huishoudgeld

14-08-2007 22:33 12 berichten
Omdat ik en mijn vriend van plan zijn om met huishoudgeld te gaan werken vraag ik me af hoe anderen dit doen.

Werk je per week of per maand? Wat koop je allemaal van het huishoudgeld en wat valt er juist buiten? Hoe veel trek je er voor uit? Waarom heb je huishoudgeld? En met hoe veel mensen leef je van dit bedrag? En wat doe je als het op is? Smokkel je dan? En wat doe je als je over houdt? Gaat het in een potje om leuke dingen mee te doen of gebruik je het de week/maand later?



Onze reden om een "huishoudpot" in te stellen is dat we eigenlijk nooit echt wat overhouden aan het eind van de maand terwijl we wel beiden een goede baan hebben. We betalen alles samen dus het gaat ons niet om wie betaalt wat, alles komt bij ons uit 1 grote pot. Maar ik doe altijd boodschappen en pin dan van mijn rekening. Hoe veel we per maand aan boodschappen uitgeveven weet ik niet eens precies maar het komt er op neer dat we gewoon kopen tot het geld (bijna)op is. Aan het eind van de maand doen we het rustig aan want we hebben aan het eind van ons geld altijd nog een stuk maand over ;-)
Alle reacties Link kopieren
Hai! Wij wonen sinds een jaar samen en hebben ook een huishoud-rekening, elk met een eigen pinpas. We storten er beiden 100,00 euro op per maand. Hier halen we voornamelijk boodschappen van, dus ook de grotere boodschappen en dingen voor het huis. We houden eigenlijk altijd wel geld over aan het eind van de maand, soms gaan we ervan uit eten. Ook pinnen we wel eens benzine van deze rekening.



Het betalen van de hypotheek is niet van deze rekening, maar van onze vaste-lasten-rekening. Verzekeringen etc worden ook van deze rekening gehaald.



GrSwimmer
Dus jullie doen boodschappen voor jullie twee van 200 euro per maand. Das dus ongeveer 50 euro per week. En dan houd je ook nog geld over? Vind ik best wel knap :-$

Ik had om te beginnen ongeveer het dubbele in gedachten :-$
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er maar net aan waar je je boodschappengeld aan uit geeft. Koop je teveel (dus gooi je veel dingen weg) of koop je precies wat je nodig hebt. En waar koop je het. Slim inkopen doen loont wel. Ik denk dat je een tijdje even moet bijhouden waaraan het geld opgaat. Wat je eventueel kunt schrappen als uitgave. Kijk dan ook of porties niet kleiner kunnen zodat je minder weggooit. Eigenlijk moet je streven naar niets meer weggooien. Dat bespaart geld namelijk. Kijk advertenties na, aanbiedingen. En weeg af of de tijd die je eraan besteed om het te halen in die ene winkel ook helpt in het verminderen van de uitgaven. Een kasboekje voor de boodschappen is handig. Dan weet je wat jullie budget gaat worden. Gewoon geld pinnen zonder bij na te denken is een luxe (en wie wil dat nu niet), maar geeft je wel onrust als het bijna op is. Het is dus maar net waar jij met je vriend voor kiest. Ik heb de instelling ik heb een weekbedrag voor mijzelf. Is het op? Dan heb ik pech en niet slim boodschappen gedaan. Dan moet ik op de "blaren" zitten. Hou ik over dan leg ik dat apart. Of ik leg het bij het weekbedrag voor de nieuwe week. Dan kan ik die nieuwe week iets extra's uitgeven als ik zin heb.
Precies wat wij niet meer willen dushi, het "zomaar" pinnen. Ik moet wel zeggen dat ik alleen naar AH en lidl ga en niet alle supermarkten af loop voor de aanbiedingen. En dat ben ik ook niet van plan om te doen. We hebben afgesproken dat we het budget eerst ruim nemen maar dat we er een sport van maken om zo veel mogelijk geld over te houden. En ik denk dat we dan maar eens moeten beginnen om de week erna dit bedrag niet te pinnen maar over te schrijven naar de spaarrekening. Dan kunnen we het ook niet zo makkelijk opmaken. Dus stel je hebt 80 euro per week maar je maakt maar 60 op. De week erna wil ik dan dus 60 euro pinnen (dan heb je dus toch 80 euro in de portomonnee) en de 20 euro meteen overschrijven naar de spaarrekening. Goed idee?



wanneer is trouwens het begin van de nieuwe week/maand? bv maandag of zaterdag? En de 25e of de 1e of een heel andere dag?
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Wij maken verschillende potjes als ons salaris binnenkomt.

- potje huishoudgeld

- potje benzine

- potje sigaretten

- potje vrije tijd

- potje kleding

Daardoor hebben we altijd geld voor verschillende dingen. Soms blijft erin een potje wat zitten, dat gaat dan mee naar de volgende maand. We hebben dit een hele poos geleden gezien bij een uitzending van Oprah. voor ons werkt dit goed.

:jump:
Alle reacties Link kopieren
Ons gezin bestaat uit 5 personen waaronder 1 baby (luiers dus duur)

Ik trok altijd 100 euro uit per week voor de boodschappen, maar kom er nu niet meer mee uit. Dus ik ga ook weer eens snoeien in ons uitgavepatroon. (de laatste tijd pin ik ook alleen maar, en het geld vliegt eruit)



Wat mij geholpen heeft is een kasboekje. Schrijf echt alles op wat je uitgeeft en waaraan.Het is een tijdrovend klusje, maar het loont echt. Boodschappen doen bij de aldi/lidl doe je al, maar sla de AH over en ga naar de dekamarkt ofzo. Is veel goedkoper, huismerken zijn ook veel goedkoper.



Huishoudgeld versta ik onder alle boodschappen dus ook schoonmaakmiddelen, verzorgingsmiddelen. Make-up valt er niet onder, ook medicijnen niet. el wc-papier, wc-eend en douchegel bv.



Heb je geld over, bewaar dat dan want soms moet je én wasmiddel kopen, je vaatwastabletten zijn op én je hebt een kratje bier nodig. Dan kom je niet uit met je weekgeld hoor!



Probeer je vast te houden aan het bedrag wat je afgessproken hebt. Is het inderdaad teveel, dan merk je dat vanzelf wel, neem 8 weken als proef. Hou je echt elke week tien euro (of meer) over , kort dan je geld met de helft van wat je over houdt. Dan zit je ruim genoeg in je geld en kan je af en toe ook nog een bosje bloemen ofzo mee nemen (of iets lekkers bij de koffie, of je vriend eens verrassen.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er dus net aan hoeveel weken de maand heeft. Gek genoeg hebben sommige maanden namelijk vijf weken of vier en een half. Dat moet je dus wel even goed bekijken. Ik neem de eerste van de maand altijd als nieuwe maand. En mijn nieuwe week begint bij mij op zaterdag. Maar dat is puur omdat ik dan de meeste boodschappen haal voor de hele week. Een klein trucje is ook om niet elke dag boodschapjes te doen. Dan wordt je namelijk teveel verleid om meer in je mandje/ karretje te doen dan je nodig hebt. En kom je dus niet uit met je weekgeld.



Ik ga ook niet van de ene winkel naar de andere hoor. Ik ben er achter gekomen dat dat tijdrovend is en voor mij niet handig. Maar ik ben dan ook alleen. Maar ik doe wel bewust boodschappen. Veel huismerken, en ik pak aanbiedingen van artikelen die ik veel gebruik (wasmiddel, tandpasta ik noem maar even wat) Kijk dan ga ik wel even naar een andere winkel als het daar net even goedkoper is (en dus in de aanbieding) Moet ik er wel een kanttekening bij plaatsen. Aanbiedingen zijn niet altijd aanbiedingen. Handig is om te weten wat een bepaald product normaal kost. Let dan eens op als er een aanbieding is. Is het dan echt veel goedkoper of toch niet omdat je er veel van moet afnemen, waardoor je uiteindelijk toch duurder uit bent.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ook wij hadden het probleem dat we zomaar even boodschappen deden. Geen potje ofzo. Maar nu wel omdat we inderdaad zomaar wat uitgaven en te veel weggooiden. Vooral het weggooien vond ik erg. Elke maandag stoppen we in blikje ieder 35 euro. Bij elkaar 70 euro. Expres een laag bedrag zodat we gingen kijken van wat we precies nodig hebben. In het begin een ramp want we zaten er ruim overheen maar nu houden we zelfs geld over. Dit houden we erin voor als we het nodig hebben. Het blijkt een sport te zijn , zo goedkoop en slim kopen. Het helpt echt!!
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn hier met 5 personen, waarvan de jongste 15 jaar. Ik probeer met 100 euro per week uit te komen en dat lukt meestal wel.

Aan het begin van de maand schrijf ik het huishoudgeld over naar een aparte rekening en daar moet ik het mee doen. Houd ik over dan blijft het er gewoon opstaan voor grotere uitgaves of als ik een keer voorraad wil aanvullen. Van het huishoudgeld wordt alles betaald, eten, drinken, drogisterij-artikelen, cadeautjes, kleine kledingstukken, (denk aan sokken e.d.) huishoudelijke spulletjes, schoolspullen voor de kinderen. Daar had ik gelukkig een buffertje voor.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
.
Vantevoren een planning maken wat je gaat eten scheelt echt veel geld! En ook op 1 dag (of eventueel 2 dagen) boodschappen doen scheelt. Nou ga ik volgende week weer beginnen met Sonja Bakker (ik wil geen andere discussie starten ofzo ;-) ) en dan weet ik dus precies wat ik in huis moet halen. Dat scheelt echt heel erg.

Iemand gaf ook als tip om naar een andere supermarkt dan AH te gaan. In mijn woonplaats hebben we naast Aldi en Lidl alleen AH of Superdeboer. En dan gaat mijn voorkeur uit naar AH. Voor vlees ga ik in ieder geval naar AH. Ik haal soms groente en fruit op de markt of bij Lidl/aldi maar niet altijd. Ik ben heeeeeeel pietluttig met vooral fruit. Als er plekjes op zitten is voor mij de smaak verpest (onzin natuurlijk maar ik kan het niet van me afzetten... :-$) en dat is voor mij ook een reden om twee keer in de week boodschappen te doen, dan kan ik minder fruit kopen en dan later nog een keer.

Voor ons is besparen ook niet zozeer de reden maar meer het in de gaten houden van de uitgaven en het een beetje binnen de perken houden zeg maar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven