Het democratische boodschappenlijstje

25-08-2010 18:52 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Democratische winkelmandjes bij de AH

Er gebeuren vreemde dingen bij de AH, vandaag doken democratische winkelmandjes op met daarin voor klanten geselecteerde boodschappen, ook kon men democratische boodschappenlijstjes vinden.

Nu zullen weinig mensen iets van dit lijstje gaan halen, het wordt tenslotte door een vreemde voor hun uitgekozen. Het vreemde is dat ze het wel accepteren als de AH het voor hun doet in de vorm van aanbiedingen en receptkaarten.



De theorie van een democratisch boodschappenlijstje

Al tijdens de koude oorlog werd de supermarkt als metafoor gebruikt voor de verschillen tussen de onvrije, communistische landen zoals de DDR en de rijke, democratische westerse landen.

In de DDR was er een merk augurken, melk, tandpasta etc. In de westerse supermarkten kon men wel uit 56 verschillende soorten tandpasta kon kiezen.

Alsof keuzevrijheid bij het boodschappen doen de echte ware democratische vrijheid weerspiegeld. Het laat eerder zien dat wij vrijheid hier in Nederland kennen eigenlijk bestaat uit het kunnen kiezen uit keuzes die al voor ons gemaakt zijn. Door de overheid, supermarkt, marketingstrategen etc.

Om dit te illustreren krijgen mensen boodschappenlijsten met voor hun uitgekozen producten.
Alle reacties Link kopieren
Huh? heb ik iets gemist?



Ik was net nog bij AH en heb zelf gekozen wat ik kocht. En voor de dingen die ze daar niet hebben loop ik gewoon even naar de markt of de Turkse buurtsuper.



Anyway, in de tijden voordat de zegeningen van het kapitalisme en de industriële maatschappij op ons neerdaalden hadden we veel minder keuze. Meestal was de keuze roggebrood, roggebrood of roggebrood, als we tenminste geen regenzomer hadden gehad want dan had je gewoon honger.
Gelukkig heb ik gewoon mijn avondeten naar een recept uit de nieuwste Allerhande gemaakt. En bijna alle ingrediënten waren in de bonus! Bof ik even.
Alle reacties Link kopieren
ach ja de zegeningen van het kapitalisme, maar is het feit dat jij naar de markt en de Turk kan voor je producten echte vrijheid?
Alle reacties Link kopieren
Sjezus heb jij slechte zin omdat je station Emmeloord niet kon vinden ofzo?? Wat maakt het in godsnaam uit?
Alle reacties Link kopieren
quote:slauer schreef op 25 augustus 2010 @ 18:58:

ach ja de zegeningen van het kapitalisme, maar is het feit dat jij naar de markt en de Turk kan voor je producten echte vrijheid?



Oh, gaat het dáárover? Zeg dát dan.



Wat is 'echte vrijheid' volgens jou?
Alle reacties Link kopieren
Wat een onzin. Ik koop toch alleen maar dingen in de aanbieding als ik ze ook zelf echt wil hebben. Je ziet mij als kinderloze vrouw toch echt niet met een pak afgeprijsde luiers naar huis gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ow wacht, Omen snapt het geloof ik wel



Het gaat dus om echte vrijheid.



Mmm, even nadenken hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga altijd naar de C1000 waar ik Mona toetjes koop en die buiten laat vallen.
Alle reacties Link kopieren
quote:slauer schreef op 25 augustus 2010 @ 18:58:

ach ja de zegeningen van het kapitalisme, maar is het feit dat jij naar de markt en de Turk kan voor je producten echte vrijheid?



Wat versta jij onder echte vrijheid? Dat je lichaam zonder eten en drinken zou moeten kunnen?



Zolang de mens moet eten en sterfelijk is zal hij zijn kostje bijeen moeten scharrelen. En anno 2010 in het Westen gaat dat een stuk makkelijker en met meer keuzes dan waar en wanneer dan maar ook. Of dacht je dat de keuterboer anno 1730 in Drenthe het beter had?
Alle reacties Link kopieren
Tis een complot.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chardonnay schreef op 25 augustus 2010 @ 19:05:

Ow wacht, Omen snapt het geloof ik wel



Het gaat dus om echte vrijheid.



Mmm, even nadenken hoor.Echte vrijheid is volgens TO vast naar station Emmeloord kunnen reizen met de trein (zie NS kan haar eigen station niet vinden)
Alle reacties Link kopieren
Was dit bij de AH in Emmeloord?
Alle reacties Link kopieren
quote:borderwalk schreef op 25 augustus 2010 @ 19:06:

[...]





Echte vrijheid is volgens TO vast naar station Emmeloord kunnen reizen met de trein (zie NS kan haar eigen station niet vinden)Ik zag het
Alle reacties Link kopieren
quote:slauer schreef op 25 augustus 2010 @ 18:52:



Alsof keuzevrijheid bij het boodschappen doen de echte ware democratische vrijheid weerspiegeld. Het laat eerder zien dat wij vrijheid hier in Nederland kennen eigenlijk bestaat uit het kunnen kiezen uit keuzes die al voor ons gemaakt zijn. Door de overheid, supermarkt, marketingstrategen etc.

Om dit te illustreren krijgen mensen boodschappenlijsten met voor hun uitgekozen producten.Ik vind overigens dat je hier wel een punt hebt. Wat stel jij voor?
quote:slauer schreef op 25 augustus 2010 @ 18:52:

Het vreemde is dat ze het wel accepteren als de AH het voor hun doet in de vorm van aanbiedingen en receptkaarten.



Dat is niets meer of minder dan een keuze die je hebt. Je hoeft die receptkaarten niet mee te nemen, je hoeft die recepten niet te maken en je hoeft ook de ingredienten niet te kopen. Dat lijkt me heel iets anders dan een van te voren gevuld boodschappenmandje (?) of een boodschappenlijstje wat je niet zelf hebt gemaakt (?) maar wat je wel zou moeten kopen. Trouwens, dan nog heb je de keuze om het niet te kopen.



Wat is nu trouwens het punt van dit topic?
Alle reacties Link kopieren
quote:Chardonnay schreef op 25 augustus 2010 @ 19:05:

Ow wacht, Omen snapt het geloof ik wel

[..]Mwah, geen idee of ik het écht begrepen heb...
Alle reacties Link kopieren
Als je zo beredeneerd bestaat "echte vrijheid" idd niet....



Doe je niks aan....



Lekker boeiend....



Ik kan prima leven zonder.





Succes met je cursus Filosofie voor Dummies
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort is er op het ns station emmeloord een ah to go, handig!
Alle reacties Link kopieren
quote:boarder schreef op 25 augustus 2010 @ 19:05:

Ik ga altijd naar de C1000 waar ik Mona toetjes koop en die buiten laat vallen.
Het Viva forum is papaja.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik genoegen neem met de schijnvrijheid waarin ik alles kan kopen wat ik nodig heb om te overleven in allerlei varianten, plus nog een heleboel extra.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Was dat de AH in Emmeloord? Je weet wel, die naast het station zit...
..
Alle reacties Link kopieren
tja echte vrijheid wat is dat? Dat is an sich ook weer een mooie discussie waard. En iets dat niet te bereiken is. Daarvoor is de mens te gehecht aan haar gemak en haar gewoontes.



Ik vond dat de personen die aankwamen met de mandjes en boodschappenlijstjes wel een punt hadden. Hoe vreemd filosofisch ook. Het maakt je even bewust van wat vrijheid is en of keuzevrijheid echte vrijheid is. Ik hou wel van dat soort acties.
Alle reacties Link kopieren
RosaSlauer, kom je ook nog even op jouw andere topic?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven