Werk & Studie alle pijlers

Baan opzeggen voor tijdelijk werk?

11-04-2021 12:18 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in een andere sector dat wat ik het liefste zou willen. Ik heb een vrrkeerde studiekeuze gemaakt en na afstuderen geen idee wat wel bij mij zou passen, daarna kwam ik in de fase van huisje boompje beestje en ik werk nu al vele jaren bij grote organisatie onder mijn niveau. Bij de organisatie en in mijn branche heb ik inmiddels alle mogelijkheden onderzocht heb maar dit zijn allen geen geschikte opties voor mij. Nu ben ik aan het kijken of ik me ga omscholen wat veel tijd en geld kost of zo op zoek ga naar geschikte baan. Ik heb inmiddels 1 gesprek gehad voor functie in de branche waar ik wil gaan werken, hiervoor ben ik afgewezen maar dit heeft t vuurtje wel verder aangewakkerd om toch de overstap te gaan maken. Inmiddels heb ik een interessante vacature gezien maar dit is tijdelijk. De organisatie is groot en heeft veel vacatures op dit moment, als ik er zou werken zou ik met voorhang op andere vacatures kunnen reageren. Bij deze organisatie staat nu ook een andere geschikte vacature vrij, deze is voor vast maar is verder weg ( wel te doen maar alleen met auto) en heeft minder fijne werktijden (ik zou dan pas smiddags beginnen ) en werkdagen en heeft iets minder uren. Op welke zou ik reageren? Ik heb een gezin en werktijden en inkomsten zijn ook belangrijk. Mijn hart zegt de tijdelijke functie maar hoe gaat dat in de praktijk met de voorrang van het solliciteren bij de werkgever en evt we rechten mocht het echt tijdelijk blijven?
mijter wijzigde dit bericht op 11-04-2021 12:22
6.40% gewijzigd
Als je thuis woont en niks hoeft te betalen misschien.


Anders nooit doen. Je bent dan verwijtbaar werkeloos daarna en heb geen recht op wat dan dan ook.
Luci_Mster2 schreef:
11-04-2021 12:21
Als je thuis woont en niks hoeft te betalen misschien.


Anders nooit doen. Je bent dan verwijtbaar werkeloos daarna en heb geen recht op wat dan dan ook.
Dat is niet waar, je kunt prima ww krijgen na een tijdelijke baan, ook al had je daarvoor een vaste baan. Je begint overal nou eenmaal met een tijdelijk contract. Dan zou niemand van baan durven wisselen.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
11-04-2021 12:21
Als je thuis woont en niks hoeft te betalen misschien.


Anders nooit doen. Je bent dan verwijtbaar werkeloos daarna en heb geen recht op wat dan dan ook.
Hoezo verwijtbaar werkeloos? Dat zou betekenen dat je (bijna) nooit meer ergens anders zou kunnen gaan werken, want 99 van de 100 keer begin je met een tijdelijke aanstelling.

Of gaat het hier om een vacature voor 3 maanden ofzo? Dan kan het wellicht anders liggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon op allebei solliciteren. Een vaste baan is geen gevangenis, en er zijn in ieder geval nu, meerdere vacatures.
Wat is tijdelijk? Ècht afgebakend voor een bepaalde periode of beginnen ze met bijvoorbeeld een jaarcontract en kan dat als het bevalt verlengd worden? Een tijdelijk contract is op zich geen bezwaar als het toekomstperspectief biedt, maar je moet wel oppassen dat je je ww-recht veiligstelt. Dus niet je vaste contract opgeeft voor een zwangerschapsvervanging of tijdelijk contract voor minder dan 6 maanden.

De nadelen van baan 2 zijn aanzienlijk. Als dezelfde functie ook regelmatig op de locatie van 1 vrijkomt, dan zou ik liever voor baan 1 gaan en intern verder solliciteren.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Hoe tijdelijk is tijdelijk?
een jaar (helemaal met uitzicht op vast (been there, done it)) zou ik durven, een half jaar niet.
en stel, dat het contract afloopt, hoe snel heb je dan iets anders??
Alle reacties Link kopieren
Luci, als ik op de vaste functie solliciteer dan zou ik ook tijdens de proeftijd of na een jaar zonder werk kunnen komen te zitten, garantie heb ik dan ook niet.

Mijn man werkt meer uren als ik maar zonder ( een groot deel van )mijn salaris kunnen we niet. Momenteel is er wat minder werk bij mijn huidige werkgever Ivm Corona waarschijnlijk trekt dit straks wel weer aan. Heeft er iemand ervaring met het nemen van een sabbatical en kun je dan ook in dienst komen van een andere werkgever?
Alle reacties Link kopieren
De functie is tijdelijk Ivm zwangerschapsvervanging.
Een half jaar is wel kort om je te bewijzen in een nieuw vakgebied.
anoniem_402201 wijzigde dit bericht op 11-04-2021 12:31
4.48% gewijzigd
Gaan voor de baan die het dichtst ligt bij wat je echt wil.
Neem je wensen serieus en ga voor wat je wil. Wees daarin niet bang om dingen die weliswaar vertrouwd zijn, maar niet wat je wil, los te laten. Wij worden nog heel erg opgevoed met het idee dat we altijd moeten kiezen voor zoveel mogelijk zekerheid. Maar die hang naar zekerheid kan ook (te) beperkend zijn. Soms moet je risico durven nemen om vooruit te komen.
Alle reacties Link kopieren
In mijn huidige branche waren grote tekorten voor Corona dus misschien in t slechtse geval straks weer terug solliciteren?
Alle reacties Link kopieren
Zou je in je oude vakgebied weer gemakkelijk asn het werk kunnen mocht je bij de nieuwe baan na het tijdelijke contract weg moeten?
Hoe lang zouden jullie zonder jouw inkomsten kunnen overbruggen met jullie spaargeld?
mijter schreef:
11-04-2021 12:31
De functie is tijdelijk Ivm zwangerschapsvervanging.
Ah, dat is wel erg kort. Dat is veel risico. Dan kun je misschien beter op de andere functie solliciteren en, als je er eenmaal werkt, kijken of die hele leuke functie weer een keer vrijkomt.

Misschien handig om dat in de op erbij te zetten.
anoniem_401292 wijzigde dit bericht op 11-04-2021 12:35
7.45% gewijzigd
Tijdelijk voor een jaar bedoel je? Ik zou dat altijd doen als dat je droom is en je wilt overstappen. Zeker als je voorrang krijgt ook op sollicitaties als je eenmaal binnen dat bedrijf werkt.

Edit: zie nu voor heel kort (vervanging verlof). Je kunt het sollicitatieproces ingaan en de mogelijkheden bespreken. Je kan altijd nog bedanken!
anoniem_401611 wijzigde dit bericht op 11-04-2021 12:37
27.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
mijter schreef:
11-04-2021 12:31
De functie is tijdelijk Ivm zwangerschapsvervanging.
oei, dat is erg kort
en degene die je vervangt komt terug, dus ook echt wel erg tijdelijk
novaviva schreef:
11-04-2021 12:24
Dat is niet waar, je kunt prima ww krijgen na een tijdelijke baan, ook al had je daarvoor een vaste baan. Je begint overal nou eenmaal met een tijdelijk contract. Dan zou niemand van baan durven wisselen.
Een tijdelijk contract met de intentie voor meer is echt totaal wat anders dan van te voren weten dat het echt tijdelijk is. Daar hebben ze bij de WW echt wel moeite mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een vaste baan opgegeven voor tijdelijke zwangerschapsvervanging. Ook een groot bedrijf, en als je er eenmaal binnen bent is het makkelijker om daar weer iets anders te vinden. Ook al zou je geen voorrang krijgen omdat ze je niet rekenen tot ‘interne kandidaat’ heb je wel het voordeel dat je er al werkt, en er makkelijk uitgevonden kan worden hoe je werkt; je bent via via vast wel bekend bij iemand.

Als het bedrijf regelmatig vacatures heeft, zou ik het gewoon gokken.

Dan is aan jouw de keuze of je kiest voor de plek verder weg met minder gunstige rijden, of die dichterbij.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
11-04-2021 12:35
oei, dat is erg kort
en degene die je vervangt komt terug, dus ook echt wel erg tijdelijk
Ik heb ooit ergens bijna 2 jaar gezeten toen ik iemand ging vervangen die met zwangerschapsverlof ging. En ben zelf weggegaan omdat ik een betere baan kreeg aangeboden. Die vrouw werkt nog steeds niet en we zijn nu ruim 3 jaar verder...
Dit is natuurlijk niet standaard maar het gebeurt wel.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
11-04-2021 12:36
Een tijdelijk contract met de intentie voor meer is echt totaal wat anders dan van te voren weten dat het echt tijdelijk is. Daar hebben ze bij de WW echt wel moeite mee.
en dat staat gewoon op de website, even lezen TO
https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... k-contract

"Heeft u een vaste baan opgezegd voor een nieuwe baan met een tijdelijk contract? En duurt dat contract korter dan 6 maanden? Dan kan dat betekenen dat u aan het eind van dat tijdelijke contract geen WW krijgt.
Natuurlijk mag u altijd van baan veranderen. Maar als u weet dat dit (na korte tijd) tot werkloosheid leidt, krijgt u geen WW. Pas als u weer 26 weken heeft gewerkt, kunt u een WW-uitkering krijgen."
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
11-04-2021 12:40
Ik heb ooit ergens bijna 2 jaar gezeten toen ik iemand ging vervangen die met zwangerschapsverlof ging. En ben zelf weggegaan omdat ik een betere baan kreeg aangeboden. Die vrouw werkt nog steeds niet en we zijn nu ruim 3 jaar verder...
Dit is natuurlijk niet standaard maar het gebeurt wel.
maar zou je TO aanraden daarop te gokken?
Alle reacties Link kopieren
mijter schreef:
11-04-2021 12:29
Luci, als ik op de vaste functie solliciteer dan zou ik ook tijdens de proeftijd of na een jaar zonder werk kunnen komen te zitten, garantie heb ik dan ook niet.

Mijn man werkt meer uren als ik maar zonder ( een groot deel van )mijn salaris kunnen we niet. Momenteel is er wat minder werk bij mijn huidige werkgever Ivm Corona waarschijnlijk trekt dit straks wel weer aan. Heeft er iemand ervaring met het nemen van een sabbatical en kun je dan ook in dienst komen van een andere werkgever?
Nee, maar het UWV stelt wel die eis als je t.z.t. WW wil/moet aanvragen dus check dat even. Ik dacht dat het tijdelijke contract voor minimaal 6 maanden moest zijn. Dat je wel weer terug zou kunnen in je oude branche is natuurlijk ook een fijn 'vangnet'.

Of je een sabbatical op kunt nemen hangt helemaal af van de flexibiliteit van je werkgever. Ook of ze bereid zijn die sabbatical te geven wetende dat je elders gaat werken, maar als er nu juist te weinig werk is dan kan dat een mooie win-win situatie opleveren.

Je geeft ook aan dat als je bij deze organisatie aan de slag gaat, je voorrang hebt bij volgende vacatures. Denk je dat, of is dat een aanname? Sowieso zou dat dan net moeten aansluiten op deze tijdelijke tewerkstelling.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
11-04-2021 12:40
maar zou je TO aanraden daarop te gokken?
Ik kwam niet uit een vaste baan... dus nee... in dit geval niet. Zeker nu ik jouw link heb gelezen.
mijter schreef:
11-04-2021 12:31
De functie is tijdelijk Ivm zwangerschapsvervanging.
Dan zou ik het niet doen
mijter schreef:
11-04-2021 12:31
De functie is tijdelijk Ivm zwangerschapsvervanging.
Dat zou ik nooit doen. De kans dat je dan kan blijven is gewoon klein.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven