Werk & Studie alle pijlers

BBL opleiding verzorgende IG

11-03-2018 14:11 103 berichten
Goedemiddag allemaal,

Morgen ga ik naar een bijeenkomst waar een eerste selectie plaats zal gaan vinden voor de (interne) 3 jarige opleiding verzorgende IG.

Inmiddels ben ik er van overtuigd dat ik deze opleiding wil gaan doen. Pittig zal het sowieso gaan worden, maar waar een wil is, is een weg!

Ik zou het erg leuk vinden om hier wat ervarings verhalen te lezen.

Waar ik nieuwsgierig naar ben staat hieronder vermeld:

Aangezien ik reeds werkzaam ben binnen de stichting maak ik gebruik van een garantieregeling. Dit houdt in dat ik met behoud van salaris de opleiding mag gaan doen. Ik zal 24 uur gaan werken en 1 dag in de week naar school gaan. Graag zou ik willen weten wat jullie verdienen in het eerste jaar inclusief ort. Nogal onbeschofte vraag, maar aangezien we hier toch anoniem zijn hoop ik op reacties .

Ervaringen over de studiebelasting. Hoe intensief is deze? Verschilt natuurlijk per persoon, maar wil het heel graag weten. Ter info: mijn moeder gaat 3 dagen oppassen en ik neem 2 dagen opvang op, dus dat is al in kannen en kruiken. ( Onze kinderen zijn 3 en 7 jaar)

Tot slot de zogenaamde onlinetest/vragenlijst. Deze zal online afgenomen worden. Hebben jullie enig idee op welk niveau dit zal zijn en kun je hierop alsnog afgewezen worden?

Uiteraard alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Word ontzettend gewaardeerd.

Groetjes piekerien
anoniem_6459539699668 wijzigde dit bericht op 11-03-2018 14:22
0.66% gewijzigd
Wat leuk dat jullie de zorg in willen! Ik heb zelf afgelopen juli mijn diploma verzorgende-IG mogen ondertekenen. Ik heb een volwassenenopleiding gedaan. Wij hadden 1 dag in de week school en 16 uur stage. Ik betaalde de opleiding helemaal zelf, kreeg alleen een stagevergoeding van ongeveer 100 euro per maand. Na de opleiding ben ik gaan werken op mijn laatste stageplaats in de thuiszorg en heb direct een contract voor onbepaalde tijd gekregen. Ik heb ook intramurale stages gehad, maar de thuiszorg past het best bij mij.

Ik las ergens over HBO-V na IG. Dat kan bij ons niet. Pas met MBO-V kan je door met HBO-V.
Alle reacties Link kopieren
Oh wow, dat klinkt super Hangmat. Ik ga maar eens goed op zoek dan.
Ik hoop dat het mij ook gaat lukken. Ik heb er echt veel zin in.
minoes5 schreef:
20-03-2018 19:08
Oh wow, dat klinkt super Hangmat. Ik ga maar eens goed op zoek dan.
Ik hoop dat het mij ook gaat lukken. Ik heb er echt veel zin in.
Succes hoop dat het je gaat lukken. Ik moet echt een BBL opleiding gaan volgen. Werken en 1 dag school, aangezien ik de enigste kostwinner ben. Ik ben benieuwd hoe het je zal vergaan.
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat jij je diploma al hebt gehaald Raindrop! Heb je het naar je zin op je werk? Ik was dat , van het HBO V, ik heb namelijk al een diploma op mbo 4 niveau (spw) en dan kan het wel.
O ja tuurlijk. Zo kan het wel! Ik heb het enorm naar mijn zin. Ik werk in een superleuk team en de thuiszorg is nog best relaxed. We hebben nog tijd voor een praatje en het alleen werken vind ik heel fijn. Tussendoor heb ik veel contact met mijn collega's. Het voelt dus niet alsof ik helemaal alleen werk.
Test is binnen! Vrijdag avond ga ik er eens voor zitten. 12 april is mijn sollicitatiegesprek. Spannend allemaal. Ik ga ervoor!
piekerien schreef:
22-03-2018 04:42
Test is binnen! Vrijdag avond ga ik er eens voor zitten. 12 april is mijn sollicitatiegesprek. Spannend allemaal. Ik ga ervoor!
Ben benieuwd Piekerien. Hoor graag hoe het je zal vergaan😀
Nog even een vraag. Ik heb twee weken geleden een open sollicitatiebrief + mijn cv gestuurd naar een instelling waarvan ik uit betrouwbare bron wist dat ze in september weer met een klas begonnen die in hun instelling zal worden opgeleid. Ik heb een ontvangstbevestiging gehad. Nu heb ik afgelopen maandag gebeld en íemand gesproken die hier over ging en gehoord dat ze inderdaad begonnen met een klas en binnenkort met de sollicitatieprocedure. Moet ik nu gewoon maar afwachten of ik wat weer hoor van hun? Ben toch lichtelijk gespannen merk ik om het feit of ik überhaupt wel wat weer hoor. En dit is wel een instelling waar ik heel erg graag mijn opleiding zou willen doen. Wat is wijsheid.
Alle reacties Link kopieren
Cinderella76 schreef:
22-03-2018 19:09
Nog even een vraag. Ik heb twee weken geleden een open sollicitatiebrief + mijn cv gestuurd naar een instelling waarvan ik uit betrouwbare bron wist dat ze in september weer met een klas begonnen die in hun instelling zal worden opgeleid. Ik heb een ontvangstbevestiging gehad. Nu heb ik afgelopen maandag gebeld en íemand gesproken die hier over ging en gehoord dat ze inderdaad begonnen met een klas en binnenkort met de sollicitatieprocedure. Moet ik nu gewoon maar afwachten of ik wat weer hoor van hun? Ben toch lichtelijk gespannen merk ik om het feit of ik überhaupt wel wat weer hoor. En dit is wel een instelling waar ik heel erg graag mijn opleiding zou willen doen. Wat is wijsheid.
Ik zal nu nog even afwachten, aangezien je maandag nog heb gebeld.
Je zou eventueel de vrijdag na Pasen weer contact met hun kunnen opnemen.
Mijn ervaring was dat ik op een vacature had gesolliciteerd (deze was al een week eerder uitgezet), een week daarna kreeg ik bericht dat ik de week daarop op gesprek mocht komen.
Op een andere vacature, die ik op dezelfde dag als vacature hierboven had gesolliciteerd, kreeg ik twee dagen na mijn gesprek bij vacature hierboven bericht dat ik daar ook op gesprek mocht komen.
Bij vacature drie (ook zelfde dag gesolliciteerd als vac 1 en 2) kreeg ik pas naar een maand een bericht (bij deze werd ik niet uitgenodigd, gelukkig was ik al aangenomen bij vac 1 ;) )
Alle reacties Link kopieren
Succes met de test Piekerien! Mag jij hem thuis maken? Handig!

Cinderella, ik zou nog even wachten. Je ligt waarschijnlijk gewoon op de stapel voor die volgende ronde. Over 1 a 2 weken eens informeren naar wat de planning is qua procedure kan geen kwaad. En ondertussen gewoon door solliciteren zodat je ook je pijlen elders op gericht houdt
Hangmat schreef:
23-03-2018 08:15
Succes met de test Piekerien! Mag jij hem thuis maken? Handig!

Cinderella, ik zou nog even wachten. Je ligt waarschijnlijk gewoon op de stapel voor die volgende ronde. Over 1 a 2 weken eens informeren naar wat de planning is qua procedure kan geen kwaad. En ondertussen gewoon door solliciteren zodat je ook je pijlen elders op gericht houdt
Ik wacht af. Hoop zo dat dit eindelijk eens in het positieve mijn kant uit zal vallen? En ik ga dit weekend ook nog twee andere sollicitaties eruit doen. Eentje ook voor een BBL plek en eentje voor een huishoudelijke functie bij een thuiszorginstelling hier in de buurt. You knever know en ik moet toch wat.
Zo! Gisterenavond ben ik eens gaan zitten voor het online assessment. Jemig wat lastig op momenten.

Vond het pittiger dan ik van tevoren had gedacht.

Aangezien sommige onderdelen op tijd gaan voel je best wat druk.

Maar...ik kreeg de uitslag per mail daarna toegestuurd en ik scoorde cognitief bovengemiddeld! Dwz van alle sollicitanten die deze test ook hebben gedaan. Ik ben dus niet stom :)

Nu kan ik met zelfvertrouwen het sollicitatiegesprek in gaan.

De test die ik heb gedaan bevatte de volgende onderdelen:

Stellingen
Persoonlijkheid
Analyseren
Figurenreeksen
Rekenvaardigheid

Al met al ben ik trots en tevreden met mezelf. Heb me er zoveel zorgen over gemaakt. En achteraf denk ik waar heb ik me toch druk over gemaakt.

Zenuwsloperij zo'n sollicitatie procedure, haha
Wat goed Piekerien, mag je zeker trots op zijn. Lijkt mij nog wel moeilijk als ik zo lees wat je allemaal voorgeschoteld kreeg. Ben er van overtuigd dat het sollicitatiegesprek ook goed zal gaan. Ik duim voor je. Zelf van mijn open sollicitatie nog niks gehoord. Alleen een bevestiging dat ze het ontvangen hadden. Vorige week contact gehad. Weet dat ze in sept weer met een klas beginnen die intern in hun instelling word opgeleid. En dat mijn brief daar wel voor mee gaat. Wanneer deze sollicitatieprocedure gaat beginnen geen idee. Ik wacht nu maar even af. Ze weten na mijn telefoontje van vorige week dat ik zeer geïnteresseerd ben. Ben wel heel benieuwd of mijn brief+ cv in iedergeval goed genoeg zijn om uitgenodigd te worden voor een eerste gesprek. Ik wil dit zo graag. Heb inmiddels ook nog wat andere opensollicitaties verstuurd. Niet op één paard wedden. Piekerien ik wens je heel veel succes. En we horen het vast wel of het je gelukt is toi toi toi.
Cinderella76 schreef:
27-03-2018 10:56
Wat goed Piekerien, mag je zeker trots op zijn. Lijkt mij nog wel moeilijk als ik zo lees wat je allemaal voorgeschoteld kreeg. Ben er van overtuigd dat het sollicitatiegesprek ook goed zal gaan. Ik duim voor je. Zelf van mijn open sollicitatie nog niks gehoord. Alleen een bevestiging dat ze het ontvangen hadden. Vorige week contact gehad. Weet dat ze in sept weer met een klas beginnen die intern in hun instelling word opgeleid. En dat mijn brief daar wel voor mee gaat. Wanneer deze sollicitatieprocedure gaat beginnen geen idee. Ik wacht nu maar even af. Ze weten na mijn telefoontje van vorige week dat ik zeer geïnteresseerd ben. Ben wel heel benieuwd of mijn brief+ cv in iedergeval goed genoeg zijn om uitgenodigd te worden voor een eerste gesprek. Ik wil dit zo graag. Heb inmiddels ook nog wat andere opensollicitaties verstuurd. Niet op één paard wedden. Piekerien ik wens je heel veel succes. En we horen het vast wel of het je gelukt is toi toi toi.
Wat vragen ze als ik vragen mag met rekenen? Wiskunde was vroeger op de middelbare school mijn slechtste vak☺️
Vandaag kreeg ik van de instelling waar ik heel graag mijn opleiding zou willen doen een brief via de mail. Naar aanleiding van uw sollicitatie op de functie van Opleiding Verzorgende IG BBL, delen wij u het volgende mee. Wij houden uw brief in portefeuille. Vanuit deze portefeuille selecteren we de kandidaten voor een solicitatiegesprek. Indien zich na zes maanden voor u geen mogelijkheden hebben voorgedaan binnen onze instelling, zullen wij overgaan tot vernietiging van uw sollicitatiegegevens ect. Ik denk dan meteen weer daar hoor ik niks van weer😢. Of is er iemand die ook ooit zo’n brief heeft gehad en alsnog op gesprek mocht komen. Ik zie het even niet meer zitten of het überhaupt nog wel gaat lukken om een leerplek te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Ook ik ben voornemens om deze opleiding te gaan volgen in Twente.
Heb gebeld met het ROC, hoe het gaat mbt het vinden van een leer-werkplaats.
Het werd aangeraden om in februari te beginnen voor september en andersom.
Mijn voornemen was om in september te beginnen, misschien moet ik dat verplaatsen of nog veel geluk hebben.
Summerspring schreef:
25-04-2018 21:11
Goedenavond,

Ook ik ben voornemens om deze opleiding te gaan volgen in Twente.
Heb gebeld met het ROC, hoe het gaat mbt het vinden van een leer-werkplaats.
Het werd aangeraden om in februari te beginnen voor september en andersom.
Mijn voornemen was om in september te beginnen, misschien moet ik dat verplaatsen of nog veel geluk hebben.
Hoi Summerspring, ik ben vorig jaar juni al begonnen met zoeke voor afgelopen februari. Helaas zonder succes. Ook in Twente. Nu vanaf December al aan het zoeken voor september, maar ook nog niks. Ben vrijwilligerswerk gaan doen in een verzorgingstehuis wat ik echt heel erg leuk vindt. Vorige week te horen gekregen dat ik in dit zelfde tehuis ben aangenomen als medewerker leefomgevin voor 10/15 uur, niet wat ik definitief wil, maar het is een begin met misschien in de wel doorstromen naar de opleiding verzorgende ig. Maar ik geef absoluut niet en solliciteer ook nog verder hoor. Maar als het hier in deze instelling zou lukken zou ik super blij zijn. Succes en hoor graag nog eens hoe het je vergaat.
Nog even reagerend op deze topic. Gisteren een sollicitatiegesprek gehad voor een eventuele leerplek beginnende in september. Leuk gesprek, maar af en toe lastige vragen in de trand van hoe zou je reageren/handelen in bepaalde situaties! Ik durf echt niet te zeggen welke kant het op gaat. We gaan het zien. As dinsdag hoor ik het . Spannend😀! Hoe is het met jouw summerspring? Al enige vooruitgang?
Cinderella76 schreef:
18-05-2018 13:29
Nog even reagerend op deze topic. Gisteren een sollicitatiegesprek gehad voor een eventuele leerplek beginnende in september. Leuk gesprek, maar af en toe lastige vragen in de trand van hoe zou je reageren/handelen in bepaalde situaties! Ik durf echt niet te zeggen welke kant het op gaat. We gaan het zien. As dinsdag hoor ik het . Spannend😀! Hoe is het met jouw summerspring? Al enige vooruitgang?
En ook Piekerien? Hoe staat het met jouw opleiding?
Alle reacties Link kopieren
Nog geen vooruitgang.,
Ik ben voornemens in februari te starten, indien dat lukt.
Vakantie geboekt en vergeten dat school eerder start. Oeps

Heb je al wat gehoord van je laatste sollicitatie?
Hoi Summerspring,

Ik mag naar aanleiding van mijn laatste sollicitatie deze maand een aantal keer meelopen op vrijwilligersbasis zodat ze allicht een goed beeld van mij krijgen en ik van hun. En daarna hoor ik of ik allicht in september kan starten met de opleiding. Ik ben natuurlijk er blij hiermee. En as donderdag heb ik ook nog een ander sollicitatiegesprek voor een evt opleidingsplek. Maar deze is wat verder weg dus ik ga het wel zien. Maar de aanhouder wint zegt het spreekwoord, dus we gaan het zien😀 ik hoop dat jij ook succes zult krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Spannend Cinderella! Ik ben ondertussen eindelijk na een paar maanden helemaal niks te hebben gehoord, uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Ik heb er veel zin in en hoop dat ik toegelaten wordt tot de opleiding.
Alle reacties Link kopieren
@Cinderella76 Wat goed dat je je niet uit het veld hebt laten slaan. Ik hoop dat je eindelijk die o zo gewenste opleidingsplek in de wacht sleept. :)
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
minoes5 schreef:
05-06-2018 12:13
Spannend Cinderella! Ik ben ondertussen eindelijk na een paar maanden helemaal niks te hebben gehoord, uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Ik heb er veel zin in en hoop dat ik toegelaten wordt tot de opleiding.
Wat goed, zo zie je maar de aanhouder wint. Succes. Hoor gaan nog eens hoe het gedaan is.
violetskies schreef:
05-06-2018 13:12
@Cinderella76 Wat goed dat je je niet uit het veld hebt laten slaan. Ik hoop dat je eindelijk die o zo gewenste opleidingsplek in de wacht sleept. :)
ik hoop ook zo op eindelijk die plek. Straks kan ik nog kiezen uit 2😀. Waar ik nu al wel tegen op zie is het feit dat ik in het verzorgingstehuis waar ik in januari begonnen ben met vrijwilligerswerk en nu een 6-10 uurscontract heb in de leefomgeving dan alweer misschien alweer afscheid moet nemen. Heb het daar erg naar mijn zin, maar nu geen zicht op een opleidingsplek daar. En dat is toch mijn doel., en kan dan allicht uit de ww. Misschien dat ik het er nog wel bij naast kan blijven doen. Maar goed dat is voor latere zorg, eerst maar eens zien dat ik die plek krijg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven