Werk & Studie alle pijlers

Arbeidvoorwaaarden gesprek docent MBO enzo

03-07-2020 12:45 27 berichten
Beste dames,

Misschien zijn er hier mensen die een hr-achtergrond hebben of in het mbo werken die met me mee kunnen denken.



Enkele dagen terug heb ik gehoord dat ik weer kan werken in het MBO bij een ROC in de randstad.
Nog geen arbeidsvoorwaardengesprek gehad, dus zonder contract zeg ik huidig werk niet op, uiteraard.

Maar, nu zit ik met een paar gedachtes, misschien klinkt dat heel stom, maar goed :)


- Ik zit in VO in LB12. Ik wil in het MBO gaan voor LC. ... iemand tips?

- Klopt het dat 3 x een jaarcontract soms gegeven wordt in MBO? Ik gaf wel aan dat je na een jaar ook wel weet of iemand voldoet. Fluctuerende studentenaantallen begrijp ik, maar deze opleiding is groeiende. Kan je hier zelf iets voor afspreken, bv na 1 jaar vast?

- Een proeftijd, is dit normaal, ik heb nog nooit van een proeftijd in onderwijs gehoord, maar werd wel benoemd.


Hebben jullie tips hieromtrent?
Bedankt alvast voor het meedenken!

Ik ben ook lid van de vakbond, zal hen ook advies vragen.
anoniem_6480df6a3c896 wijzigde dit bericht op 03-07-2020 15:14
51.26% gewijzigd
Waarop baseer je dat je lc wil hebben?

Een proeftijd is in het mbo normaal, ik ken niet anders.

Heb je bij dat mbo wel schriftelijk bevestigd gehad dat ze je aan gaan nemen? Anders gelijk bellen en vragen hoe het zit, wanneer ze willen dat je begint ivm opzegtermijn.
Hi Maud,

Dank voor je reactie. Oh, dat is niet mijn ervaring in het MBO, ik heb nooit een proeftijd gehad.

Goede tip van je. Ik ga eens kijken
Alle reacties Link kopieren
Proeftijd is heel normaal. Maar welke taken ga je uitvoeren zodat lc passend is?
Proeftijd is inderdaad normaal.

Je wil LC. Ha, die wil ik ook :)
Welke taken stel je daar tegenover?

Want alleen je lessen geven en onderwijsontwikkeling is binnen mijn team niet voldoende voor LC.

Succes, misschien wordt je wel mijn nieuwe collega... We hebben een hoop vacatures!
Alle reacties Link kopieren
Volledig buiten het onderwerp, maar....

Goeie help, wat is je Nederlands ontzettend slecht. En zeker voor een docent. Dat verklaart veel over het (gebrek aan) niveau van mijn medestudenten (eerstejaars hbo)...

Verder geen inhoudelijke reactie, want ik zit niet in het onderwijs.
Behalve misschien nog dit: jouw stukje over startdatum en vakantie inpikken klinkt in mijn oren als een kromme redenering. Maar dat kan ook komen omdat ik van die sector niets weet.

Afijn, ik hoop voor jou dat je nog wel inhoudelijke reacties krijgt.
swaentje71 schreef:
03-07-2020 14:03
Volledig buiten het onderwerp, maar....

Goeie help, wat is je Nederlands ontzettend slecht. En zeker voor een docent. Dat verklaart veel over het (gebrek aan) niveau van mijn medestudenten (eerstejaars hbo)...

Verder geen inhoudelijke reactie, want ik zit niet in het onderwijs.
Behalve misschien nog dit: jouw stukje over startdatum en vakantie inpikken klinkt in mijn oren als een kromme redenering. Maar dat kan ook komen omdat ik van die sector niets weet.

Afijn, ik hoop voor jou dat je nog wel inhoudelijke reacties krijgt.

Wat loop jij nou weer te bazelen? Ik spot één tikfout en één dt-fout. Maar fijn dat je als eerstejaars hbo-scholier ook even je plasje komt doen over iets waar je niets vanaf weet.
Alle reacties Link kopieren
Poeh, wat schrijf je hier slecht Nederlands. Ik hoop dat de fouten door snelheid gemaakt zijn, en dat je als je je eigen verhaal terugleest je het een en ander eruit kan halen....

Inhoudelijk: Heb je al op de website aob.nl gekeken, of informatie gezocht op de website van de desbetreffende vakbond? Ik denk dat je daar informatie, zoals de toegestane startdata van een contract, makkelijk te vinden is.

Als je zeker weet dat je de baan op het mbo-onderwijs hebt, kan je je huidige baan opzeggen. Ik zou er niet vanuit gaan dat men zich niet wil houden aan je opzegtermijn. Dat termijn is er voor een reden, je hebt ervoor getekend en een persoonlijke relatie (goed of slecht) met leidinggevende zou daar niet veel verandering in moeten brengen.

Daarnaast vraag je je af hoe het contractueel geregeld moet worden als je in het begin maar 3 dagen werkt bij je nieuwe werkgever. Vraag het hen! Zij zullen dit misschien wel vaker hebben meegemaakt, en daarnaast zullen ze iemand op de HR-afdeling hebben zitten die verstand heeft van die zaken.

Ik lees vooral veel vragen die je gewoon kan vragen aan je huidige of je (hopelijk) toekomstige werkgever. Ze hier neergooien gaat je niet heel veel verder helpen.
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
03-07-2020 14:12
Wat loop jij nou weer te bazelen? Ik spot één tikfout en één dt-fout. Maar fijn dat je als eerstejaars hbo-scholier ook even je plasje komt doen over iets waar je niets vanaf weet.
Ik zie er wel meer. Bovenal slechte interpunctie. Geen ramp, maar wel slordig als je in het onderwijs zit. Dan zou je toch de Nederlandse spellingsregels onder de knie moeten hebben.
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
swaentje71 schreef:
03-07-2020 14:03
Volledig buiten het onderwerp, maar....

Goeie help, wat is je Nederlands ontzettend slecht. En zeker voor een docent. Dat verklaart veel over het (gebrek aan) niveau van mijn medestudenten (eerstejaars hbo)...

Verder geen inhoudelijke reactie, want ik zit niet in het onderwijs.
Behalve misschien nog dit: jouw stukje over startdatum en vakantie inpikken klinkt in mijn oren als een kromme redenering. Maar dat kan ook komen omdat ik van die sector niets weet.

Afijn, ik hoop voor jou dat je nog wel inhoudelijke reacties krijgt.
Wat is dit nou weer voor onnodig onaardig en generaliserend bericht...?

@TO of je in aanmerking komt voor inschaling in LC verschilt natuurlijk wat per school. Bij ons kan het op basis van toegewezen taken of bewezen competenties met daarbei opleidingseisen. Het werk van een LC'er bevat lesoverstijgende taken waarmee je je onderwijsteam en/of de organisatie verder helpt. Bv ontwikkeling van onderwijs, verantwoordelijke voor alle examens van een opleiding, innovatieprojecten etc. Mijn tip is om voorafgaand aan het gesprek de functieprofielen en doorstroombeleid LB/LC/LD op te vragen. Dan kan je alvast een inschatting maken van waar jij staat, evt LC beargumenteren met ervaring/kennis die je meeneemt.
Ik zou het dus hoe dan ook bespreken, maar er wel op rekenen dat er een redelijk dichtgetimmerd beleid is op basis waarvan die inschaling gaat. Als huidige team weinig LC'ers heeft kan het zijn dat ze je daar echt een tekort aan hebben (en bv veel praktijkdocenten die geen LC willen of kunnen), maar het kan ook betekenen dat het lastig is om in LC te komen.

En ja, net zoals in veel onderwijs is de max aan tijdelijke contracten hier ook gebruikelijk. Maar ook daar kan over onderhandeld worden, bij ons id dat wel dan eerder richting je 2e schooljaar als ze blij met je zijn en jij met hun dan nu meteen al. Maar proberen kan altijd!

Startdatum: ook gewoon naar vragen. Vooral in de gaten houden dat ze je bij een jaarcontract wel een vol jaar geven, of die nou van 1-8 tot 1-8 loopt of van 20-08 tot 20-08.

Wbt overlap huidige baan en nieuwe baan kan ik je niet helpen, onhandig dat het zo op het nippertje van de vakantie gebeurt. Ik zou even goed navragen hoe lang HR etc bij je huidige baan doorwerken.

Succes!!
@ollie-ollie
Dank voor de moeite van je opbouwende reactie. En dank jullie allemaal om mijn Nederlands onder de loep te nemen. Overigens geef ik geen Nederlands.

Goede tip om de werkzaamheden in kaart te brengen en of het een vol jaar beslaat.
Bedankt.
MarvelousMrsMaisel schreef:
03-07-2020 14:12
Wat loop jij nou weer te bazelen? Ik spot één tikfout en één dt-fout. Maar fijn dat je als eerstejaars hbo-scholier ook even je plasje komt doen over iets waar je niets vanaf weet.


En een extra a in de titel, en een s te weinig ;) maar ik vind inderdaad die opmerkingen daarover nogal irritant en arrogant.


TO, is je opzegtermijn niet gebonden aan de eerste van de maand? Als je nu opzegt gaat de opzegtermijn pas in op 1 augustus en loopt het dus door tot en met 30 september volgens mij. Maar misschien dat het anders werkt in het onderwijs, vanwege de start van het nieuwe schooljaar...
anoniem_385856 wijzigde dit bericht op 03-07-2020 15:51
1.48% gewijzigd
Oh ik zie het stuk over opzegtermijn en zo niet meer in de OP staan, dacht toch echt dat ik dat een uurtje terug had gelezen?
Alle reacties Link kopieren
swaentje71 schreef:
03-07-2020 14:03
Volledig buiten het onderwerp, maar....

Goeie help, wat is je Nederlands ontzettend slecht. En zeker voor een docent. Dat verklaart veel over het (gebrek aan) niveau van mijn medestudenten (eerstejaars hbo)...

Verder geen inhoudelijke reactie, want ik zit niet in het onderwijs.
Behalve misschien nog dit: jouw stukje over startdatum en vakantie inpikken klinkt in mijn oren als een kromme redenering. Maar dat kan ook komen omdat ik van die sector niets weet.

Afijn, ik hoop voor jou dat je nog wel inhoudelijke reacties krijgt.

Wat een gezeik altijd over de taal. Alsof je niet een briljante beta-, gamma-, kunst, etc-docent kan zijn as je niet perfect kan spellen. Newsflash: er zijn meer vakken dan Nederlands en net als Neerlandici echt niet allemaal wis- en natuurkunde tot een bepaalde hoogte beheersen, zo zijn er ook docenten (ook in het hoger onderwijs) die geen talen geven, goede docenten zijn en af en toe een spelfout maken. Get over it.
swaentje71 schreef:
03-07-2020 14:03
Volledig buiten het onderwerp, maar....

Goeie help, wat is je Nederlands ontzettend slecht. En zeker voor een docent. Dat verklaart veel over het (gebrek aan) niveau van mijn medestudenten (eerstejaars hbo)...

Verder geen inhoudelijke reactie, want ik zit niet in het onderwijs.
Behalve misschien nog dit: jouw stukje over startdatum en vakantie inpikken klinkt in mijn oren als een kromme redenering. Maar dat kan ook komen omdat ik van die sector niets weet.

Afijn, ik hoop voor jou dat je nog wel inhoudelijke reacties krijgt.
Lieve help.
Pergamon schreef:
03-07-2020 16:21
Wat een gezeik altijd over de taal. Alsof je niet een briljante beta-, gamma-, kunst, etc-docent kan zijn as je niet perfect kan spellen. Newsflash: er zijn meer vakken dan Nederlands en net als Neerlandici echt niet allemaal wis- en natuurkunde tot een bepaalde hoogte beheersen, zo zijn er ook docenten (ook in het hoger onderwijs) die geen talen geven, goede docenten zijn en af en toe een spelfout maken. Get over it.
Nou spelling is wel de basis hoor. Ik verwacht van docenten dat ze het Nederlands beheersen.
S-Meds schreef:
03-07-2020 18:39
Nou spelling is wel de basis hoor. Ik verwacht van docenten dat ze het Nederlands beheersen.
Wat doet een vakdocent nou met spelling?
Nemain• schreef:
03-07-2020 18:45
Wat doet een vakdocent nou met spelling?
Vakdocenten maken geen presentaties? Schrijven geen opdrachten? Mails? Nederlands is geen vak, Nederlands is je basis. Het is alsof je zegt dat de sprinter geen buikspieren hoeft te trainen omdat hij het moet hebben van zijn benen.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
03-07-2020 18:39
Nou spelling is wel de basis hoor. Ik verwacht van docenten dat ze het Nederlands beheersen.

Van een vakdocent op het MBO verwacht ik dat ze hun vak beheersen. Het zou me aan mijn reet roesten of de timmerman foutloos kan spellen. Ik wil dat hij mijn tafel/kast/dak kan timmeren en zijn leerlingen zwaluwstaartverbindingen leert maken. Niet hoe ze die verbinding moeten spellen. Idem voor de kok. Liever dat hij een super gerecht maakt voor de gast met coeliakie dan dat hij het foutloos kan schrijven. En dat geldt voor mij ook voor de stucadoor, de beveiliger en de electricien. Want dat is het niveau waar we het over hebben.
Pergamon schreef:
03-07-2020 19:01
Van een vakdocent op het MBO verwacht ik dat ze hun vak beheersen. Het zou me aan mijn reet roesten of de timmerman foutloos kan spellen. Ik wil dat hij mijn tafel/kast/dak kan timmeren en zijn leerlingen zwaluwstaartverbindingen leert maken. Niet hoe ze die verbinding moeten spellen. Idem voor de kok. Liever dat hij een super gerecht maakt voor de gast met coeliakie dan dat hij het foutloos kan schrijven. En dat geldt voor mij ook voor de stucadoor, de beveiliger en de electricien. Want dat is het niveau waar we het over hebben.
Dat MBO is nogal breed he?
S-Meds schreef:
03-07-2020 18:59
Vakdocenten maken geen presentaties? Schrijven geen opdrachten? Mails? Nederlands is geen vak, Nederlands is je basis. Het is alsof je zegt dat de sprinter geen buikspieren hoeft te trainen omdat hij het moet hebben van zijn benen.
Vakdocenten zijn vaak mensen die uit de praktijk komen en doen idd vaan niet aan externe schriftelijke communicatie en zelfden een schriftelijke presentatie. Vakdocent = praktijk.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
03-07-2020 19:10
Dat MBO is nogal breed he?

Exact. En van de docent talen verwacht ik heel wat anders dan van de vakdocent.
Pergamon schreef:
03-07-2020 19:58
Exact. En van de docent talen verwacht ik heel wat anders dan van de vakdocent.
Ik verwacht dat de vakdocent ook zijn Nederlands beheerst. Hij is immers docent en geen stucadoor
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
04-07-2020 02:39
Ik verwacht dat de vakdocent ook zijn Nederlands beheerst. Hij is immers docent en geen stucadoor

Nee hoor, een vakdocent is dus wel een stucadoor. Alleen een die (ook) mensen opleidt. Een soort meester-gezel.

Maar goed, hier gaan we niet uitkomen geloof ik. We stellen andere eisen aan zaken.
Pergamon schreef:
04-07-2020 07:39
Nee hoor, een vakdocent is dus wel een stucadoor. Alleen een die (ook) mensen opleidt. Een soort meester-gezel.

Maar goed, hier gaan we niet uitkomen geloof ik. We stellen andere eisen aan zaken.
de vakdocent staat op de loonlijst van de school en is dus een docent. Dat hij kan stukadoren is een ander verhaal. Als docent wordt er meer van je verwacht dan stuc op de muur smeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven