Vierde kindje overwegen, maar twijfel

25-05-2023 14:57 274 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi allemaal,
Wegens herkenbaarheid heb ik een nieuw account aangemaakt. Mijn partner en ik hebben 3 gezonde kinderen in de leeftijd van 1 tot 6 jaar oud. Wij twijfelen over een eventueel kindje.

Op dit moment zijn we heel gelukkig met z'n vijfjes en loopt alles (meestal ;-) ) op rolletjes. We kunnen beiden 4 dagen werken, de opvang van de kinderen is op een prettige en ontspannen manier geregeld met een mix van grootouders en BSO en we hebben het financieel op orde. Naast dit alles besteden we ook 2 dagdelen per maand aan een vorm van pleegzorg. We ervaren het gezinsleven als heel gezellig, genieten van en met de kinderen en hebben er uiteraard ook dagen tussen zitten dat de kids en alle 'moetjes' ons gek maken. Heel herkenbaar denk ik :P We hebben het nu heel fijn samen, hoe zou dit veranderen als er een vierde persoontje bijkomt?

Er is ruimte voor een vierde kindje, in ons hart, in ons huis. We praten hier samen veel over en het is momenteel een redelijk hot topic omdat we het leeftijdsverschil met de andere kids niet te groot zouden willen laten zijn. Ook onze leeftijd speelt hierin een rol. Mijn partner is 38 en ik ben 36. We voelen dus beiden dat we hier binnen nu en afzienbare tijd een beslissing over 'moeten' nemen.

Maar, er is ook twijfel. De twijfel zit op meerdere fronten. Maatschappelijk gezien vragen we ons af of het tegenwoordig nog wel kan, een gezin met 4 kinderen?
Gezondheidstechnisch is het ook een ding, ik heb tijdens alle zwangerschappen gekampt met bekkeninstabiliteit en het herstel na de zwangerschappen heeft ruim de tijd in beslag genomen. Ik voel me nu fit, zit lekker in mijn vel en heb energie voor mezelf, het gezin en mijn werk. Wil ik dit weer een tijdje inleveren?

Praktisch gezien stellen we ons ook de vraag hoe het geregeld zou moeten worden. De grootouders passen nu graag op doordeweeks, en ook extra momenten zijn zelden een probleem. Echter houdt dit natuurlijk een keer op omwille van hun leeftijd en draagkracht. Het opvang plaatje zou er anders uit komen te zien bij een vierde kindje. Is er voldoende support rondom ons om nog een keer een kleintje groot te brengen?
En...hoe gaan we het doen als ze straks groter zijn en naar 100 clubjes gebracht moeten worden?

Daarnaast is er natuurlijk ook onzekerheid over of we iedereen nog voldoende aandacht kunnen geven, er ruimte is voor ieder gezinslid om zich te ontplooien en gezien te voelen en er ruimte overblijft voor onszelf en onze eigen behoeftes.

Wellicht analyseren en overdenken we dit allemaal veel te veel, maar bij het maken van een dergelijke keuze voelt dit wel als een verplichting naar de kinderen toe. Het kan nooit zomaar een puur emotionele keuze zijn.

Naast alle rationele overwegingen blijft de wens wel sterk aanwezig, het zou zo leuk zijn om nog één keer een kindje te krijgen en ons gezin compleet te maken. Ik weet zeker dat we liefde genoeg hebben om samen te delen.

Ik realiseer me uiteraard dat de keuze bij onszelf ligt maar ik zou het heel erg waarderen als er forummers zijn die hier hun licht, wellicht eigen ervaringen, over zouden willen laten schijnen. It goes without saying dat we ons realiseren dat we, met 3 gezonde kindjes, al duizend kilo geluk op de bank hebben zitten en dat het helemaal niet vanzelfsprekend is om überhaupt na te denken over gezinsuitbreiding.

Veel dank aan iedereen die de moeite nam om dit te lezen! :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
'één keer een kindje te krijgen en ons gezin compleet te maken.'

Wat maakt dat het nu niet compleet is?
eidde wijzigde dit bericht op 25-05-2023 16:49
1.85% gewijzigd
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren Quote
Eidde schreef:
25-05-2023 16:45
'één keer een kindje te krijgen en ons gezin compleet te maken.'

Wat maakt het dat het nu niet compleet is?
En hoe weet je dat het met 4 dan wel compleet is?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben 4 kinderen. Onze vierde is een 'cadeautje', onze 3e was al 8 toen ik onverwacht zwanger raakte.
Ik zag een hoop beren op de weg: andere auto, ruimte in huis.. maar het is allemaal goedgekomen en we genieten enorm van haar (ze is nu net 2).

Iets anders dan jullie situatie qua leeftijden dus. Maar hier gaat het weer als vanzelf, ze draait gewoon mee in het ritme van het gezin en ze is ook makkelijk dus dat scheelt ook enorm natuurlijk, een keer wat later naar bed als er 's avonds nog iets te doen is is geen enkel probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eidde schreef:
25-05-2023 16:45
'één keer een kindje te krijgen en ons gezin compleet te maken.'

Wat maakt dat het nu niet compleet is?
Goede vraag en geen duidelijk antwoord, dat is dus meer een ongrijpbaar gevoel. Ik kan ook best jaloers zijn op mensen die overtuigd kunnen zeggen dat hun gezin compleet is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oei, dit is zo ontzettend persoonlijk. Maar wat maakt dat je nog een vierde kind wenst, wat missen jullie nu wat dan wel vervuld gaat worden? Je zegt dat er ruimte is in huis en in je hart, maar dat is iets anders dan een onvervulde behoefte voelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het niet doen. Je hebt al een compleet gezin, meer dan zelfs. Als je een gezin met drie kinderen al niet compleet vindt voelen, gaat dat ook niet bij en vierde zo zijn, ben ik bang. Onderzoek waar dat incomplete gevoel vandaan komt. Waarschijnlijk zit er een behoefte in jezelf die je beter op een andere manier kunt oplossen dan nog een kind krijgen.

En hoe is het voor je andere kinderen als er nu een nieuw kindje bij komt dat een zorgenkind blijkt te zijn?
Alle reacties Link kopieren Quote
Eens met Katkaatje, hoewel mijn mening hier over eigenlijk een stuk minder subtiel is. Wanneer is het genoeg?
Alle reacties Link kopieren Quote
katkaatje schreef:
25-05-2023 16:58
Ik zou het niet doen. Je hebt al een compleet gezin, meer dan zelfs. Als je een gezin met drie kinderen al niet compleet vindt voelen, gaat dat ook niet bij en vierde zo zijn, ben ik bang. Onderzoek waar dat incomplete gevoel vandaan komt. Waarschijnlijk zit er een behoefte in jezelf die je beter op een andere manier kunt oplossen dan nog een kind krijgen.

En hoe is het voor je andere kinderen als er nu een nieuw kindje bij komt dat een zorgenkind blijkt te zijn?
Hier in de buurt hebben best veel gezinnen vier kinderen. Geen bible belt ofzo, gewoon hoogopgeleide grootverdieners die het zelf kunnen betalen en gewoon leuk vinden, een groot gezin. Maar een paar hebben er vijf, dus het is niet zo dat iedereen na de vierde nog meer kinderen wilde.
Je vraagt het hè.
Mijn eerste gedachte bij het lezen van je OP was: begin er niet aan. Hou het bij 3, geniet daarvan zoals je hier schrijft en tel je zegeningen.

Ik zie eerlijk gezegd enkel de negatieve kant van nog een kind. Een kwart van de zaken die jij al opsomt zouden voor mij voldoende reden zijn om het te laten zoals het is. Met 4 vette uitroeptekens. !!!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben het eens met voorgaande schrijfsters. En wat een rijkdom, het besef dat je nog meer ruimte hebt in je hart. Is het een idee anders om meer te doen in de pleegzorg, ipv de 2 dagdelen in de maand die jullie momenteel vervullen? Want er zijn honderden kinderen die smachten naar plekjes in warme hartjes, die jij misschien wel kunt geven met je man en overige kinderen
Alle reacties Link kopieren Quote
Kun je voor 4 kinderen bso betalen als opa's en oma's niet meer kunnen of willen oppassen?
Kun je je een grote auto veroorloven waar 4 kinderen in passen?
Moet je dingen inleveren met 4 kinderen die je eigenlijk niet op wilt geven? Vakanties, dagjes uit, weekendje weg en dat soort dingen.

Jullie kinderen zijn nog heel erg jong. Hoe gaat het straks met zwemles, sportclubjes, logopedie? Gaan opa en oma dat allemaal doen met 4 kinderen?

Zijn jullie bereid en in staat minder te werken als dat nodig is voor één of meer kinderen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Alle praktische twijfels aside: zie jij je gezin over tien of twintig jaar met drie of vier kinderen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat je puur praktisch moet kijken, want als ik jullie zo hoor mag er gevoelsmatig altijd nog wel eentje bij. Dat ken ik. Dat heb ik ook.

Ik heb na mijn laatste zwangerschap qua gezondheid echt iets ingeleverd. Ik ben nooit meer teruggeveerd.

Bekkeninstabiliteit wordt vaak niet bepaald beter met elke zwangerschap die volgt.

Ook viel er een oppas weg na de geboorte van de laatste, dus ik had ineens: meer kinderen, slechtere gezondheid en minder steun uit de omgeving.

Toen waren de kaarten ineens anders geschud.

Was een heftige tijd waarin het vooral overleven was tot mijn gezondheid zou verbeteren en de zorglast zou verminderen (doordat baby ouder werd)
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is allemaal heel persoonlijk maar misschien heb je iets aan de dingen die mij door het hoofd gingen bij het lezen van de OP:

- geen twijfel over de eigen en partners ‘draagkracht”
- maatschappelijk gezien: als dat milieutechnisch bedoelt is, speelt het eigenlijk niet meer als je er al 3 hebt :-). Als je bedoelt in sociaal opzicht: ik zie niet zo snel het verschil tussen drie of vier kinderen, het wijkt al af van het standaard ‘2 kinderen’ gezin.
- qua opvang: ik denk dat drie kinderen bij één iemand onderbrengen al lastig is, met vier zou je nog de oudste twee bij X en de jongste twee bij Y kunnen onderbrengen.

Verder heb ik niets zinnigs bij te dragen want geen ervaring met bekkeninstabiliteit. Of meer dan één kind.
lemoos2 wijzigde dit bericht op 25-05-2023 17:30
0.20% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij houden het bij 3, dat is nog te behappen maar wij hebben vrijwel nul hulp van grootouders dus we rooien het samen.

Ze schelen steeds 2 jaar, eentje heeft ADHD en mijn man heeft een eigen bedrijf dus het is druk genoeg zo. Ik wil graag aandacht kunnen geven aan de kids, me verdiepen in hun interesses en met 3 lukt dat. Wij hebben ook een 7 zits gekocht voor mij (man heeft zijn eigen auto) zodat we ook vriendjes kunnen meenemen.

Sport is nu al een enorm gedoe met 3 eerlijk gezegd en ik wil ze ook niet van alles ontzeggen. Wij gaan graag op wintersport en naar Disney, houden niet van kamperen. Ik vind 3 kinderen dus duur zat. Voor ons is het perfect zo, een groot gezin maar niet te groot. Maar goed, hier was het na 3 pas echt compleet dus uiteindelijk kies je op gevoel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dus alles loopt nu als een trein, maar daarom voelt het niet compleet? Het is pas compleet als je gezondheid naar de knoppen is en alles regelen te gecompliceerd wordt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt een perfect gezin, alles gaat goed, iedereen is gelukkig en gezond.
Welke drang maakt dat het nu niet genoeg is. Ja, een gevoel zeg je, maar eigenlijk is het gewoon heel egoïstisch: je wilt meer.
Count your blessings.
cochise wijzigde dit bericht op 25-05-2023 17:49
0.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou me om het maatschappelijke/milieutechnische niet zo'n zorgen maken. Er zijn genoeg mensen zonder kinderen, gemiddeld zitten we in Nederland onder de 2.

Wel iets om in je achterhoofd te houden; mijn schoonvader ging in no time van hulp in ons gezinsleven naar hulpbehoevend. Zou dat voor jullie ook te bolwerken zijn? Je mist dan geregeld een van de partners en staat er toch in je eentje voor 4 stuks mensjes met ieder hun eigen behoeften.

Ik heb met 2 kinderen altijd bewondering voor grotere gezinnen en sta een beetje met mijn oren te klapperen van de negativiteit hier.
kleinezon wijzigde dit bericht op 25-05-2023 17:49
23.17% gewijzigd
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren Quote
Met het oog op overbevolking en alle problemen die daar door zijn en nog ontstaan is het ook geen goed plan. Met name voor de toekomst van je eigen kinderen.

Zij mogen het oplossen straks.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren Quote
En waarom niet? Het is jullie leven en waar er 3 groot worden lukt dat met 4 ook vast wel. Eigenlijk gelden alle bezwaren tegen een 4e ook al bij een 3e en daar hebben jullie ook voor gekozen. Of voelt het nu toch anders?
Alle reacties Link kopieren Quote
katkaatje schreef:
25-05-2023 16:58
Ik zou het niet doen. Je hebt al een compleet gezin, meer dan zelfs. Als je een gezin met drie kinderen al niet compleet vindt voelen, gaat dat ook niet bij en vierde zo zijn, ben ik bang. Onderzoek waar dat incomplete gevoel vandaan komt. Waarschijnlijk zit er een behoefte in jezelf die je beter op een andere manier kunt oplossen dan nog een kind krijgen.


Hier sluit ik me bij aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eidde schreef:
25-05-2023 17:44
Met het oog op overbevolking en alle problemen die daar door zijn en nog ontstaan is het ook geen goed plan. Met name voor de toekomst van je eigen kinderen.

Zij mogen het oplossen straks.
Dit inderdaad. Wat doe je een ander aan en dit alles vanuit je eigen gevoel van 'niet compleet' zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eidde schreef:
25-05-2023 17:44
Met het oog op overbevolking en alle problemen die daar door zijn en nog ontstaan is het ook geen goed plan. Met name voor de toekomst van je eigen kinderen.

Zij mogen het oplossen straks.
Overbevolking komt vooral doordat mensen veel ouder worden en door immigratie.
Deze maatschappij vergrijst juist!
kerst71 wijzigde dit bericht op 25-05-2023 17:58
0.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je vind dat de wereld al te veel burgers heeft en je maakt je druk om je ecologische voetafdruk, dan kun je het maar beter niet doen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven