Werk & Studie alle pijlers

Angst fouten maken werk

09-08-2024 22:10 12 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij is er al regelmatig een soortgelijk topic voorbijgekomen, toch wil ik ook mijn verhaal delen. Ik probeer, i.v.m. herkenbaarheid mijn werkzaamheden redelijk algemeen te houden.
Het probleem is als volgt; ik werk bij een organisatie waar ik gesprekken heb met cliënten. Vervolgens stuur ik dit verslag op en wordt er gekeken of ik alles wat cliënt gezegd heeft heb opgeschreven. Vaak is er tijdsnood, omdat het gesprek voor een bepaalde tijd af moet zijn. Achteraf heb ik altijd de angst dat ik dingen niet goed heb gevraagd en er hierdoor belangrijke informatie mist. Het klopt dat iemand nog checkt, echter kan het alsnog vervelende gevolgen hebben dat de procedure voor de cliënt langer duurt.

Ik kan op zulke momenten, zoals nu, zó erg gaan malen en wil het document niet eens meer openen omdat ik bang ben dat ik ook nog andere fouten zie. Ik lees het voor het versturen door mag toch blijft die angst dat ik erover heen lees.

Hetzelfde als versturen, ben ik bang dat ik een belangrijk document mis, de verkeerde naam, klantnummer, ik heb achteraf altijd iets waar ik om stress.
Tot nu toe is er nog niets misgegaan maar dit gevoel verpest vaak mijn avond en ik kan er ook echt van wakker liggen.

Heeft iemand advies, buiten extra controleren, wat ik met deze angstgevoelens aanmoet?
Fouten maken doet iedereen.....het erkennen en het verbeteren maakt dat leert.

Werkelijk niemand is perfect. Ik ben een aantal keren onderuit gegaan en daardoor weet ik wel welk werk ik nooit moet gaan doen. Ik weet dat ik haastig ben en niet heel precies. Dit werkt op sommige punten in mijn voordeel..ik kan snel handelen. In mijn werk vallen geen doden dus dat is geen probleem, maar je wilt mij niet als dokter bij wijze van. Dat heb ik geleerd door soms mega op mijn snuit te gaan.
Wat ik herken is dat ik een onderliggende angst heb om het niet goed genoeg te doen op het werk maar ook op andere vlakken. Daardoor zet ik altijd een stapje extra en extra tot ik mezelf overvraagd voel en dan stort ik als ware in. Een patroon wat voortkomt uit die angst van niet goed genoeg zijn. En het is heel hardnekkig, want ik weet ook wel dat iedereen fouten maakt en dat dit heel normaal is.
Dus tja, geen advies sorry maar je bent dus niet alleen :hug:
Ik denk dat ik weet wat voor werk je doet. Mijn advies zou zijn: laat een collega meekijken, kijk of je wat meer samen kunt optrekken of iig elkaar een laatste check kunt geven. En verder: kijk wat er echt noodzakelijk 100x gecheckt moet worden (persoonlijke gegevens etc) maar vertrouw verder ook een beetje op jezelf. Het hoeft niet perfect, het verhaal moet kloppen.

En werkt dat allemaal niet... Dan is het misschien niet je ding. En dat mag. De een z'n zwakte is de ander z'n kracht, n andersom. Laat het iig niet je privé overheersen!
Hijodelaluna schreef:
09-08-2024 23:22
Ik denk dat ik weet wat voor werk je doet. Mijn advies zou zijn: laat een collega meekijken, kijk of je wat meer samen kunt optrekken of iig elkaar een laatste check kunt geven. En verder: kijk wat er echt noodzakelijk 100x gecheckt moet worden (persoonlijke gegevens etc) maar vertrouw verder ook een beetje op jezelf. Het hoeft niet perfect, het verhaal moet kloppen.

En werkt dat allemaal niet... Dan is het misschien niet je ding. En dat mag. De een z'n zwakte is de ander z'n kracht, n andersom. Laat het iig niet je privé overheersen!
Dankjewel voor je reactie! Ik heb inderdaad gelukkig nog een collega die af en toe meekijkt, dat geeft wat rust. Ik merk ook een groot verschil tussen de pietjes precies en de mensen die het minder ''perfect'' doen. Ik zou daar graag tussen in willen zitten, wellicht met de ervaring dat dit goed komt.
newspaper schreef:
09-08-2024 23:07
Wat ik herken is dat ik een onderliggende angst heb om het niet goed genoeg te doen op het werk maar ook op andere vlakken. Daardoor zet ik altijd een stapje extra en extra tot ik mezelf overvraagd voel en dan stort ik als ware in. Een patroon wat voortkomt uit die angst van niet goed genoeg zijn. En het is heel hardnekkig, want ik weet ook wel dat iedereen fouten maakt en dat dit heel normaal is.
Dus tja, geen advies sorry maar je bent dus niet alleen :hug:
Dank voor je lieve reactie <3. Dat extra stapje zetten herken ik zeker, tot in de avond en weekend werken aan toe. Ik heb veel collega's die meerdere masters hebben afgerond terwijl dit een hbo functie is. Ik denk daarom onbewust misschien ook al dat ik minder ''goed'' ben. Herken mezelf van de middelbare school, waar ik alles op alles zette om hoge punten te halen. Ik wilde het allemaal zó graag. En dat is ook (nog?) met dit werk en dan komt de extreem ijverige kant bij mij naar boven..

Mijn zus heeft ook last van die angsten, nog erger dan ik, dus wellicht een familieding of onzekerheid.
Stormke81 schreef:
09-08-2024 22:38

Werkelijk niemand is perfect. Ik ben een aantal keren onderuit gegaan en daardoor weet ik wel welk werk ik nooit moet gaan doen. Ik weet dat ik haastig ben en niet heel precies. Dit werkt op sommige punten in mijn voordeel..ik kan snel handelen. In mijn werk vallen geen doden dus dat is geen probleem, maar je wilt mij niet als dokter bij wijze van. Dat heb ik geleerd door soms mega op mijn snuit te gaan.
Zeker waar! Ik weet 100% zeker dat alle fouten waar ik bang voor ben ooit gemaakt zijn, maar toch wil ik niet dat ik zo'n persoon ben. Bij mij vallen er ook geen doden inderdaad, een zinnetje die ik misschien wat vaker mag herhalen in mijn hoofd. Knap dat je zo goed met fouten omgaat, leren doe je er altijd zeker van, dat geloof ik ook!
Stormke81 schreef:
09-08-2024 22:38

Zeker waar! Ik weet 100% zeker dat alle fouten waar ik bang voor ben ooit gemaakt zijn, maar toch wil ik niet dat ik zo'n persoon ben. Bij mij vallen er ook geen doden inderdaad, een zinnetje die ik misschien wat vaker mag herhalen in mijn hoofd. Knap dat je zo goed met fouten omgaat, leren doe je er altijd zeker van, dat geloof ik ook!
Ik heb mbo en al mijn collega’s hbo. Ik ben echter net zo goed. Een psychiater zei dat hij zo mooi de verschillen kon zien: waar hij dol was op het vergaren van kennis uit boeken zag hij bij mij juist het vergaren van kennis door te doen. Ik leerde van hem en hij van mij. We waren collega's en konden goed samenwerken.

Je kunt het twee ogen principe toepassen maar je moet toewerken naar zelfvertrouwen.
Moondag schreef:
09-08-2024 23:32
Je wilt niet een persoon zijn die fouten maakt? Of ben je bang dat je een enorme fout maakt en iedereen je zal nawijzen?

Een collega (IT) is fantastisch in zijn werk, stuurt iets naar productie en 1 seconde nadat hij op versturen had geklikt: fuck, dat heb ik niet goed gedaan. Productieomgeving, dus waar ook klanten in zitten, heeft er een paar uur uitgelegen.

Gevolgen: Op de site is een melding gezet, dat er een storing was.
Gevolgen voor hem: niets. Oké, hij is er een paar keer mee geplaagd.

Maar het was alle hands aan dek en er is zo snel mogelijk een back-up teruggeplaatst.

En weet je waarom hij er verder niet op aangekeken werd? Omdat hij een collega was met hart voor zijn werk en voor zijn collega's. Ook al was hij heel goed in zijn werk, hij voelde zich nooit beter dan een ander en was bereidt anderen te helpen met veel geduld. Hij maakte een fout, maar nam gelijk de verantwoordelijk ervoor, maar ook om het zo snel mogelijk te fixen.

Collega's vonden het vervelend dat het hem overkwam, en niet iemand die alles met de Franse slag deed.

Tips voor jou:
- Meer dan je best kun je niet doen. Als je voor 110% wil gaan, dan kun je alleen maar jezelf teleurstellen.
- Iedereen maakt fouten.
- Als je wordt gewezen op een fout, fix het. Ga ook na waardoor de fout komt en zet deze eventueel op je checklist.
- Toch nog aanvullende vragen? Zet ze in het dossier voor een volgende keer of bel na.
- Maak een checklist die je naloopt voor je iets doorstuurt. Door een lijst af te werken, focus je je op één onderdeel ipv op alles. Waardoor je beter de boel kunt controleren. Loop hem ook maar één keer door.
- Vraag of een collega mee wil kijken en kijk met een collega mee. Je leert van elkaar en bij een ander zie je fouten sneller.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Wat komt jouw onzekerheid vandaan? Iets vanuit vroeger aangezien je zus er ook last van heeft?
Ik zou eerst kijken waar het vandaan komt en daar iets mee doen. Dit zal je anders blijven achtervolgen.
Dit zorgt voor zoveel spanning en stress zowel op je werk als dat het doorwerkt thuis. Dit kan niet lang goed gaan zo.
Dank nog voor de reacties! Waar die onzekerheid vandaan komt weet ik eigenlijk niet.. In het algemeen ben ik wel wat onzeker en perfectionistisch. Ik voel mij altijd heel verantwoordelijk in welke baan dan ook.
Ik ben nog niet 100% ingewerkt en heb nog een buddy die ik af en toe spreek, toevallig gisteren en ik heb mijn onzekerheden uitgelegd. Ze begreep mij en heeft mij kunnen geruststellen dat iedereen fouten maakt en de dingen waar ik mij nu druk om maakte echt in het niet vielen met wat andere collega's soms doen. Ik verwacht nu wel dat het met ervaring krijgen beter zal gaan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven