Werk & Studie alle pijlers

Al 6 weken ochtenddienst, hoe volhouden? [ Geen OP]

19-09-2020 01:40 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pff
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-10-2020 13:31
Reden: OP verwijderd, maatregelen zijn genomen.
99.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maar je kunt toch nooit 8 uur slapen in het schema dat je nu hebt? Als je om 5 uur op wil staan zou je om 9 uur moeten slapen. Begin dan om 8 uur aar bed te aan. En dan rustig naar boven, kleren klaarleggen voor de volgende dag, warm douchen, en naar bed. En geen telefoon of tv meer. Maak er een avondritueel van..
MeisjeVanDeBuurt schreef:
19-09-2020 09:20
Is het vragen om afwisseling ook hetzelfde als klagen? Hierboven schreef je wel dat het kon maar nu lijkt het alsof ik dat dus beter niet had kunnen vragen. Normaal gesproken sleep ik me er hoe dan ook doorheen maar deze keren hoorde ik gwn oprecht de wekker steeds niet. Ik ga sowieso aanpassingen brengen op alle mogelijke gebieden om dit nooit meer te laten gebeuren.

Natuurlijk is vragen om afwisseling niet hetzelfde als klagen! En natuurlijk kun je je werk gewoon uitleggen dat dit rooster funest is voor je ritme, dat is allemaal geen klagen, dat is gewoon zoals het is en als mensen dat weten, kunnen ze er rekening mee houden. Voel je niet bezwaard, je hoeft niet alles maar te kunnen. Dit past niet bij jou en dus moet je ervoor zorgen dat je werk je andere roosters gaat geven.
Alle reacties Link kopieren
SummerIsNear schreef:
19-09-2020 09:18
Je kunt jezelf nu in allemaal bochten gaan wringen. Maar ga voor je zelf staan, en zeg dat dit voor jou zo niet gaat. Dat ze je alle middag en nachtdiensten mogen geven die er zijn. Dat je echt niet te beroerd bent om ochtenddiensten te draaien, maar dat zo lang zo veel ochtenddiensten niets voor jou is. Heb je al gevraagd waarom dit zo is nu? Of er geen andere oplossing is voor die ochtenddiensten?

Of zoek een andere baan.

Ik heb éénmaal een (bij)baan gehad waarbij ik vroeger in de ochtend moest beginnen, en ik was er met een week of twee al helemaal klaar mee. Ik ga daar echt stuk aan. Je kunt mij avonden en nachten laten werken, maar vroege ochtenden zijn echt drama. En doorgaans is dat ook helemaal niet erg, want er zijn genoeg ochtendmensen die het heerlijk vinden om al om zes uur al paraat te staan. Dus dan mogen die dat lekker doen.

Dat is waar, je hebt ook gelijk. Ik ken meerdere mensen die ook echt alleen middag of avond diensten werken maar dat zijn meestal ook mensen met een vast contract of al jaren in dienst waardoor ze meer voor het zeggen hebben. Ik voelde me er ook niet echt goed bij om het verzoek zo bijna op te eisen terwijl ik net te laat weer ben gekomen. Wellicht over een week of twee even weer aankaarten.

Ik ben wel gwn tevreden over mijn werk verder, alleen is er ineens zo veel weken achter elkaar ochtend terwijo ik ervoor altijd afwisseling kende tussen ochtend en avond. Ik ben al sowieso geen ochtendmens en dan ook nog s zo lang achter elkaar is mijn lichaam nog helemaal niet gewend

Ik ga me in ieder geval niet meer rot erover voelen want daar help ik mezelf en niemand anders mee
Alle reacties Link kopieren
Beter.Laat schreef:
19-09-2020 09:14
Een vriendin van mij heeft dit ongeveer haar hele werkende leven gedaan. Van 07.00 tot 15.00 uur. En op de fiets (ook in de winter) de halve stad door naar het werk. IK heb haar nooit horen klagen.

Ze is recent met pensioen gegaan en mist haar werk niet!
Wat wil je hiermee zeggen?
Ik heb mijn rooster ook aangepast nadat ik er bijna aan onderdoor ging. Ik doe geen afspraken meer waarvoor ik om 4:30u op moet, want dat trek ik niet. En daar doen ze het maar mee. Klagen is vertellen hoe erg het is, zonder er iets aan te veranderen. En je mag ook best af en toe klagen dat het zwaar is :) Maar tegen je werk zeggen dat dit niet gaat en dat je het anders wil, is helemaal okee.
minnimouse schreef:
19-09-2020 09:26
Wat wil je hiermee zeggen?
Als je een beroep hebt waar op zulke tijden gewerkt wordt, moet je niet zeuren. Anders een andere baan zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Maar je geeft eigenlijk nergens aan hoe het komt dat je wekker gaat 2 uur voordat je op je werk moet zijn. Dat is echt heel ruim. Dus of je hebt heel veel reistijd, of je ochtendritueel kan efficiënter. Ik ken ook mensen die er eindeloos over doen om op hun werk te komen terwijl ze nauwelijks reistijd hebben. Dat is prima als je om half negen ofzo begint, maar zo ‘s ochtends vroeg telt iedere minuut die je langer kan slapen.
Alle reacties Link kopieren
meisje85 schreef:
19-09-2020 09:40
Maar je geeft eigenlijk nergens aan hoe het komt dat je wekker gaat 2 uur voordat je op je werk moet zijn. Dat is echt heel ruim. Dus of je hebt heel veel reistijd, of je ochtendritueel kan efficiënter. Ik ken ook mensen die er eindeloos over doen om op hun werk te komen terwijl ze nauwelijks reistijd hebben. Dat is prima als je om half negen ofzo begint, maar zo ‘s ochtends vroeg telt iedere minuut die je langer kan slapen.
Je hebt gelijk, dat zei een x iemand al eerder tegen me jaren geleden. Van dat elk kwartier en halfuur telt dus echt wekker zo effecient mogelijk moet zetten. Reistijd is 45 min en kwartier van tevoren aanwezig zijn dus dacht altijd een uur van te voren opstaan maar dat is eigenlijk helemaal niet nodig. Halfuur is ook al te doen, misschien zelfs kwartier. Dus dan zou ik wekker om 05:30 kunnen zetten. Doe wltijd iets eerder maar moet dat niet meer doen want uiteindelijk sta ik te laat op en doe ik alles binnen 5 min.
Alle reacties Link kopieren
Nou kijk, dat scheelt echt al hoor.
Alle reacties Link kopieren
En misschien kan je ook nog op andere manieren efficiëntie inbouwen, bijvoorbeeld je lunch de avond daarvoor al klaarmaken, je haar ‘s avonds wassen ipv ‘s ochtends, je make-up opdoen in dat kwartier dat je er eerder moet zijn, weet ik veel wat, kijk er nog eens kritisch naar wat ‘s ochtends écht nodig is en wat ook op een ander moment kan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie allemaal reacties die mikken op 9 uur bed gaan om maar die heilige 8 uur te kunnen slapen, maar die gedachtengangen werkt bij slaapproblemen alleen maar averechts.

TO; om 19h naar bed gaan zodat je maar genoeg slaapt heeft geen zin, als je vervolgens de hele tijd ligt te malen. Het kan ook nog eens zijn dat je hierdoor na een paar uur wakker wordt om vervolgens helemaal niet meer te kunnen slapen (want oh nee over 2 uur gaat de wekker!). Je maakt jezelf daar gek mee.

Beste manier om hiermee om te gaan is loslaten. Die 8 uur is niet heilig, op 6 uur functioneer je ook. Met 4 uur slaap red je het ook, nee dat is niet leuk. Dus laat het los. Slaap je niet, dan slaap je niet en dat is OK! Dan komt dat de volgende nacht wel weer.. Zorg voor een goede slaaphygiene, ga op een normaal tijdstip naar bed en koop vandaag een ouderwetse wekker, een analoge, die een bak herrie maakt. En als je lang wakker bent, sta gewoon weer op en ga even iets anders doen. Een kop thee, lees een stuk uit een boek of zet een luisterboek op, maak een kleurplaat. Je op liggen vreten in bed heeft nog nooit iemand beter doen slapen.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk al jaren vanaf 7 uur
Half uur reistijd dus zeker om 6 uur wel bed uit
Maar als je geen ochtend mens bent gewoon aangeven bij het werk toch
Alle reacties Link kopieren
thee_leutje101 schreef:
19-09-2020 09:50
Ik zie allemaal reacties die mikken op 9 uur bed gaan om maar die heilige 8 uur te kunnen slapen, maar die gedachtengangen werkt bij slaapproblemen alleen maar averechts.

TO; om 19h naar bed gaan zodat je maar genoeg slaapt heeft geen zin, als je vervolgens de hele tijd ligt te malen. Het kan ook nog eens zijn dat je hierdoor na een paar uur wakker wordt om vervolgens helemaal niet meer te kunnen slapen (want oh nee over 2 uur gaat de wekker!). Je maakt jezelf daar gek mee.

Beste manier om hiermee om te gaan is loslaten. Die 8 uur is niet heilig, op 6 uur functioneer je ook. Met 4 uur slaap red je het ook, nee dat is niet leuk. Dus laat het los. Slaap je niet, dan slaap je niet en dat is OK! Dan komt dat de volgende nacht wel weer.. Zorg voor een goede slaaphygiene, ga op een normaal tijdstip naar bed en koop vandaag een ouderwetse wekker, een analoge, die een bak herrie maakt. En als je lang wakker bent, sta gewoon weer op en ga even iets anders doen. Een kop thee, lees een stuk uit een boek of zet een luisterboek op, maak een kleurplaat. Je op liggen vreten in bed heeft nog nooit iemand beter doen slapen.
Dit! Als er iets de pest is voor je nachtrust is het gaan liggen stressen over dat je nog steeds niet slaapt en over hoeveel uur je alweer op moet. Ze adviseren dan ook om je wekker af te dekken of om te draaien zodat je niet kunt zien hoe laat het is. Naast alle dingen die Theeleutje hierboven al noemt. (Dan moet je dus ook niet je telefoon pakken, of een e-reader waar de tijd op staat.)
Misschien is er een collega een ochtendmens en kun je met die collega ruilen zodat jij de avonddiensten draait.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat doe je dan allemaal in die tijd tussen 5 en 6, dat je moet vertrekken om een kwartier van te voren aanwezig te zijn?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
thee_leutje101 schreef:
19-09-2020 09:50
Ik zie allemaal reacties die mikken op 9 uur bed gaan om maar die heilige 8 uur te kunnen slapen, maar die gedachtengangen werkt bij slaapproblemen alleen maar averechts.

TO; om 19h naar bed gaan zodat je maar genoeg slaapt heeft geen zin, als je vervolgens de hele tijd ligt te malen. Het kan ook nog eens zijn dat je hierdoor na een paar uur wakker wordt om vervolgens helemaal niet meer te kunnen slapen (want oh nee over 2 uur gaat de wekker!). Je maakt jezelf daar gek mee.

Beste manier om hiermee om te gaan is loslaten. Die 8 uur is niet heilig, op 6 uur functioneer je ook. Met 4 uur slaap red je het ook, nee dat is niet leuk. Dus laat het los. Slaap je niet, dan slaap je niet en dat is OK! Dan komt dat de volgende nacht wel weer.. Zorg voor een goede slaaphygiene, ga op een normaal tijdstip naar bed en koop vandaag een ouderwetse wekker, een analoge, die een bak herrie maakt. En als je lang wakker bent, sta gewoon weer op en ga even iets anders doen. Een kop thee, lees een stuk uit een boek of zet een luisterboek op, maak een kleurplaat. Je op liggen vreten in bed heeft nog nooit iemand beter doen slapen.
Dit! Ik weet niet hoe oud je bent, maar de meeste mensen kunnen best een nacht (of 2) met weinig slaap. Studenten doen dat regelmatig in tentamenperiodes ;-).

Zorg dat je vroeg in de avond alles klaar zet, inclusief je ontbijt. Koop een zeer luide rammelwekker en zet die aan de andere kant van je kamer.

Als je gaat liggen malen in bed (o jee ik kan niet slapen), ga er even kort uit. Geen scherm aan, maar naar de wc, slok water, klein stukje tijdschrift of zoiets. Prent jezelf in dat je niet dood gaat van een nacht niet slapen. Van kalm in je bed liggen rust je ook uit.

Ik zet vaak saaie praatradio aan. Of een (niet spannende) podcast. Dat helpt om mijn gedachten weg te halen van piekeren.

Niet zelf met medicatie gaan experimenteren. Zeker geen slaappillen. Melatonine kán helpen, maar doe dat alleen in overleg met je arts.
meisje85 schreef:
19-09-2020 09:44
Nou kijk, dat scheelt echt al hoor.
Juist, kritisch naar je ritueel 's ochtends kijken en dan alles klaarleggen zodat je alleen het hoognodige hoeft scheelt.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoorde een keer de tip over een ouderwetse wekker in een glazen kom leggen, dat maakt zoveel herrie dat het onmogelijk is om daar niet wakker van te worden.
Waarom leg jij je wekker niet verder weg zodat je uit bed moet ervoor? Of zet het volume op maximum?

Indien dat niet helpt, neem dan je ontslag en zoek iets met normale tijden. Je bent niet geschikt om dit te doen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een rare reacties zitten er tussen.
Ik heb 15 jaar wisselende diensten gehad en het om 7 uur beginnen wende nooit. Ik vond het de minst leuke diensten en heb altijd geprobeerd ze zoveel mogelijk weg te ruilen met collega's die juist wel die diensten lekker vond. Dan nam ik diegene zijn avonddienst.
Het werk vond ik ontzettend leuk, het vroege opstaan niet. Net zoals elk vakgebied wel iets wat minder leuk is. Waarom zou je meteen een andere baan moeten zoeken als er iets is dat je minder leuk vindt.

Ik zou in ieder geval nog eerder naar bed gaan, douchen van te voren, kop thee (of een wijntje, collega's van mij namen een wijntje om goed te kunnen slapen). En meerdere wekkers aan zetten. Daarnaast proberen of je diensten kan ruilen of vragen of ze jou meer latere diensten willen geven.
Alle reacties Link kopieren
En probeer je hoofd zoveel mogelijk leeg te maken, ik las al een tip van een luisterboek opzetten. Vaak komt niet kunnen slapen omdat je zodra je tot rust komt gaat liggen nadenken over van alles en nog wat, probeer dat uit te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Divadaan schreef:
19-09-2020 11:16
Ik hoorde een keer de tip over een ouderwetse wekker in een glazen kom leggen, dat maakt zoveel herrie dat het onmogelijk is om daar niet wakker van te worden.

Ik hoop dat de slaapkamer van de buren niet naast/boven/onder die van haar is :)
himalaya wijzigde dit bericht op 19-09-2020 11:52
0.32% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
VGM1980 schreef:
19-09-2020 11:31
Wat een rare reacties zitten er tussen.
Ik heb 15 jaar wisselende diensten gehad en het om 7 uur beginnen wende nooit. Ik vond het de minst leuke diensten en heb altijd geprobeerd ze zoveel mogelijk weg te ruilen met collega's die juist wel die diensten lekker vond. Dan nam ik diegene zijn avonddienst.
Het werk vond ik ontzettend leuk, het vroege opstaan niet. Net zoals elk vakgebied wel iets wat minder leuk is. Waarom zou je meteen een andere baan moeten zoeken als er iets is dat je minder leuk vindt.

Ik zou in ieder geval nog eerder naar bed gaan, douchen van te voren, kop thee (of een wijntje, collega's van mij namen een wijntje om goed te kunnen slapen). En meerdere wekkers aan zetten. Daarnaast proberen of je diensten kan ruilen of vragen of ze jou meer latere diensten willen geven.

Ik vind het ook heel extreem hoor qua ontslag. Zou nooit zomaar ontslag nemen en dat zouden ze zelf ook zeker niet eens willen. Er is ook gwn de mogelijkheid middag avond of nacht te werken, heb nooit mn voorkeur uitgesproken dus laten we daar maar mee beginnen ipv direct stoppen en opgeven bij een tegenslag.

Ik ga gwn mijn dagschema voor het slapen gaan en voor het wakker worden anders indelen en heb al gevraagd voor afwisseling qua tijden. Ze zouden er naar kijken dus zie van zelf wel of ze dit meenemen in het verwerken van rooster. Komt allemaal goed, zo niet ook goed. We leven niet om ons constant zorgen te maken. Ben soms vergeten dat mn welgesteldheid er ook toedoet.
Alle reacties Link kopieren
Het went wel, echt. Zorg dat je ten laatste om 22.00 in je bed ligt. Douche 's avonds, leg je kleding alvast klaar voor morgen, en bereid je lunch alvast voor morgen.

Ik werk 8-9 per dag en moet eruit om 5.30.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
19-09-2020 10:17
Maar wat doe je dan allemaal in die tijd tussen 5 en 6, dat je moet vertrekken om een kwartier van te voren aanwezig te zijn?
Zoals ze eerder zelf beschreef: 55 min. al snoozend vínden dat ze eigenlijk op moet staan, en 5 min. daadwerkelijk klaarmaken. Dan kun je dus ook je wekker minstens een half uur later zetten 😄

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven