Wat doe ik verkeerd? Wat kan ik anders doen?

18-04-2023 09:40 3282 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Al langere tijd zit ik met een aantal dingen in onze relatie waarvan ik niet zo goed weet of het ‘normaal’ is, of ik iets verkeerd doe of anders moet doen, of het aan mij ligt. Ik heb helaas niet een fijne jeugd gehad, en geen echte andere relaties dan mijn huidige, dus kan dat niet vergelijken.

Dat ik mij schuldig voel, heeft er ook voor gezorgd dat ik het tot nu toe niet gedurfd heb om hier iets te schrijven. Iets met vuile was hang je niet buiten. Ik heb dit ook nooit echt met anderen gedeeld. Enerzijds omdat ik niet een groot vangnet heb, anderzijds omdat ik bang ben dat ze wat van hem vinden dan. Dat maakt ook dat ik het tot nu toe niet durfde te delen hier, omdat ik ook bang ben dat ik hier niet een goed beeld weergeef, het is natuurlijk maar één kant van het verhaal en maar één deel van onze relatie.

Ook ben ik me ervan bewust dat een aantal dingen vaag zijn, maar dat houd ik graag zo vanwege privacy.

. Het punt is dat hij soms erg boos kan zijn. (voorbeelden weggehaald ivm herkenning)

De manier waarop zijn boosheid geuit wordt wisselt, maar het gaat vaak gepaard met veel schreeuwen, mij uitschelden, spullen gooien (soms gericht op mij of gewoon een kant op), spullen kapot maken, dreigen (door dingen te zeggen of door fysiek tegenover me te staan als het ware). Hij is nog nooit echt fysiek naar mij toe geweest, op een keer een kleine/lichte duw na of spullen die me (zacht) raken. Ik denk dat er dagelijks wel iets is wat ik doe wat hem boos maakt, maar de heftigheid varieert. Het schreeuwen en schelden komt vrijwel altijd voor, de rest wisselt en gebeurt misschien wekelijks of maandelijks.

Wanneer ik probeer aan te geven dat ik hier last van heb of dat ik het niet oké vind (weggehaald ivm herkenning) . .

Voorbeeld weggehaald

Weggehaald

Wat kan ik nog doen? Op welke manier kan ik hem wel erkennen en ervoor zorgen dat hij zich niet zo hoeft te laten triggeren en zo naar mij toe te reageren? Ik zou zo graag willen dat het wel goed gaat, dat hij niet meer zo boos hoeft te worden en ik het gewoon goed kan doen. Ik voel me zo angstig telkens en ik weet niet meer hoe ik het telkens kan goed maken als niets lijkt te helpen?


*
Er is een nieuw topic geopend.

relaties/vervolg-op-wat-doe-ik-verkeerd ... #p34742565
*
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-06-2023 10:59
Reden: Notitie Moderator toegevoegd.
41.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jij zit in een huiselijk geweld relatie.

Dat wist ik al nog voor je begon over je relatie. Want de hele eerste alinea is een uitgebreid excuus over waarom JIJ en waarom jij NIET enzovoort.

Wat je kunt doen is hulp zoeken voor slachtoffers van huiselijk geweld, je erover inlezen en leren herkennen wat dit soort relaties zijn.

Er is NIETS wat jij kan doen waardoor hij opeens verandert in een respectvolle man, die jouw als gelijkwaardig beschouwd. Er is NIETS wat hem doet besluiten de macht die hij over je heeft op te gaan geven.

Niets.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Wat een tiran. Ik vraag me af of hij zich dezelfde vragen stelt over hoe hij zaken wellicht beter zou kunnen doen. Je mag wel wat meer ruimte innemen hoor. En agressie, in wat voor vorm dan ook, is onacceptabel.

Eigenlijk is deze relatie gedoemd, want je voelt zelf ook dat het niet klopt. Maar je zoekt het bij jezelf, terwijl het aan hem ligt.
anoniem_65b76fd3af17f wijzigde dit bericht op 18-04-2023 10:25
26.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Er gaan ongetwijfeld mensen relatietherapie voorstellen omwille van jullie kind, maar ik verwacht niet dat hij dan in een vriendelijke, normaal communicerende man en vader verandert die niet met spullen gooit maar met een bal in de tuin, en die liedjes zingt met zijn kind in plaats van jou uitscheldt.

Het lijkt me heel sterk dat jullie kind niets meekrijgt van zijn boosheid, smijtsessies en scheldpartijen.

Je laat je als een voetveeg behandelen, loopt op eieren en vraagt good hoe JIJ het goed kan maken.

Ga scheiden en kies voor een leven voor jezelf, en een leuker leven voor jullie kind.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, ik schrik van je verhaal. Het is NIET JOUW SCHULD dat hij boos wordt, dat ligt toch echt aan hemzelf.

Ik zou vooral de tips van Doreia ter harte nemen
Doreia* schreef:
18-04-2023 10:20
Jij zit in een huiselijk geweld relatie.

Dat wist ik al nog voor je begon over je relatie. Want de hele eerste alinea is een uitgebreid excuus over waarom JIJ en waarom jij NIET enzovoort.

Ik was nog niet eens halverwege het verhaal en ik dacht al: Doreia, je mag weer.

Ik word hier zo droevig van. Wat ellendig toch dat er zo veel mensen in zo'n relatie zitten.
Ach wat een vervelende situatie zit je in! Idd zoals gezegd dit is gewoon huiselijk geweld en als je man biet in wil zien dat hij degene is die fout is dan denk ik dat een scheiding de beste en veiligste optie is.

Zo te lezen zal hij niet openstaan voor relatie therapie of een cursus anger management.

Sterkte TO ik zou niet met mijn kind in die onveilige situatie blijven zitten, niet om je een schuldgevoel aan te praten maar meer als motivatie om de dingen rigoureus te veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Ga weg bij hem is alles wat ik denk als ik je topic lees😢
Je bent zoveel meer waard dan dat je zo behandelt wordt. Niets wat jij doet vergoelijkt zijn gedrag. Niets!
Zonder regen geen bloemen
Alle reacties Link kopieren
Je topictitel geeft een treurig inkijkje in hoe zijn idiote gedrag jouw kijk heeft vertroebeld. Je vraag is niet hoe je uit deze relatie komt maar wat je verkeerd doet.

Ik zou een afspraak maken met de huisarts, als de stap naar bijvoorbeeld een instantie voor huiselijk geweld te groot is. Kan me namelijk voorstellen dat je het beeld dat jij iets verkeerd doet en dit verdient zo hebt geinternaliseerd dat zulke termen gevoelsmatig niet kloppen. Maar het is natuurlijk wel wat het is!
Alle reacties Link kopieren
Luister naar Doreia, dit is huiselijk geweld. Dit is een zeer onveilige situatie voor jou en vooral ook voor jullie kind.

Je kunt bijvoorbeeld bellen met veiligthuis (0800-2000) om je verhaal eens te doen. Dat je dat hier nu doet is al een eerste stap.

Het ligt niet aan jou!!!

Het is goed om professionele hulp voor jezelf te zoeken, maar doe het stap voor stap. Denk aan de veiligheid van jouw kind. Zelf kom je uit een onveilige gezinssituatie, helaas zit jullie kind daar nu ook in.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 18-04-2023 10:35
27.27% gewijzigd
Zijn gedrag is 100% niet normaal, het is zoals Doreia zegt huiselijk geweld.

En dat is 100% niet jouw schuld.

Ik hoop dat je kunt gaan toewerken naar een moment waarop je uit deze relatie kunt stappen. Zou je dit met je huisarts durven bespreken? Zij of hij kan je dan tips geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken je verhaal van een vriend van me, die in dezelfde positie als jij zat. Hij dacht ook dat hij gewoon voorzichtiger, rustiger, kalmer, moest doen, en dan zou het beter worden. Hij had verschillende tactieken als zijn partner weer eens woest werd: de ene keer lief en begripvol zijn, dan weer schuld bekennen, dan weer als een steen in de rivier nauwelijks reageren.
Uiteindelijk heeft hij jaren op die laatste manier geleefd, waarbij zijn partner dan alsnog hem achterna kwam, spullen naar hem gooide, enzovoorts. En beter werd het niet, alleen maar erger, de uitbarstingen vaker en groter.

Nu is hij er eindelijk uit, en kost het hem veel therapie om uberhaupt weer te leren waar zijn grenzen liggen, en wat hij eigenlijk zelf voor wensen en dromen heeft. Hij is zo afgestompt, zo gewend geraakt aan zich aanpassen en zich afsluiten, dat hij niet eens meer weet wie hij is.

Red jezelf, TO. Je bent er nog, want je ziet het en durft het hier op te schrijven. Dat is al een hele sterke stap, ik hoop dat je vanuit daar verder durft te gaan. Weet dat je hier op dit forum altijd een luisterend oor zult vinden, ook als je nog niet verder durft.
Alle reacties Link kopieren
Scheefgroei, zelfrespect, gaslighting. Waar te beginnen? Is er nog iets wat je tegenhoudt om te vertrekken? Als je graag dompteur wilt blijven spelen zou ik blijven, maar je flexibiliteit om je aan te passen aan andermans grillen zal je uiteindelijk leeg achterlaten.
'balans leidt tot glans'
Alle reacties Link kopieren
Wat jij anders kan doen? Stoppen jezelf afvragen wat je anders kunt doen, dit ligt NIET aan jou maar aan hem.
Misschien stamt het je klein willen maken en geen ergernis op willen wekken uit je jeugd, dat je jezelf als kind al hebt aangeleerd om te proberen stemmingswisselingen voor te zijn en mee te bewegen met andermans buien. Dat is misschien iets waar therapie bij zou helpen.
Alle reacties Link kopieren
Als er een boom is waar empathie, incasseringsvermogen en frustratietolerantie aan groeit, zou ik hem er heen sturen.

Alle gekheid op een stokje, je man moet stevig in therapie en hard werken aan bovenstaande dingen. Liefst op een plek met expertise in dadergedrag en huiselijk geweld

Het is voor jullie jonge kind schadelijk dit soort explosies en conflicten mee te maken. Een moeder altijd op haar hoede is, altijd in de stress, een vader die ontploft en geen frustraties kan dragen, zich niet in kan leven in een ander. Dat grijpt diep bij een kind. In de hersenen, in het lijfje, in de gehechtheid. Dit moet stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Je denkt dat jij dingen verkeerd doet en dat jij je (nog meer) moet aanpassen om hem tevreden te stellen.

NO WAY!

Dat is het resultaat van wat deze jarenlange verbale mishandeling en gaslighting met je heeft gedaan: je bent gaan denken dat jij het probleem bent. Dat ben je absoluut NIET!

Ik denk ook dat het een kwestie van tijd is tot het wel een keer echt fysiek geweld wordt, dus ik zou maken dat ik weg kom met mijn kind!
Alle reacties Link kopieren
Och Och vrouw toch. Probeer je eigen topic eens te lezen en beeldt je dan in dat je dochter het had geschreven, of je zus, je moeder, je vriendin. Zie je dan ook dat je vraag aan de verkeerde persoon is gesteld? Hij zou zich moeten afvragen wat hij kan doen om eens normaal te gaan functioneren. Maar je bent duidelijk zat hoor, dat vraagt hij zich helemaal niet af en de kans dat zoiets in hem opkomt in de toekomst is nihil.

Ik vind het heel erg voor je maar alstublieft bescherm je kind en jezelf hiertegen, hij gaat t niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Whooooooo heel gauw weg bij zo'n kansloze en een voorbeeld voor je kind zijn!
Je krijgt hier denk de reacties waar je bang voor was. Maar aangezien je het topic wel hebt geopend vermoed ik ook dat je onbewust misschien wel hoopte het zo zwart op wit te lezen. Want je wist het denk ik al wel, ergens onder alles wat hij stuk heeft gemaakt bij je.

Ik hoop dat het je een zetje geeft om weg te gaan bij deze man, samen met je kind!
Ik snap best wel dat je zegt dat jouw gedrag onderdeel is van de situatie, maar als je man constant zo verbaal agressief wordt en zelfs met dingen naar je gaat gooien, dan zit er echt een steekje bij hem los. Dit is niet normaal en ik zou me kapot schamen als ik hem was. Wat een drol.
Alle reacties Link kopieren
Rode vlaggen voelen niet als rode vlaggen als ze voelen zoals thuis.

Ooit, lang geleden, had ik jouw post kunnen schrijven. Bijna woord voor woord. Al deze grilligheid, afkeuring, woede, afwijzing, onvoorspelbaarheid vulde mijn hele jeugd. En toen ik trouwde was dat met een man die naadloos aansloot op hoe ik gewend was te leven. Dienstbaar, voorzichtig, oplettend, mezelf wegcijferend en altijd op zoek naar manieren om mezelf te "verbeteren".

Wat je kunt doen is een advocaat en een therapeut zoeken. Weggaan en opnieuw beginnen. Leuk is anders, maar er samen met hem iets leuks van kunnen maken is een illusie. En jou jezelf in een miljoen bochten zien wringen is een basis leggen voor je kind om zich later ook zo te laten behandelen.
Alle reacties Link kopieren
Jouw geplease triggert hem :wtf:
Hier is zoveel scheef gegroeid. Ik denk niet dat dit nog weer goed kan komen, iemand die jou zo behandeld en jij die het laat gebeuren.

Denk je werkelijk dat JIJ iets zou kunnen of moeten doen om zijn gedrag te veranderen? Zo lang je dat gelooft verandert er nooit iets.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Ach Jahallo toch, wat een ellende.

Waarom zou jij je in steeds gekkere bochten moeten wringen om hem gelukkig te maken? Je kunt een keer woorden hebben en dat weer bijleggen. Maar dagelijks schreeuwen en nog erger, dat is niet normaal.

Wat doet hij eigenlijk om jou gelukkig te maken? Alleen af en toe sorry zeggen maar dan wel toevoegen dat het toch echt eigenlijk jouw schuld was? En maakt hij jou daarmee gelukkig?

In een goede relatie ben is dat toch het grootste deel van de tijd de dynamiek: elkaar gelukkig maken. Voor elkaar zorgen. Twee kanten uit.
Alle reacties Link kopieren
En spreek je alsjeblieft juist uit in je omgeving. Dit is geen vuile was buiten hangen. Dit is kracht verzamelen om uit een moeilijke situatie te stappen.
Hij wil je onder de duim houden. Maar die macht heeft hij niet over je. Je kunt weg en je mag weg. Maar daarbij is alle steun welkom.

Doet hij eigenlijk ook moeilijk als je met iemand wilt afspreken zonder hem erbij?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven