Aanstaande maandag 11 november wordt er gepland onderhoud uitgevoerd aan het forum. Hierdoor is het forum op maandagochtend enkele uren onbereikbaar.

Werk & Studie alle pijlers

3 banen en belasting

07-11-2024 18:08 4 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb nu 2 banen. Eentje voor 24 uur per week (baan 1) en 1 0-urencontract (baan 2) waarbij ik ongeveer 4 uur per week werk. Nu komt er bij de dochteronderneming van baan 2 een vacature voor 12 uur, voor iets wat ik echt heel leuk vind (deze baan is me ook aangeboden). Echter is dan niet te combineren met baan 1 ivm flexibiliteit. Een optie zou kunnen zijn om een aantal uur terug te geven bij baan 1.
Nu laat ik loonheffingskorting toepassen bij baan 1. Van baan 2 houd ik nauwelijks wat over, maar dat is ook meer voor de fun.
Echter als ik bij baan 1 uren terug kan geven (denk ik wel gezien diverse omstandigheden) dan zou ik 2 banen van ongeveer 12 uur hebben, waarbij ik dus maar bij 1 de loonheffingskorting toe kan laten passen. Bij beide banen zou ik 1300 bruto per maand verdienen. Plus dan nog die 4 uur erbij.
Kan iemand mij vertellen of dat bij deze bedragen erg onvoordelig is? Ik vind het niet erg om pas bij de belastingaangifte het geld terug te krijgen.
Het maakt niet uit wat je waar verdient en ook niet wie hoeveel loonheffingskorting toepast. De Belastingdienst rekent uiteindelijk precies uit hoeveel belasting je moet betalen en op hoeveel korting je recht hebt.

Je krijgt als je nog recht hebt op heffingskorting bij je tweede en derde baan geld terug na de aangifte. Laat je overal de korting toepassen dan moet je mogelijk bijbetalen.

Hier twee kinderen die als puber/jongvolwassene meerdere (bij)banen tegelijk hadden. Die lieten nergens de korting toepassen zodat ze spaarden bij de Belastingdienst en hun geld niet konden uitgeven :proud:
Speculaastaart zegt het goed.

De loonheffing is een voorschot op de belasting (voor de belasting over 2024 vul je de aangifte in in 2025).
Als je nu te veel of te weinig loonheffing betaalt, merk je dat op de belastingaanslag.

(Als je bij meer dan 1 baan de loonheffingskorting toepast, moet je misschien later bijbetalen. Als je bij 1 baan de loonheffingskorting toepast, zit je altijd veilig.)
Bedankt voor jullie reacties! Dan is dat in ieder geval geen belemmerende factor in mijn keuze.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven