Werk & Studie alle pijlers

Baan opzeggen?

17-09-2020 20:21 51 berichten
Wanneer zeg je je baan op vind jij?

Ik wil na 4 jaar afgekafferd te worden door mijn baas wel eens wat anders doen maar ben bang.
Ik weet niet wat... of waar. Mijn werk is leuk maar erg stressvol en er staat veel druk op mij. Ik ben manager bij een groot bedrijf en werk onder de directie.
Er wordt steeds op je vingers gekeken. De verwachtingen zijn hoog.

Soms denk ik: het kan niet erger dan wat ik nu heb.
Ik heb wat inspiratie nodig. Kunnen jullie vertellen over jullie ervaringen of visie hiermee?

Slechte arbeidsvoorwaarden.
Verlof nemen is altijd een probleem.
Geen begrip voor persoonlijke situaties bijv ziek kind.
De spotlight staat op wat er NIET goed gaat.
Veel negativiteit.
Ik heb het idee dat ik er verstik.
Ik ben erg gespannen op mijn werk en als ik thuis ben denk ik vaak aan werk. Kan het niet makkelijk loslaten.

Ik heb er vaak over gepraat maar dit veranderd de zaak niet. Overigens heb ik ook veeeel mensen zien komen en gaan. Niet iedereen houdt het zo lang vol...

Helluppp
Alle reacties Link kopieren
Ga alsjeblieft weg. Dit is zo ongezond.
Een werkgever hoort niet tegen je te schreeuwen. Helaas bestaan zulke werkgevers wel.

Je hebt het niet breed zeg je, dus dan heb je jouw inkomen nodig. Ga dit weekend brieven schrijven, je CV updaten, je overal inschrijven en kenbaar maken dat je iets nieuws zoekt. Dan komt er vast iets beters op je pad!

Heel veel succes!
Solliciteer! En als je wat anders hebt gevonden gaan!
Alle reacties Link kopieren
Met leidinggevende ervaring ben je in andere sectoren ook gewild.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ongelooflijk woest op mijn baas nu; alleen vertel ik haar niet dat ik woest ben, maar dat komt ze voorlopig niet te weten, om de lieve vrede te bewaren.

Eerder deze week had ik een gesprek waarin ze zei dat ze ontevreden was op de manier waarop ik de keuken schoon hield en de voorraden bijhield. De keuken was vies, meende ze, hoewel ik meerdere keren naar de keuken liep om te kijken hoe het erbij stond. Als ik niets te doen heb is dat ongeveer 4 à 5 keer per dag. Op een drukke werkdag 1 of 2 keer.

Ze heeft mij van die taak afgehaald. Daarbij voegde ze eraan toe: "Als jij de keuken al niet kunt bijhouden, en geen overzicht weet te bewaren, kan ik jou geen andere taken geven." Wat een kutargument, excusez le mot. Een collega gaat dat nu doen. Toen had ik in de gaten dat de keuken niet werd bijgehouden, alleen één keer op een middag. De voorraden werden niet bijgevuld; de volgende dag pas.

Echt, ik zin op wraak. Maar ik ga ook weg. Voor haar niet zonder slag of stoot (figuurlijk uiteraard!). Ik heb dit zien aankomen dat dit zou gebeuren. Ik ben ongeveer een jaar geleden een opleiding gestart, om de kansen op de arbeidsmarkt elders te verbeteren.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
17-09-2020 23:32
Ga alsjeblieft weg. Dit is zo ongezond.
Een werkgever hoort niet tegen je te schreeuwen. Helaas bestaan zulke werkgevers wel.

Je hebt het niet breed zeg je, dus dan heb je jouw inkomen nodig. Ga dit weekend brieven schrijven, je CV updaten, je overal inschrijven en kenbaar maken dat je iets nieuws zoekt. Dan komt er vast iets beters op je pad!

Heel veel succes!
Gezien mijn situatie, ga ik dit advies ook ter harte nemen.
World of Warcraft: Legion
Oh to als ik jou was, was ik al lang opgestapt. Maar ik heb dan ook altijd een spaarpotje waarvan ik het makkelijk een aantal maanden uit kan zingen en de ervaring dat als ik ga solliciteren ik eigenlijk altijd binnen 2 maanden weer aan het werk ben, dus dat geeft me vrijheid.
Ik zie mensen zeggen: eerst een nieuwe baan vinden en dan de oude pas opzeggen. Dat lijkt natuurlijk financieel veel verstandiger, maar heb je de ruimte in de hoofd en de energie die je nodig hebt om te solliciteren?

Heb je spaargeld waarmee je een tijd geen inkomen kan opvangen? Heb je opleiding en/of werkervaring waarmee je snel weer ergens anders aan de slag kan?
Hans, jouw situatie klinkt echt heen anders. Woest en wraak vanwege een opmerking over een keuken - je klinkt eigenlijk nogal als een verontwaardigde puber.
Misschien bedoel jij met opruimen van de keuken iets anders dan zij; jij bedoelt dat de spullen terug in de kastjes gaan en zij ziet kruimels op de grond en vieze koelkastrubbers en een slecht bijgehouden haccp lijsten bijvoorbeeld, ik noem maar een voorbeeld.
Ik zou uit die ruzie sfeer stappen en concrete afspraken maken. Beetje kinderachtig om zoiets kleins zo te laten escaleren.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja,

Als dat het enige probleem was, zou jij gelijk hebben gehad. Er zijn veel meer dingen mis dan dit. Ik heb jarenlang engelengeduld gehad met het management op mijn werkplek. Het is compleet vergiftigd. Ik ga geen afspraken met haar maken, ik ga weg, maar niet direct. Totdat ik een andere baan heb, doe ik naar eer en geweten wat er van mij verwacht word; althans ik doe daartoe een poging.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Probeer ook eens naar je werk te kijken of het een relatie is:

Sommige mensen hakken (te?) snel de knoop door, als een relatie ongezond is en gaan weg. Sommigen proberen de relatie eerst te verbeteren, met cursussen of zelfhulpboeken. Soms werkt dat, soms niet. Anderen blijven hangen in een ongelukkige relatie tot ze iets beters vinden. Weer anderen laten zich jaren manipuleren en commanderen of wachten tot de ander de relatie verbreekt. Weer anderen blijven tot hun dood in een ongelukkig huwelijk, bijvoorbeeld uit angst, gebrek aan geld of loyaliteit.

Wat voor relatie heb jij op dit moment met je werk? Wat voor relatie-type ben jij? Waarom sta je er zo in en welk type zou je willen zijn? Zie je dat ook terug in andere relaties (bijvoorbeeld met vrienden) of ben je dan héél anders?

Hoef je geen antwoord op te geven op dit forum natuurlijk, maar het zijn wat vragen waar je eens bij stil zou kunnen staan.

Je ziet het ook terug in de reacties. De een vindt dat je meteen weg moet gaan en wat meer risico moet nemen. De ander vindt dat je op veilig moet spelen. Ik gaf al het advies hulp in te schakelen van een coach.
Maar wat voor type ben jij zelf?
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me helemaal vinden in jouw bericht, Hetismogelijk.

Ik ga niet vrijuit, maar ik heb tegen beter weten in en uit angst voor ontslag na proeftijd bij andere bedrijven, gebleven bij de huidige baan. Dat is mijn grote fout. Dus niet alleen anderen hebben schuld; ik erken mijn schuld daarin dus ook!

Deze baan is ver onder mijn niveau en het management onderschat mij in extreme mate. Het lijkt doof voor mijn argumenten.

Sinds een jaar heb ik een ander besluit genomen, al veel eerder dan deze week, om mij om te scholen en elders werk te zoeken. De omscholing van programmeur tot directiesecretaresse is een groot succes; van de 4 examens heb ik er 3 gehaald.
World of Warcraft: Legion
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Je hebt maar 1 leven... en je kunt je tijd van dat leven maar 1x besteden.
Ga jij je waardevolle tijd verder in dit bedrijf spenderen?
ClumsyNinja schreef:
18-09-2020 07:32
Oh to als ik jou was, was ik al lang opgestapt. Maar ik heb dan ook altijd een spaarpotje waarvan ik het makkelijk een aantal maanden uit kan zingen en de ervaring dat als ik ga solliciteren ik eigenlijk altijd binnen 2 maanden weer aan het werk ben, dus dat geeft me vrijheid.
Ik zie mensen zeggen: eerst een nieuwe baan vinden en dan de oude pas opzeggen. Dat lijkt natuurlijk financieel veel verstandiger, maar heb je de ruimte in de hoofd en de energie die je nodig hebt om te solliciteren?

Heb je spaargeld waarmee je een tijd geen inkomen kan opvangen? Heb je opleiding en/of werkervaring waarmee je snel weer ergens anders aan de slag kan?
Toch zit er nog een ander risico aan: als je in de periode dat je uit dienst bent en nog geen andere baan hebt gevonden zit ziek wordt (bultje op je rug, ongeluk, dingen gebeuren) dan raak je volgens mij in de bijstand (als je geen verdienende partner hebt en geen koophuis met overwaarde).
Twee van mijn vrienden zijn van de ene dag op de andere dag levenslang arbeidsongeschikt geraakt.
ClumsyNinja schreef:
18-09-2020 07:32
Oh to als ik jou was, was ik al lang opgestapt. Maar ik heb dan ook altijd een spaarpotje waarvan ik het makkelijk een aantal maanden uit kan zingen en de ervaring dat als ik ga solliciteren ik eigenlijk altijd binnen 2 maanden weer aan het werk ben, dus dat geeft me vrijheid.
Ik zie mensen zeggen: eerst een nieuwe baan vinden en dan de oude pas opzeggen. Dat lijkt natuurlijk financieel veel verstandiger, maar heb je de ruimte in de hoofd en de energie die je nodig hebt om te solliciteren?

Heb je spaargeld waarmee je een tijd geen inkomen kan opvangen? Heb je opleiding en/of werkervaring waarmee je snel weer ergens anders aan de slag kan?
Het "fuck you"-potje :mrgreen:
Het klinkt ook alsof je echt wordt onderbetaald eerlijk gezegd. In dat geval is het al helemaal, solliciteren geblazen. Neem zoveel vrij als je kan/halve dag per week ouderschapsverlof zodat je iets van ruimte creëert en weer overzicht krijgt. En spreek met jezelf af als dit na 5 weken nog geen lijntjes oplevert, je naar je chef of HRM stapt en aanstuurt op een vaststellingsovereenkomst zodat je nog WW hebt en vanuit daar kunt solliciteren.

En, 450 euro netto betalen vind ik niet veel voor opvang, of gaat het echt maar om 1 of 2 dagen ipv 3? Ik zou niet zomaar overstappen van KDV naar gastouder, dat vergt ook weer een andere flexibiliteit van jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Hier nog even doorbijten en in de tussentijd op zoek naar een andere baan.
EHV1981 schreef:
18-09-2020 13:59
Hier nog even doorbijten en in de tussentijd op zoek naar een andere baan.
Hier net zo. Heb wel een (klein) potje, maar vind het jammer om die op te maken als het niet perse nodig is. Dus nog even doorbijten en ondertussen solliciteren. Net gister de eerste de deur uit gedaan :proud: ! Erg benieuwd of er al iets te merken is van een crisis.
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet jij het zo nodig vol blijven houden hier dan?
captain_hindsight schreef:
18-09-2020 12:37
Het "fuck you"-potje :mrgreen:
Dat ja! En dat heb ik al 2x aangesproken en daar nog nooit spijt van gehad. Maar goed ik weet dan ook dat ik als ik wil altijd wel weer snel aan de slag ben.
En ja klopt er is natuurlijk altijd de kans dat je net dan doodziek wordt of onder de tram loopt. Maar die kans is zo klein dat ik me daar nooit door tegen zou laten houden - de meeste tijd word je niet doodziek en loop je niet onder de tram.
Alle reacties Link kopieren
Even in dit topic zodat er niet een nieuwe hoeft te worden gemaakt:

Huidige baan: goed naar mn zin, salaris is prima, werktijden prima, leidinggevende prima, collegas prima, vast contract.

Ben nu door een bekende gevraagd om ergens te komen werken, werktijden zelf in te delen, salaris: zelfde als nu + 10%. Reistijd scheelt 7 minuten (langer).

En nu twijfel ik... wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
@Mina81 de vraag is hier of jij 10% meer salaris waard vindt voor 7 min langere reistijd plus de onzekere factor hoe het management daar is begrijp ik?

Als ik het prima naar mijn zin zou hebben zou ik niet weggaan voor 10%. Maargoed, dat ben ik. Hoe zit het op de langere termijn? Ik heb zelf lange termijn doelen. Als de nieuwe baan voor mijn gevoel een grotere kans geeft tot het bereiken van die doelen, dan zou ik het doen.

Als dit voor jou allemaal niet speelt, dan gaat het dus eigenlijk om dat stukje loon (en die flexibele tijden?). Het is een gevoelskwestie. Kunnen wij niet beantwoorden. Wij weten niet hoe jij er financieel voorstaat. Of je die 10% nodig hebt. Of jij flexibele werktijden wil etc.

Waarom twijfel je? Dat je dat opschrijft geeft mij het gevoel dat er iets is wat je niet hebt opgeschreven maar wel relevant is.
Emboldened by the flame of ambition
Alle reacties Link kopieren
Ik zou daar zeker weg gaan als ik jou was. Is beter en gezonder voor jou. Kan het financieel dan zou ik daar meteen opzeggen, anders snel een nieuwe baan zoeken en wegwezen daar. Veel sterkte to!
Het lijkt mijn oude job wel😅
Alle reacties Link kopieren
Sorry hoor, maar ik snap mijn God niet waarom je dit topic geopend hebt... Alle dingen die je opnoemt (en zelfs de helft ervan) zou al meer dan genoeg reden zijn voor mij om op te stappen.

Dus:

- Schaaf je CV bij
- Fix je Linkedin pagina
- Ga solliciteren
- Laat je verrassen door de vele goede / leuke gesprekken
- Pak die nieuwe baan
- Neem daarna ontslag

Chop chop! Je kunt het.
Bedankt allemaal!
CV is up to date en de eerste sollicitaties al de deur uit!
Ben benieuwd... jammer dat corona zo opspeelt. We zien wel.

Bedankt voor jullie tijd en advies!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven