Kinderen die zelf snoep etc kopen

28-03-2023 16:06 112 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zojuist in de supermarkt, kinderen variërend van 8-12 jaar die alleen (lees zonder ouders) snoep, chips, frisdrank etc kopen en dat vervolgens zodra ze buiten de supermarkt staan opeten/drinken.

Is dit iets van ‘deze tijd’? Of was dit altijd al zo?

Ik weet van vroeger uit dat mijn ouders de boodschappen kochten en daar konden wij het mee doen. Daar zat ook een snoepje en een schaaltje chips in het weekend bij.

Nu valt mijn oudste inmiddels ook onder die leeftijds categorie, maar die mag dit echt niet van mij. Ook omdat ik ‘gezond’ zijn behoorlijk belangrijk vind. En daar hoort een gezond voedingspatroon uiteraard ook bij.

Hoe staan jullie daar tegen over?
Alle reacties Link kopieren Quote
ik kocht op de leeftijd ook snoep hoor. 40 jaar geleden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Natuurlijk is dit van alle tijden, wij (ik en vrienden) deden dit 40 jaar terug al. En als jouw kind zakgeld krijgt, doet hij het ook heus wel.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren Quote
8 is jong, maar kinderen inschatten is ook lastig. Als tiener uit een heel keurig gezin waar ook alleen in het weekend een schaaltje chips gegeten werd, ging ik toch ook echt langs de supermarkt met vriendinnen om een zak chips te kopen en in een speeltuintje leeg te eten. En ik was echt zo’n beetje het braafste kind uit de klas. Volgens mij doodnormaal en van alle tijden (ik deed het in elk geval al 15 jaar geleden..)

Veel pubers hebben enorme eetlust en verbranden de boel nog snel dus kunnen zo een zak chips leeg eten en vervolgens ‘s avonds alsnog een bord vol avondeten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zeker, ik deed dat op basisschoolleeftijd ook al (35 jaar geleden). Mijn oudste doet dit ook af en toe met vriendinnen. Van haar eigen zakgeld en met mijn goedkeuring. Niks mis mee. Zolang ze zich gedragen in de supermarkt. En nee, daar ben ik niet bij. Ik vertrouw dat mijn kind daar de juiste keuzes in maakt. En zo niet dan hoop ik dat er toevallig een bevriende moeder in de winkel is die mij op de hoogte brengt :).
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat zie ik ook regelmatig gebeuren. Mijn kinderen mogen het heel af en toe, maar zeker niet regelmatig. Ze kunnen hier thuis snoep/koekje krijgen als ze uit school komen, dus vind het niet nodig dat ze zelf ook van alles kopen. Maar goed, het gebeurt uiteraard wel hoor. Paar weken terug zag ik zoon (10) nog uit de supermarkt komen met snoep. Vriendje had geld uit zn spaarpot gepakt en ze gingen er iets lekkers voor kopen. Mocht ook niet van zn moeder.
Volgens dochter lopen er genoeg klasgenoten s middags rond met snoep en zakken chips. Nu let ik er nog op, maar straks in de brugklas houd je het niet meer tegen. Ach, ik kocht zelf ook vaak genoeg wat lekkers.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het zit je wel hoog he, al die andermans kinderen.

En ja, ik heb dat vroegah ook gedaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Deed ik vroeger ook. Niet vaak, maar wel eens.
Alle reacties Link kopieren Quote
O, jij weer?

Ja, kinderen kun je overal tegenkomen. En ze doen van alles wat jij vroeger vast ook wel deed, of in elk geval had willen doen.

Zo lang het jouw kinderen niet zijn en je niet actief last van ze hebt, hoef je daar niet eens wat van te vinden. Hoe makkelijk is dat!

Denk je eens in wat je met al die nieuw verworven vrije tijd kunt doen.

Graag gedaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn twee braafjes hebben heel lang geluisterd naar de regel dat ze van hun zakgeld geen snoep of eten mochten kopen. En ik beschouw iedere keer dat ze hebben geluisterd als winst.

Maarrrr... ik vind het ook belangrijk dat mijn kinderen af en toe iets "stiekems" durfden te doen. Want stiekem is spannend en leuk en een belangrijke stap in jezelf losmaken van je ouders. Dus ik heb het nooit heel hard gecontroleerd en tegen de tijd dat ze naar de middelbare school gingen ook meerdere malen zonder er met een woord over te reppen snoeppapiertjes die ik vond weggegooid.

Grappig genoeg was dat kennelijk de ergste moederterreur die ik kon uithalen. Want dan wisten zij dat ik wist dat zij wat hadden uitgevreten maar dan bleef het stil haha.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kunt ze niet de hele dag aan je vastbinden hè.
Als ze (zak)geld hebben en een beetje hun eigen gang mogen gaan, kunnen ze iets kopen. En dat zal dan vast ook wel eens snoep zijn ja.
Dat mocht hier echt wel eens. Als het niet mag, doen ze het stiekem.

Verder was hier altijd vanalles in huis dus de behoefte was nooit erg groot om nog weer wat te gaan halen.

Oh, en eens dat stiekem dingen doen bij het opgroeien hoort. Dus dat laat je dan gewoon gebeuren, af en toe, maar niet dagelijks
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 28-03-2023 16:23
26.86% gewijzigd
montblanc schreef:
28-03-2023 16:16
Het zit je wel hoog he, al die andermans kinderen.

En ja, ik heb dat vroegah ook gedaan.
Nou, zeg dat.
Ideeën voor een volgend topic:
Giechelende pubermeisjes, is dat normaal?
Waarom bestaan frikandelbroodjes?
Niet luisteren naar de leerkracht, komt het vaker voor?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook, met een gulden naar de drogist tussendemiddag en dan allemaal los snoep kopen dat ik dan stiekem op school opat.

Mijn kinderen doen hetzelfde, maar helaas kost het wat meer tegenwoordig :biggrin:
Maar mooi, TO, dat jouw kinderen zo volgzaam zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja dat deden wij ook. Met z’n alle snoep kopen in de jamin. Good old times.
Alle reacties Link kopieren Quote
Echt zin in snoep nou... van die grote smilies, die waren 5 cent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kom eens onder je steen vandaan TO, natuurlijk is dit van alle tijden. Denk maar niet dat jouw kinderen anders zijn, althans dat hoop ik. Een keer uit de band springen moet kunnen zonder dat mams in je nek hijgt.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren Quote
En of we dat deden. Van de Jamin en supermarkt tot op vrijdag naar de markt gaan en daar snoep scheppen. Hoort dat er niet ook gewoon bij?

En mijn ervaring is: de ouders die het hardst roepen ''dat doet mijn kind niet'' ... oh well. Die moesten eens weten :P
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik deed dit eeuwen geleden ook, al geloof ik niet dat mijn moeder daarvan wist. Mijn eigen kinderen mogen met hun zakgeld doen wat ze willen en kopen af en toe iets van chocola of frisdrank of een lekker vers croissantje. Helemaal prima.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mighty_Macaw schreef:
28-03-2023 16:25
Echt zin in snoep nou... van die grote smilies, die waren 5 cent.

Ja, haha, mijn hoofd zit ook helemaal weer in mijn kindertijd. In de plaats waar ik toen woonde was er een héél klein snoepwinkeltje waar een soort Hagrid zonder duim met ongekend engelengeduld losse snoepjes voor je in een papieren puntzakje deed. Daar kon de lokale Jamin het niet van winnen en die verdween. Ik was van de kikkertjes en de muizen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn moeder dacht (40 jaar geleden) exact hetzelfde, maar dan kochten we het gewoon stiekem :proud:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben 33 en deed dit vanaf mijn tiende ook.
Na school even snel naar de supermarkt, Japanse mix, nootjes bij de Aldi of repen chocolade, goedkoopste die er waren.
En dan stiekem in je tas mee naar je slaapkamer en daar ‘s avonds lekker opsmikkelen, heerlijk.

Mijn oudste is nu ook 10, maar die doet het niet, want hij heeft de pech dat zijn moeder in zo een saai klein dorp zonder supermarkt is gaan wonen…
Alle reacties Link kopieren Quote
Mighty_Macaw schreef:
28-03-2023 16:25
Echt zin in snoep nou... van die grote smilies, die waren 5 cent.
De echte grote dropvissen. En Bubbelicious kauwgum. Salmiakknotsen. En toverballen, die kostten in mijn tijd 1 cent per stuk.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat het meer per persoon verschilt dan dat het iets van nu is.

Op werk zie ik het ook. Collega's die chips, kroketten of kaasbroodjes kopen in de kantine. Ik doe het nooit. En niet omdat ik zo gezond eet altijd, maar het komt gewoon niet in me op om het te doen. Ik denk dat het met kinderen en snoep kopen net zoiets is. Mijn kinderen doen het (voor nu) ook niet. Niet omdat ze zo goed luisteren, maar omdat ze het niet bedenken dat het een optie is. Ze zijn nog te jong om het stiekem te doen. Kan veranderen natuurlijk, als ze met andere kinderen omgaan die dit wel graag doen. Het zou van mij wel mogen, ondanks dat ik het zonde vind van hun zakgeld.

Nu is snoep bij ons geen bijzonder iets. Er is altijd wel iets in huis of ik koop waar ze om vragen. Soms kopen we met elkaar ook weleens zo'n zak schepsnoep, omdat ik het zelf ook lekker vind :-D Misschien dat dit ook een verschil kan maken. Dat wanneer er weinig in huis is, kinderen eerder geneigd zijn om het te kopen?
herfst100 wijzigde dit bericht op 28-03-2023 16:39
12.24% gewijzigd

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven