Werk & Studie alle pijlers

begeleider logeerweekenden, ADHD , Autisme ,PDD NOS

12-09-2010 16:37 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik ben werkzaam in de jeugdzorg, met name met jongeren in de crisisopvang en heb onlangs gesolliciteerd als begeleider voor weekendopvang voor kinderen en jongeren met ontwikkelings- en of gedragsstoornissen. Dit om naast mijn huidige werk te doen.

De reden dat ik dit topic open is omdat ik benieuwd ben of er meerdere vivalezers zijn die dit ook doen of in het verleden hebben gedaan.

Graag lees ik ervaringen.



Groetjes Toermalijntje
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds vorige week stagaire bij een logeerhuis, Deze voor alle dagen en alle handicaps. (ook bijna alle leeftijden, meeste kinderen)

We hebben jongeren met cognitieve handicaps maar ook lichamelijk en meervoudig gehandicapt.



Ik vind het erg leuk en gezellig maar ben er natuurlijk net!





Ik lees mee!
Ik heb al best veel werkervaring en heb dit oon een keer gedaan in het weekend. Het was een vrijwilligersstichting met jonge studenten die allemaal sph of mwd deden. Het was een zooitje ongeregeld. Deze kinderen hebben juist structuur, duidelijkheid en grenzen nodig en die werden daar absoluut niet geboden. Het ´personeel´ was gewoon nog niet in staat om dat te bieden dus die kinderen waren grenzeloos.

Voor jezelf is het heel prettig dus een goede organisatie te hebben waar je weet waar je aan toe bent en de kinderen dus ook.

Aan de andere kant, ondanks dat ik op mijn tandvlees liep en echt kapot was, heb ik ook wel heel veel plezier gehad met de kids. Spelletjes spelen was heel gezellig en ook samen eten bijvoorbeeld.
Ik heb dit ook als vrijwilligerswerk gedaan. Het was inderdaad nogal ongeorganiseerd, het tegenovergestelde wat je eigenlijk wil. Een paar goedwillende ouders hadden dit opgezet, maar er waren gewoon te weinig organisatie en al helemaal niet professioneel. Jammerlijk mislukt dus, ik heb er ook niet lang gewerkt.
Alle reacties Link kopieren
( bij mij is het echt een officiele locatie van TriAde. goed geregeld)
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik zou dit gaan doen, maar bij het afspraken maken e.d. ging het al meteen mis.. Toen zou ik uiteindelijk mee op weekend, waren ze me vergeten :s

Stond ik dan, op vrijdagmiddag met m'n weekendtasje in Groningen, terwijl ik dus eigenlijk al lang en breed in de trein naar huis had kunnen zitten, want toen ik hun eenmaal bereikt had was het van 'ohja, nu is niet echt handig meer he?' "joh...'

Het lijkt me nog steeds wel heel leuk, maar het moet wel goed georgniaseerd zijn. Ik ga wel elk jaar mee op kinderkamp, daar zit echt structuur en duidelijkheid in en loopt het prima. Je hebt toch de verantwoordelijkheid over die kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Jee, dat zijn verschillende reacties. Nu heb ik bij meerdere organisaties gesolliciteerd en inmiddels twee uitnodigingen voor een gesprek ontvangen. Zo kan ik ook een beetje aftasten hoe het er bij hen aan toe gaat.

Ik schrok wel een beetje van de ervaringen die ik hoor. Juist omdat deze doelgroep structuur en duidelijkheid nodig heeft. Vanuit mijn huidige werk weet ik dat er enorme behoefte is aan deze vorm van opvang en daarom lijkt het mij voor de doelgroep zelf ook behoorlijk vermoeiend als het er zo onduidelijk aan toe gaat. (ook voor de begeleiding trouwens:) Maar goed, dit blijkt niet zo bij elke organisatie te zijn gelukkig.

Ik ben erg benieuwd. Klopt het dat je gemiddeld rond de 4 kinderen/jongeren onder je hoede hebt? En ben je hier alleen verantwoordelijk voor of doe je dit samen met een college en/of stagiaire?



En "moeilijkenaam"" ervaar je het als pittig of valt dat wel mee en geeft het je juist meer voldoening?



Nog een vraagje wbt salaris, nu zie ik bij de meeste organisaties dat salaris CAO welzijn of MWD is. Is hier een speciale "kampregeling voor"of hoe zit dit? Neem aan dat het natuurlijk ook te maken heeft met opleiding en werkervaring en dat het per organisatie verschilt.



In ieder geval alvast bedankt voor jullie reacties en het is natuurlijk ook altijd leuk om ervaringen uit te wisselen.



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Oh en Karen87, Dat is inderdaad heel onzorgvuldig zeg! Wat slordig. kan mij voorstellen dat je er dan wel klaar mee bent. Kijk gewoon eens verder naar andere organisaties.



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral voldoening geven. Het is niet altijd makkelijk. Er zijn jongeren bij waar je weinig mee kunt, die niet luisteren e.d. Maar wij zijn een logeerhuis. logeren is bedoeld om leuk en gezellig te zijn. niet om opgevoed te worden. We hebben een aantal jongeren die meer bij ons zijn dan elders. Daarbij heb je toch wel weer andere regels.



Ik denk dat het erg leuk is om te doen, soms pittig maar wel goed te doen.
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt me nou juist ook het leuke aan deze baan. In mijn huidige baan ben ik te vaak al volop bezig met "sturen en begeleiden". En om nu met dezelfde doelgroep bij logeerweekenden werken trek mij juist zo aan doordat je meer persoonlijke aandacht en tijd voor ze hebt om activiteiten te ondernemen.

En natuurlijk lijkt het mij van belang dat er degelijk regels zijn en structuur is, gezien de ontwikkelingsstoornissen. Maar voorop staat toch om ze juist een leuk weekend te geven en niet te vergeten de ouders/verzorgers even te kunnen ontlasten.



En werk je als stagiaire dan ook al hele weekenden?



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Nee ik werk nu doordeweek woensdag van 12.00-20.00

donderdag en vrijdag 15.00-21.00



Ook ga ik vanaf volgende week regelmatig zaterdags van 8.00-16.00.



zondags niet, ik wil ook tijd voor mijn vriend hebben.
Alle reacties Link kopieren
En het is inderdaad de bedoeling echt een gezellig (2de) "thuis" te zijn.

En er gelden regels die zorgen dat iedereen gelukkig kan zijn en er geen spullen onnodig kapot gaan. normale huisregels dus!
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat heb je met onregelmatig werken he. Ik snap het wel hoor wij (mijn vriend en ik) werken allebei onregelmatig en het is af en toe echt plannen wanneer je elkaar ziet. En dan woon je nog samen ook. Maar het leuke is dat we soms tegelijk allebei een paar dagen vrij zijn.



Maar het lijkt me erg leuk wat je doet. Ik heb net ook even op de website gekeken en is inderdaad erg professioneel.



Ben nu even een paar uurtjes weg. Kijk vanavond nog even of er meerdere reacties zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in een logeerhuis gewerkt voor kindern met adhd, pdd-nos en andere vormen van autisme.

Dit zat in een gewoon woonhuis.

De kinderen kwamen 1 weekend per maand vrijdag ( uur of half 5) tot zondag uur of 6.

Groepen van 4 a 6 inderen.



Altijd met begeleider en ass. begeleider en alleen s'avonds vanaf 9 uur tot s'morgens 9 alleen maar is te doen.

Zeker als je ervaring hebt.



Ik verdiende volgens cao gehandicapten zorg
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten ook in woonhuis(3 aan elkaar)

hebben 6 kinderen in de eerste 2 huizen, 3 in de andere.

En een extra plekje, maar ligt aan de samenstelling van de groep of die gebruikt word.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor al jullie reacties! wacht zelf nog de gesprekken af, maar laat het weten als het doorgaat.



groetjes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven