Werk & Studie alle pijlers

3 banen en belasting

07-11-2024 18:08 7 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb nu 2 banen. Eentje voor 24 uur per week (baan 1) en 1 0-urencontract (baan 2) waarbij ik ongeveer 4 uur per week werk. Nu komt er bij de dochteronderneming van baan 2 een vacature voor 12 uur, voor iets wat ik echt heel leuk vind (deze baan is me ook aangeboden). Echter is dan niet te combineren met baan 1 ivm flexibiliteit. Een optie zou kunnen zijn om een aantal uur terug te geven bij baan 1.
Nu laat ik loonheffingskorting toepassen bij baan 1. Van baan 2 houd ik nauwelijks wat over, maar dat is ook meer voor de fun.
Echter als ik bij baan 1 uren terug kan geven (denk ik wel gezien diverse omstandigheden) dan zou ik 2 banen van ongeveer 12 uur hebben, waarbij ik dus maar bij 1 de loonheffingskorting toe kan laten passen. Bij beide banen zou ik 1300 bruto per maand verdienen. Plus dan nog die 4 uur erbij.
Kan iemand mij vertellen of dat bij deze bedragen erg onvoordelig is? Ik vind het niet erg om pas bij de belastingaangifte het geld terug te krijgen.
Het maakt niet uit wat je waar verdient en ook niet wie hoeveel loonheffingskorting toepast. De Belastingdienst rekent uiteindelijk precies uit hoeveel belasting je moet betalen en op hoeveel korting je recht hebt.

Je krijgt als je nog recht hebt op heffingskorting bij je tweede en derde baan geld terug na de aangifte. Laat je overal de korting toepassen dan moet je mogelijk bijbetalen.

Hier twee kinderen die als puber/jongvolwassene meerdere (bij)banen tegelijk hadden. Die lieten nergens de korting toepassen zodat ze spaarden bij de Belastingdienst en hun geld niet konden uitgeven :proud:
Speculaastaart zegt het goed.

De loonheffing is een voorschot op de belasting (voor de belasting over 2024 vul je de aangifte in in 2025).
Als je nu te veel of te weinig loonheffing betaalt, merk je dat op de belastingaanslag.

(Als je bij meer dan 1 baan de loonheffingskorting toepast, moet je misschien later bijbetalen. Als je bij 1 baan de loonheffingskorting toepast, zit je altijd veilig.)
Bedankt voor jullie reacties! Dan is dat in ieder geval geen belemmerende factor in mijn keuze.
Je mag je loonheffingskorting maar 1 keer toe laten passen. Het meest voordelig is het om deze toe te laten passen bij de baan waar je het meest verdient.

Hou er daarnaast rekening mee dat per salaris afzonderlijk, per werkgever, per maand je loonheffingen worden ingehouden op je salaris. De Belastingdienst kijkt aan het einde van het jaar naar je totale jaarinkomen, dus naar de som van je afzonderlijke salarissen. Waarschijnlijk moet je dan belasting bijbetalen, omdat bij het optellen van je verschillende salarissen je recht op arbeidskorting en algemene heffingskorting lager wordt (beide kortingen gaan omlaag bij een hoger loon). Het kan dus wel verstandig zijn om hier vooraf iets voor apart te zetten. Of je kunt een voorlopige aangifte doen op basis van al je salarissen.
Noor83 schreef:
20-11-2024 16:25
Je mag je loonheffingskorting maar 1 keer toe laten passen. Het meest voordelig is het om deze toe te laten passen bij de baan waar je het meest verdient.

Hou er daarnaast rekening mee dat per salaris afzonderlijk, per werkgever, per maand je loonheffingen worden ingehouden op je salaris. De Belastingdienst kijkt aan het einde van het jaar naar je totale jaarinkomen, dus naar de som van je afzonderlijke salarissen. Waarschijnlijk moet je dan belasting bijbetalen, omdat bij het optellen van je verschillende salarissen je recht op arbeidskorting en algemene heffingskorting lager wordt (beide kortingen gaan omlaag bij een hoger loon). Het kan dus wel verstandig zijn om hier vooraf iets voor apart te zetten. Of je kunt een voorlopige aangifte doen op basis van al je salarissen.
Dit klopt alleen als je drie keer de loonheffingskorting toe laat passen. Doe je dat één keer dan krijg je waarschijnlijk geld terug bij je aangifte.
Laura1992 schreef:
20-11-2024 17:05
Dit klopt alleen als je drie keer de loonheffingskorting toe laat passen. Doe je dat één keer dan krijg je waarschijnlijk geld terug bij je aangifte.
Dit wordt vaak gedacht, maar is niet zo. Ik zit zelf in de fiscaliteit. Heb overigens ook zelf met meerdere salarissen te maken gehad. En heb het ook gezien bij mensen in mijn omgeving die dan heel verbaasd waren dat ze bij hun IB-aangifte ineens moesten bijbetalen.

Je arbeidskorting en je algemene heffingskorting worden berekend op basis van je totale jaarinkomen. De Belastingdienst kan daarbij gedurende het jaar geen rekening houden met meerdere salarissen. Deze worden in de systemen afzonderlijk bekeken. Er wordt dus ook afzonderlijk berekend hoeveel loonheffingen er moeten worden ingehouden per salaris. Pas aan het einde van het jaar wordt het op 1 hoop gegooid en kan het hier en daar verschuiven.

Stel dat je recht hebt op 10 arbeidskorting bij een salaris van maximaal 100. En stel, je hebt twee salarissen van 60. Dan krijg je dus door het jaar heen een arbeidskorting, waar je aan het einde van het jaar ineens geen recht op blijkt te hebben.

Het probleem zit er vaak gewoon in dat het per salaris prima uitgerekend kan zijn door het jaar heen, maar dat cijfers verschuiven als je alles bij elkaar optelt aan het einde van het jaar. En daar kan een verschil in heffingskortingen of zelfs tariefschijven door ontstaan. En dit staat los van de loonheffingskorting die je door je werkgever laat toepassen. Het kan ook heel erg meevallen uiteindelijk, hoor. Maar het is wel iets om rekening mee te houden. Daarom kan een voorlopige aangifte helpen om gewoon wat meer zekerheid te hebben.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven