Laat jij je kind ook niet geloven in Sinterklaas?

03-11-2010 19:04 615 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ze nog niet tegengekomen maar ben wél heel benieuwd: Welke ouders laten hun kinderen NIET geloven in Sinterklaas?



Ikzelf heb heel bewust gekozen om ze vanaf het begin te vertellen hoe de vork in de steel zit.

Het gaat namelijk tegen mijn principes in dat je je kinderen wel steeds leert dat ze niet mogen liegen, terwijl jijzelf jarenlang wel de boel bij elkaar liegt.

Het niet-geloven in Sinterklaas maakt het feest er echt niet ongezelliger op en we kijken er ieder jaar weer naar uit.



Van andere ouders krijg ik veelal verbaasde blikken als ik vertel dat mijn kinderen er niet in geloven. "Goh, dat je daar over nadenkt!"

Soms ook verontwaardigde reacties: "Hoe kún je ze nou die magie afnemen?"



Nu ben ik dus eigenlijk benieuwd of er meer mensen zijn die hun kinderen ook opvoeden in volle "Sinterklaas-eerlijkheid"? Waarom heb jij die keuze gemaakt? Welke reacties krijg jij (of je kinderen) hierop?

Ik ben heel benieuwd!



En nee: Ikzelf heb geen traumatische Sinterklaaservaringen!

En ja: We vieren dus wel Sinterklaas (inclusief schoenzetten, cadeautjes, pepernoten en de hele rataplan) maar dus zonder het geloof.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga wel voor de magie van Sinterklaas. Ben zelf een kind geweest dat wist dat hij niet bestond en ik vond het niet leuk.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind mag tegen mij liegen, en ik lieg met liefde tegen haar
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in ieder geval nooit het verhaal verteld.

Mijn oudste zoon weet al sinds het begin dat Sinterklaas wel ooit heeft bestaan, maar dat het een soort traditie is.

Dat vond hij altijd prima.

Middelste is heel anders qua karakter en gelooft wel heilig in de Sint.

Jongste is net 2.5, maar praat op dit moment nergens anders over (kdv?).

Ik laat het maar.

Maar zo gauw er vragen komen, komt er ook een eerlijk antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Nee, mijn kind gelooft zoals de meeste kinderen in nl in Sinterklaas. Het verlanglijstje hangt al klaar en hij is zoeter dan ooit.
Alle reacties Link kopieren
Sinterklaas is een kinderfeest en dat je dat je kind afneemt vind ik erg cru. Ik heb altijd enorm veel plezier aan sinterklaas gehad en gun mijn kind dat ook.



Als je vind dat het liegen is, dan is het misschien wel zo dat je zelf geen leuke herrineringen hebt aan Sinterklaas.



Ik vind het echt erg dat je dat je kind ontneemt
Nope, ik had de oude zak nodig: je kan bij Sint je spenen inruilen voor cadeautjes, cewl he mop?



Jongste doet niet aan spenen maar he, om haar nou niet tegen haar te gaan liegen en tegen die andere niet is ook weer zo wat...
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad Sinterklaas is geen liegen, Sinterklaas is een traditie die je je kind nu ontneemt. Ik vind het altijd erg principieel overkomen. Ga je je kind straks ook leren dat als iemand een lelijke trui aanheeft, hij dit gewoon moet zeggen of leer je ze dan toch te zeggen dat het 'een bijzondere trui' is.
Alle reacties Link kopieren
Tja ik vind er wel wat in zitten eigenlijk...om je kind te vertellen over de man sinterklaas die ooit geleefd heeft en dat daarom de kindjes in december cadeautjes krijgen.



Aan de andere kant is het ook weer zo leuk voor ze om wel te geloven en alle spanning die daarbij komt.
Tja, ik heb het nooit als liegen ervaren dat ik erachter kwam dat hij niet bestond. Ik heb ook nooit Het Gesprek erover gehad, op een dag wist ik het gewoon..
Alle reacties Link kopieren
Van mij mogen ze best die paar jaar in Sinterklaas geloven, hoor. Ik heb het mijn ouders nooit kwalijk genomen dat ze tegen mij "gelogen" hebben.

Maar als jij het wel wil vertellen, prima, als jouw kind dan maar niet tegen mijn kind gaat vertellen op de kleuterschool dat Sint niet bestaat. ( Dat maakte mijn zus mee met dochter en vriendinnetje, waardoor dochter helemaal overstuur was, omdat ze nog heilig geloofde)

Wat ik me ook afvraag, zeg je dan ook bij elk sprookje wat je vertelt dat dat niet echt kan gebeuren of gebeurd is?



Wat Nellebelletje zegt ben ik het wel mee eens, als er vragen over komen zal ik ze ook gewoon eerlijk antwoord geven, maar ik hoop dat dat nog even duurt.
Alle reacties Link kopieren
TO; Hoe doe je dat dan met andere kinderen op school bv? Zeg je dan tegen je kind dat hij niet tegen anderen mag zeggen dat Sinterklaas niet bestaat? En hoe zorg je dat hij zich daar aan houdt?



Ik vind Sinterklaas iets magisch hebben, iets moois waar kinderen zich door hun fantasie helemaal in op kunnen laten gaan. Ondanks dat ik zelf niks heb met het feest, lijkt het me enorm leuk om straks dat gespannen snoetje te zien als hij 's morgens uit bed komt om te kijken of er iets in zijn schoen zit.



Ken je trouwens volwassenen die later zeiden 'Ik ben vroeger zo vreselijk voorgelogen, doordat mijn ouders zeiden dat Sinterklaas bestond?' Ik niet namelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Barbabella_ schreef op 03 november 2010 @ 19:09:

Sinterklaas is een kinderfeest en dat je dat je kind afneemt vind ik erg cru. Ik heb altijd enorm veel plezier aan sinterklaas gehad en gun mijn kind dat ook.



Als je vind dat het liegen is, dan is het misschien wel zo dat je zelf geen leuke herrineringen hebt aan Sinterklaas.



Ik vind het echt erg dat je dat je kind ontneemtMee eens. Vooral omdat ze er op school e.d. ook aan doen. Nu hangt je kind er maar een beetje bij en zal hij er nooit van genieten.
Alle reacties Link kopieren
De boel bij elkaar liegen...klinkt ontzettend overdreven!



Mijn ouders hebben me jarenlang in Sinterklaas laten geloven, net als zusjes, broers, vriendinnen, allemaal. En liegen wij nu heel vaak? Geloof 't niet.
pink83 wijzigde dit bericht op 03-11-2010 19:16
Reden: niet volledig
% gewijzigd
Liegen vind ik wel erg ver gaan. Om het zo te noemen. Want je doet mee aan iets 'magisch'. Heel leuk voor kinderen. Behalve als je dan jarig bent, zoals ik. Dan is het traumatisch

Maar wie ben ik hè.
Alle reacties Link kopieren
Die van mij gelooft er nog in en ik vind het wel leuk. Leugentje om bestwil noem ik het maar.
Alle reacties Link kopieren
Ook dat Ikkuzzz, ik zou heel boos worden op de ouders die hun kind het feest voor mijn kind laten verpesten (en daardoor voor mij)
Alle reacties Link kopieren
Hoe pak je dat trouwens aan met je kinderen? Laat je hun wel 'liegen' tegen klasgenootjes over het bestaan van de Sint?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen kinderen. Maar ik herinner me wel heel goed hoe het was om zelf kind te zijn. Kinderen hebben fantasie, kunnen nog een bepaalde spanning op een intense manier beleven, zoals met sinterklaas, het naar een verjaardag toeleven etc. Dat verlies je onwillekeurig als je ouder wordt.



Dit maakte dat ik de sinterklaastijd een prachtige periode vond om te beleven. Zo'n mooie belevenis zou ik mijn kinderen nooit ontzeggen. Maar goed, zo zie ik het.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook best zielig, als enige kind in de klas weten dat Sinterklaas niet bestaat. Moet hij/zij dan de discussie aangaan met de andere kinderen? Of toch je mond houden als kleuter?

En dan die intocht missen, de kinderen hebben daar zo veel plezier in. Schoentjes zetten, zingen, knutselen en dan hoopvol 'smorgens kijken wat er in zijn schoen zit, ik geniet er net zoveel van.
quote:summerbreeze21 schreef op 03 november 2010 @ 19:14:

[...]



Mee eens. Vooral omdat ze er op school e.d. ook aan doen. Nu hangt je kind er maar een beetje bij en zal hij er nooit van genieten.





ook al ken ik het geheim allang, toch geloof ik in de Sinterklaastijd weer een beetje. Kriebels bij de intocht etc.

Zo leuk, want dat is het gevoel uit je kindertijd, 'vol verwachting klopt mijn hart'.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er echt een trauma en chronisch gebrek aan vertrouwen in de mensheid aan over gehouden hoor, toen ik erachter kwam dat ik jarenlang moedwillig voorgelogen was.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 03 november 2010 @ 19:17:

[...]





ook al ken ik het geheim allang, toch geloof ik in de Sinterklaastijd weer een beetje. Kriebels bij de intocht etc.

Zo leuk, want dat is het gevoel uit je kindertijd, 'vol verwachting klopt mijn hart'.Welk geheim?
Alle reacties Link kopieren
Liegen is in onze samenleving algemeen geaccepteerd als sociaal smeermiddel. Iedereen bedient zich dagelijks van deze onwaarheden; het maakt de onderlinge omgang makkelijker en leuker. De enige leugens die over het algemeen niet worden geaccepeerd zijn de leugen die anderen schade berokkenen. Ik vind het belangrijk dat mijn dochter dit onderscheid leert maken; ik vind het daarom ook niet erg of zorgwekkend dat ze tegen mij liegt. Zo leert ze wat geaccepteerd is en wat niet.



Sinterklaas is voor mij een vorm van liegen die het leven leuker maakt; een doe-alsof waar mensen blij van worden. Ik vind het alleen maar goed als mijn dochter leert dat ook doen-alsof bij het leven hoort, dat doen-alsof het leven leuker kan maken. En daarbij ook dat niet alles is wat het lijkt. Mensen scheppen dagelijks werkelijkheden die niet overeenkomen met de realiteit, intentioneel maar ook onbewust. Alleen maar goed dat ze dat leert onderkennen.



Ik doe daarom alsof Sinterklaas bestaat. Niks mis met liegen, vind ik
Alle reacties Link kopieren
ik heb een vriendin en die vind om dezelfde reden dat je niet moet liegen om zo iets (ze is wel erg gelovig, dat speelt ook een rol) en heeft altijd alles eerlijk verteld, volgens haar genieten haar kinderen net zo veel van het feest als alle andere kinderen.



En daar komt de maar,

maar ze willen niet naar de intocht (waarom, hij bestaat toch niet) kijken niet naar het Sinterklaas journaal of andere tv programma's. kleuren geen tekeingen voor de Sint en maken geen verlanglijstjes met een lieve brief voor de Sint.

Ze zetten wel hun schoen, maar hoeven geen liedjes te zingen, mijn kinderen wel.



Tja, ik geniet en mijn kinderen genieten van alle 'onzin' rondom het grote feest, dus ik zal het ze niet vertellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven