Net mijn rijbewijs gehaald, nu echt leren autorijden

11-11-2010 23:00 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Twee weken en twee dagen geleden heb ik dan eindelijk (op mijn 40e!) mijn rijbewijs gehaald. Gelukkig wel maar 1 keer examen gedaan, maar in al die jaren wel veel lessen gehad. Sinds afgelopen zaterdag heb ik een autootje en nu ben ik dus aan het tuffen.



Ik vind het wel leuk, maar ook heel spannend en eng. Ben voordat ik ga rijden al zenuwachtig en praat in de auto constant tegen mezelf, wat ik moet doen. En hij slaat nog vrij regelmatig af met optrekken in de 1e versnelling. Ben ook versleten na even een stukje rijden, het kost me best veel energie.



Mijn dieptepuntje was wel vandaag. Ik reis met de trein en had een lange dag voor de boeg. Ik parkeer normaal een paar minuten lopen van het station, maar omdat ik wist dat ik moe zou zijn heb ik hem vanmorgen maar eens op het P + R terrein gezet. En ja hoor...natuurlijk slaat het ding af op het moment dat de slagboom opengaat en ik erdoor wil. Ben als de doods dat die slagboom op mijn dak komt, dus ik start snel die auto, laat de koppeling opkomen en trap het gaspedaal hard in. En dus reed ik met piepende banden weg. En toen moest ik er vanavond weer uit, slaat die auto 3 keer af. Uiteindelijk weer met piepende banden weggereden.



Ik vraag me af hoe dat bij jullie gegaan is en of jullie nog tips hebben.
Alle reacties Link kopieren
o en de eerste keer inparkeren met een auto van een vriendin, heb ik twee jaar lang kunnen afbetalen. (de no-claim die ze kwijt was) Zo in een gloednieuwe Mercedes, geeft leuke krassen.
Alle reacties Link kopieren
Als je de koppeling laat opkomen, houd je dan je hak op de grond? Dat dreunde mijn instructeur altijd: "hak op de grond!". Dan schijn je hem minder snel op te laten komen waardoor hij minder snel afslaat.



Reed je in je lesauto in een diesel en nu benzine? Een diesel auto slaat minder makkelijk af dan benzine auto. Als dat zo is zul je er echt gewoon aan moeten wennen, zit niks anders op.



Ik rijd doordeweeks dagelijks zo'n 4 uur van het noorden van Limburg naar Amsterdam en weer terug. En ik zie dagelijks de meest gevaarlijke en ronduit idiote manoeuvres op de weg. Een keer je motor af laten slaan of niet zo snel inparkeren of zo stelt daarmee vergeleken echt niks voor.



Blijf vooral rijden al vind je het nog zo eng. Als je nu niet doorzet durf je straks niet meer en dan is al je moeite om je rijbewijs te halen voor niks geweest!



Succes.
Alle reacties Link kopieren
toen ik m'n rijbewijs had gehaald en er een auto voor de deur stond......, ben ik eerst nog op de fiets gegaan omdat ik dan wat makkelijker kon parkeren.
Alle reacties Link kopieren
Later die week wel het halve land doorgereden. Daar moet je even doorheen denk ik.

Veel succes, geniet van die vrijheid!
Alle reacties Link kopieren
quote:Spoken schreef op 12 november 2010 @ 21:17:

[...]



(In)parkeren enzo moet ik ook nog heel erg oefenen, ik kan eigenlijk alleen aan de rechterkant van de weg als er heel veel plaats is, of in een vak (liefst zonder auto's in het vak ernaast).



Daarnaast is mijn ruimtelijk inzicht ook erg slecht. Dan heb ik geparkeerd en rijd nog wat naar achter, zodat ik netjes vóór die auto sta. Dan stap ik uit en zit er nog 5 meter tussen (oké, overdreven..). Maar als ik ergens úit moet rijden, dan ben ik dus ook oneindig vaak aan het 'steken', omdat ik denk dat ik het niet haal, terwijl ik dus eigenlijk wéét dat als ik dénk dat ik ergens tegenaan zit, ik altijd nog paar meter verder kan. Maarja, dan denk ik ook weer 'misschien kan ik het nu ondertussen wel goed inschatten en rijd ik alsnog tegen dat paaltje aan omdat ik denk nog wel verder te kunnen dan ik denk'



(wie dit verhaal nog snapt:

wie zich er een klein beetje in herkent: )Met de auto's van vandaag no span.

Parking assistant
Alle reacties Link kopieren
Oefenen op een parkeerterrein is op zich niet slecht natuurlijk, maar daarmee hou je het gevoel in stand dat je nog niet klaar bent voor de weg. Terwijl je het papiertje wèl hebt.

Ik herken alle gevoelens in je verhaal, van A tot Z. Ik werd wel pas echt ontspannen in mijn automaatje, maar de ervaring van de twee schakelauto's ervoor had ik wel nodig om het automatisme erin te houden,



Gierend optrekken, motor af laten slaan, wegrijden met de handrem er nog op: allemaal alleen erg als de instructeur naast je zit. Nu niet meer!!
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag dan even op het lege parkeerterrein van de Makro wezen oefenen. Het optrekken gaat inmiddels wel wat makkelijker. Vooruit inparkeren nu ook wel, al stonden er natuurlijk geen auto's. Achteruit inparkeren lukt me nog niet, heb het bij ons op de parkeerplaats geprobeerd, maar zie het gewoon niet. Zie echt niet wanneer ik de draai moet maken en ben als de doods tegen een andere auto aan te rijden.



En ja...ik heb het papiertje wel, maar het echte autorijden leer je niet tijdens het lessen, dat leer je pas echt in de praktijk. En gelukkig zijn er nu ook wat dingen die ik niet meer hoef te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Olivia1975 schreef op 12 november 2010 @ 23:33:

Als je de koppeling laat opkomen, houd je dan je hak op de grond? Dat dreunde mijn instructeur altijd: "hak op de grond!". Dan schijn je hem minder snel op te laten komen waardoor hij minder snel afslaat.



Reed je in je lesauto in een diesel en nu benzine? Een diesel auto slaat minder makkelijk af dan benzine auto. Als dat zo is zul je er echt gewoon aan moeten wennen, zit niks anders op.



Ik rijd doordeweeks dagelijks zo'n 4 uur van het noorden van Limburg naar Amsterdam en weer terug. En ik zie dagelijks de meest gevaarlijke en ronduit idiote manoeuvres op de weg. Een keer je motor af laten slaan of niet zo snel inparkeren of zo stelt daarmee vergeleken echt niks voor.



Blijf vooral rijden al vind je het nog zo eng. Als je nu niet doorzet durf je straks niet meer en dan is al je moeite om je rijbewijs te halen voor niks geweest!



Succes.



Ik houd mijn hak wel op de grond ja. Gelukkig ging het vandaag wel wat beter. En ik leste inderdaad in een diesel en rijd nu in een benzine-auto. Dat reageert toch altijd weer anders.



Mijn vriend is buschauffeur, dus hij ziet ook de meeste vreemde dingen. Dat hoop ik toch allemaal niet te doen. Maar heb ook geen zin om straks, terwijl er mensen zijn die het zien, tig keer te steken bij het inparkeren. Ik wil het gewoon goed doen.



En ik blijf wel rijden hoor, ik zal wel moeten heb niet voor niks een autootje gekocht. En ik rijd nu in ieder geval dagelijks naar het station en weer naar huis. Nog geen grote afstanden, maar dat komt vanzelf wel.
Daantje, zijn je buitenspiegels goed afgesteld? Kan je in je rechter buitenspiegel en klein stukje van je eigen auto zien? Dan kan je bij het achteruit inparkeren precies zien hoe ver je bij de andere auto vandaan bent en of je dus door moet rijden of terug moet sturen. (Dit was bij mij het probleem, kwam er in mijn bijna laatste rijles achter hahaha)



Ik heb overigens hetzelfde gevoel als jou bij fileparkeren en dan vooral in het donker. Ben heel bang om tegen de auto achter me aan te rijden.



Succes nog!
Alle reacties Link kopieren
Mijn spiegels staan goed, ik weet gewoon niet wanneer ik de draai moet maken. Vanmiddag weer geprobeerd, ik zie gewoon niet wanneer ik moet gaan sturen. En gek genoeg heb ik dat probleem weer niet met fileparkeren, dat lukt wel.
Alle reacties Link kopieren
oefenen oefenen oefenen rijden rijden rijden. Het komt vanzelf. Leren rijden doe je pas echt op het moment dat je dat rijbewijs hebt en in de auto moet.

Ik herken je zenuwachtigheid, want dat heb ik ook nog vrij lang gehad. Gelukkig is het helemaal overgegaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik word gek van het oefenen. Ik wil gewoon hier naar het winkelcentrum gaan en mijn auto kunnen parkeren. Niet met tig keer heen en weer steken of misschien 6 keer rondrijden om een makkelijk plekje te vinden. Ik maak me al doodzenuwachtig als ik naar huis rijd, in de hoop dat er nog een normaal plekje is om te parkeren. Dat is toch niet normaal???
Daantje, ik heb het zo geleerd: wanneer jouw schouder gelijk staat aan het buitenste streepje van het parkeervak twee vakken verderop moet je insturen. Ik maak even een tekening de streepjes zijn de vakken, het kruisje ben jij (jij zelf dan, niet de hele auto). Jij wil in het onderste vakje komen.



x ----------

-------------

-------------

-------------



Het is in elke auto toch weer iets anders, maar dit werkt voor mij wel als referentiepunt. Hoe heb je dat eigenlijk tijdens je lessen geleerd?



Moet je bij het winkelcentrum per se achteruit het vak in dan?
Alle reacties Link kopieren
autorijden leer je alleen maar door heel veel te doen.



toen ik mijn rijbewijs net gehaald had kreeg ik van mijn werkgever (politie) een rijopleiding om in een politieauto te mogen rijden.

moet eerlijk toegeven dat ik toen pas echt rijden heb geleerd. de instructuer zei ook als je net je rijbewijs hebt gehaald dan kun je een auto besturen. wij gaan nu echt leren rijden.

en ik moet toegeven dat ik zoveel heb geleerd daar. trucjes om snel te keren, parkeren, ver kijken. je moet natuurlijk, ook met toeters en bellen, snel en veilig door het verkeer heen kunnen.

heb in de loop der jaren ook in zoveel verschillende soorten auto's gereden.

ik draai nergens meer mijn hand voor om. stap overal in en rij zo weg.



misschien kun je nog een vervolgopleiding nemen om nog wat extra vaardigheden te leren en dus meer zelfvertrouwen te krijgen.

je moet gewoon je auto leren 'voelen'



succes en vooral blijven rijden rijden rijden!!

ik kan met overtuiging zeggen
Alle reacties Link kopieren
Goh wat had ik er een hekel aan als mensen dat tegen me zeiden, dat van 'en nu echt leren rijden'. En toch hadden ze best een beetje gelijk.



Ik had de luxe dat ik 1 dag na het halen van mijn rijbewijs een leaseauto voor de deur van mijn werk kreeg afgeleverd. (Mijn baas wilde zoooo graag dat ik mijn rijbewijs haalde )

Vervolgens moest ik in de spits een van de drukste snelwegen van nederland op. Ging ook niet helemaal goed... Er werd best hard getoeterd. Meeeennn... Wat was ik bang!



Maar wat ik wilde zeggen tegen TO: maak je niet te druk over dat parkeren. Met je rijlessen leer je perfect achteruit insteken zodat je in 1 keer goed staat. Maar het mooie is: in de praktijk hoef je helemaal niet in 1 keer goed te staan! Je kan zo vaak steken als je zelf wilt. In je zijspiegels kan je heel goed zien hoeveel ruimte je nog hebt. En niet te snel willen. Je hebt alle tijd om te parkeren... (oke, genoeg medeweggebruikers die daar anders over denken, maar ik werd een stuk rustiger met parkeren toen ik mezelf dat voorhield)
Alle reacties Link kopieren
quote:indigoblue schreef op 15 november 2010 @ 22:46:

Daantje, ik heb het zo geleerd: wanneer jouw schouder gelijk staat aan het buitenste streepje van het parkeervak twee vakken verderop moet je insturen. Ik maak even een tekening de streepjes zijn de vakken, het kruisje ben jij (jij zelf dan, niet de hele auto). Jij wil in het onderste vakje komen.



x ----------

-------------

-------------

-------------



Het is in elke auto toch weer iets anders, maar dit werkt voor mij wel als referentiepunt. Hoe heb je dat eigenlijk tijdens je lessen geleerd?



Moet je bij het winkelcentrum per se achteruit het vak in dan?



Ik had bij het lessen wel een bepaald punt, alleen dat werkt met mijn auto blijkbaar niet. Vanmiddag is mijn vriend bezig geweest een punt waar ik naar kan kijken uit te zoeken en dat heeft wel gewerkt. Morgen even in de praktijk uitproberen.



En nee het hoeft niet per se achteruit, maar ik vind vooruit uit een parkeervak gaan wel makkelijker, want je hebt meer overzicht.



Karan, ik maak me helaas wel te druk. Ik wil het in 1 keer goed doen, terwijl dat natuurlijk helemaal niet kan als je net je rijbewijs hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik ben sinds 2 maanden de kersverse eigenaar van een rijbewijs. Ik merk ook dat ik veel moet blijven rijden. De auto die ik nu gebruik rijdt op benzine, de lesauto was een diesel. En dat is toch wel heel anders. Hij slaat ook nog wel regelmatig af... maar als ik een paar keer per week rijdt gebeurt dit minder dan als ik het een paar weken niet heb gedaan...



Indigo: Ik heb ook zo moeten leren parkeren (zoals jij uitbeeldt in jouw kruisje-streepje tekening)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inmiddels eigenlijk een beetje in staat om te stoppen met rijden. Als ik alleen rijd gaat het wel, ben nog onzeker en haat het om te parkeren.



Maar als mijn vriend er naast zit (al jarenlang zijn rijbewijs en hij is ook nog buschauffeur) word ik doodzenuwachtig en ga ik allemaal fouten maken. Hij bemoeit zich ook nog overal mee (tijdens het rijden opeen de ruitensproeier en wisser aandoen, verwarming regelen, wanneer ik mijn knipperlicht wel of niet aan moet doen), ik word er gek van. Gisteravond reden we naar huis en het parkeren deed ik weer niet goed en nu moet ik ook leren om te parkeren in de eerste versnelling en niet op de handrem. Zit ik alleen dan weet ik wel hoe het moet, met hem ernaast word ik onzeker. En dan kan hij zo lekker denigrerend doen, zodat ik er nog onzekerder van word.



Waarom zou ik hier nou mee doorgaan? Heb het 40 jaar zonder gedaan en heb alles kunnen doen? Waarom moet ik nu opeens op mijn 40e gaan autorijden? Vind het vreselijk!
Alle reacties Link kopieren
Ga alsjeblieft door met auto rijden!!

Er is niets vervelender dan afhankelijk te zijn van een ander!

Je hebt zoveel geld en energie in je rijbewijs gestoken en het is doodzonde als je dat nu weggooit!

Mijn moeder was ook 41 toen ze haar rijbewijs haalde, mijn vader heeft geen rijbewijs wat soms best lastig is.



Ik ben zelf ook een kluns in de auto, inparkeren kan ik ook niet zo goed. Maar ik doe het wel. Er was een tijd dat ik bijna nooit geen auto meer reed. Mijn man reed altijd. Op een gegeven ogenblik durfde ik bijna niet meer re rijden.



Ik heb toen zelf een oude auto gekocht en nu 3 jaar later rij ik



bijna overal naar toe.

Soms maak je een fout nou en!



En wat je vriend betreft zeg hem dat hij zn mond moet houden als jij rijdt. Want dat is zo vervelend!





succes!
Alle reacties Link kopieren
Daantje, ontzettend fijn dat je vriend meteen na het halen van zijn rijbewijs een God op Wielen was maar hij moet gewoon zn kwek houden. Ik zou hem er serieus uit zetten als hij er geen begrip voor heeft dat jij het spannend vindt en nog moet "leren". Hij snapt toch zeker wel dat zijn kritiek het juist alleen maar erger maakt?



De eerste maanden was ik ook geen ster in het rijden en vond ik de snelweg eng (heb mijzelf echt elke dag gedwongen een stukje te doen) en parkeren lukte voor geen meter (want al die trukjes die je bij je rijles leert lukken alleen met de afmetingen van die auto, als je auto groter of kleiner is kom je echt niet uit op de manier dat het op rijles moest) maar nu, 4 jaar later (of misschien inmiddels 5) kan je me geen grotere lol doen dan me spontaan naar Parijs te laten rijden. Het komt na verloof van tijd allemaal goed, echt, en misschien ga je het nog wel leuk vinden ook
quote:Daantje1970 schreef op 28 november 2010 @ 10:09:

Ik ben inmiddels eigenlijk een beetje in staat om te stoppen met rijden. Als ik alleen rijd gaat het wel, ben nog onzeker en haat het om te parkeren.



Maar als mijn vriend er naast zit (al jarenlang zijn rijbewijs en hij is ook nog buschauffeur) word ik doodzenuwachtig en ga ik allemaal fouten maken. Hij bemoeit zich ook nog overal mee (tijdens het rijden opeen de ruitensproeier en wisser aandoen, verwarming regelen, wanneer ik mijn knipperlicht wel of niet aan moet doen), ik word er gek van. Gisteravond reden we naar huis en het parkeren deed ik weer niet goed en nu moet ik ook leren om te parkeren in de eerste versnelling en niet op de handrem. Zit ik alleen dan weet ik wel hoe het moet, met hem ernaast word ik onzeker. En dan kan hij zo lekker denigrerend doen, zodat ik er nog onzekerder van word.



Waarom zou ik hier nou mee doorgaan? Heb het 40 jaar zonder gedaan en heb alles kunnen doen? Waarom moet ik nu opeens op mijn 40e gaan autorijden? Vind het vreselijk!



Ik heb na een jaar of 10 autorijden geaccepteerd dat ik geen ster ben in parkeren, autorijden gaat prima, maar parkeren, ik zoek nog steeds het makkelijkste plekje uit. Rij rustig een rondje of 2 extra. Je kan niet overal goed in zijn he!

Lekker blijven rijden, eventueel alleen als je in je eentje bent, de eerste tijd.
Alle reacties Link kopieren
Hier nog zo'n parkeerdrama. Na 8 jaar geaccepteerd dat het nou eenmaal zo is. (word alleen nog wel eens door vrienden uitgelachen als ze vragen waar mijn auto staat, en ik 4 straten verderop moet zeggen )



Wat je vriend betreft; doe als ik ooit gedaan heb. Na zoveelste goed bedoelde (ha) opmerking auto stilgezet en geweigerd verder te rijden als hij nog één keer zo'n opmerking zou maken. Wat mij betrof kon ie de rest gaan lopen. Nu is meestal één zeer dreigende blik wel voldoende. Meestal.
Alle reacties Link kopieren
Niet opgeven!!! Of niets van je vriend aantrekken of hem niet meer meenemen.



Je hebt pas net je rijbewijs. Natuurlijk rijd je niet zoals iemand die al 100 jaar ervaring heeft. Parkeren vind ik zelf ook best 'eng' - achteruit lukt me ook niet (tijdens lessen wel maar met hulp en geluk), nou dan maar niet er achteruit in. 6x steken om te parkeren, is dat zo erg dan? Tijdens mijn lessen vond ik het altijd verschrikkelijk. Vandaag aantal keren zelfstandig geparkeerd (gewoon vooruit) en het ging elke keer goed genoeg (maar niet perfect).
Alle reacties Link kopieren
Ben weer een paar weken verder en het gaat steeds beter. Ga het nu ook steeds leuker vinden. Heb sinds kort een geleende parkeerplek bij ons in de garage onder de flat en daar is het gewoon het handigste om achteruit te parkeren. Mijn vriend heeft een markeerplek gevonden wanneer ik moet gaan draaien en dat lukt. En dat kan ik ook gebruiken op gewone parkeerplekken.



Gisterenavond naar huis gereden in de sneeuw, doodzenuwachtig was ik. Hooguit 35 km per uur, sommige plekken 25 km per uur, maar het is gelukt. Geen 1 keer gegleden. Langzaam rijden, ver voor een verkeerslicht gas los laten, zodat je bijna niet hoeft te remmen en rustig optrekken. Helemaal gelukt en zelfs niet afgeslagen. Dat afslaan gebeurt ook steeds minder.



Afgelopen donderdag moest mijn vriend naar de mondhygieniste en er moesten nog wat andere dingen gedaan worden. Ik heb mijn vriend afgezet en ben zelf verder gegaan. Dat was best een gaaf gevoel. Jarenlang ben ik zelf overal afgezet en nu zet ik zelf iemand af en ga verder. Heerlijk!



Bittermoon, hoe gaat het rijden bij jou?
Mijn moeder was nog ouder dan jou toen ze haar rijbewijs haalde, want we begonnen tegelijk te lessen (ik was 18, m'n moeder 43!) maar ze rijdt nog steeds. En je ziet in hun kennissenkring hoe belangrijk die zelfstandigheid is, want er zijn vrouwen die dachten 'mijn man rijdt toch, dus waarom zou ik 't leren?' maar dat soort vrouwen gaat wel 't schip in als hun man in 't ziekenhuis ligt en zij afhankelijk zijn van familie/vrienden om hen naar 't ziekenhuis te rijden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven