Mannen die ''bevriend'' blijven met hun ex

27-03-2023 12:02 79 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een jaar lang een vriend gehad die bevriend bleef met zijn ex-vriendin. Ze was deel van zijn vriendenclub en daarom wilde hij het contact met haar niet verbreken. Ik heb dit met argusogen aangekeken. De ex-vriendin in kwestie was altijd erg fysiek naar hem toe. Ze knuffelde hem altijd en gaf hem zelfs een kus op zijn lippen (waar ik notabene bij was). Toen ik er iets van zei, ging ze gelijk de schuld in mijn schoenen schuiven. ‘’’Dat doe ik met al mijn vrienden’’, ‘’Doe jij dat niet met je vrienden… wat afstandelijk van je’’. Ook mijn vriend zei dat er niets aan de hand was en dat ik erg jaloers en bemoeizuchtig overkwam. Ik liet die 2 mij manipuleren en dacht werkelijk dat ik het probleem was geworden. Mijn vriend ging toen op vakantie met zijn vriendenclub. Ik kon niet mee omdat ik niet vrij kon krijgen. Maar het bleek helemaal niet zijn vriendenclub te zijn, maar alleen zijn ex met wie hij op vakantie ging. Dit was de druppel en ik heb het toen uitgemaakt. Hij belde nog om te zeggen dat het niet is wat het lijkt en dat ik onzeker was… Een week nadat het uit was had meneer weer een nieuwe relatie en je raadt het al het was met zijn ex.

Ik ben nu 6 maanden verder en dit hele gedoe heeft mijn vertrouwen in mannen flink beschadigd. Het ergste vind ik nog dat die twee mij aan het lijntje wisten te houden en zo op mij in hebben gepraat dat ik aan mijzelf begon te twijfelen.

Ik ben nu voorzichtig aan het daten met een nieuwe jongen en hij heeft ook nog een vriendschap met zijn ex. Ik merk dat ik ontzettend onzeker en achterdochtig begin te worden elke keer als hij met zijn vrienden afspreekt en zij erbij is.

Ik wil niet onzeker zijn en ik wil dat mijn nieuwe vriend gewoon zijn vriendenclub kan behouden. Maar de vorige keer werd ik zo bedonderd. Ik heb al een keer gezien dat zij haar hand op zijn knie neerlegde en ik moest mij echt inhouden om er niets van te zeggen. Ik wil gewoon af van deze gevoelens, maar ik ben bang dat als ik het negeer zo’n ex mijn vriend weer steelt.

Waarom blijven mannen vrienden met hun ex? Wat kan ik doen om weer vertrouwen in mannen te krijgen?
janepotter2000 wijzigde dit bericht op 27-03-2023 13:58
0.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom blijven mannen vrienden met hun ex? Ik ken drie mannen die nog bevriend zijn met hun ex en dat is omdat: ze elkaar goed kennen, het leuk vinden om af en toe samen een biertje te drinken, omdat ze elkaar aardig vinden en goede vrienden zijn, zoiets? Op dit forum zijn genoeg mensen die denken ex is ex, uit is uit, maar dat geldt niet voor iedereen - in elk geval niet voor mij, want het die mannen die ik noem zijn alledrie exen van mij.

Jij hebt toevallig een rare kerel getroffen die van twee walletjes wilde eten, maar gelukkig zijn niet alle mannen zo. Ga met dat wantrouwen aan de slag, het zou jammer zijn als je een leuke beginnende relatie verprutst met een erfenis van de vorige. En laat de focus op mannen-die-vrienden-zijn-met-exen maar los, dat is geen garantie namelijk.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt een eikel getroffen. En je moet bij sommigen zaken de grens eerder trekken. zoenen op de lippen bij een ex? Doe ff normaal zeg. Volgende keer gelijk streep er onder zetten, althans, zou ik doen.

Ik ben al zeker 15 jaar bevriend met mijn ex. Sterker nog, onze gezinnen gaan zelfs samen op vakantie. Het kan echt wel, maar ik zou het écht niet in mijn hoofd halen hem te zoenen. Ook geen behoefte aan, mijn man is gewoon leuker.
Ik wil hiermee alleen zeggen dat sommige exen, ook daadwerkelijk exen blijven maar wel een leuke toevoeging aan je leven kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
toffifee schreef:
27-03-2023 13:12
Je hebt een eikel getroffen. En je moet bij sommigen zaken de grens eerder trekken. zoenen op de lippen bij een ex? Doe ff normaal zeg. Volgende keer gelijk streep er onder zetten, althans, zou ik doen.

Ik ben al zeker 15 jaar bevriend met mijn ex. Sterker nog, onze gezinnen gaan zelfs samen op vakantie. Het kan echt wel, maar ik zou het écht niet in mijn hoofd halen hem te zoenen. Ook geen behoefte aan, mijn man is gewoon leuker.
Ik wil hiermee alleen zeggen dat sommige exen, ook daadwerkelijk exen blijven maar wel een leuke toevoeging aan je leven kunnen zijn.
Ik ben ook erg boos op mijzelf. Ik had het gelijk moeten uitmaken toen zij hem kuste. Maar die twee wisten het zo te verdraaien dat ik het probleem was en ik begon dat ook te geloven. Ik ben bang dat ik in mijn huidige relatie weer de signalen negeer en weer bedonderd word.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een eikel, en zij ook. Maar dit heeft mijn inziens niet zoveel met vriendschap te maken. Er speelde nog iets tussen hun en dat heb je goed aangevoeld. Als jij het niet comfortabel voelt met de vriendschap tussen je vriend en zijn ex zou ik dat wel aangeven.

Los daarvan denk ik dat mensen best vrienden kunnen zijn met een ex maar alleen als er helemaal geen gevoelens meer zijn. Mijn vriend is ook nog bevriend met zijn ex maar dat is vooral omdat ze samen nog een huisdier hebben. Ik ken haar ook, ze komt hier wel eens op de koffie maar er is absoluut geen chemie meer tussen die twee. Op het moment dat ik het idee zou hebben dat er nog wel iets speelde zou ik daar wel iets van zeggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind “normaal” met een ex om kunnen gaan prima. Ik ga zelf normaal om met de vader van mijn kinderen; samen de school dingen en afzwemmen of andere belangrijke zaken bezoeken we samen, al dan niet met nieuwe partners. Praatje maken en belangstelling voor elkaars leven hebben we ook.

Met mijn eerste vriendje heb ik nog goed contact en die heeft ook een leuke vriendin. Maar dan praat ik over eens in het half jaar.

Zoenen en handtastelijke toestanden of vakanties zijn wat mij betreft een no-go.

Ik heb een zelfde soort ervaring als jij, leuke kerel die gewoon zijn ex nog regelmatig een goeie beurt gaf zonder mijn medeweten. Als ik merk dat het allemaal te gezellig is, dan ben ik pleite.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een kutervaring TO.
Los van je ex en los van je nieuwe vriend moet je aan de slag met deze ervaring, zodat je weer op je intuïtie kan vertrouwen. Dat kan je doen door bijvoorbeeld met iemand in gesprek te gaan (therapeut, coach, goede vrienden) of door de wereld van "zelfhulp boeken" in te duiken (naar woord, maar wel nuttige boeken). Als je nu deze negatieve ervaring je volgende relaties en vertrouwen laat leiden ga je daar denk ik spijt van krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Away schreef:
27-03-2023 13:46
Ik vind “normaal” met een ex om kunnen gaan prima. Ik ga zelf normaal om met de vader van mijn kinderen; samen de school dingen en afzwemmen of andere belangrijke zaken bezoeken we samen, al dan niet met nieuwe partners. Praatje maken en belangstelling voor elkaars leven hebben we ook.

Met mijn eerste vriendje heb ik nog goed contact en die heeft ook een leuke vriendin. Maar dan praat ik over eens in het half jaar.

Zoenen en handtastelijke toestanden of vakanties zijn wat mij betreft een no-go.

Ik heb een zelfde soort ervaring als jij, leuke kerel die gewoon zijn ex nog regelmatig een goeie beurt gaf zonder mijn medeweten. Als ik merk dat het allemaal te gezellig is, dan ben ik pleite.
Ja dat dacht ik eerst ook. Maar die hele vriendengroep is zo verrot daar. Ze hebben mij doen laten geloven dat kussen en knuffelen normaal was voor hun. En ik ben dan zo dom geweest om dat ook werkelijk te geloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pinaco schreef:
27-03-2023 13:52
Wat een kutervaring TO.
Los van je ex en los van je nieuwe vriend moet je aan de slag met deze ervaring, zodat je weer op je intuïtie kan vertrouwen. Dat kan je doen door bijvoorbeeld met iemand in gesprek te gaan (therapeut, coach, goede vrienden) of door de wereld van "zelfhulp boeken" in te duiken (naar woord, maar wel nuttige boeken). Als je nu deze negatieve ervaring je volgende relaties en vertrouwen laat leiden ga je daar denk ik spijt van krijgen.
Het liegen vind ik nog erger dan het vreemdgaan. Als hij gewoon had gezegd dat hij haar deed achter mijn rug om dan kon ik gewoon weggaan. Maar ik werd aan het lijntje gehouden door ze. Ik ben zelfs gaan geloven dat ik het probleem was. Ik ben ook van plan met iemand te praten. Want ik merk dat mijn vertrouwen bij mijn huidige vriend ook ernstig laag is, Ik maak mij helemaal gek als hij met zijn vrienden afspreekt, Omdat ik bang ben dat het stiekem met zijn ex is.
Alle reacties Link kopieren Quote
janepotter2000 schreef:
27-03-2023 13:52
Ja dat dacht ik eerst ook. Maar die hele vriendengroep is zo verrot daar. Ze hebben mij doen laten geloven dat kussen en knuffelen normaal was voor hun. En ik ben dan zo dom geweest om dat ook werkelijk te geloven.
Ja, dat maakt het nog kutter. Laat het maar van je afglijden en weer door. Er zijn meer leuke mensen dan dit soort weggewaaide dakramen. Echt waar. Zonde om jouw zelfbeeld door hen te laten verknallen.
Aah wat naar zeg! Heb je deze onzekerheid ook verteld aan je huidige vriend? Misschien kan het opluchten door er open over te zijn naar elkaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hand op de knie leggen was bij huidige vriend met ex? Sommige mensen zijn wel aanrakeriger dan anderen, maar ik zou dit al zeker niet fijn vinden.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat dit niet zozeer te maken heeft met exen die bevriend zijn, maar dat deze twee mensen, en hun vriendengroep, gewoon niet deugden. Dit had ook zo kunnen gaan als ze nooit iets met elkaar hadden gehad en er toevallig chemie was. In de meeste gevallen zal er wel een gezonde afstand bestaan tussen exen. Je hebt nooit garantie, sommige mensen kunnen erg goed toneelspelen en leggen het er niet zo dik bovenop als jouw ex en zijn ex/inmiddels weer vriendin, maar geef je eigen grens aan en als zij zich daar niet in kunnen vinden dan is het tijd om afscheid te nemen. Je kunt niet echt iets van de ander eisen, wel bepalen dat dit dan dus niet de relatie voor jou is. Maar ik zou niet te vroeg benauwd zijn, misschien is je huidige vriend hier wel veel wellevender in. De kans dat er niks aan de hand is, lijkt me altijd veel groter dan dat er wel iets aan de hand is, dus ik zou hem wel het voordeel van de twijfel geven, en wees niet bang je uit te spreken als iets je dwarszit.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt ook verschillende varianten wat exen betreft. Ik heb een een kennis (vrouw) die koste wat kost betrokken wil blijven bij het leven van haar exen. Niet eens omdat ze weer een relatie met ze wil, maar omdat ze op de 1 of andere manier meent dat dit haar recht is ofzo. Ik zit er wel eens met verbijstering naar te kijken. Ze heeft totaal geen gevoel wat gepast of niet gepast is, maar meent nog alles te kunnen bepalen in het leven van haar exen. Die exen lijden aan een soort van PTSS van de relatie de ze met haar hebben gehad, dus om gedoe te mijden laten ze dat ook maar gewoon toe, tot hun nieuwe vriendin er gillend bij wegloopt. Als ik die verhalen allemaal zou opschrijven zou niemand geloven dat ze waargebeurd zijn. Het is fascinerend om te zien wat sommige vrouwen voor elkaar kunnen krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Baudolino schreef:
27-03-2023 14:07
Je hebt ook verschillende varianten wat exen betreft. Ik heb een een kennis (vrouw) die koste wat kost betrokken wil blijven bij het leven van haar exen. Niet eens omdat ze weer een relatie met ze wil, maar omdat ze op de 1 of andere manier meent dat dit haar recht is ofzo. Ik zit er wel eens met verbijstering naar te kijken. Ze heeft totaal geen gevoel wat gepast of niet gepast is, maar meent nog alles te kunnen bepalen in het leven van haar exen. Die exen lijden aan een soort van PTSS van de relatie de ze met haar hebben gehad, dus om gedoe te mijden laten ze dat ook maar gewoon toe, tot hun nieuwe vriendin er gillend bij wegloopt. Als ik die verhalen allemaal zou opschrijven zou niemand geloven dat ze waargebeurd zijn. Het is fascinerend om te zien wat sommige vrouwen voor elkaar kunnen krijgen.
Wat een gek. Maar die mannen zijn ook wel slapjanussen. Dat is toch gewoon stalking. Bel de politie zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een eikel!
Maar probeer het te zien als een man die vreemd gaat tijdens het stappen, dat betekent niet dat je volgende vriend niet ‘mag’ gaan stappen omdat dat is waar mannen vreemd gaan.
In dat geval zou je het ook normaal vinden dat hij wel gewoon gaat stappen.

Ik zou je huidige vriend wèl vertellen wat je hebt meegemaakt (als je dat nog niet hebt gedaan) zodat hij rekening kan houden met reacties van jou.
Ook in het geval van het stappen is dat iets wat je zou doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Aviendha schreef:
27-03-2023 14:03
Hand op de knie leggen was bij huidige vriend met ex? Sommige mensen zijn wel aanrakeriger dan anderen, maar ik zou dit al zeker niet fijn vinden.
Ja het was maar een halve seconde maar ik zag het direct en mijn hart ging gelijk sneller kloppen. Het gekke is dat toen een vriend (man) een arm om mijn vriend legde ik daar totaal niks bij voelde. Maar ik denk als zij dat had gedaan ik gelijk in overlevingsstand zou vliegen.
Alle reacties Link kopieren Quote
AnAppleADay schreef:
27-03-2023 14:13
Wat een eikel!
Maar probeer het te zien als een man die vreemd gaat tijdens het stappen, dat betekent niet dat je volgende vriend niet ‘mag’ gaan stappen omdat dat is waar mannen vreemd gaan.
In dat geval zou je het ook normaal vinden dat hij wel gewoon gaat stappen.

Ik zou je huidige vriend wèl vertellen wat je hebt meegemaakt (als je dat nog niet hebt gedaan) zodat hij rekening kan houden met reacties van jou.
Ook in het geval van het stappen is dat iets wat je zou doen.
Het voorliegen vind ik nog erger dan het vreemdgaan om heel eerlijk te zijn. Ze lieten mij aan mijzelf twijfelen. Ik voelde mij zo in de zeik genomen. Ik kan niet geloven dat ik zo dom ben geweest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen populaire mening hier op Viva, maar ik hoef echt geen vriend die nog ‘vriendschappelijk’ met exen omgaat, er wil altijd iemand van de twee toch weer meer. Een nog grotere alarmbel als de ex toevallig altijd opduikt als de ander weer een nieuwe relatie heeft, maar ze elkaar als singles nauwelijks spreken. Ik heb gewoon geen zin om me in een relatie druk te maken om dat soort dingen. Ik geloof er gewoon niet zo in.
Alle reacties Link kopieren Quote
janepotter2000 schreef:
27-03-2023 14:15
Ja het was maar een halve seconde maar ik zag het direct en mijn hart ging gelijk sneller kloppen. Het gekke is dat toen een vriend (man) een arm om mijn vriend legde ik daar totaal niks bij voelde. Maar ik denk als zij dat had gedaan ik gelijk in overlevingsstand zou vliegen.
Als het een halve seconde was zou ik het het voordeel vd twijfel geven. Tijdens het praten/lachen een ieniemini tikje kan gebeuren.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren Quote
Rooiboshoning schreef:
27-03-2023 14:19
Geen populaire mening hier op Viva, maar ik hoef echt geen vriend die nog ‘vriendschappelijk’ met exen omgaat, er wil altijd iemand van de twee toch weer meer. Een nog grotere alarmbel als de ex toevallig altijd opduikt als de ander weer een nieuwe relatie heeft, maar ze elkaar als singles nauwelijks spreken. Ik heb gewoon geen zin om me in een relatie druk te maken om dat soort dingen. Ik geloof er gewoon niet zo in.
Om heel eerlijk te zijn zo sta ik er ook in. Maar ik weet hoe raar dat gaat klinken in de oren van 99 procent van de mensen. Ik wil niet de Kenau zijn die mannen verbiedt om met hun ex om te gaan. Dat is één stap verwijderd van dat je niet wilt dat hij vrouwen als vrienden heeft.
janepotter2000 schreef:
27-03-2023 14:15
Ja het was maar een halve seconde maar ik zag het direct en mijn hart ging gelijk sneller kloppen. Het gekke is dat toen een vriend (man) een arm om mijn vriend legde ik daar totaal niks bij voelde. Maar ik denk als zij dat had gedaan ik gelijk in overlevingsstand zou vliegen.
Er zijn zat situaties waarin ik dit helemaal niet gek zou vinden. Maar ook genoeg waarin het een soort beiztterig teken van de ex is. Welke van toepassing is weten jij en je vriend denk ik wel. Bespreek het eens met hem.
Alle reacties Link kopieren Quote
janepotter2000 schreef:
27-03-2023 14:23
Om heel eerlijk te zijn zo sta ik er ook in. Maar ik weet hoe raar dat gaat klinken in de oren van 99 procent van de mensen. Ik wil niet de Kenau zijn die mannen verbiedt om met hun ex om te gaan. Dat is één stap verwijderd van dat je niet wilt dat hij vrouwen als vrienden heeft.
Als jij je daar niet goed bij voelt dan is het je goed recht. Ik kan me dat goed voorstellen met die verhaal in je achterhoofd. Wat naar dat je zo gekwetst bent en bedonderd. Je voelt jezelf misschien voor lul gezet maar dat is niet zo, zij hebben zichzelf voor lul gezet door zo met iemand om te gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn ook zat mannen die niet bevriend blijven met een ex. Waarom het jezelf moeilijk maken? Date een man die het verleden in het verleden laat.

Ik heb geen probleem met vrouwelijke vrienden van m'n partner. Gezellig juist! Zo heb ik er ook een leuke vriendin bijgekregen dankzij hem. Maar het grote verschil is dat hij niet z'n piemel in deze vrouwen heeft gestoken. Een man die perse bevriend moet blijven met een ex, waar hij geen kinderen mee heeft, komt er bij niet meer in. Been there, done that. Ik geloof er niet in.
Alle reacties Link kopieren Quote
janepotter2000 schreef:
27-03-2023 14:23
Om heel eerlijk te zijn zo sta ik er ook in. Maar ik weet hoe raar dat gaat klinken in de oren van 99 procent van de mensen. Ik wil niet de Kenau zijn die mannen verbiedt om met hun ex om te gaan. Dat is één stap verwijderd van dat je niet wilt dat hij vrouwen als vrienden heeft.
Snap ik. Gewoon lekker een man zoeken zonder vriendschappen met vrouwen, die zijn er zat hoor. :)

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven