Gezondheid alle pijlers

Hoe vaak controleer je je lichaam

28-03-2023 15:31 79 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vraag mij af of ik te veel bezig ben met controleren van mijn lichaam. Ik controleer:
- elke week m'n borsten
- elke maand mijn moedervlekken
- elke keer dat ik naar wc ga m'n ontlasting
-zo nu en dan heel m'n lichaam op bultjes, vlekjes etc
- regelmatig m'n plas als ik naar wc ben geweest

Is dit normaal of te vaak?
Alle reacties Link kopieren Quote
Is het een ritueel geworden waar je onrustig van wordt als je het niet doet?

Dan is het problematisch.

Anders niet.

Zelf kijk ik altijd even achter me na wc bezoek. En controleer bij het douchen, maar alleen als ik er aan denk. En niet met doem gedachten in mijn hoofd.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja, ik vond het wel lichtelijk obsessief. Ben er eerlijk gezegd niet mee bezig. Mijn borsten "controleer" ik weleens onder de douche. Ik kijk eigenlijk altijd achterom wat er in de pot ligt. Niet om te controleren, maar gewoon. En moedervlekken heb ik amper, dus een nieuwe valt gelijk wel op.

Wat is de reden dat je zo vaak controleert? Controleren is opzich goed, maar zo vaak als jij het doet is m.i echt niet nodig.
It is
what it is.
Accept it
and move on!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat je moet doen waar je je goed bij voelt. Maar voor mij zou dit veel zijn. Misschien hangt het ook af van hoe oud je bent? En ben je hypochondrisch aangelegd?

Misschien helpt dit artikel je ook wel: https://www.goedgevoel.be/artikel/happy ... gle.com%2F
Alle reacties Link kopieren Quote
Het klinkt als best veel. Plas en poep controleren doe ik als ik klachten heb of nieuwsgierig ben. En ja. Je ziet ook gewoon makkelijk of je poep in orde is of niet. Ik weet niet hoe ver jij gaat in het controleren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Het ligt eraan op welke manier je het doet, je kent je eigen lichaam toch het beste.
Ik ben er zelf drie keer achter gekomen dat er iets niet goed was, iedere keer zelf door gevraagd dat het onderzocht moest worden, ik ben blij dat ik het gedaan hebt en dat er naar mij geluisterd werd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat ik mijn lichaam altijd onbewust controleer. Ik ken mijn lichaam ten slotte en ik denk dat een verandering mij daarom best snel zal opvallen. Daarvoor hoef ik niet standaard een riedeltje af te werken en ben ik er ook niet stressvol mee bezig. Als je je bewust bent van je lijf, vallen veranderingen je toch wel redelijk makkelijk op? Ik controleer mijn borsten bijvoorbeeld niet standaard, maar zit er wel regelmatig aan (aan/uitkleden of vrijen of voor de spiegel, met wassen etc.). Idem voor vlekjes of bultjes of toiletgang en andere dingen. Dat gaat allemaal vrij onbewust zonder gedachten erover. Mocht er dan aanleiding zijn, dan inspecteer ik wat beter. En ben daardoor wel eens 2 x voor controle (vlekje) naar de huisarts gegaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het klinkt mij als veel in de oren.
Ik controleer ontlasting niet perse maar ik kijk wel altijd met het doortrekken of met het afvegen dus als daar iets afwijkends aan is dan zie ik dat dan wel. Ik ga het niet speciaal controleren ofzo.

Borsten doe ik te weinig. Mijn schoonmoeder heeft borstkanker gehad en nu doe ik het wat vaker maar op de één of andere manier ben ik altijd bang dat ik iets voel, terwijl er geen reden voor is.

Moedervlekken heb ik een paar en controleer ik zo eens per jaar ofzo, als ik iets geks denk te zien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vang mijn poep altijd even op met mn handen en kneed dan even om de structuur te controleren. Verder ruik ik er altijd even aan.

Voor de rest controleer ik niet zoveel.
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoerabanaan schreef:
28-03-2023 15:46
Ik denk dat ik mijn lichaam altijd onbewust controleer. Ik ken mijn lichaam ten slotte en ik denk dat een verandering mij daarom best snel zal opvallen. Daarvoor hoef ik niet standaard een riedeltje af te werken en ben ik er ook niet stressvol mee bezig. Als je je bewust bent van je lijf, vallen veranderingen je toch wel redelijk makkelijk op? Ik controleer mijn borsten bijvoorbeeld niet standaard, maar zit er wel regelmatig aan (aan/uitkleden of vrijen of voor de spiegel, met wassen etc.). Idem voor vlekjes of bultjes of toiletgang en andere dingen. Dat gaat allemaal vrij onbewust zonder gedachten erover. Mocht er dan aanleiding zijn, dan inspecteer ik wat beter. En ben daardoor wel eens 2 x voor controle (vlekje) naar de huisarts gegaan.
Ja eigenlijk doe ik het ook zo. Jij omschrijft het beter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn borsten (te) vaak, maar dat komt omdat ik borstkanker heb gehad. Controleerde nooit echt, maar omdat ik zonder reden mijn hand onder mijn oksel stak en daarbij iets in de borst voelde, is de bal gaan rollen. Nu voel ik steeds onder de douche, zonder paniek ofzo, meer uit gewoonte nu. Maar wel veel dus.
Ontlasting kijk ik ook even naar voor ik doorspoel, en urine eigenlijk ook. Weer uit gewoonte.
Moedervlekken zijn nogal talrijk, een boel kleintjes. Die bekijk ik terloops.

Op zich kan dat controleren geen kwaad, zolang het geen obsessie wordt en/of niet hypochondrisch bent.
Life is a bitch (and I'm helping her).
To , als ik het me goed herinner heb je een angststoornis.
Heb je hier hulp voor ?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat vind ik wel vaak hoor, maar wat anderen al zeggen: geen probleem zolang het niet dwangmatig wordt of je je continu zorgen maakt.

Ik doe:
- elke week m'n borsten
1x per jaar misschien

- elke maand mijn moedervlekken
Nooit

- elke keer dat ik naar wc ga m'n ontlasting
Werp nu en dan een halve blik

-zo nu en dan heel m'n lichaam op bultjes, vlekjes etc
Nooit.

- regelmatig m'n plas als ik naar wc ben geweest
Werp wel eens een blik en als het eruit ziet als water weet ik dat ik erg veel thee heb gedronken. :)
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het wel vaak
Alle reacties Link kopieren Quote
Wel vaak vind ik. Aan de andere kant, borsten checken is wel goed, ik doe het meestal onder de douche, dat 'glijdt' fijner. Moedervlekken eigenlijk nooit. Ontlasting en plasje nooit specifiek. Ik check wel of mijn spataders erger worden en of ik grijze haren krijg.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Toevallig had ik het er laatst nog met een vriend over dat we zo ongeveer ons hele leven in ons lichaam aan het knijpen en voelen zijn ivm de kans op een tumor.
Get on, boogie, turnin' me on
(Shine up, shine up) - Doris D And the Pins
Alle reacties Link kopieren Quote
Student201 schreef:
28-03-2023 15:49
Ik vang mijn poep altijd even op met mn handen en kneed dan even om de structuur te controleren. Verder ruik ik er altijd even aan.
Hihi wat grappig!!!, leuk hè lekker lullig doen
Alle reacties Link kopieren Quote
Student201 schreef:
28-03-2023 15:49
Ik vang mijn poep altijd even op met mn handen en kneed dan even om de structuur te controleren. Verder ruik ik er altijd even aan.

Voor de rest controleer ik niet zoveel.
IK GIL :HA:
Alle reacties Link kopieren Quote
TO, doe wat goed voelt. Als het jou geruststelt lekker doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zelden. Toen ik mijn bloeddruk en bloedsuiker ging monitoren werd ik daar niet gelukkiger van. Dus ik accepteer de kans dat ik ooit misschien te laat ben. Dat is mijn eigen beslissing. Maar ik weiger nu ongelukkig te zijn om later *misschien* iets te kunnen voorkomen. En ik accepteer de gevolgen van mijn beslissing.
Dan moet het maar zoals het kan
Borsten doe ik echt nooit. Zou ik wellicht eens moeten doen. Al zit ik er onbewust en bewust best vaak aan, dus denk dat het mij ergens wel zou op opvallen, mocht er een knobbel zitten.
Wc niet bewust, maar dat zie je toch als je doortrekt.
Moedervlekken, bloeddruk en suiker totaal niet mee bezig. Maar dat is mijn leeftijd (34). Zal wellicht nog wel eens komen.
Wel vaak bezig met gezond leven en eten, maar checks doe ik dus amper.
Alle reacties Link kopieren Quote
- Borsten onbewust als ik douche maar nooit echt actief zoeken naar iets.
- Moedervlekken kijk ik nooit naar.
- Poep en plas alleen als ik heel erg buikpijn heb of als mijn plas helemaal donkergeel is. Dan denk ik bij mijzelf dat ik wel beter moet eten.
- Wat ik wel doe is schrammen of krabben controleren. Ik krab me wel eens tijdens het slapen. Daarom controleer ik mijn boven armen en gezicht zodat ik niet verwond de deur uit ga.
Oeps, nooit eigenlijk…. Zou ik eigenlijk wel meer moeten doen.

Ik heb voor zover ik weet geen moedervlekken, dus daar ben ik ook nooit zo mee bezig. Maar zou er opeens eentje verschijnen, dan moet ik daar wel wat mee, natuurlijk.

Borsten zou ik ook wat meer op moeten letten.

Ontlasting, ik kijk wel achterom, maar om dat nou echt inspecteren te noemen, nee, dat ook weer niet.
Student201 schreef:
28-03-2023 15:49
Ik vang mijn poep altijd even op met mn handen en kneed dan even om de structuur te controleren. Verder ruik ik er altijd even aan.

Voor de rest controleer ik niet zoveel.
Mannen moeten hun ballen checken, was laatst nog een campagne voor.
nitflex schreef:
28-03-2023 17:25
Oeps, nooit eigenlijk…. Zou ik eigenlijk wel meer moeten doen.

Ik heb voor zover ik weet geen moedervlekken, dus daar ben ik ook nooit zo mee bezig. Maar zou er opeens eentje verschijnen, dan moet ik daar wel wat mee, natuurlijk.

Borsten zou ik ook wat meer op moeten letten.

Ontlasting, ik kijk wel achterom, maar om dat nou echt inspecteren te noemen, nee, dat ook weer niet.
Geen moedervlekken? Ik wist niet dat dat kon :$
Ik check mijn moddervlekken niet, die op mijn rug etc zie ik toch niet.

Borsten: regelmatig, ook met behulp van een mammografie.

Ontlasting: darmproblemen, dus nooit hetzelfde.

Gebit: 2x per jaar tandarts.

Bloeddruk: af en toe ivm te hoge bloeddruk.

Bloedwaarden standaard elke 3 maanden.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven