Werk & Studie alle pijlers

Aan de slag met Wajong!

21-02-2017 12:31 1834 berichten
Motivatie- en steuntopic.

Ik ben vast niet de enige hier die met een Wajong (of WIA of WAO) wat probeert of moet proberen te werken. Zelf heb ik net te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd gaat worden, en zit ik dus per 1 april thuis.

Nu dacht ik: met een forum vol mensen, zijn er vast ook wel wat mensen in dezelfde situatie als ik. Dus dan kunnen we elkaar misschien wel motiveren en steunen! Even van je af kunnen praten of een succes komen vieren, beiden (en alles ertussenin) mogen hier!

Dus: wees welkom, sluit aan, voeg bij. Samen maken we er wat van!
anoniem_179756 wijzigde dit bericht op 11-12-2017 16:41
0.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
26-09-2019 16:25
Ik denk dat het vooral geluk hebben is met de werkgever en gunfactor. Dat heb ik helaas niet. M.b.t. hard werken: dat is vaak niet mogelijk; de werkdruk is te laag. Je beste beentje voorzetten lukt ook niet, want de taken zijn te veel afgeschermd.

Ik vind dat voor iedereen de kansen gelijk moet zijn, en dat de arbeidsbeperking bij de persoon moet liggen en niet bij de werkgever die zo iemand geen reguliere baan gunt. Voor een reguliere baan kan men best wat vragen aan de persoon in kwestie, maar die persoon moet in de gelegenheid gesteld worden om daaraan te kunnen werken. Op mijn huidige werkplek heb ik dat niet.

Mijn werkgever zou impliciet zeggen: "Beste Hans, jij kunt nog zo veel willen, maar ik geloof gewoon niet dat jij dat kunt. Nee, je hoeft dat ook niet te proberen. Jouw capaciteiten interesseren me niet; mij interesseert alleen wat jij niet kunt." Ik vind dat een bijzonder slechte houding naar mij toe.
Pff hier net zo. Maar dan nog wat slingser met directe collega's die bang zijn voor hun eigen hachje en alles wat in team verband mis gaat op mij afschuiven en dit wordt zo zonder hoor en wederhoor als waarheid beschouwd
Alle reacties Link kopieren
Laatst een klus gedaan, dat echter niet foutloos ging. Ik had ook geen goede manier om mijn werk op fouten te testen.

Laatst kwam dat in een gesprek met baas en teamleider ter sprake. Er werd gezegd: "We kunnen geen belangrijke klussen door jou laten doen, want fouten kunnen de organisatie beschadigen." Dat is op zich waar, maar dan verwacht ik dat ik daarin getraind wordt. Ze vervolgden met: "Dus dat laten we door iemand anders doen." Dan is mijn accuratesse niet zo belangrijk. Ik weet ook wat er eerder werd gezegd: "Taken kunnen we niet door jou [=mij] laten doen, want dat past niet in de organisatie." Maar ik weet dat als een taak door collega A gedaan wordt, en deze valt uit, wordt die gedaan door collega B en niet door mij. Zo leer ik niks.

Baas: "We moeten jou ook in bepaalde dingen aansturen." Dat wordt als een probleem gezien, maar ze willen geen oplossing. Waarschijnlijk vinden ze het aansturen leuk, want er moet toch een bewijs zijn van arbeidsbeperking i.v.m. de financiën. Als ze mij dingen aanleren, neemt mijn zogeheten arbeidsbeperking af, en gaat dat de school meer geld kosten.

Om een lang verhaal kort te maken: Het draait alleen om geld, en nergens anders om. Dat er een autismediagnose is, komt hun wel goed uit.

Het heeft ook geen zin om te solliciteren naar administratief medewerker of teamsecretaresse bij de huidige werkgever, want alles is op een geraffineerde wijze met elkaar verweven. Ik zie verbanden tussen heel wat feiten, het is geen kwestie van paranoia. Als ik zou solliciteren zullen ze gewoon zeggen dat ik niet geschikt ben, want er zijn die en die problemen (die zij en hun voorgangers zelf veroorzaakt hebben). Ofwel ze verzinnen die problemen, ofwel die schijnproblemen ontstaan door manipulatie van mijn werkgever.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Als of ik het geschreven heb! heel herkenbaar!
hans66 schreef:
20-11-2019 10:28
Laatst een klus gedaan, dat echter niet foutloos ging. Ik had ook geen goede manier om mijn werk op fouten te testen.

Laatst kwam dat in een gesprek met baas en teamleider ter sprake. Er werd gezegd: "We kunnen geen belangrijke klussen door jou laten doen, want fouten kunnen de organisatie beschadigen." Dat is op zich waar, maar dan verwacht ik dat ik daarin getraind wordt. Ze vervolgden met: "Dus dat laten we door iemand anders doen." Dan is mijn accuratesse niet zo belangrijk. Ik weet ook wat er eerder werd gezegd: "Taken kunnen we niet door jou [=mij] laten doen, want dat past niet in de organisatie." Maar ik weet dat als een taak door collega A gedaan wordt, en deze valt uit, wordt die gedaan door collega B en niet door mij. Zo leer ik niks.

Baas: "We moeten jou ook in bepaalde dingen aansturen." Dat wordt als een probleem gezien, maar ze willen geen oplossing. Waarschijnlijk vinden ze het aansturen leuk, want er moet toch een bewijs zijn van arbeidsbeperking i.v.m. de financiën. Als ze mij dingen aanleren, neemt mijn zogeheten arbeidsbeperking af, en gaat dat de school meer geld kosten.

Om een lang verhaal kort te maken: Het draait alleen om geld, en nergens anders om. Dat er een autismediagnose is, komt hun wel goed uit.

Het heeft ook geen zin om te solliciteren naar administratief medewerker of teamsecretaresse bij de huidige werkgever, want alles is op een geraffineerde wijze met elkaar verweven. Ik zie verbanden tussen heel wat feiten, het is geen kwestie van paranoia. Als ik zou solliciteren zullen ze gewoon zeggen dat ik niet geschikt ben, want er zijn die en die problemen (die zij en hun voorgangers zelf veroorzaakt hebben). Ofwel ze verzinnen die problemen, ofwel die schijnproblemen ontstaan door manipulatie van mijn werkgever.
Alle reacties Link kopieren
Helaas is mijn werk nu ten einde en ik denk dat kantoorwerk gewoon niet past. Niet omdat ik de werkzaamheden niet kan maar er gewoon een andere cultuur heerst en mensen bang zijn voor hun eigen baantje en taken, dat is helaas al vaker gebleken. Ik denk er nu over na om heel wat anders te gaan doen, geen kantoorbaan. Alleen weet ik niet of dat lukt met mijn achtergrond.
Alle reacties Link kopieren
lola712 schreef:
28-11-2019 22:11
Helaas is mijn werk nu ten einde en ik denk dat kantoorwerk gewoon niet past. Niet omdat ik de werkzaamheden niet kan maar er gewoon een andere cultuur heerst en mensen bang zijn voor hun eigen baantje en taken, dat is helaas al vaker gebleken. Ik denk er nu over na om heel wat anders te gaan doen, geen kantoorbaan. Alleen weet ik niet of dat lukt met mijn achtergrond.
Wat zou je willen doen?
Alle reacties Link kopieren
Vraagje: hebben jullie/jullie werkgever met loondispensatie te maken?

In 2020 moest hij voor mij opnieuw worden aangevraagd, nu zijn ze hier vorige week voor geweest bij mijn coördinator. Precies weet ik het niet meer, maar wat ik ervan begreep is wat het UWV nu heeft bekeken/berekend ik er op achteruit zou gaan. Hier is werkgever het niet mee eens en woensdag komt ze nog een keer.

Net op Google gekeken en daar zag ik een filmpje dat er dan ook echt iemand meeliep met werknemer. Dit is bij mij niet gebeurt.
Weet iemand hoe dit zit?
Alle reacties Link kopieren
Michella_1991 schreef:
21-01-2020 10:46
Net op Google gekeken en daar zag ik een filmpje dat er dan ook echt iemand meeliep met werknemer. Dit is bij mij niet gebeurt.
Weet iemand hoe dit zit?
Wat voor iemand is dat dan? Een coach?
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
23-01-2020 07:50
Wat voor iemand is dat dan? Een coach?
Tegemoetkoming in loonkosten: loondispensatie
Kunt u minder werk aan dan andere werknemers? Dan kan uw werkgever loondispensatie bij ons aanvragen. Hij betaalt u dan tijdelijk minder loon. In deze situatie betalen wij u dan een aanvullende Wajong-uitkering. De hoogte van deze uitkering hangt af van uw persoonlijke situatie. Zoals de mate waarin u arbeidsongeschikt bent en hoeveel werk u aankunt in een bepaalde tijd.

Nadat uw werkgever loondispensatie heeft aangevraagd:

Nadat wij de aanvraag van uw werkgever hebben ontvangen, onderzoeken wij of het terecht is dat hij u minder loon wil betalen. Wij onderzoeken ook welk loon past bij het werk dat u in een bepaalde tijd kunt doen. Wij nodigen u dan meestal uit voor een gesprek met de arbeidsdeskundige en spreken ook met uw werkgever. Daarnaast kan een UWV-medewerker bij u op het werk langskomen voor een gesprek met u en met uw werkgever. Hij bekijkt ook uw werkplek en hoe u uw werk doet. Bent u het niet eens met de loondispensatie? Dan kunt u bezwaar maken.
Alle reacties Link kopieren
Er is hier al een tijd niet meer gereageerd.

Hoe is het met jullie?

Door omstandigheden was ik 19 december gezakt voor het examen projectmanagement. Dat examen heb ik vorige week herkanst, en daarvoor slaagde ik wel. Daarmee heb ik twee examens behaald. Voor Officemanagement haalde ik een 7,0. Voor Projectmanagement haalde ik eerst een 4,9, daarna een 7,3. Hoezo een leerstoornis? Kan iemand met een leerstoornis en zonder begeleiding deze examens halen?

Ik heb het mijn baas verteld dat ik geslaagd was, maar ik weet ook dat mijn opleiding op HBO-niveau op de huidige werkplek geen enkele waarde heeft. Ze feliciteerde mij wel, maar ik weet dat het haar geen moer interesseert.
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven