Werk & Studie alle pijlers

Aan de slag met Wajong!

21-02-2017 12:31 1834 berichten
Motivatie- en steuntopic.

Ik ben vast niet de enige hier die met een Wajong (of WIA of WAO) wat probeert of moet proberen te werken. Zelf heb ik net te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd gaat worden, en zit ik dus per 1 april thuis.

Nu dacht ik: met een forum vol mensen, zijn er vast ook wel wat mensen in dezelfde situatie als ik. Dus dan kunnen we elkaar misschien wel motiveren en steunen! Even van je af kunnen praten of een succes komen vieren, beiden (en alles ertussenin) mogen hier!

Dus: wees welkom, sluit aan, voeg bij. Samen maken we er wat van!
anoniem_179756 wijzigde dit bericht op 11-12-2017 16:41
0.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
26-09-2019 11:43
Het is wel de bedoeling dat we doorgroeien (vanuit uwv en de wet enzo), maar in praktijk is dat idd lastig.
Ja en collega's gaan ook niet zomaar taken afstaan want dan hebben ze zelf minder te doen... Ik heb het idee dat je nooit boven het niveau van een stagiair uitkomt terwijl sommige gewoon veel meer kunnen maar de kans niet krijgen.
Alle reacties Link kopieren
lola712 schreef:
26-09-2019 11:59
Ja en collega's gaan ook niet zomaar taken afstaan want dan hebben ze zelf minder te doen... Ik heb het idee dat je nooit boven het niveau van een stagiair uitkomt terwijl sommige gewoon veel meer kunnen maar de kans niet krijgen.
Welkom in onze wereld. Hoopgevend, niet?
Alle reacties Link kopieren
lola712 schreef:
26-09-2019 11:26
In hoeverre kunnen jullie doorgroeien in je participatiebaan? Ik zie hier dat het vaak een bij elkaar geraapte functie is met wat taakjes maar je er eigenlijk nooit een normale functie van zou creëren, je bent altijd afhankelijk van werk van anderen.
Ik ken mensen met een participatiebaan (of met een voorganger daarvan zoals Banenpool, Melkertbaan, ID-baan) die zijn doorgegroeid naar een reguliere baan. Zij kregen een reguliere baan omdat ze belangrijk werk deden. Ik zat in dezelfde regeling, maar een teamleider vond dat iemand met een beperking, ongeacht capaciteiten, geen reguliere baan kan hebben, dus kwam ik in een WSW-baan. De WSW-baan kreeg ik feitelijk om financiële redenen en niet om mijn autismediagnose hoewel anderen mij wat anders wijs proberen te maken.

Mijn klussen bestaan uit administratieve en conciërgetaken maar een echte administratieve medewerker of een echte conciërge ben ik niet.

Bij mij is wel de interesse ontstaan in administratieve processen, vandaar dat ik een opleiding voor directiesecretaresse volg. Ik had meer willen opsteken van het reilen en zeilen op school, maar die ruimte is er gewoon niet.
World of Warcraft: Legion
@Lola: ik heb een reguliere baan met vast contract sinds 1 april dit jaar. Ik heb mijn eigen takenpakket en verantwoordelijkheden. Ik werk nu fulltime (in mijn geval 38 uur) en heb al best een tijdje geen recht meer op wajong uitbetaling omdat ik teveel verdien.
Daarnaast krijg ik ook alle kansen om mezelf te ontwikkelen. Ik ben nu volledig Prince2 gecertificeerd (projectmanagementmethode) en begin volgende week aan een hbo opleiding op kosten van het werk en voor de lesdagen krijg ik verlof.

Kortom: het kan dus wel maar het is hard werken, je beste beentje voor zetten, geluk hebben met je werkgever en ook een klein beetje de gunfactor. Nu is het in mijn geval wel zo dat de reden waarom ik in de wajong kwam (ernstige psychiatrische problemen) erg naar de achtergrond zijn verdwenen sinds ik therapie heb afgerond en aan het werk ben gegaan. Ik kan me voorstellen dat het moeilijker is/gaat als je te maken hebt met een chronische aandoening.
Alle reacties Link kopieren
Skyler1205 schreef:
26-09-2019 16:02
Kortom: het kan dus wel maar het is hard werken, je beste beentje voor zetten, geluk hebben met je werkgever en ook een klein beetje de gunfactor.
Ik denk dat het vooral geluk hebben is met de werkgever en gunfactor. Dat heb ik helaas niet. M.b.t. hard werken: dat is vaak niet mogelijk; de werkdruk is te laag. Je beste beentje voorzetten lukt ook niet, want de taken zijn te veel afgeschermd.

Ik vind dat voor iedereen de kansen gelijk moet zijn, en dat de arbeidsbeperking bij de persoon moet liggen en niet bij de werkgever die zo iemand geen reguliere baan gunt. Voor een reguliere baan kan men best wat vragen aan de persoon in kwestie, maar die persoon moet in de gelegenheid gesteld worden om daaraan te kunnen werken. Op mijn huidige werkplek heb ik dat niet.

Mijn werkgever zou impliciet zeggen: "Beste Hans, jij kunt nog zo veel willen, maar ik geloof gewoon niet dat jij dat kunt. Nee, je hoeft dat ook niet te proberen. Jouw capaciteiten interesseren me niet; mij interesseert alleen wat jij niet kunt." Ik vind dat een bijzonder slechte houding naar mij toe.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Skyler1205 schreef:
26-09-2019 16:02
Ik ben nu volledig Prince2 gecertificeerd (projectmanagementmethode) en begin volgende week aan een hbo opleiding op kosten van het werk en voor de lesdagen krijg ik verlof.
PRINCE... komt me bekend voor en dan niet alleen als zanger, maar als een projectmanagementmethode. Dit wordt in mijn deelopleiding projectmanagement genoemd. Prince2 zal wel de opvolger daarvan zijn.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Ik zit zelf in een situatie waarin de werkgever aangeeft dat ik meer in mijn mars heb en zelfs beter werk dan enkele collega's die er al langer werken en nog steeds erg veel slordige fouten maken... Maar dat ze die taken niet willen of kunnen afpakken van andere collega's. Dus meer dan dit gaat het niet worden omdat het in de praktijk een participatiebaan is en doorstromen naar regulier alleen kan als er collega's vertrekken en dat gebeurt niet zo snel. Erg lastig want ik kan mezelf niet optimaal benutten en de waardering is minder omdat ik niet als volledige collega wordt gezien.
Alle reacties Link kopieren
Maar Lola, heb jij dan een participatiebaan? Ik dacht dat je een gewone baan had. Participatiebanen zijn alleen voor mensen uit het doelgroepregister.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
05-10-2019 12:18
Maar Lola, heb jij dan een participatiebaan? Ik dacht dat je een gewone baan had. Participatiebanen zijn alleen voor mensen uit het doelgroepregister.
Het is een gewone baan maar ingevuld vanuit de participatiewet ja.. krijg gewoon loon en geen uitkering maar tel wel mee voor het quotum. Maar toch zien collega's het niet als een 'normale' baan, de taken zijn voor mij te simpel en ik zie dus dat normale collega's veel fouten maken en het ze ook niet veel doet..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hetzelfde probleem als Lola. Participatiebanen werken niet. De reden dat ze niet werken, geef je hierboven exact weer! Het is een ordinaire bezuinigingstruc.

Ik heb dadelijk een hogere opleiding als mijn baas, maar dat telt voor een Participatiebaan niet.

Ik heb een sterk vermoeden dat je gewoon moet gaan solliciteren. Dat ga ik ook doen als ik het diploma voor directiesecretaresse haal (mijn baas is dat vroeger ook geweest).

Dat je je loyaal opstelt betaalt helaas niet terug. Ik ben ook loyaal aan de school, maar krijg stank voor dank.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
lola712 schreef:
05-10-2019 11:22
Dus meer dan dit gaat het niet worden omdat het in de praktijk een participatiebaan is en doorstromen naar regulier alleen kan als er collega's vertrekken en dat gebeurt niet zo snel.
Bij mij lukt het doorstromen ook niet. Als er geen collega beschikbaar is, wordt er wel met hen geschoven of ze starten een vacature op. Ze willen nu eenmaal niet iemand waar wat mee is. En ze hebben mij "nodig" voor het eenvoudige werk. Dus kan ik niet doorstromen.

Een paar collega's hebben in het verleden ook gesubsidieerde banen gehad, maar stroomden door omdat hun werk "belangrijk" is. Of ze hebben papieren. Nu denk ik: Dan ga ik ook een papiertje halen... bij Scheidegger.

Met een vlekkeloos iemand, hebben ze gewoon meer zekerheid.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal, ik ben een aantal weken erg weinig op forum geweest maar voor wie het leuk vindt, zal ik even updaten:

Mijn 1 - jarige studie loopt nog tot eind december. Voor de zomer merkte ik dat ik achter kwam te liggen. Toen hebben we in overleg besloten dat ik per 1 september zou stoppen met mijn vrijwilligerswerk. De opleiding heeft nu eenmaal voorrang.
Ik ben een aantal weken heel down geweest vanaf 1 september omdat ik het erg miste en het thuis erg stil is... Gelukkig ben ik wel naar mijn lessen geweest, ondanks de dip.
De studie is hard werken, harder dan ik de eerste maanden deed. En sinds vorige week merk ik dat ik een ritme heb gevonden, thuis. Nu vind ik het ook wel lekker, zonder die druktemakers van het werk.

Vandaag even contact gehad met mijn vorige jobcoach. Namelijk omdat eind december de licenties verlopen van de computerprogramma's die ik voor de opleiding gebruik. En ik moet wel blijven oefenen met de dingen. Ik dacht, misschien weet zij of er ergens nog een potje is dat UWV dat betaalt. Anders moet ik zelf iets regelen. Maar nu hoor ik dat de arbeidsdeskundige voor langere tijd is uitgevallen. Vervelend voor haar.... maar ook voor mij. Zij heeft echt vertrouwen in mij en heeft veel voor me geregeld.

Ik merk dat het echt plannen is allemaal. Het huiswerk, de opdrachten. Er zijn twee hele lesdagen bijgekomen, ergens in het midden van het land. Althans ze zijn niet verplicht maar het is ter compensatie omdat één blok niet zo volledig was.

Soms klaag ik nogal over de studie en dat het druk is etc..... maar eigenlijk ik een gezegend mens. Dat ik deze kans gekregen heb. De klas is ook nog eens heel leuk. Ben alleen soms bang wat er dan ná kerst komt. Maar ik moet in januari gewoon genoeg plannen dat ik bezig blijf.

Leuk om jullie te lezen. Ik moet even goed focussen want ben het een beetje kwijt allemaal, de verhalen. Het blijft een weg met hobbels he...
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa,

Ik heb soortgelijke ervaring met mijn huidige studie. Ik merk dat ik niet vermoeid raak (dat zou je wel verwachten met mijn autismespectrum): volledige werkdag, zangles eens per twee weken, geheel zelfstandig wonen, en nu ook de studie erbij. Ik word graag bezig gehouden.

Ik ervaar hetzelfde: Ik moet ook plannen wanneer ik de opdrachten ga doen. Ik heb ook lesdagen; afgelopen zaterdag een lesdag van 6 uur gehad, weliswaar met 3 pauzes. Ik mag harder aan het werk dan ik deed; net zoals jij dat beschreef.
Leuk om jullie te lezen. Ik moet even goed focussen want ben het een beetje kwijt allemaal, de verhalen. Het blijft een weg met hobbels he...
Soms moet ik ook weer teruglezen wat wiens verhaal is. Een tijdje terug heb ik beloofd daar meer in te verdiepen. Er zijn overeenkomsten, maar ook verschillen.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
15-10-2019 15:14
Bij mij lukt het doorstromen ook niet. Als er geen collega beschikbaar is, wordt er wel met hen geschoven of ze starten een vacature op. Ze willen nu eenmaal niet iemand waar wat mee is. En ze hebben mij "nodig" voor het eenvoudige werk. Dus kan ik niet doorstromen.

Een paar collega's hebben in het verleden ook gesubsidieerde banen gehad, maar stroomden door omdat hun werk "belangrijk" is. Of ze hebben papieren. Nu denk ik: Dan ga ik ook een papiertje halen... bij Scheidegger.

Met een vlekkeloos iemand, hebben ze gewoon meer zekerheid.
Bij mij is gewoon letterlijk gezegd: je bent extra hier. De normale functies zijn al bezet dus daar is geen plaats voor je en halen we geen taken weg. Als er iemand weggaat is het ook niet zo dat ik er kom te zitten. Er was laatst zelfs een nieuw regulier persoon begonnen, dus er is wel werk. Ze denken: extra hulp is welkom en het kost ze (bijna) niets. Mijn probleem is vooral weinig ervaring want de opleiding heb ik wel gewoon dus die ervaring bouw ik hier op en ik hoop dat ik meer betrokken ga worden bij het werk of straks beter uit de verf kom bij andere sollicitataties. Ben te slim voor de baan die ik nu heb maar ze bieden niks anders helaas. En UWV verwijst je alleen maar door naar andere participatiebanen maar daar loop je tegen dezelfde problemen aan, ze creëren nieuwe functies in plaats van bestaande invullen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tegen mijn baas gezegd dat ik op mijn kosten een opleiding ben gaan volgen. Na die opleiding ga ik elders proberen te solliciteren. Zij zei dat ze liever niet had dat ik vertrok. Dat doe ik toch echt wel. Laat zij maar komen met meer inzet, een reguliere baan ("Maar dat zit er niet in," zei ze).

De persoon die een participatiebaan heeft aangevraagd was niet ik, maar mijn baas. Er is ook gelogen over de aard en ernst van mijn arbeidsbeperking. Andere leden van de directie en ik zijn door hem om de tuin geleid. Ik heb daaraan meegewerkt, omdat ik te veel vertrouwen had, en toen niet wist van de misstanden. Autismestigma heeft hierin een grote rol gespeeld. Mijn vorige leidinggevende had wel gewild dat ik vertrok. Hij en zijn opvolger zullen uiteindelijk hun zin krijgen.

Met de gemeente Enschede wil ik daarom aan tafel. Herkeuring en hulp bij het solliciteren. Ik kaart de misstanden aan: er zijn geen job coach, geen begeleiding en geen functioneringsgesprekken.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Lola vervelend idd. Ik zou ook proberen om het te zien als ervaring. En als dit goed gaat, kun je misschien aangeven dat er wel iets bij mag. Heb je goede evaluatiegesprekken?
Bij mij was het ook een leerproces om de rest van mijn leven meer te structureren. Waar ik bijv soms moeite mee heb is om thuis de boodschappen goed te organiseren en gezond te koken voor niet al te veel geld. Dat soort dingen. Daar heeft de baas niets mee te maken maar het was wel hard werken omdat ik gewend was 24/7 de tijd te hebben voor die dingen.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
https://nos.nl/artikel/2309449-jong-geh ... Ly8dzzxUyE

Ik heb het nog niet goed kunnen lezen en snap er eigenlijk niks van. Maar misschien handig :winkie:
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is bij jullie de begeleiding op de werkvloer geregeld, inhoudelijke feedback op je werk/werkverschaffing? Hier verschillen we van mening. Werkgever vind dat ik te veel tijd kost tov een reguliere kracht en wordt daarvoor niet gecompenseerd in de extra tijd. (wel in geld maar, maar daar merkt de afdeling zelf niks van want ik scheel aan loonkosten voor het bedrijf). In hoeverre is dat mijn probleem? De wet richt zich op feitelijk productieverlies maar de extra menselijke begeleiding valt daar blijkbaar niet onder. En een jobcoach is er alleen voor interne problemen met collega's of randzaken..
Alle reacties Link kopieren
Ik merk weinig van begeleiding. Er is geen job coach, geen functioneringsgesprekken. Mijn huidige werkgever is niet eerlijk in hoeverre ik arbeidsbeperkt ben. Leren is duidelijk niet het doel op de werkplek. Ik kan iets, of ik kan iets niet volgens de werkgever. Als ik iets niet kan, wordt de klus door een collega gedaan. Wat ik daar zelf van vind, is niet relevant. Dat interesseert de leidinggevende ook geen barst.

De reden voor een gesubsidieerde baan i.p.v. een reguliere baan is uitsluitend het geld. Daarbij kwam de autismediagnose de werkgever wel goed uit.

De contactpersoon van DCW zegt dat een autismediagnose een reden is voor de subsidie, maar niet de daadwerkelijke beperking. Begeleiding om vooruitgang te boeken wordt geweigerd, en daarbij worden leugens niet geschuwd.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
lola712 schreef:
13-11-2019 00:26
Hoe is bij jullie de begeleiding op de werkvloer geregeld, inhoudelijke feedback op je werk/werkverschaffing? Hier verschillen we van mening. Werkgever vind dat ik te veel tijd kost tov een reguliere kracht en wordt daarvoor niet gecompenseerd in de extra tijd. (wel in geld maar, maar daar merkt de afdeling zelf niks van want ik scheel aan loonkosten voor het bedrijf). In hoeverre is dat mijn probleem? De wet richt zich op feitelijk productieverlies maar de extra menselijke begeleiding valt daar blijkbaar niet onder. En een jobcoach is er alleen voor interne problemen met collega's of randzaken..
Bij mij is het op papier goed geregeld, met een buddy en cursussen voor leidinggevende en buddy. In praktijk heeft mijn buddy nooit tijd voor begeleiding en van de cursussen hebben ze nog nooit gehoord.

Je werkgever heeft trouwens ongelijk wat betreft de jobcoach. Die is er ook om je productiever te maken, feedback te (helpen) verzamelen en jou te helpen de feedback te verwerken en/of daar wat mee te doen.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
13-11-2019 11:04
Bij mij is het op papier goed geregeld, met een buddy en cursussen voor leidinggevende en buddy. In praktijk heeft mijn buddy nooit tijd voor begeleiding en van de cursussen hebben ze nog nooit gehoord.
Bij mij ook niet. Voor iedereen (met of zonder beperking) is er een budget van 500 euro per werknemer per jaar. Daar wordt op bezuinigd, niet door de bedragen te verlagen, maar door de eisen aan het soort cursus flink te verhogen. Ik volg een opleiding die 3500 euro kost, en die betaal ik uit mijn eigen zak, omdat de school dat niet faciliteert (omdat dat in termijnen gaat, kan ik mij dat permitteren; bij betaling ineens is er een korting van slechts 125 euro). Deze cursus voldoet dus niet aan de eis om voor 500 euro per jaar een cursus te volgen.

Een collega (zonder beperking) die veel kennis van een schooladministratiesysteem heeft en nog wil bijscholen kreeg van haar teamleider nul op het rekest. Die teamleider ziet er het nut niet van in, dat deze collega zich bijschoolt.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Wat een gedoe zeg! Hierbij nog even mijn situatie:

Per september zou ik officieel 26 uur gaan werken vanwege een andere functie, ik had het daarvoor al 2 maanden op proef gedaan en ook het daar bijbehorende salaris ontvangen.

Maar omdat het UWV altijd heel wat gezeik geeft is er nu pas eens duidelijkheid. Ik kreeg de laatste maanden namelijk geen Wajong, nu weer wel en er is ook gezegd dat ik nog een nabetaling zou krijgen. En omdat ze op mijn werk niet wilde dat ik er op achteruit zou gaan hadden ze mijn uren + salaris officieel nog niet op 26 gezet

Máár; wij hebben een inkloksysteem en die stond nog wel op 26. Toen dat vanochtend te sprake kwam is dat gelijk teruggezet naar 20.

Leuk en aardig allemaal, maar ik werk met iemand samen (we zijn secretaresses) en ik wil haar niet ineens 6 uur erbij geven als het ware. We hebben alle 2 een grote afdeling waar we voor werken namelijk.

Nu gaan ze het pas op het werk 1-1-2020 officieel maken
Alle reacties Link kopieren
Vervelend dat er zo veel hobbels zijn!

Mijn laatste situatie is anders omdat het over vrijwilligerswerk ging. Dus ik kan niet zozeer advies geven vanuit mijn ervaring. (Momenteel ben ik thuis om fulltime aan mijn studie te werken. Ik heb Wajong (van voor 2010)).
Mijn laatste ervaring met betaald werk was idd ook niet zo positief. Een aantal van jullie zijn later hier gaan schrijven. Werkgever wilde voor een dubbeltje op de eerste rang en heeft maar heel weinig hoeven betalen.

Blijf in ieder geval jezelf respecteren! Jij weet hoe hard je werkt. En dat het allemaal niet vanzelf gaat en dat je thuis mogelijk meer tijd aan het bijkomen bent dan een ander. Juist omdat je zo graag wilt.

(Dit niet tegen iemand in het bijzonder, tegen jullie allemaal)
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Eventuele achterstallige mails ga ik nog beantwoorden ;-)
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
https://www.nu.nl/economie/6011891/scp- ... groep.html

De wet faalt. Te weinig financiële vooruitgang voor de werknemer en veel rompslomp voor bedrijven die eigenlijk niet op mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zitten te wachten.

Fijne dag allemaal ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven