Net mijn rijbewijs gehaald, nu echt leren autorijden

11-11-2010 23:00 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Twee weken en twee dagen geleden heb ik dan eindelijk (op mijn 40e!) mijn rijbewijs gehaald. Gelukkig wel maar 1 keer examen gedaan, maar in al die jaren wel veel lessen gehad. Sinds afgelopen zaterdag heb ik een autootje en nu ben ik dus aan het tuffen.



Ik vind het wel leuk, maar ook heel spannend en eng. Ben voordat ik ga rijden al zenuwachtig en praat in de auto constant tegen mezelf, wat ik moet doen. En hij slaat nog vrij regelmatig af met optrekken in de 1e versnelling. Ben ook versleten na even een stukje rijden, het kost me best veel energie.



Mijn dieptepuntje was wel vandaag. Ik reis met de trein en had een lange dag voor de boeg. Ik parkeer normaal een paar minuten lopen van het station, maar omdat ik wist dat ik moe zou zijn heb ik hem vanmorgen maar eens op het P + R terrein gezet. En ja hoor...natuurlijk slaat het ding af op het moment dat de slagboom opengaat en ik erdoor wil. Ben als de doods dat die slagboom op mijn dak komt, dus ik start snel die auto, laat de koppeling opkomen en trap het gaspedaal hard in. En dus reed ik met piepende banden weg. En toen moest ik er vanavond weer uit, slaat die auto 3 keer af. Uiteindelijk weer met piepende banden weggereden.



Ik vraag me af hoe dat bij jullie gegaan is en of jullie nog tips hebben.
quote:Tanneketoverhex schreef op 12 november 2010 @ 07:06:

Dan het verschil tussen diesel en benzine: de truuk is (als je nu een benzineauto hebt en je hebt gelest in een diesel) dat je bij een diesel leert om eerst de koppeling op te laten komen vóór je je gas indrukt.

Jee, dat wist ik niet!!! Had van de zomer 'n week 'n auto gehuurd in Spanje en dat was 'n diesel, maar ik vond 'm klote rijden wat schakelen betreft, maar dat ligt dus dáár aan!
Alle reacties Link kopieren
Heb je dat aan je vriend vertelt, dat je er gek van wordt en niet meer durft te rijden als hij naast je zit? Je moet gewoon doorgaan met rijden hoor, niet opgeven! Natuurlijk kun je dit leren, ben je gek!
Alle reacties Link kopieren
Ja..dat weet ie. Afgelopen donderdag zat hij voor het eerst sinds een paar weken weer naast me en het ging beter. Heb wel aangegeven dat in mijn auto ik rijd en in zijn auto rijdt hij. Ook al heb ik gelest in hetzelfde type auto als zijn auto, mijn autootje rijdt toch veel lekkerder.
Alle reacties Link kopieren
Daantje, het rijden gaat best goed, alhoewel ik eigenlijk alleen nog maar in dit rotweer gereden heb. En achteruit inparkeren... dat heb ik dus nog nooit gedaan. Vooruit erin lukt me prima, dus ik ga niet moeilijk doen als het makkelijk kan.



Ik blijf invoegen op de snelweg eng vinden trouwens, daar moet ik ook eens overheen.
Stoer hoor, als je net je rijbewijs hebt om met dit weer te rijden! Dat deed ik toen echt niet. Lekker zo door gaan, de vrijheid van zelf kunnen autorijden en een eigen auto hebben is heerlijk!!!
Alle reacties Link kopieren
Reisa, ik heb met pijn en moeite dat rijbewijs gehaald. Ik ga er nu gebruik van maken ook
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook gewoon blijven rijden hoor. Heb er zolang over gedaan en nu eindelijk mijn rijbewijs en een auto, mij krijgen ze voorlopig die auto niet meer uit!
Alle reacties Link kopieren
quote:Daantje1970 schreef op 28 november 2010 @ 10:09: Hij bemoeit zich ook nog overal mee (tijdens het rijden opeen de ruitensproeier en wisser aandoen, verwarming regelen, wanneer ik mijn knipperlicht wel of niet aan moet doen), ik word er gek van.

Eeehhh... degene die het in zijn of haar bolle hoofd haalt aan mijn ruitensproeier of knipperlicht of zo te gaan zitten terwijl IK achter het stuur zit, die knikker ik mijn auto uit en gaat maar fijn lopen. De volgende keer dat hij dat doet mep je hem even snel over zijn klauwen met de mededeling "afblijven!".



En als hij denigrerende opmerkingen maakt zou ik doodleuk zeggen: "Als jij je mond niet houdt dan parkeer die auto van jou zo direct met opzet tegen een paaltje!". En ik zou het nog echt doen ook... Vooral als het zijn auto is en niet de mijne. En mijn vriend weet dat, die haalt het dus niet in zijn hoofd zich met mijn rijstijl te bemoeien. Al helemaal niet als ik als Bob in zijn auto rijd.



Tsss... wat is dat toch met sommige mannen?
Alle reacties Link kopieren
miXXed, zin om wat tips and tricks te delen die je bij de politie hebt geleerd?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het in stapjes gedaan, bewust, omdat ik er juist van wilde genieten en ook geen haast had.



Eerst goed leren optrekken (toch een verandering van diesel naar benzine) en dan pas de weg op. Tijdje rondjes in de straten gereden en steeds wat verder uitgebreid. Toen de 80 km zone op en pas later de snelweg (niet te ver) en rijden in het donker.



Ik had het wel sneller kunnen doen, maar vond het heerlijk spannend zo (en ik zat ook lekkerder achter het stuur)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu bijna 3 maanden mijn rijbewijs en ik verbaas me zelf erover hoe relaxed ik rijd aangezien ik tijdens mijn zeer vele lessen een enorme stresskip was.



Snelweg op is nog steeds niet mijn favoriet, maar ik doe het wel en het gaat gewoon goed. Ook in het donker rijden (incl. snelweg), parkeren gaat goed (zolang ik er niet achteruit in hoef en fileparkeren is ook niet mijn sterkste punt)... En ik zit momenteel in een land waar men links rijdt (heb wel in NL gelesd). Vond dat de eerste paar keer nogal zenuwslopend, maar was er snel aan gewend.



Wat ik nog het moeilijkst vind is op een helling staan en dan optrekken (en ik woon ergens met nogal veel hellingen)....
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook bezig met mijn rijbewijs. Ben zo onzeker. Ik ben 43 :-)

Ik hou mezelf voor dat het ooit goed gaat komen!
quote:chili1971 schreef op 02 februari 2015 @ 10:57:

Ik ben ook bezig met mijn rijbewijs. Ben zo onzeker. Ik ben 43 :-)

Ik hou mezelf voor dat het ooit goed gaat komen!Het komt ook goed! Hoeveel lessen heb je gehad?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb lessen van 1.5 uur per keer. Ik heb er nu 6 gehad...
Alle reacties Link kopieren
Succes chili! Iedereen kan leren autorijden, jij ook



Hoe ik het heb geleerd na het behalen van mijn rijbewijs, is dat ik gewoon twee keer per week hetzelfde ritje gingen maken (in mijn geval naar een familielid dat dichtbij woonde) en op een gegeven moment pakte ik er eens een straat bij, pakte een rotonde mee, reed eens een keer helemaal door naar een ander kruispunt om daar weer om te draaien en zo werd rijden steeds normaler. Op de snelweg ben ik ook wel eens een stuk doorgereden om via een afslag weer om te draaien en huiswaarts te keren.



Veel oefenen helpt!
Today is a good day
Alle reacties Link kopieren
Bedankt, leuk om de topic ff te uppen. Doet me goed dat ik niet de enigste ben die het meteen super wil doen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven