Voordelen samenwonend of inwonend

08-07-2010 15:18 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



mijn vriend en ik gaan binnenkort verhuizen, en daarom zat ik me even af te vragen of er nog voordelen zijn wat betreft de inschrijfvorm.



Als we ons als samenwonend inschrijven, zitten daar dan voordelen aan t.o.v. als ik me bij hem inwonend inschrijf (en hij dus hoofdbewoner is)? M.a.w: Wat is handiger? En waar moeten we dan rekening mee houden?



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Als jullie je gaan samenwonen dan lijkt het mij ook logisch dat je je zo inschrijft?
Alle reacties Link kopieren
Ehm als je samenwoont schrijf je je toch samen in? Als hij hoofdbewoner is en jij er bij ingeschreven staat heeft hij volgens mij meer rechten en zou jij als eerst het huis moeten verlaten. Mocht de relatie overgaan..
Perfectionisme is niet perfect...
Alle reacties Link kopieren
quote:yathibiyya schreef op 08 juli 2010 @ 15:24:

Ehm als je samenwoont schrijf je je toch samen in? Als hij hoofdbewoner is en jij er bij ingeschreven staat heeft hij volgens mij meer rechten en zou jij als eerst het huis moeten verlaten. Mocht de relatie overgaan..



Idd.... heb je uberhaupt wel afspraken gemaakt m.b.t. jullie samenwonen? Samenlevingscontract en testamenten bijv?

Wil je uit huis worden 'gegooid' mocht hij onverhoopt overlijden?



Voor afvalstoffenheffing en waterschapsbelasting e.d. maakt het helemaal geen zak uit of je inwonend of samenwonend bent. Ze kijken gewoon naar hoeveel mensen er wonen en baseren daar hun aanslag op.
Als hij nu een huurhuis heeft en jij trekt bij hem in, blijft hij volgens mij altijd hoofdhuurder, totdat je twee jaar ofzo samenwoont. Zo was het tenminste toen ik bij mijn ex introk, misschien is het wel per woningbouwvereniging verschillend. En waarschijnlijk is het ook weer anders als je particulier huurt. Als je gaat trouwen ofzo, dan wordt het een ander verhaal.



Denk wel even goed na op welke basis je gaat samenwonen en wat voor een afspraken je daarover vastlegt (want als je dus onverhoopt binnen die twee jaar uit elkaar gaat heb je geen wachttijd of woontijd ofzo opgebouwd).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook even nakijken of je als inwonende ook in aanmerking komt voor fiscaal partnerschap. Dat kan voordieliger zijn dan ieder apart aangifte doen. Maar dat hangt af van jullie situatie (inkomens, koop- of huurhuis).



Zo op het eerste gezicht lijkt samenwonend mij het meest logisch en ook het meest rechten bieden voor jou als de relatie uit gaat (en natuurlijk kun je afspreken dat je in zo'n geval de zaken in goed verleg regelt, maar dat loopt in de praktijk vaak heel anders...).
Alle reacties Link kopieren
quote:JOJO1 schreef op 08 juli 2010 @ 15:32:

[...]





Idd.... heb je uberhaupt wel afspraken gemaakt m.b.t. jullie samenwonen? Samenlevingscontract en testamenten bijv?

Wil je uit huis worden 'gegooid' mocht hij onverhoopt overlijden?



Voor afvalstoffenheffing en waterschapsbelasting e.d. maakt het helemaal geen zak uit of je inwonend of samenwonend bent. Ze kijken gewoon naar hoeveel mensen er wonen en baseren daar hun aanslag op.Ik ga (waarschijnlijk) over een aantal maanden op kamers. Dat we nu als nog samen verhuizen was omdat ik het financieel niet rond kreeg etc. Over een samenlevingscontract etc, gaan we het vanavond hebben, over hoe we dat gaan doen. Maar uiteindelijk gaat het dus waarschijnlijk maar over een paar maandjes die we nog samenwonen..
Alle reacties Link kopieren
Huh, waarom ga je eerst samenwonen en over een paar maanden weer zelf een kamer zoeken?



Voor het samenwonen nu: zorg dat je allebei op de huurovereenkomst staat. Anders heb je geen poot om op te staan als hij bijvoorbeeld overlijdt of de relatie over gaat.
Voor een paar maandjes zou ik geen contract afsluiten, dat lijkt me zonde van het geld. Maar alleen niet, als je zeker weet dat het iets tijdelijks is en je sowieso snel weer op jezelf gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:JOJO1 schreef op 08 juli 2010 @ 15:32:

[...]





Idd.... heb je uberhaupt wel afspraken gemaakt m.b.t. jullie samenwonen? Samenlevingscontract en testamenten bijv?

Wil je uit huis worden 'gegooid' mocht hij onverhoopt overlijden?



Voor afvalstoffenheffing en waterschapsbelasting e.d. maakt het helemaal geen zak uit of je inwonend of samenwonend bent. Ze kijken gewoon naar hoeveel mensen er wonen en baseren daar hun aanslag op.





Waar ik woon is het als volgt geregeld;



Wanneer je twee jaar ingeschreven staat heb je recht om de woning te huren mocht de hoofdbewoner (om welke reden dan ook) vertrekken



Hier betaal je afvalstoffen en waterschapsbelasting op 2 manieren: éénpersoonshuishouden en meerpersoonshuishouden. In het laatste geval maakt het niet uit of je er met 2 of 5 personen woont.



Bovenstaande verschilt per gemeente dus dit moet je even uitzoeken.





Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:Afro schreef op 08 juli 2010 @ 16:37:

[...]





Waar ik woon is het als volgt geregeld;



Wanneer je twee jaar ingeschreven staat heb je recht om de woning te huren mocht de hoofdbewoner (om welke reden dan ook) vertrekken



Hier betaal je afvalstoffen en waterschapsbelasting op 2 manieren: éénpersoonshuishouden en meerpersoonshuishouden. In het laatste geval maakt het niet uit of je er met 2 of 5 personen woont.



Bovenstaande verschilt per gemeente dus dit moet je even uitzoeken.





Succes!



Met het eerste heb je gelijk.... ik had ook die twee jaar in mijn hoofd.



Met de tweede dat is exact wat ik bedoelde.. het maakt dus niet uit voor die aanslagen of je samenwoont of inwonend bent.
Alle reacties Link kopieren
We zijn gaan samenwonen, het huis staat op zijn naam (huurhuis).

Ik ben inwonend.



De hoofdreden voor ons hiervan is dat ik nu mijn punten heb behouden en ook vanuit dat aantal verder kan sparen.

Met een jaar of 3 zouden we dan door kunnen stromen naar een andere woning.

Als we allebei onze punten kwijt waren voor dit huis zou dat zeker een jaar of 5/6 duren.



Vandaar.
Ik snap het steeds minder. Wat voor een punten? Sta je wel op dit adres ingeschreven? Blijf je er nou wonen, of ga je binnenkort weer op jezelf wonen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven