Net mijn rijbewijs gehaald, nu echt leren autorijden

11-11-2010 23:00 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Twee weken en twee dagen geleden heb ik dan eindelijk (op mijn 40e!) mijn rijbewijs gehaald. Gelukkig wel maar 1 keer examen gedaan, maar in al die jaren wel veel lessen gehad. Sinds afgelopen zaterdag heb ik een autootje en nu ben ik dus aan het tuffen.



Ik vind het wel leuk, maar ook heel spannend en eng. Ben voordat ik ga rijden al zenuwachtig en praat in de auto constant tegen mezelf, wat ik moet doen. En hij slaat nog vrij regelmatig af met optrekken in de 1e versnelling. Ben ook versleten na even een stukje rijden, het kost me best veel energie.



Mijn dieptepuntje was wel vandaag. Ik reis met de trein en had een lange dag voor de boeg. Ik parkeer normaal een paar minuten lopen van het station, maar omdat ik wist dat ik moe zou zijn heb ik hem vanmorgen maar eens op het P + R terrein gezet. En ja hoor...natuurlijk slaat het ding af op het moment dat de slagboom opengaat en ik erdoor wil. Ben als de doods dat die slagboom op mijn dak komt, dus ik start snel die auto, laat de koppeling opkomen en trap het gaspedaal hard in. En dus reed ik met piepende banden weg. En toen moest ik er vanavond weer uit, slaat die auto 3 keer af. Uiteindelijk weer met piepende banden weggereden.



Ik vraag me af hoe dat bij jullie gegaan is en of jullie nog tips hebben.
Gewoon: rijden, rijden en nog eens rijden. Ervaring opdoen. Het gaat vanzelf soepeler.
Volgens mij heeft dit meer te maken met wennen aan een andere auto dan je lesauto dan met je rijvaardigheid. Je rijdt nog geen week in deze auto dus geduld. Het komt vanzelf.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn voor je! Mijn advies is gewoon zoveel mogelijk de weg op gaan! Zet lekker een muziekje op en ga mee bleren, dan verleg je je focus en zul je zien dat alles vanzelf gaat. Gewoon omdat je het kunt! Succes en veel plezier!
Ohja, die slagbomen blijven heel vaak ook gewoon open staan als er een auto onder staat. :-)
Als je onzeker bent met het wegrijden, kun je gaan oefenen op een groot parkeerterrein. Gewoon steeds koppeling op laten komen en dan wegrijden en verder op weer stoppen en dan weer opnieuw. Op die manier krijg je gevoel voor de koppeling en weet je ook wanneer je gas bij moet geven (dit verschilt per auto). Als ik in de auto van mijn vriend rij, moet ik ook altijd even wennen aan het wegrijden. Zijn koppeling is namelijk veel gevoeliger dan die van mijn auto, dus als ik in zijn auto rij slaat de motor ook nog wel eens af.

Door op een rustige plek te oefenen, heb je ook niet de druk dat andere bestuurders 'last' van je hebben.



Heel veel plezier met autorijden!
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad: rijden rijden rijden!

En goed in je hoofd houden: je hebt je rijbewijs gehaald, dus je KAN ECHT autorijden!



Een eigen auto rijdt altijd anders dan een lesauto, waarschijnlijk heb je nu een bezineauto en reed je je lessen in een diesel, dat verschil is ook redelijk groot.

Als ik in de auto van bijv mijn moeder zit, gaat het ook vele malen slechter. Ook ik (met al redelijk veel rij-ervaring) laat een andere auto wel eens afslaan.



Rustig blijven is ook een goede (lastig, dat wel). Een slagboom zal trouwens niet zomaar op je dak terecht komen, daar zit een sensor op. En mocht ie wel op je dak komen, wat dan? Wat is het ergste? Een deuk, dat is kut, maar niket onoverkomelijk hoor!



Veel rijden, en er veel plezier in houden!
Alle reacties Link kopieren
volgens mij valt zo'n slagboom nooit op je dak, maar ik snap t wel hoor! Zo lang je lekker blijft rijden wordt 't vanzelf wel makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
Oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Ik was als de dood om alleen in die auto te zitten, maar mijn toenmalige vriendje ging mee het rijbewijs ophalen, en is toen naar een drukke stad een uur verderop gereden, middenin het centrum geparkeerd en toen zei hij 'jij rijd terug'



Ik had mijn shirtje nat aan toen ik thuiskwam, maar ik was zo trots!



Komt echt vanzelf goed, niet bang zijn!
Alle reacties Link kopieren
Ach alles went! Misschien kun je eens als het wat rustiger is op de weg een route rijden met heel veel stoplichten. Zo kun je leren om rustig op te trekken zonder dat de auto afslaat en zonder dat je de druk voelt dat er iemand achter je staat.



Je moet ook nog wennen aan je auto, het komt echt goed!
Alle reacties Link kopieren
Allereerst gefeliciteerd met het behalen van je rijbewijs. Knap gedaan!

Het is natuurlijk superrot wanneer je stilvalt en zeker wanneer het extra stressig wordt door een slagboom om bijvoorbeeld een rij auto's achter je. Ik heb met mijn eerste auto zeker wel 5 keer door het rode licht gereden, niet vanwege aso gedrag maar vanwege het stilvallen en dan weer opsrtarten en dan idd, GASSEN!! Dus die piepende banden zijn héél herkenbaar!



Gewoon lekker rijden en probeer je angsten juist op te zoeken. Ik vond het parkeren bij mij in de straat heel vervelend en heb meerdere keren geoefend op het terrein van de ikea. Gewoon eindeloos parkeren, niemand die je ziet etc.

Optrekken kun je ook bijv op leeg parkeerterrein oefenen, gewoon een zondagmiddag, gezellig met een vriendin.



Veel succes en geniet van je warme en droge auto (ik moest fietsen vandaag)!
Alle reacties Link kopieren
Ik rij automaat en als ik in een schakel moet rijden dan ga ik nog wel is gewoon de polder in en stilstaan en wegrijden, stilstaan en wegrijden enz enz
Alle reacties Link kopieren
Zo..jullie zijn snel met de reacties!!



Doorblijven rijden zal ik zeker doen, zou zonde van mijn autootje zijn. Ik heb inderdaad rijlessen gehad in een diesel en rijd nu zelf benzine. Oefenen op een parkeerterrein o.i.d. is inderdaad geen slecht idee. Kan ik zondag wel eens gaan doen.



Val een slagboom echt niet zomaar neer? Dacht altijd dat zo'n ding altijd een bepaalde tijd openstaan en dan weer dichtgaat. Maar als er een sensor op zit ofzo, dan hoef ik me niet zo druk te maken om die slagboom. Iedere keer met piepende banden wegrijden staat ook zo raar. Vind het stiekum wel fijn dat de piepende banden herkenbaar zijn.



Probleem van mij is dat ik alles meteen goed wil doen en ik onzeker word als het niet goed gaat. Maar zal vast wel goedkomen, moet alleen wat geduld hebben.



Duik nu mijn bed in, zal morgen andere reacties lezen. Bedankt en slaap lekker!
Alle reacties Link kopieren
Aankomende zondag, leeg parkeer terrein opzoeken en goed oefenen met optrekken en wegrijden. Inparkeren, bochtjes etc. Neem iemand mee voor de gezelligheid en de aanwijzingen en geniet vooral van het feit dat je nu eindelijk zelfstandig mag rijden!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook net mijn rijbewijs, nu al weer een maand. Ik ben eind oktober een weekendje naar huis geweest en heb toen in mijn moeders auto gereden. Wat een DRAMA. Het eerste ritje liet ik het ding 7x afslaan, omdat de koppeling veel gevoeliger was dan die in mijn lesauto.



Maar, het tweede ritje ging al veel beter. Toen heb ik hem 1x aflaten slaan, en dat was al op de parkeerplaats toen we al thuis waren. Het derde ritje ging dan weer iets slechter, voor het eerst op de snelweg gereden en te sloom met invoegen. Vervolgens meteen na de afrit een t-splitsing waar ik het ding natuurlijk weer liet afslaan. Toen stond het zweet echt op mijn voorhoofd. De 4e keer helemaal niet laten afslaan, maar per ongeluk op de verkeerde weghelft gekomen (er reed geen auto gelukkig). Stom stom stom!



Ik denk dat je vooral veel moet oefenen in je autootje, dan komt het helemaal goed!



PS, voor mij was het extra moeilijk omdat ik in Engeland heb leren autorijden. Dus alles aan de verkeerde (of goede, hoe je het wilt zien) kant. Dat leverde bij mij extra stress op. Snelweg had ik nooit gereden (mag niet in Engeland zonder rijbewijs), fietsers heb je waar ik woon amper en rechts gaat voor is helemaal een nieuw concept!
Alle reacties Link kopieren
quote:Daantje1970 schreef op 11 november 2010 @ 23:00:

dus ik start snel die auto, laat de koppeling opkomen en trap het gaspedaal hard in. En dus reed ik met piepende banden weg. En toen moest ik er vanavond weer uit, slaat die auto 3 keer af. Uiteindelijk weer met piepende banden weggereden.



Ik vraag me af hoe dat bij jullie gegaan is en of jullie nog tips hebben.



Koop de volgende keer een auto met automatische versnellingsbak: rijd je veel meer ontspannen, de motor kan niet afslaan, en je versnellingsbak gaat meestal langer mee: door steeds dat zelf moeten "balanceren" met koppelings en gaspedaal slijt zo'n handbak nogal snel.

Bij een automaat neemt de electronica je al dat onnodige geyoni uit handen.



Honderd miljoen Amerikanen rijden automaat, dat doen ze niet voor niks
Zeer herkenbaar!



Ben zelfs eens tegen de kast aangereden waar de slagboom in vast zit, dus er zijn altijd grotere debielen dan jij op de weg

Nou ja, het was in de parkeergarage zelf, nog niet eens op de weg, dus je maakt toch nog een kans om de grootste idioot te worden



Ik heb 4 keer over mijn rijbewijs gedaan en rij nu al jaren schadeloos 40.000 km per jaar. Komt wel goed hoor.
Alle reacties Link kopieren
klinkt gewoon als het moeten wennen aan een benzine auto terwijl je les hebt gehad in een diesel. Komt helemaal goed, je moet even de touch van het optrekken weer leren voelen. Zag al de tip van een parkeerplaats voorbij komen ... goede tip



Quattro heeft t over een automaat. Beetje overdreven vind ik dat, zo moeilijk is optrekken niet aangezien veels te veel mensen in de wereld een rijbewijs hebben. Daarbij vind ik het ook niet handig, als je dan ooit in een auto rijdt zonder automaat (bv een leenauto, uh met spoed in de auto van iemand anders rijden, ik zeg maar wat) rij je weg als een hikkend paardje en dat is natuurlijk geen porem
Alle reacties Link kopieren
quote:Elizaar schreef op 12 november 2010 @ 00:19:



Quattro heeft t over een automaat. Beetje overdreven vind ik dat, zo moeilijk is optrekken niet aangezien veels te veel mensen in de wereld een rijbewijs hebben. Daarbij vind ik het ook niet handig, als je dan ooit in een auto rijdt zonder automaat (bv een leenauto, uh met spoed in de auto van iemand anders rijden, ik zeg maar wat) rij je weg als een hikkend paardje en dat is natuurlijk geen porem



Waarom moeilijk doen als 't makkelijk kan?





Ik rij momenteel zelf in een automaat maar ben echt blij dat ik goed heb leren rijden (dat doe je in de jaren na het halen van je rijbewijs) in een auto met een schakelbak. Precies vanwege hetgeen Elizaar zegt.



Als je al geen natuurtalent bent dan moet je jezelf dwingen om het toch goed te leren. Er zijn natuurlijk zat mensen die geen enkel probleem hebben met de overstap van schakel naar automaat. Maar bij het switchen heeft het bij mij best lang geduurd voordat ik mijn mans auto (schakel) niet meer gelijk liet afslaan en dat ik andersom niet meer gelijk met mijn bek op het stuur zat bij het remmen met mijn eigen auto.
Alle reacties Link kopieren
Tip van een rij-instructeur: Zoek een industrieterrein op in het weekend. Dan het verschil tussen diesel en benzine: de truuk is (als je nu een benzineauto hebt en je hebt gelest in een diesel) dat je bij een diesel leert om eerst de koppeling op te laten komen vóór je je gas indrukt. Bij een benzineauto (en met name als ze wat ouder zijn) moet je terwíjl je je koppeling laat opkomen je gas indrukken. Dat samenspel tussen linker- en rechtervoet moet je even doorkrijgen. Ik raadt je ook aan om als je gaat oefenen ook meteen de hellingproef goed te gaan oefenen (heel vervelend als je die voor het eerst voor een stoplicht voor een brug moet doen met een rij van twintig auto's achter je en natuurlijk diréct achter je een hele dure porsche waardoor je als de dood bent dat je terugzakt ), die is namelijk ook anders dan je gewend bent met een diesel. Het zijn beiden ingesleten patronen die je nu weer even opnieuw moet aanleren.
Alle reacties Link kopieren
Ik rijd al 10 jaar auto en ook ik sla nog wel eens af hoor. Zeker, zoals hier al geschreven is, ik in een andere auto dan die van mijzelf rijd. So what? Rustig blijven en opnieuw starten.... Niet druk maken om wat de mensen in de auto achter je ervan vinden!
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Alle reacties Link kopieren
Nu al in een automaat gaan rijden vind ik niet wijs. Dan leer ik het dus nooit goed en als er dan wat is, dan kan ik niet eens normaal rijden. De auto van mijn vriend is geen automaat als er wat is en ik moet in zijn auto rijden, wil ik dat wel gewoon kunnen. Over een paar jaar wil ik wel een automaat, maar wil eerst dit goed leren.



Sorcha, dat klinkt helemaal vreselijk. In Engeland lessen en dan hier gaan rijden. Doodeng lijkt me dat.



Tanneketoverhex, bedankt voor de tip, daar ga ik eens op letten. En ik ga zeker zondag, als het een beetje droog is, een verlaten parkeerterrein opzoeken om te oefenen. Vreselijk lijkt me dat op z'n helling en dat de boel afslaat. Daar moet ik echt niet aan denken.



Het zal ook vast allemaal wel goedkomen, ik moet alleen echt geduld hebben ben ik bang.
Alle reacties Link kopieren
Ow ik schiet ook altijd in de stress als ik op een (mini)helling moet optrekken terwijl er auto's achter me staan. Maar ik heb ooit begrepen dat de rem het nog wel doet als de auto afslaat (al snap ik niet hoe dat kan). Of moet je dan eigenlijk de handrem erop zetten? (..maar hoe kan het dan dat ik wel kan rijden met handrem (is maar één keer gebeurd hoor) ).

Ik probeer ook nog wel eens te oefenen als er geen auto's achter me staan, met 'mooi' optrekken. Maar meestal staan er wel auto's achter en dan hoort dus iedereen die daar loopt dat ik niet kan optrekken haha.



(In)parkeren enzo moet ik ook nog heel erg oefenen, ik kan eigenlijk alleen aan de rechterkant van de weg als er heel veel plaats is, of in een vak (liefst zonder auto's in het vak ernaast).



Daarnaast is mijn ruimtelijk inzicht ook erg slecht. Dan heb ik geparkeerd en rijd nog wat naar achter, zodat ik netjes vóór die auto sta. Dan stap ik uit en zit er nog 5 meter tussen (oké, overdreven..). Maar als ik ergens úit moet rijden, dan ben ik dus ook oneindig vaak aan het 'steken', omdat ik denk dat ik het niet haal, terwijl ik dus eigenlijk wéét dat als ik dénk dat ik ergens tegenaan zit, ik altijd nog paar meter verder kan. Maarja, dan denk ik ook weer 'misschien kan ik het nu ondertussen wel goed inschatten en rijd ik alsnog tegen dat paaltje aan omdat ik denk nog wel verder te kunnen dan ik denk'



(wie dit verhaal nog snapt:

wie zich er een klein beetje in herkent: )
Alle reacties Link kopieren
o de eerste paar keer achter het stuur, niemand mocht tegen mij praten.

consentratie, praten lijdt teveel af.

na een tijdje mocht de radio aan.





En aan iedere andere auto moet je even wennen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven