Mode & Beauty alle pijlers

Ervaring met gordijnen verven?Hoe?

27-03-2010 17:14 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik ben verhuisd. De vorige eigenaars hebben prima kwaliteit gordijnen laten hangen. ALLEEN zijn ze verkleurd en blauw..ik wil graag zwart of grijs. Weet iemand hoe je dit kunt verven? Merk verf en hoe? Wasmachine hoop ik!!:)
Alle reacties Link kopieren
Als ze van katoen zijn, kan je ze verven. Makkelijkst is met Dylon wasmachineverf, maar zorg wel dat de gordijnen bewegingsruimte hebben in de wasmachine.

Als er bepaalde delen lichter verkleurd zijn kan het wel zijn dat ze lichter blijven, ook na het verven.
Alle reacties Link kopieren
Hou er ook rekening mee dat als je gaat verven de garen waar ze mee gestikt zijn niet van katoen zijn en de oorspronkelijke kleur houden.
Alle reacties Link kopieren
Dank je!

En waar kan ik die verf kopen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heel weinig goede ervaringen met Dylon. Misschien in 1 op de 5 gevallen werd het zo mooi als ik het bedoelde. Als er een klontje in zit kan het helemaal misgaan; ook de kleur valt vaak tegen, het pakt soms op sommige plekken niet goed (bijvoorbeeld de stikdraad is van ander materiaal dus blijft wit). Dylon was in ieder geval vroeger niet licht-echt (verbleekte snel in de zon). En Dylon kost ook geld.



Ik zou mezelf de luxe schenken van mooie nieuwe gordijnen.
Alle reacties Link kopieren
Kruidvat of zo iets
Alle reacties Link kopieren
Ja hier idem. Mooie gordijnen en helemaal goed en vrij nieuw. 5 jaar geleden heb ik Dylon? bij Etos of kruidvat gekocht voor de wasmachine. Gordijnen 1 maal gedaan, ik wilde de kleur zwart omdat het lekker donker is. Jahoor, ik kan het iedereen aanraden.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Kijk even op de dylon site of in de winkel... Vergeleken met nieuwe gordijnen kopen en op maat (laten) maken is het een kleine uitgave. Wordt het niks, dan kun je alatijd nog nieuwe gordijnen kopen.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Alle reacties Link kopieren
Maak de gordijnen eerst nat(programma wasverzachter bijv.). Dan trekt de verf niet gelijk in het eerste de beste droge plekje en wordt het resultaat gelijkmatiger. Niet teveel ineens in de trommel.

Een teleurstelling zou het garen kunnen zijn. Dat is heel vaak synthetisch en kleurt niet mee. Pas zelf een lichtblauwe spijkerbroek donkerblauw geverfd, maar de stiknaden zijn nog steeds spetterend wit.
Alle reacties Link kopieren
Kun je na het verven weer ' gewoon' je wasmachine gebruiken?

ik heb een hele berg kleding die ik zwart wil maken

(wat in meerdere sesies moet waarschijnlijk)

maar ben zo bang dat de was erna grijs wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:moods schreef op 27 maart 2010 @ 20:58:

Kun je na het verven weer ' gewoon' je wasmachine gebruiken?

ik heb een hele berg kleding die ik zwart wil maken

(wat in meerdere sesies moet waarschijnlijk)

maar ben zo bang dat de was erna grijs wordt.



Geen enkel probleem. Je draait eerst een was met de verf + de kleren die je wilt kleuren. Daarna nog een gewone was met de kleren + waspoeder. Daarna nog een legen trommel was met een kopje bleek. Helemaal geen enkel effect op de was die je daarna draait.

Ik vind Dylon ook een goed idee.
Alle reacties Link kopieren
Soms blijft er wat verf plakken op de rubberen ring, die kan je met een doekje schoonmaken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb goede ervaringen met het verven met Dylon, maar dan wel voornamelijk met zwart. Andere kleuren vielen vaak anders (lichter) uit dan ik wilde. Maar met name donkere/zwarte kleding die vaal was geworden werd weer prachtig intens zwart na het verven in de wasmachine. Het is wel even werk, omdat je eerst een wasbeurt doet met die verf erin, dan een wasbeurt met een heel klein beetje zeep erin, en dan de machine nog eens laten draaien zonder iets erin op een hoge temperatuur. Vaak blijft er wat verf in de rubberen rand van de wasmachine zitten, dat haal ik eraf met tissues of een oude doek. En voor de zekerheid was ik de eerste keer daarna een bonte was en geen witte !

Als je een lichte stof zwart gaat verven moet je er rekening mee houden dat de stiksels meestal niet meekleuren, en dus afsteken qua kleur.
Alle reacties Link kopieren
Kun je gordijnen ook ontkleuren? Ze zijn nu groenbruinig en wil ze wit of iig licht hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven