Welke kleur(en) nieuwe dakkapel

27-03-2023 10:41 25 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Even een luchtig topic om wat ideeën op te doen. Wij moeten wegens onderhoud een nieuwe dakkapel en ik vind het ongelooflijk lastig om een kleur te kiezen voor de zijwanden en het boeideel, de hele buitenkant dus.

Momenteel hebben we een witte dakkapel, maar die ziet er altijd een beetje grauw en viezig uit door weersinvloeden en het is een heel gedoe om schoon te maken. In de praktijk doen we dat dus nooit en dus is een wittint eigenlijk geen optie meer. Mijn man geeft voor een nieuwe dakkapel de voorkeur aan donkergroen, omdat we op de andere verdiepingen ook donkergroen geschilderde kozijnen hebben. Zelf vind ik een massief donkergroene dakkapel een beetje oubollig ogen en ik vind het ook geen geweldige combinatie met onze rode dakpannen. Maar ja, wat dan wel? En hoe zorg ik ervoor dat het nog past in het geheel? Hebben jullie suggesties? Dan neem ik die graag in overweging. :)

Toevoeging: het gaat om een nieuwe kunststof dakkapel.
daveotion wijzigde dit bericht op 27-03-2023 13:26
3.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Team man.
In elk geval 1 geheel maken. En als dat niet donkergroen kan dan zou ik, als ik je was, het hele huis schilderen. Als donkergroen niet meer je stijl is, dan de hele voorkant overnieuw schilderen (tenzij je in Volendam woont in die mooie huisjes).
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen kleurtip, maar mijn ouders hebben gelijk een rolluik erin laten plaatsen. Scheelt een hoop warmte in de zomer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Off White?
Hoe donkerder hoe meer invloed de zon op de verf heeft. Dus vaker schilderen. Hebben eens een mega schuifpui op het zuiden gehad in het zwart/antraciet. Prachtig was dat, maar qua onderhoud geen aanrader. Op donker zie je nog meer dan op een lichte kleur.
Creme wit of antraciet
Dat zie ik op dit moment veel 😀
Alle reacties Link kopieren Quote
montblanc schreef:
27-03-2023 10:51
Geen kleurtip, maar mijn ouders hebben gelijk een rolluik erin laten plaatsen. Scheelt een hoop warmte in de zomer.
Ja, rolluiken nemen we ook! :thumbsup:
Ik zou kozijnen allemaal antraciet verven. Dus ook dakkapel kozijnen. Zijwanden misschien toch wit, of ook antraciet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Team groen!
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Beide kleuren kunnen bij de pannen vind ik.

Donkere kleuren worden ook vies en moet je schoonhouden, alleen zie je het minder snel.

Donker geschilderd hout moet je vaker schilderen (donkere kleuren nemen de warmte op en worden sneller flets of gaan bladderen).

Wat voor materiaal wordt de dakkapel?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet op welke kant je dakkapel komt maar als dat op het zuiden is zou ik voor wit gaan. Donkere kleuren zijn nog steeds heel gevoelig voor de zon en gezien ons klimaat wordt dat alleen maar erger. Misschien de raamkozijnen een andere kleur dat is dan makkelijker om even van de nodige onderhoud te voorzien. Wij hebben de beweegbare delen antraciet steekt mooi af bij wit
Zonder regen geen bloemen
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt donkergroene kozijnen? Heb je een wat ouder klassieker huis? Dan zou ik het bij dat donkergroen houden. Bij dakkapellen wordt veel met trespa gewerkt, erg onderhoudsvrij, meestal in wittinten en nu veel in grijs. Maar dan is de eenheid in de kleuren wel weg.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb hier in de buurt ook een huid met een heel mooi donkergroen/ grijs achtige tint. Wil ik straks ook als we moeten gaan schilderen.
Kan even geen voorbeeld vinden van buiten, maar een beetje deze kleur: https://www.gamma.nl/assortiment/histor ... /p/B155562
En dan afgewisseld met een beetje crème wit.
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
27-03-2023 11:43
Heb hier in de buurt ook een huid met een heel mooi donkergroen/ grijs achtige tint. Wil ik straks ook als we moeten gaan schilderen.
Kan even geen voorbeeld vinden van buiten, maar een beetje deze kleur: https://www.gamma.nl/assortiment/histor ... /p/B155562
En dan afgewisseld met een beetje crème wit.
Ja dit vind ik prachtig en zou ik graag willen, maar voor zover ik kan zien zit deze optie helaas niet tussen de kleuren waaruit we kunnen kiezen voor onze kunststof dakkapel.

[edit] Ik ga het wel nog even navragen, want dat grijsgroen is wel een kleur die ik in de toekomst zou willen doorvoeren in het overige schilderwerk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Team groen, zou hetzelfde doen als de rest van de kozijnen. Als je die wil schilderen, dan kan je elke kleur nemen. Maar ik zou dus wel de dakkapel en kozijnen dezelfde kleur doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier in de straat staan charmante jaren ‘30 huizen met oranje pannen en donkergroene dakkapellen. Echt heel mooi.
Ik ben het eens met je man dat je voor alles voor eenheid moet kiezen. Dus als je altijd tevreden was met donkergroene kozijnen, zou ik dat doorvoeren voor de dakkapel.
Tenzij je toch van plan was om al het donkergroen over te schilderen, dan kun je een andere kleur kiezen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Daveotion schreef:
27-03-2023 12:07
Ja dit vind ik prachtig en zou ik graag willen, maar voor zover ik kan zien zit deze optie helaas niet tussen de kleuren waaruit we kunnen kiezen voor onze kunststof dakkapel.

[edit] Ik ga het wel nog even navragen, want dat grijsgroen is wel een kleur die ik in de toekomst zou willen doorvoeren in het overige schilderwerk.
Dan zou ik voor wit gaan. Kunststof kozijn zijn minder onderhoudsgevoelig dan geverfde. En dan kun je in de toekomst vwb kleur aan de rest van het huis alle kanten op.
Ikzelf heb niks met groene kozijnen, maar deze kleur groen van de link vind ik prachtig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben over dakkapel (noordzijde) donkergroen, met witte kozijnen en donkergroene draaiende delen. Zoals dit:
http://compactnl.nl/wp-content/uploads/ ... 08-011.jpg
Dat zijn ook de kleuren die de kozijnen hebben. Want idd, de witte dakkapel door we hadden zag er zo vies uit inmiddels.

Onze buren hebben de dakkapel en kozijnen in ral 7016, antraciet is dat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Team groen. Hier ook een groen kunststof dakkapel, groene voordeur en groene kozijnen. Wit gepleisterd huis en rode dakpannen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben pas een dakkapel geplaatst met oud Hollands groene zijkanten, ik ben helemaal voor team groen.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat grijsgroen is natuurlijk nog steeds behoorlijk mainstream. Als je dan wat bijzonders wil, doe dan ook echt iets afwijkends. 💛💙💜
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Dat grijsgroen is niet mainstream volgens mij. Heb het hier nog nergens gezien. Niet voor buiten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flexa heeft grijsgroen in de kleurenwaaier van het rijks zitten. Mijn buren hebben een vergelijkbare kleur op de voordeur zitten. N=1, weet ik wel, maar dan US het toch al aan het vertrutten hoor. Niks kwalijks aan, maar een pimpelpaarse of knalgele dakkapel, dat wijkt af.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Verder is vooral wit een goede kleur om hitte te weren. Het zorgt ervoor dat je dakkapel minder belasting van de zon te verduren heeft.

Zowel de wit geverfde houten onderdelen als de witte kunststof onderdelen van een dakkapel zijn beter bestand tegen de ultraviolette straling van de zon.
https://gelukkigerwonen.nl/dakkapel-kleuren

Afbeelding

Afbeelding

https://www.homedeal.nl/inspiratie/zold ... -dakkapel/

Aan alle kanten ramen ; is dat ook nog een optie ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://nl.pinterest.com/pin/pin-op-dak ... 924462274/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://nl.pinterest.com/pin/616852480230215549/

Donkergrijs of zwart is nu heel hip.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven