Hoe snel kun je een huis “woonklaar” maken

25-05-2023 23:36 61 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik krijg binnenkort de sleutels van mijn nieuwe woning, maar door onvoorziene omstandigheden heb ik weinig tijd om het “woonklaar” te maken. Ik moet een planning maken, maar kom er niet uit qua schatting.
De muren worden sausklaar opgeleverd. Het is wit, maar kan ik dan gewoon een laag witte verf erover heen smeren en klaar?
Verder gaat het om een 50m2 appartement, en ik vraag me af hoe lang ik er over doe om alles te verven (alles wit). Mijn vriend kan door omstandigheden niet meehelpen, maar ik heb hulp en we zijn alledrie aanpakkers: niet kletsen, maar meters maken.

Verder moet er laminaat gelegd worden, ook 50m2. Heb ik nog nooit gedaan, maar ben handig en heb filmpjes YouTube gekeken (dus ben nu expert 😁).

Ik denk dat ik in vijf dagen klaar ben (met de basis bedoel ik: verven en vloer). Met vier korte dagen hulp.
Is dat realistisch of ben ik naïef?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lijkt me goed te doen.

Dag 1 afplakken, en beginnen met verven
Dag 2 idem
Dag 3 idem en ondervloer leggen in de droge kamers van dag 1 en 2
Dag 4 laatste ondervloer en laminaat erin. 50m2 is niet heel groot. Ik heb ooit 40m2 in een dag gelegd met 2 helpers. Incl. ondervloer.

Laminaat gaat best snel míts je huis recht is. Heb je schuine gangen en moeilijke hoekjes dan komen er snel uren bij. Goed laminaat helpt ook. Bij goedkoop laminaat wil het in elkaar schuiven wel eens lastig zijn en dan is het zwaar/hard werken.

Plinten, gordijnen en lampen ophangen moet je wel voor later bewaren denk ik.

Succes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat lijkt me wel realistisch (alleen muren latexen toch? of moet je ook kozijnen/plafond etc.?). Wel zorgen dat je alle benodigde spullen al hebt als je begint op dag 1. Veel tijd gaat vaak verloren aan toch nog even heen en weer moeten naar de bouwmarkt....

Dus voor het verven, denk aan: afplaktape, vloerbescherming, voldoende kwasten/rollers en bakjes, voldoende verf, alu folie om je rollers en kwasten in te pakken als je einde van de dag klaar bent

Laminaat leggen heb ik nog nooit gedaan. Zal ook erg afhangen van hoeveel (rare) hoekjes/kamers etc? Eén grote woonkamer van 50 m2 zal sneller gaan dan 50m2 verdeeld over gang, woonkamer, keuken en 2 slaapkamers.... En moet er nog een ondervloer onder?
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh, en verven kan natuurlijk ook nadat je vloer er al ligt. Minder handig maar geen probleem.

Je plafond zou ik dan wel verven voor de vloer komt. Mocht dat nodig zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moet er nog iets uit het appartement?

Je moet bepalen wat voor jou 'woonklaar' is.
Mijn gedachte: Als je geen projecten meer hoeft te doen waarvoor je woon-spullen in de weg staan.
Dat betekent 100% zeker dat de vloer gedaan is.

In geval van grote nood kun je de wanden sausen als je de vloer afdekt met plastic, niet teveel spullen in huis hebt en die spullen tijdelijk in een andere kamer kunt zetten ... en je het huis goed kunt luchten (verflucht).
Dus eigenlijk wil je ook geverfd hebben en dat is minder werk als de vloer er nog niet in ligt, ivm morsen en druppelen.

Dus 1 verven + drogen, en 2 de vloer erin.
Flink aanpakken, moet kunnen.

Zorg voor een plan B als de vloer niet op tijd lukt - iets met verschillende kamers, zodat je je spullen kwijt kunt.

Zorg ervoor dat je alles in huis hebt, ook gereedschap en zaagjes en plakband en alles.
In mijn ervaring vreet het onvoorstelbaar veel tijd als je naar de bouwmarkt moet voor één schroefje.
Als het nodig is om naar de bouwmarkt te gaan, laat het dan door 1 persoon doen en ga niet gezellig met méér.

Zorg voor twee bouwlampen. Maakt enorm verschil in het kunnen doorwerken als het donker wordt.
kooktmetknoflook wijzigde dit bericht op 25-05-2023 23:52
16.50% gewijzigd
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Start met de plafonds, dan de vloer. Als laatste latex. Wanden kun je namelijk nog wel doen als er spullen staan. Vloer niet en plafond is niet handig. Moet te doen zijn in 5 dagen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat je planning wel realistisch is. Niet sauzen na laminaat leggen, altijd van boven naar beneden werken, anders moet je weer extra werk verzetten met het beschermen van je mooie nieuwe vloer. Dat kost je tijd. Ik zou bij de Praxis oid een laminaatknipper huren, dan kun je de vloerdelen eenvoudig mooi laten verspringen.
Well behaved women rarely make history.
Als het nieuwbouw is moet je voor de muren wel rekenen op nog wat extra werk.
Afhankelijk van hoe netjes het afgewerkt is zal je beschadigingen moeten vullen/schuren tot de hele muur egaliseren.
(Standaard worden die gasbetonblokken vaak te dun en slordig gestuct)
Dan zou ik de muren sowieso een keer voorstrijken met verdunde latex of voorstrijk. Nieuwe muren zuigen als een gek.

Als je een handige schilder bent moet je met twee tot drie dagen sauzen best een eind komen, zeker met hulp.

Laminaat leggen kan best in een dag als je handig bent, veel ervaring hebt en een afkortzaag of zaagtafel hebt staan.
Als het je eerste keer is en je nog even de slag te pakken moet krijgen en alles met een decoupeerzaag moet doen vrees ik dat je er twee dagen voor uit moet trekken.
Denk je ook aan de plinten?
Ik ben zo'n held die al een halve dag kwijt is aan verstek zagen van die dingen.


Verder: ophangen van lampen en gordijnen is vaak niet heel moeilijk maar toch wel weer even tijdrovend. Idem met planken, kapstok, en al die andere kleine je klusjes die horen bij een huis aankleden.
Zeker als het nieuwbouw is en je echt vanaf nul start.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moet lukken, als je niet allerlei kozijnen moet verven. Laminaat moet een poosje in het appartement liggen voordat het gelegd kan worden. Dus regel dat direct. Als je de pakken dicht laat is verven niet zo’n groot probleem (laminaat zit toch in plastic). Zorg dat je vooraf alles ingekocht hebt (vergeet snacks en drinken voor de klussers niet) en vraag mensen of ze van die stokken te leen hebben om latexrollers te verlengen om het plafond te sauzen. Op dag 1 begin je te verven in de kamer die het minst belangrijk is en waar je het laatste laminaat gaat leggen. Dan kun je daarna daar alle spullen opslaan. Daarna saus je de plafonds van de overige ruimtes en de muren (eerst eventueel glad maken en voorstrijken). Afhankelijk van de staat van de muren en hoe kritisch je bent moet dit prima in twee dagen lukken met 4 personen. Dag 3 en 4 kun je dan gebruiken voor laminaat leggen (dat werkt het fijnst met z’n tweetjes) anderen kunnen dan wellicht beginnen met lampen en gordijnrails ophangen, etc. Zeker boren in het plafond kan best veel stof geven. Dag 5 heb je om alles schoon te maken, te beginnen met laminaatrandjes en ophangen van planken, etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja best realistisch.

Naast de tip van laminaat al in het appartement leggen, wil ik ook de tip geven om goede verf en rollers te kopen. Scheelt veel tijd, omdat goede verf meestal in 1x dekt. Goede rollers zorgen ervoor dat het mooi op de muur zit en ook een stuk vlotter gaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Muren inderdaad voorstrijken en houd rekening met 2 tot 3 lagen voor het dekt (afhankelijk van je verfkwaliteit) en laminaat tja ik baal dat ik 4 jaar geleden niet voor pvc ben gegaan dat kan je zo veel makkelijker knippen/ snijden en het zet naderhand niet uit zoals bij laminaat.

Het is te doen maar het is wel aanpoten wat je van plan bent. Ook omdat je tussendoor met droogtijd zit en met een beetje pech ook met opvullen van plekjes voor je kan schilderen. Mijn nieuwbouw huis zou behangklaar zijn toen ik erin ging maar dat was een zeer ruim begrip.
'If you're gonna be dumb, you've gotta be tough'
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hoeft ook niet noodzakelijk onmiddellijk te schilderen, ik heb na 2 jaar nog steeds niet geschilderd! Dus ik zou van de vloer een prioriteit maken!
Alle reacties Link kopieren Quote
Weet je zeker dat alleen sauzen en een vloer leggen voldoende is?
Met voorbereiden en schoonmaken van de woning zou ik het niet redden in een week.

Als je ook nog wat tegenkomt wat tegenvalt en gerepareerd moet worden bijvoorbeeld dan ben je tijd zo kwijt.

Maar goed, misschien ben jij minder precies 😅
Ik zou dat wel halen, in een compleet leeg appartement kan je razendsnel klussen omdat je niets hoeft weg te zetten of af te dekken!

Dag 1: eerste laag verf
Dag 2: tweede laag verf
Dag 3: laminaat leggen
Dag 4: dingen ophangen

Maak het jezelf makkelijk en plak bijvoorbeeld lichtknopjes en wcd’s niet af, maar schroef ze gewoon van de muur.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je er al over gedacht om plafond en muur te spuiten? Dat gaat zo veel sneller.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vloer erin, witgoed erin ( keuken badkamer ), bed erin, en je kan wonen.

De rest kan op je gemak terwijl je er al woont.
Alle reacties Link kopieren Quote
thistle schreef:
26-05-2023 06:40
Heb je er al over gedacht om plafond en muur te spuiten? Dat gaat zo veel sneller.
Ja dit! Dat is een halve dag afplakken en een halve dag spuiten. Ik heb zo’n ding liggen dus vraag vooral rond of bekenden een verfspuit hebben, misschien kan je hem wel lenen voor nop.
Alle reacties Link kopieren Quote
Avocadeau schreef:
25-05-2023 23:55
Als het nieuwbouw is moet je voor de muren wel rekenen op nog wat extra werk.
Afhankelijk van hoe netjes het afgewerkt is zal je beschadigingen moeten vullen/schuren tot de hele muur egaliseren.
(Standaard worden die gasbetonblokken vaak te dun en slordig gestuct)
Dan zou ik de muren sowieso een keer voorstrijken met verdunde latex of voorstrijk. Nieuwe muren zuigen als een gek.


Als je een handige schilder bent moet je met twee tot drie dagen sauzen best een eind komen, zeker met hulp.

Laminaat leggen kan best in een dag als je handig bent, veel ervaring hebt en een afkortzaag of zaagtafel hebt staan.
Als het je eerste keer is en je nog even de slag te pakken moet krijgen en alles met een decoupeerzaag moet doen vrees ik dat je er twee dagen voor uit moet trekken.
Denk je ook aan de plinten?
Ik ben zo'n held die al een halve dag kwijt is aan verstek zagen van die dingen.

Dit, TO.

Ik zou kijken hoe ver jullie komen met schilderen, en op dag X de vloer leggen, of het schilderwerk nu klaar is of niet. Begin met de voor jou belangrijkste ruimtes met schilderen. Lukt het niet helemaal, dan heb je bijv. wel de woonkamer klaar, maar niet de slaapkamer. En natuurlijk is het lastiger om te schilderen als er spullen staan, maar dat is ook weer te doen.

En inderdaad, nieuwe muren zuigen enorm, dus vaak moet je voorbehandelen.

En bovenal, werk lekker door, maar accepteer als het niet allemaal lukt en niet alles af is.

Succes met je woning.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja hoor, prima te doen. Behalve de plinten. Die moeten eerst nog 5 jaar in het berghok in de weg liggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
26-05-2023 00:50
Naast de tip van laminaat al in het appartement leggen, wil ik ook de tip geven om goede verf en rollers te kopen. Scheelt veel tijd, omdat goede verf meestal in 1x dekt. Goede rollers zorgen ervoor dat het mooi op de muur zit en ook een stuk vlotter gaat.
Deze tip verdient het om herhaald te worden. 🙂
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is mij niet duidelijk uit de berichten of het nieuwbouw of bestaande bouw is. Maar bij nieuwbouw zou ik zeker voorstrijken, bij bestaande bouw is dat misschien niet nodig.
xynix schreef:
26-05-2023 08:03
Ja hoor, prima te doen. Behalve de plinten. Die moeten eerst nog 5 jaar in het berghok in de weg liggen.

Herkenbaar :lol:
Alle reacties Link kopieren Quote
Het gaat om een nieuwbouwwoning. Meeste ruimtes rechttoe rechtaan, dus geen gekke hoekjes. Vloerverwarming dus geen buizen.
Het plafond is volgens mij (ik ben nog niet binnen geweest) wit gespoten, dus dat laat ik zo.
Kozijnen mogen niet geverfd worden.

Ik dacht dat sausklaar niet voorgestreken hoeft te worden (en geen gaatjes gevuld etc.)

Verder moet het bij mij wel graag perfect, maar ook snel (in dit geval moet het ook echt snel).

De tip van de goede materialen neem ik zeker mee, dat is een goeie (in mijn vorige huis zaten er steeds verfkwastharen op de muur etc.

Het zou fijn zijn als alle muren een keer gedaan zijn voordat het laminaat er in gaat. Ik wil ook een donkerblauwe muur, maar die verf ik meer lagen als ik er woon.
De muren worden wit opgeleverd, dus ik ga er van uit dat het maar één keer hoeft (en geen voorstrijk🤞🏼)
Alle reacties Link kopieren Quote
xynix schreef:
26-05-2023 08:03
Ja hoor, prima te doen. Behalve de plinten. Die moeten eerst nog 5 jaar in het berghok in de weg liggen.
Hahaha, inderdaad heel herkenbaar
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat je het wel kunt redden, maar dat je je dan wel vast moet voorbereiden op een aantal scenario's en dat je het best alvast een plan maakt wanneer je overschakelt op plan B (vloer leggen, later schilderen).

Misschien kun je bijvoorbeeld wel al opvulmiddel en strijkmiddel kopen, en dat retourneren bij de bouwmarkt als je het toch niet nodig blijkt te hebben.
Er nu vanuit gaan dat één laag witte verf gewoon in één keer bijna perfect is, en dat het plafond sowieso al prima is , vind ik ietwat naïef.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven