Werk & Studie alle pijlers

Vakblad Onderwijs(kunde)

11-10-2010 17:07 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik ben net begonnen met een (master) opleiding Onderwijskunde en ik vroeg me af of er iemand is die weet wat een leuk (populair) tijdschrift is om op de hoogte te blijven van wat er speelt in onderwijsland. Ik heb al wat zitten googlen maar heb nog niet echt iets gevonden.

Eisje is wel dat het niet te duur is (>70 euro per jaar)

Wie heeft er een tip voor mij?
Praxis Bulletin is erg leuk, maar dat gaat meer in op lopende thema's en lesideeen.



Misschien heb jij meer iets aan Didaktief, JSW of De Wereld van het Jonge Kind.
Studentenabonnementen zijn goedkoper :-)

Didaktief, voor po en vo

Van 12 tot 18 voor vo

Onderwijsinnovatie van de open universiteit, is gratis!

Pedagogische studien, maar dat is vrij wetenschappelijk, dat moet je net leuk vinden.

Verder schiet me zo even niets te binnen.



Houd je verder verre van Beter Onderwijs Nederland... die weten niet echt waar ze het over hebben (weet niet of ze een blad hebben).
Anders nog een tip: grotere bibliotheken hebben de wat populaire tijdschriften liggen die je kunt lenen of inzien. Gratis dus. Kun je er eerst eens kennis mee maken.



Maar heb jij in het kader van je studie niet een van deze tijdschriften voorbij zien komen? Ook niet om artikelen uit te gebruiken als aanvullende bron?
Vakbladen van onderwijsbonden (CNV, AOB). Deze hebben ook speciale tarieven voor studenten.
Alle reacties Link kopieren
En dan dit voor de leuk? http://www.jemmagazine.nl/
To, wat is je vooropleiding dan, dat je niet weet wat voor tijdschriften er zijn?
Alle reacties Link kopieren
www.scienceguide.nl Gratis nieuwsbrief.
Alle reacties Link kopieren
-Tijdschrift voor Orthopedagogiek

-Balans Magazine.

-Tijdschrift Pedagogiek

-School aan zet magazine

van het Projectbureau Kwaliteit (PK) onder verantwoordelijkheid van de PO-Raad en samen met het ministerie van OCW.

- SLO Aanmelding nieuwsbrief
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
JSW en HJK. HJK gaat over het jonge kind, JSW over de hele basisschool. Grote variëteit aan artikelen, bijvoorbeeld ook van de onderwijsraad. Ik vind ze erg goed, ze hebben studentenabonnementen en wat ook fijn is is dat je voor maar een tientje al een proefabonnement hebt.
Alle reacties Link kopieren
Didaktief en Onderwijsblad

Pedagogische Studien kan je ook een studentenabonnement op nemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Captain_Obvious schreef op 11 oktober 2010 @ 17:25:

Houd je verder verre van Beter Onderwijs Nederland... die weten niet echt waar ze het over hebben (weet niet of ze een blad hebben).



Ja hoor, die hebben een blad, en weten bijzonder goed waar ze het over hebben. Zijn allemaal mensen uit de praktijk (dat is bij de meeste andere onderwijsbladen wel anders, dat is vaak utopische theorie vanachter 'n bureau bedacht).



Maar iemand die onderwijskunde studeert zou ik 'n algemener blad aanraden waarin het niet alleen maar gaat over beter onderwijs, maar ook over vernieuwingen waarvan nog niet bekend is of ze verbetering brengen, over de dagelijkse lespraktijk, interviews met leerlingen en docenten enz. De Prima is daar wel een aardig blad voor. Geen hoogstaand blad, maar je vroeg om populair en het is in elk geval erg breed, niet beperkt. Van 12 tot 18 vind ik te ver van de praktijk af staan.
Zelf ben ik lid van het CNV, maar het tijdschrift daarvan vind ik wel heel erg op basisonderwijs gericht (met leraaropleiding Engels heb ik daar dan weer niets mee).
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties!



@1001nacht: mijn vooropleiding heeft niets te maken met onderwijs. Ben net begonnen. Heb referenties vooral uit wetenschappelijke journals gehaald, maar ja die ga ik echt niet voor mijn lol lezen buiten studie om ;)

Vandaar dat ik op zoek was naar een zogenaamd populair vakblad.
Alle reacties Link kopieren
Heb me inmiddels aangemeld voor de gratis magazine van Onderwijs innovatie, en een proef abonnement besteld op Didaktief. Bedankt voor jullie tips

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven