en toen ik 2 dagen later mijn auto op kon halen zat ik bij de bocht te zoeken naar de pook, Maar bij bocht 2 was het weer gewend
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
Zucht, wij hebben een automaat moeten kopen, vanwege knieklachten van mijn man.
Maar ik vind het een ramp, tot dus ver heb ik maar 1 voordeel kunnen ontdekken, in file rijden,is makkelijk, je hoeft niet te schakelen, met het optrekken.
Voor de rest, geef mij maar een schakelauto.
Maisnon3 schreef:
24-03-2023 22:52
Geen enkel probleem gehad met de overstap. Heel soms wil mijn hand nog even schakelen voor een stoplicht, maar dat is meer een reflex. Ik vind het fijn rijden, helemaal met hellinkjes.
Had hem gekocht zodat vriend er mogelijk ook in kon rijden. Dat gaat niet gebeuren, maar denk dat een toekomstige auto weer een automaat wordt!
Dit heb ik ook nog wel eens.
Overigens vind ik het wel wat saaier rijden. Maar tegelijkertijd ook heel makkelijk en fijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb zowel in beiden vaak gereden en vind automaat echt heel veel fijner. Wel merk ik dat ik steeds wisselen tussen handgeschakeld en automaat soms lastig vind. Vooral als ik een tijdje handgeschakeld heb gereden en dan weer in een automaat rijd. Het probleem is niet dat ik wil schakelen maar dat ik de koppeling wil intrappen bij het remmen. Dat koppelingspedaal is er natuurlijk helemaal niet en in een automaat is het rempedaal vaak wat breder waardoor ik dan vol met twee voeten rem. Al een paar keer gebeurd dat ik ineens gelijk stilstond, tegenwoordig zet ik heel bewust mijn linkerbeen weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wen je echt zo aan: lekker twee handen aan het stuur, en alleen je rechtervoet gebruiken.

Ik rijd al jaren automaat en vind het heerlijk. Soms ruil ik met mijn dochter van auto, en dan ben ik zo weer gewend aan het schakelen in haar ruim twintig jaar oude autootje.
And who can say why your heart cries, when your love lies? Only time
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb beide met regelmaat gereden. Nu een hybride en een elektrische auto en dan is het dus automaat. Het went heel snel. Moet wel zeggen dat ik een standaard automaat vaak niet zo lekker vind rijden, maar een dsg of dus elektrisch rijden vind ik heerlijk.

En linkervoet in het begin zoveel mogelijk en bewust echt links houden op je voetensteun. Niet proberen een niet bestaande koppeling in te trappen. Maargoed, dat is alleen even in het begin. Daarna ben je eraan gewend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben een automaat en een handgeschakelde. Wissel het door de week heel wat keren af. De allereerste keer vond ik het erg spannend, maar de linkervoet echt links links zetten en na een paar minuten was ik gewend.
Ik wil geen automaat. Ik ben al geen natuurtalent, en ik wil mijn schakelvaardigheden niet kwijtraken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tellerlikker schreef:
24-03-2023 23:14
Zucht, wij hebben een automaat moeten kopen, vanwege knieklachten van mijn man.
Maar ik vind het een ramp, tot dus ver heb ik maar 1 voordeel kunnen ontdekken, in file rijden,is makkelijk, je hoeft niet te schakelen, met het optrekken.
Voor de rest, geef mij maar een schakelauto.
Wat is er een ramp aan dan? Ik kan me daar echt niks bij voorstellen, want het zijn minder handelingen die je moet doen. Hoe kan iets dat makkelijker is, een ramp zijn?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik rijd in beiden. Mijn auto is handgeschakeld en van mn vriend is een automaat. Die van hem rijdt zo veel meer relaxed!
Als ik mocht kiezen koos ik altijd een automaat. Als je bang bent dat je met 2 voeten op de rem zou trappen dan zet je tijdens het rijden gewoon je linkervoet achter je rechterbeen in het begin. Misschien helpt dat? Verder wen je er echt zo aan. Ik schakel moeiteloos om. Zelfs na jaren automaat gereden te hebben verlies je echt je schakel-kunde niet zomaar hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ooit gelest in een schakel, maar uiteinde afgereden in een automaat. Ik zou niet weten waarom je zou willen schakelen als het ook automatisch kan. Ú
Alle reacties Link kopieren Quote
Tellerlikker schreef:
24-03-2023 23:14
Zucht, wij hebben een automaat moeten kopen, vanwege knieklachten van mijn man.
Maar ik vind het een ramp, tot dus ver heb ik maar 1 voordeel kunnen ontdekken, in file rijden,is makkelijk, je hoeft niet te schakelen, met het optrekken.
Voor de rest, geef mij maar een schakelauto.
Dan zouden jullie dus zo'n auto moeten hebben net als ik, schakel+automaat in een
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Hier staat een automaat en een schakelauto voor de deur. Het maakt mij niet uit. Ik rij overal in. Maar schakelen vind ik wel leuker rijden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een automaat en vind het ideaal. Als ik bij m’n ouders ben en ik rij in hun auto dan moet ik schakelen en na 1 ritje ben ik dat dan ook weer helemaal gewend. Terwijl ik dan meestal een jaar niet meer in een schakel auto gereden heb.

Ik vind automaat veel fijner, waar we wonen zijn veel stoplichten dus dan zou ik steeds moeten schakelen. Met schakelen heb ik ook altijd het gevoel dat ik steeds twee handelingen tegelijkertijd moet doen (goed kijken en schakelen) en met een automaat hoef ik me alleen te focussen op het kijken. Linkervoet inderdaad niet gebruiken en remmen en gas geven met rechts.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven