Werk & Studie alle pijlers

Afgewezen worden voor nieuwe functie

24-11-2020 20:20 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Enige tijd geleden heb ik intern gesolliciteerd op een leuke functie deze functie ligt in het verlengde van mijn huidige functie, alleen zou ik meer gaan verdienen.
Nav mijn brief kreeg ik een uitnodiging voor een online gesprek via teams, eigenlijk had ik liever een persoonlijk gesprek gehad met daarbij de regels van het RIVM in acht nemend, maar helaas was dat geen optie.

Wat mij opviel is dat er tijdens het gesprek lang werd ingezoomd op welke bijdrage ik zou leveren aan het verbeteren van processen, en aan het verbeteren van de samenwerking tussen afdelingen.
Waar ik invloed op kan uitoefenen, is de verbinding zoeken, evt een werkgroep oprichten, en vinger aan de pols houden, maar dit antwoord vonden ze te oppervlakkig, ze waren ook op zoek naar iemand die geen 9 tot 5 mentaliteit heeft, maar iemand die intensief bezig is met een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de afdeling, dit alles naast: Je klantenbestand, bila's, teamoverleggen, casustiekoverleggen, dus gaandeweg het gesprek werd het mij al snel duidelijk dat ik het niet zou worden, en warempel, ik ben afgewezen.
Ik wilde mezelf wel verkopen, maar liegen vind ik te ver gaan.
Ik solliciteer op een kantoorbaan juist vanwege de regelmatige uren, hoezo mag ik die 9-5 mentaliteit niet hebben dan??


Ik ben nu eigenlijk op zoek naar antwoord op de vraag of ik steken heb laten vallen tijdens dat gesprek.
En wat ik in de toekomst beter kan doen om wel de juiste antwoorden te geven tijdens een interview.
De collega's van deze afdeling ken ik allemaal persoonlijk, en ze hebben daar inderdaad geen 9 tot 5 mentaliteit.
Eerder een 10 tot 2 mentaliteit, even los van alle gezellige lunches die ze wekelijks hebben, en daar pas ik prima tussen.
Maar helaas ben ik afgewezen, dus tips en handvaten aub om dit toekomst beter te doen.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Miskotto schreef:
25-11-2020 11:20
Ah ok.
Maar ik ben niet opgeleid om procesverbeteringen in kaart te brengen, en ik solliciteerde op een functie als Schuldbemiddelaar, en ik snap serieus niet hoe men het voor zich ziet. Maar kan jij aangeven wat jij van een kandidaat wil horen?
En vind jij het reëel/ haalbaar dat medewerkers naast :

- Hun drukke bestand
- Bilaterale gesprekken
- Klant gesprekken
- Werkoverleggen
-Overige werkgroepjes

Ook nog tijd vrij moeten maken om processen te verbeteren?
Waar moet men de tijd vandaan halen? En ik begrijp nu dat het 9-tot-5 mentaliteit gedeelte om de hoek komt kijken, maar is dat haalbaar?

In mijn team zijn er welgeteld 2 collega's van de 16 die voorop lopen in het verbeteren van processen, dit zijn collega's die zelf aangeven dat ze blij zijn wanneer het weekend weer voorbij is, deze 2 collega's zijn ook de enige die niet thuiswerken sinds de pandemie.
Ja in een meer senior functie kan dat wel de bedoeling zijn, is dat vaak onderdeel van je werk ook. Juist door je inhoudelijke kennis en ervaring zie je beter wat anders kan en moet en wat je daarvoor moet doen.
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
25-11-2020 11:20
Ah ok.
Maar kan jij aangeven wat jij van een kandidaat wil horen?
Het lijkt of jij zoekt naar een sollicitatie trucje waardoor jij opeens als beste kandidaat in beeld zou komen. Maar jij bent niet de beste kandidaat, want jij kunt/ wilt niet de dienst leveren waarnaar zij op zoek zijn. Dat kun je niet met een mooie volzin in het gesprek oplossen of met een aanpassing in de lay out van je cv.

Probeer het ook zo te zien: het sollicitatiegesprek is een kennismakingsgesprek twee kanten op. Ook jij bent er nu achter gekomen dat deze functieinvulling niet is wat jij wilt/ kunt bieden. Op zoek naar iets anders dus, dit is niet de baan voor jou.
ldp wijzigde dit bericht op 25-11-2020 11:35
21.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als het naast de dagelijkse werkzaamheden zou moeten gebeuren, dan zou ik iemand willen die snapt hoe je procesverbetering vervlecht met je dagelijkse werkzaamheden. Dat je dan net even met een ander oog naar wat je aan het doen bent kijkt en bijvoorbeeld elke week een vast moment inruimt om met het team te evalueren wat er anders en handiger kan en hoe dat dan aan te pakken. Zeker als er al werkoverleggen en werkgroepjes zijn, zou ik hopen dat iemand antwoord dat die momenten dus anders ingestoken moeten worden en ook deels gaan over procesverbetering.

Ik zou ook hopen dat een kandidaat tijdens het gesprek vraagt welke analyse er al is gedaan en in hoeverre al duidelijk is wat beter kan, of dat dit nog moet gebeuren.

En als jij als sollicitant denkt dat het moeilijk combineren is, is een vraag vanuit jou of je wat minder cases krijgt omdat er ook tijd moet naar procesverbetering niet raar. Daarmee geef je aan dat je dat stuk serieus neemt en kan je ook benoemen dat het niet iets is om er ff tussendoor te doen, want dan gaat het zeker mislukken.

Overigens vind ik de term 9-5 mentaliteit verschrikkelijk. Als sollicitanten bij mij melden dat ze die niet hebben, vraag ik altijd wat ze daar precies mee bedoelen. Ik ben groot voorstander van gewoon je contracturen werken, zonder eindeloos overwerk. Want dan is of je baan te druk of je bent een slechte planner/te perfectionistisch. Wat ik wel verwacht van de medwerker is flexibiliteit in werkuren, maar daar geef ik dan diezelfde flex voor terug. Dat is bij ons sowieso de bedrijfsmentaliteit en het werk leent zich er ook voor. Dus helemaal prima als jij, omdat het ineens na dagen regen mooi weer is, even een ochtendwandeling gaat maken en dan pas gaat werken. Helemaal prima als je even van je thuiswerkplek weg bent om kind ergens heen te brengen of te halen, of een kappertje pakt. Als daar dan maar tegenover staat dat als ik jou een keer nodig heb op een wat raarder moment (je vrije dag, je avond of net iets later dan je normaliter stopt met werken), je dan ook probeert er te zijn.

Mijn ervaring is dat bedrijven die roepen dat ze niet iemand met een 9-5 mentaliteit willen, vooral flexibiliteit van de medewerker verwachten (lees eindeloos overuren maken op de gekste tijdstippen), maar die zelf totaal niet bieden en enorm moeilijk doen over onverwachts er even niet zijn terwijl het werk ansich dat prima toelaat.

Dus als een bedrijf dit zo benoemd, die 9-5 mentaliteit, zou ik doorvragen wat ze daar concreet en precies mee bedoelen en dan daarna benoemen hoe jij erin staat.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
25-11-2020 07:28
Nou inderdaad. Ik heb ooit een burnout gekregen mede door dir soort processen bij de overheid. Intern solliciteren leidde ertoe dat je weer in soortgelijke situaties kwam. Ik werk nu buiten de overheid voor een heel klein bedrijfje met korte lijnen. Veel fijner. De overheid wil alleen maar toneelspelen alsof er korte lijnen zijn, terwijl je invloed zich beperkt tot uitdragen wat het management vindt.
:applause:
En dit is precies waar het om gaat.
Een andere directe collega van mij heeft ook gesolliciteerd, ze heeft daar precies gezegd wat men wilde horen:
Indien nodig werk ik in het weekend stukken uit, zodat ik ze maandag kan aanleveren, :facepalm: en nog meer van dat soort kreten, nou ze is het geworden hoor.
Toen ik haar privé belde om te feliciteren zei ze: Je had jezelf beter moeten verkopen, als je eenmaal binnen bent ga je gewoon op in de massa, en je vaste baan heb je toch al. Ik dacht PVD , dat ik hier niet eerder aan heb gedacht.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
25-11-2020 11:09
Het feit dat ze mij te oppervlakkig vonden in mijn motivatie hoe ik de processen zou verbeteren, en de vraag wat ik zou toevoegen aan het team, heb ik beantwoord met: Een hardwerkende, plichtsgetrouwe medewerkster, die altijd net een stapje harder wil lopen voor haar klanten. Dit antwoord kwam overeen met hetgeen wat mijn LG over mij heeft gezegd toen ze om referenties vroegen, maar toch was dit niet voldoende.
Als de nadruk ligt op veranderingen zien en aanjagen, blijkt uit deze zin dat jij dat niet gaat zijn. Je werkt hard, maar je oplossing is niet om iets te veranderen, maar om nog wat harder te rennen. Daarmee verandert er niks.
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
25-11-2020 11:35
:applause:
En dit is precies waar het om gaat.
Een andere directe collega van mij heeft ook gesolliciteerd, ze heeft daar precies gezegd wat men wilde horen:
Indien nodig werk ik in het weekend stukken uit, zodat ik ze maandag kan aanleveren, :facepalm: en nog meer van dat soort kreten, nou ze is het geworden hoor.
Toen ik haar privé belde om te feliciteren zei ze: Je had jezelf beter moeten verkopen, als je eenmaal binnen bent ga je gewoon op in de massa, en je vaste baan heb je toch al. Ik dacht PVD , dat ik hier niet eerder aan heb gedacht.
Maar zo wil je toch niet werken?
Echt sorry, maar dit bevestigd wel heel erg mijn beeld van ambtenaren in negatieve zin.

Je wil toch een nieuwe baan omdat je nieuwe uitdagingen wil? Je komt nu over alsof je vooral die baan wilde omdat de mensen in dat team zo leuk zijn en verder vooral niet je best wil doen om daadwerkelijk wat anders te gaan werken.
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
25-11-2020 11:35
:applause:
En dit is precies waar het om gaat.
Een andere directe collega van mij heeft ook gesolliciteerd, ze heeft daar precies gezegd wat men wilde horen:
Indien nodig werk ik in het weekend stukken uit, zodat ik ze maandag kan aanleveren
Tja, ik zou dat zelf geen goed antwoord vinden, net zo min als een stap harder lopen. Zo houd je het probleem volledig in stand ipv dat je ook maar iets oplost. Ik vraag me af of dit punt nou echt de doorslag heeft gegeven. Het geeft mij meer blijk van een gebrek aan inzicht.

Oh ok, wat Dannas zegt dus. Eens met al haar posts.
Alle reacties Link kopieren
Degenen met wie je het gesprek hebt gehad kunnen je het beste antwoorden. Misschien kan je nogmaals contact opnemen, aangeven dat je je verder wil ontwikkelen en vragen of ze tips hebben.
Alle reacties Link kopieren
Het feit dat je meer gaat verdienen is natuurlijk ook niet zomaar een cadeautje, maar geeft al aan dat er ook iets anders van je verwacht wordt. Meer overzicht, meer inzicht, boven de processen staan, andere verantwoordelijkheden.

Niet hetzelfde doen maar dan harder lopen in elk geval.
Alle reacties Link kopieren
ldp schreef:
25-11-2020 11:32
Het lijkt of jij zoekt naar een sollicitatie trucje waardoor jij opeens als beste kandidaat in beeld zou komen. Maar jij bent niet de beste kandidaat, want jij kunt/ wilt niet de dienst leveren waarnaar zij op zoek zijn. Dat kun je niet met een mooie volzin in het gesprek oplossen of met een aanpassing in de lay out van je cv.

Probeer het ook zo te zien: het sollicitatiegesprek is een kennismakingsgesprek twee kanten op. Ook jij bent er nu achter gekomen dat deze functieinvulling niet is wat jij wilt/ kunt bieden. Op zoek naar iets anders dus, dit is niet de baan voor jou.
Weet je........ de functie an sich is mij wel op het lijf geschreven, maar al dat extra's wat er van mij werd verwacht, daar was ik niet op voorbereid.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
25-11-2020 11:53
Weet je........ de functie an sich is mij wel op het lijf geschreven, maar al dat extra's wat er van mij werd verwacht, daar was ik niet op voorbereid.
Nee, dan is de functie je dus niet op het lijf geschreven.
Als ik jou was, zou ik blij zijn dat je het niet bent geworden. Het past dus echt niet bij jou en bij hoe jij graag werkt.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je gewoon geen match bent. Bij ons hoort procesverbetering en verbeteren van de samenwerking tussen afdelingen en externen gewoon bij de senior functies. Er wordt daar veel aandacht aan besteed en er zijn proces- en leanbegeleiders die daarin extra kunnen ondersteunen. Als inhoudsdeskundige weet je vaak ook wel wat en hoe het beter kan.

De vraag geen 9 tot 5 mentaliteit heeft vaak te maken met flexibiliteit en niet direct met overwerk. Wellicht is er incidenteel overleg die een keer op een vrije dag of in de avond is of dreigt er een huisuitzetting en werk je een keertje door tot 19.00 uur ipv 17.00 uur. Ik snap wel dat ze daar voorkeur aangeven. Ik denk niet dat ze bedoelen dat je wekelijks gekke uren werkt of overwerkt.
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
25-11-2020 11:34
Als het naast de dagelijkse werkzaamheden zou moeten gebeuren, dan zou ik iemand willen die snapt hoe je procesverbetering vervlecht met je dagelijkse werkzaamheden. Dat je dan net even met een ander oog naar wat je aan het doen bent kijkt en bijvoorbeeld elke week een vast moment inruimt om met het team te evalueren wat er anders en handiger kan en hoe dat dan aan te pakken. Zeker als er al werkoverleggen en werkgroepjes zijn, zou ik hopen dat iemand antwoord dat die momenten dus anders ingestoken moeten worden en ook deels gaan over procesverbetering.

Ik zou ook hopen dat een kandidaat tijdens het gesprek vraagt welke analyse er al is gedaan en in hoeverre al duidelijk is wat beter kan, of dat dit nog moet gebeuren.

En als jij als sollicitant denkt dat het moeilijk combineren is, is een vraag vanuit jou of je wat minder cases krijgt omdat er ook tijd moet naar procesverbetering niet raar. Daarmee geef je aan dat je dat stuk serieus neemt en kan je ook benoemen dat het niet iets is om er ff tussendoor te doen, want dan gaat het zeker mislukken.

Overigens vind ik de term 9-5 mentaliteit verschrikkelijk. Als sollicitanten bij mij melden dat ze die niet hebben, vraag ik altijd wat ze daar precies mee bedoelen. Ik ben groot voorstander van gewoon je contracturen werken, zonder eindeloos overwerk. Want dan is of je baan te druk of je bent een slechte planner/te perfectionistisch. Wat ik wel verwacht van de medwerker is flexibiliteit in werkuren, maar daar geef ik dan diezelfde flex voor terug. Dat is bij ons sowieso de bedrijfsmentaliteit en het werk leent zich er ook voor. Dus helemaal prima als jij, omdat het ineens na dagen regen mooi weer is, even een ochtendwandeling gaat maken en dan pas gaat werken. Helemaal prima als je even van je thuiswerkplek weg bent om kind ergens heen te brengen of te halen, of een kappertje pakt. Als daar dan maar tegenover staat dat als ik jou een keer nodig heb op een wat raarder moment (je vrije dag, je avond of net iets later dan je normaliter stopt met werken), je dan ook probeert er te zijn.

Mijn ervaring is dat bedrijven die roepen dat ze niet iemand met een 9-5 mentaliteit willen, vooral flexibiliteit van de medewerker verwachten (lees eindeloos overuren maken op de gekste tijdstippen), maar die zelf totaal niet bieden en enorm moeilijk doen over onverwachts er even niet zijn terwijl het werk ansich dat prima toelaat.

Dus als een bedrijf dit zo benoemd, die 9-5 mentaliteit, zou ik doorvragen wat ze daar concreet en precies mee bedoelen en dan daarna benoemen hoe jij erin staat.
Jij slaat de spijker op zijn kop, maar weet je, de ambtenaren cultuur ( waar men zoetjes aan vanaf wil) laat het gewoon niet toe dat je zo voorop loopt om veranderingen teweeg te brengen, velen hebben het geprobeerd.

Ik zag het vaak gebeuren.
Nieuwe medewerkers die uit het bedrijfsleven komen.
Strak in het ( mantel) pak komen ze de afdeling op, iedereen krijgt een stevige handdruk , een handruk die leiderschap uitstraalt, tijdens het voorstellen komt er een Martin Luther King i-have-a-dream achtige speech.
En die arme schapen weten niet dat ze eigenlijk een gehaktmolen binnen zijn gelopen, vol goede moed beginnen ze aan hun nieuwe job, met de ervaring van hun vorige functie in hun rugzak, om een lang verhaal kort te maken, of ze gaan uiteindelijk op in de massa, of ze komen thuis te zitten met een burn out of ze gaan weg.
Nogmaals ik wil graag meedenken, maar ik heb gezien hoe het anderen is vergaan die dachten het wel even te regelen.
Maar al met al was dit 'm helaas niet.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Miek_ schreef:
25-11-2020 12:12
Ik denk dat je gewoon geen match bent. Bij ons hoort procesverbetering en verbeteren van de samenwerking tussen afdelingen en externen gewoon bij de senior functies. Er wordt daar veel aandacht aan besteed en er zijn proces- en leanbegeleiders die daarin extra kunnen ondersteunen. Als inhoudsdeskundige weet je vaak ook wel wat en hoe het beter kan.

De vraag geen 9 tot 5 mentaliteit heeft vaak te maken met flexibiliteit en niet direct met overwerk. Wellicht is er incidenteel overleg die een keer op een vrije dag of in de avond is of dreigt er een huisuitzetting en werk je een keertje door tot 19.00 uur ipv 17.00 uur. Ik snap wel dat ze daar voorkeur aangeven. Ik denk niet dat ze bedoelen dat je wekelijks gekke uren werkt of overwerkt.
Precies. Als het nodig werk ik inderdaad een avond of (deel vh) weekend door. En als het dan weer wat rustiger is neem ik een ochtend of middag vrij.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook wel eens afgewezen voor een functie waarvan ik dacht: ja, jullie zoeken echt iets onmogelijks. Toen wist ik ook tijdens het gesprek al dat ik het niet zou worden.

Ik ken degene die het wel is geworden en hij heeft andere kwaliteiten dan ik, maar ook weer niet alles wat ze tijdens dat gesprek vroegen. Mijn conclusie: er was geen match met mij en met die andere knakker wel. Ik ga niet graven naar steken die ik heb laten vallen ofzo, want ik heb mezelf laten zien en dat was niet wat ze zochten.
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
25-11-2020 12:22
Jij slaat de spijker op zijn kop, maar weet je, de ambtenaren cultuur ( waar men zoetjes aan vanaf wil) laat het gewoon niet toe dat je zo voorop loopt om veranderingen teweeg te brengen, velen hebben het geprobeerd.

Ik zag het vaak gebeuren.
Nieuwe medewerkers die uit het bedrijfsleven komen.
Strak in het ( mantel) pak komen ze de afdeling op, iedereen krijgt een stevige handdruk , een handruk die leiderschap uitstraalt, tijdens het voorstellen komt er een Martin Luther King i-have-a-dream achtige speech.
En die arme schapen weten niet dat ze eigenlijk een gehaktmolen binnen zijn gelopen, vol goede moed beginnen ze aan hun nieuwe job, met de ervaring van hun vorige functie in hun rugzak, om een lang verhaal kort te maken, of ze gaan uiteindelijk op in de massa, of ze komen thuis te zitten met een burn out of ze gaan weg.
Nogmaals ik wil graag meedenken, maar ik heb gezien hoe het anderen is vergaan die dachten het wel even te regelen.
Maar al met al was dit 'm helaas niet.
Dit vind ik echt heel grappig beschreven, heb ik ook vaak gezien ja. Managers uit het bedrijfsleven die even komen veranderen bij een (semi-)overheidsinstantie en daar helemaal op stuklopen.
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
24-11-2020 20:20
Waar ik invloed op kan uitoefenen, is de verbinding zoeken, evt een werkgroep oprichten, en vinger aan de pols houden,
Het was je in het gesprek duidelijk geworden dat ze dit belangrijk vonden, maar eigenlijk vind je dat je er niet de tijd voor hebt en er niet veel invloed op kan hebben. Dus je vindt eigenlijk dat zij ongelijk hebben en wijst het af. Dat helpt niet. Je had ook kunnen denken: oke, dit is belangrijk. Hoe pas ik dit in hoe ik het voor ogen had? Blijkbaar heeft dit prioriteit. Kan dit ingepast worden, moet ik dingen anders beleggen etc. Als je geen tijd hebt, is het niet logisch om hun prio maar niet te doen. Dan moet je het anders inrichten, zodat je er wel tijd voor hebt.
En invloed heb je niet zomaar natuurlijk, daar moet je wat voor doen, en je er niet zomaar bij neerleggen dat 'dit het is.'

Ik denk dat je het niet bent geworden omdat ze denken dat je niet veel stappen gaat zetten en dan zegt: meer kan ik er niet aan doen. Ze zoeken mogelijk iemand die er wat meer energie in wil steken. Waarbij ik niet bedoel overwerken.
Alle reacties Link kopieren
Misschien had je in beginsel al weinig kans omdat ze de juiste kandidaat al in beeld hadden. Dat is mij twee keer overkomen met interne vacatures. De eerste keer kwam ik er nadien achter dat iemand anders al de toezegging had gekregen voordat de procedure werd gestart. Toen heeft mijn toenmalige leidinggevende heel veel stennis gemaakt. Dat haalde weinig uit overigens. De tweede keer wist ik wie de andere kandidaat was en wat zijn USP was. Toen ik vervolgens tijdens het gesprek heel veel vragen kreeg over zijn specialisme, wist ik wel hoe het zou aflopen.
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
25-11-2020 12:22
Jij slaat de spijker op zijn kop, maar weet je, de ambtenaren cultuur ( waar men zoetjes aan vanaf wil) laat het gewoon niet toe dat je zo voorop loopt om veranderingen teweeg te brengen, velen hebben het geprobeerd.

Ik zag het vaak gebeuren.
Nieuwe medewerkers die uit het bedrijfsleven komen.
Strak in het ( mantel) pak komen ze de afdeling op, iedereen krijgt een stevige handdruk , een handruk die leiderschap uitstraalt, tijdens het voorstellen komt er een Martin Luther King i-have-a-dream achtige speech.
En die arme schapen weten niet dat ze eigenlijk een gehaktmolen binnen zijn gelopen, vol goede moed beginnen ze aan hun nieuwe job, met de ervaring van hun vorige functie in hun rugzak, om een lang verhaal kort te maken, of ze gaan uiteindelijk op in de massa, of ze komen thuis te zitten met een burn out of ze gaan weg.
Nogmaals ik wil graag meedenken, maar ik heb gezien hoe het anderen is vergaan die dachten het wel even te regelen.
Maar al met al was dit 'm helaas niet.
Dit is zo herkenbaar! Vooral de afloop, of je bent binnen 2 jaar weg of we veranderen je langzaam in een van ons. Ik vind ook dat er bij de selectiegesprekken vaak niet eerlijk verteld wordt hoe het gaat. Dan komt zo’n jonge professional binnen om de afdeling een kwaliteitsimpuls te geven, en treft dan een club grijze mannen die dit al 35 jaar zo doet, en alle verbetervoorstellen al een keer voorbij heeft zien komen.
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
25-11-2020 11:35
:applause:
En dit is precies waar het om gaat.
Een andere directe collega van mij heeft ook gesolliciteerd, ze heeft daar precies gezegd wat men wilde horen:
Indien nodig werk ik in het weekend stukken uit, zodat ik ze maandag kan aanleveren, :facepalm: en nog meer van dat soort kreten, nou ze is het geworden hoor.
Toen ik haar privé belde om te feliciteren zei ze: Je had jezelf beter moeten verkopen, als je eenmaal binnen bent ga je gewoon op in de massa, en je vaste baan heb je toch al. Ik dacht PVD , dat ik hier niet eerder aan heb gedacht.
Aha, je collega was idd wat slimmer in aansluiten op de vacature.

Voor een nieuwe functie hoef je uiteraard niet gelijk je ziel aan de duivel te verkopen. Maar zorg ervoor bij de volgende keer dat je iig voor de omschrijving en functie eisen in de vacature een antwoord klaar hebt.

Als een bepaalde functie bijvoorbeeld 5 eisen heeft, schrijf dan voor jezelf voor elke eis op hoe jij daar aan voldoet en de potentiële werkgever kan helpen.
Een eis is bijvoorbeeld: neemt initiatief en verantwoordelijkheid.
Schrijf dan voor jezelf voorbeelden op waarin je initiatief en verantwoordelijk hebt genomen. En dit hoeft zeker niet alleen op werkgebied te zien, ook persoonlijke ervaringen kun je gebruiken.

Zo sta je minder snel met je mond vol tanden.
Als een om een externe functie gaat doe onderzoek naar de sfeer in het bedrijf. Bekijk de Website, 'over ons' pagina, social media etc, de LinkedIn pagina's van degene die je in het sollicatie gesprek spreekt. Zo weet je beter kan verwachten en wat een bedrijf zelf vraagt.

Als deze eisen wel heel erg van je eigen principes afstaan, tja, dan moet je je sowieso afvragen of je daar moet willen werken.
Alle reacties Link kopieren
Hoe meer ik lees, hoe meer ik denk dat de sollicitatiecommissie juist heeft besloten.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me trouwens vreselijk om onderdeel te zijn van zo'n cultuur.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
25-11-2020 13:07
Dit is zo herkenbaar! Vooral de afloop, of je bent binnen 2 jaar weg of we veranderen je langzaam in een van ons. Ik vind ook dat er bij de selectiegesprekken vaak niet eerlijk verteld wordt hoe het gaat. Dan komt zo’n jonge professional binnen om de afdeling een kwaliteitsimpuls te geven, en treft dan een club grijze mannen die dit al 35 jaar zo doet, en alle verbetervoorstellen al een keer voorbij heeft zien komen.
:rofl:

Wij voeren hele weddenschappen wanneer er weer zo een nieuweling binnen komt. De hoe-lang--houd-deze-het-vol weddenschap :-) ,

En het klopt wat je zegt, alle voorstellen zijn door de jaren heen al gedaan, degene die bijna met pensioen gaan die rollen met hun ogen, en de rest die zegt: Be my guest, echt hilarisch is dat.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Echt, om te janken.
Miskotto schreef:
25-11-2020 13:32
:rofl:

Wij voeren hele weddenschappen wanneer er weer zo een nieuweling binnen komt. De hoe-lang--houd-deze-het-vol weddenschap :-) ,

En het klopt wat je zegt, alle voorstellen zijn door de jaren heen al gedaan, degene die bijna met pensioen gaan die rollen met hun ogen, en de rest die zegt: Be my guest, echt hilarisch is dat.

Eerlijk gezegd, als, zulke weddenschappen normaal zijn en rollende ogen bij voorstellen en dat ook nog hilarisch vinden, dan zou ik er niet willen werken, laat staan intern solliciteren. Vind dit echt zo’n negatieve en contraproductieve houding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven