Viva zoekt alle pijlers

Roze verzorginsproducten duurder dan blauw?!

11-09-2023 15:28 22 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi allemaal,

Het valt mij op dat ik veel meer betaal voor dezelfde verzorgingsproducten als mijn vriend. Hoe kan dit? Ik en een vriendin zijn op onderzoek uitgegaan. We zijn langs gegaan bij de Kruidvat en schrokken toen we keken naar de prijsverschillen tussen mannen en vrouwen deodorant/parfum/shampoo. Het prijsverschil kan oplopen van 40 cent tot 6 euro. Bij de parfums mag je denken aan honderd euro prijsverschil (ten nadele van de vrouw). Ik hoor je denken: maar wij hebben toch ook meer/andere ingrediënten in het product zitten dus daar betalen we voor. Wat blijkt, de ingrediënten zijn vaak PRECIES hetzelfde (op geur na). We zijn gaan Googlen en vonden de term 'Pink Tax' aka 'roze belasting'.

Hebben jullie hier ook van gehoord? En wat zouden wij hier met z'n allen aan kunnen doen? Ik ben benieuwd naar jullie mening!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat vrouwen gewoon gevoeliger zijn voor marketing en daar maken de fabrikanten dankbaar gebruik van. Als iets jou het gevoel geeft dat het 'speciaal voor jou' gemaakt is (want: precies jouw huid- of haartype) dan willen we daar graag extra voor betalen. In tegenstelling tot veel mannen die gewoon 'het goedkoopste' uit het rek pakken. En dus heeft het weinig zin om voor producten gericht op mannen zo'n hoge prijs te vragen. Dan kopen ze gewoon de 'voor iedereen maar vooral goed voor je portomonee'-variant.
Alle reacties Link kopieren Quote
Omdat ze het waard is. Omdat ze het verdient. Zeggen de reclames zelf al. Dat impliceert al dat ze haar portemonnee moet trekken.

Mannen verwachten geen prijzige wonderen dus die zijn niet zo makkelijk te beïnvloeden door onwaarschijnlijke beloften. De verminderde vraag naar wonderen zal een kleinere vraag betekenen en dat doet de prijs afnemen.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk zelfs dat vrouwen wat dit betreft relatief vaker geneigd zijn te denken “duurder is beter”, ook omdat bij vrouwen meer focus ligt op mooier worden, minder rimpels etc. Een duur placebo werkt beter dan een goedkoop. Mannen zijn (gemiddeld gezien) wat dit betreft denk ik meer van “als het lekker ruikt en lekker smeert vind ik het prima”.

En het gaat om gemiddelde personen he. Natuurlijk heb je zeer ijdele mannen en nuchtere vrouwen die er weinig om geven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit is toch van alle tijden?
Ik neem al jaren gewone scheerschuim en mannelijke mesjes. Als iedereen dat zou doen, zou t gauw afgelopen zijn.

Maar aangezien vrouwen nog steeds worden beoordeeld op hun uiterlijk zijn ze ook gevoeliger voor dit soort marketing.
Tijd voor een volgende feministische golf!
Alle reacties Link kopieren Quote
Is een heel bekend verschijnsel. Pink tax en de verontwaardiging hierover bestaat al zeker zolang als ik het me herinner en dat is nu een jaar of 30.
lariba wijzigde dit bericht op 12-09-2023 08:10
60.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit is toch al heel lang bekend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit fenomeen is al jaren bekend en gaat verder dan alleen verzorgingsproducten. Ook in de speelgoedwinkel is de roze variant vaak duurder dan de blauwe. Het is inderdaad simpel: producenten kunnen meer geld vragen, dus doen ze het.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat was jaren geleden al in het nieuws dus helaas heb je geen nieuwe ontdekking gedaan
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh God ik bedenk me opeens….
zou dit nou zo’n ‘onderzoekje’ zijn van Viva en dat je dan later onze reacties in het blad leest? :cheer:
Alle reacties Link kopieren Quote
smorre schreef:
12-09-2023 08:19
Oh God ik bedenk me opeens….
zou dit nou zo’n ‘onderzoekje’ zijn van Viva en dat je dan later onze reacties in het blad leest? :cheer:
Welk blad?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Oooh haha bestaat het hele blad niet meer? Had ik gemist, sorry :-o
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mijn favoriete kapper betaal ik inmiddels ruim 20 euro meer dan mijn man voor wasssen-knippen-fohnen.

Het is dat het de beste kapper in town is maar ik vind het echt een heel irritante vorm van pink tax. Bij scheermesjes kun je nog de mannenvariant nemen. Bij de kapper niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
smorre schreef:
12-09-2023 08:35
Oooh haha bestaat het hele blad niet meer? Had ik gemist, sorry :-o
Slechts een jaar of 2 al niet meer :proud:
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind iedereen die verontwaardigt doet over de zgn. 'pink-tax' uitermate naïef. Blijkbaar is het bij die mensen nooit opgekomen dat de prijs van een product wordt bepaald door de vraag en niet door de prijsopbouw van productie, logistiek en verkoop.
Alle reacties Link kopieren Quote
Veel producten wel, maar zeker niet alle. Bij parfums van hetzelfde merk zie ik dit lang niet altijd terug. Ook ben ik redelijk vol verbazing over de prijzen van verschillende merken baardverzorging. Die zijn niet bepaald goedkoop. Beetje hetzelfde denk ik dat vrouwen meer betalen voor het haar op hun hoofd, zo betalen mannen blijkbaar graag veel voor het haar aan hun kin.
Alle reacties Link kopieren Quote
Schoolopdracht/onderzoekje denk ik.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
smorre schreef:
12-09-2023 08:19
Oh God ik bedenk me opeens….
zou dit nou zo’n ‘onderzoekje’ zijn van Viva en dat je dan later onze reacties in het blad leest? :cheer:
Ik denk in dit geval eerder in iemand werkstuk op school.
Alle reacties Link kopieren Quote
AnAppleADay schreef:
12-09-2023 10:08
Ik denk in dit geval eerder in iemand werkstuk op school.
Dat ze “op onderzoek uitgingen” had ook iets schattigs.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
12-09-2023 10:41
Dat ze “op onderzoek uitgingen” had ook iets schattigs.

Lekker samen naar Kruidvat met een notitieblokje :biggrin:
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suniva schreef:
12-09-2023 08:48
Bij mijn favoriete kapper betaal ik inmiddels ruim 20 euro meer dan mijn man voor wasssen-knippen-fohnen.

Het is dat het de beste kapper in town is maar ik vind het echt een heel irritante vorm van pink tax. Bij scheermesjes kun je nog de mannenvariant nemen. Bij de kapper niet.
Mja oke, maar vaak zijn vrouwenkapsels ook wel meer werk dan mannenkapsels. Ik vond het vaak juist oneerlijk dat mijn man evenveel betaalde als ik, terwijl ik drie kwartier in die stoel zit met m’n dikke haar en mijn man in tien minuten klaar is. Maar eigenlijk moet je dan per kwartier rekenen als kapper 😉
Alle reacties Link kopieren Quote
Charlie591 schreef:
12-09-2023 18:38
Mja oke, maar vaak zijn vrouwenkapsels ook wel meer werk dan mannenkapsels. Ik vond het vaak juist oneerlijk dat mijn man evenveel betaalde als ik, terwijl ik drie kwartier in die stoel zit met m’n dikke haar en mijn man in tien minuten klaar is. Maar eigenlijk moet je dan per kwartier rekenen als kapper 😉
Er wordt voor zover ik weet evenveel tijd geboekt voor man en mij. Ik wil zeker betalen voor meer tijd en meer werk.

Maar dat is niet aan de orde. Het kan, het is gebruikelijk bij veel kapsalons, mensen doen er niet moeilijk over dus ze rekenen het.

Maar onderhand is het dus wel 20 euro en een paar centen verschil geworden en het is al echt een vet dure kapper. Ik vraag me af waar de grens ligt, tot waar de kapper er nog mee wegkomt.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven