Werk & Studie alle pijlers

Belgen: belang van wiskunde secundair onderwijs

19-01-2021 20:17 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond

Heb even hulp/inzicht nodig van mensen uit België die verstand hebben van de verschillende studierichtingen op het secundair.

Dochter zit momenteel in het 2e jaar Latijn.
Gaat op zich prima, behalve wiskunde basis en verdieping, dat is op het randje.

Dochter wil volgend jaar de richting Latijn-wiskunde doen. Ze vindt wiskunde (ondanks haar niet zo schitterende resultaten) heel leuk. De uitdagingen, het zoeken naar oplossingen etc.
Ik vermoed natuurlijk dat er bij een richting als Latijn-wiskunde nog veel dieper in zal worden gegaan op de materie die ze nu niet goed beheerst. Ze maakt veel slordigheidsfoutjes (bv definitie niet volledig geleerd waardoor punten worden afgetrokken of een of andere formule vergeten te leren, dus ook de som niet op kunnen lossen tijdens de toets etc).
Tijdens het online oudercontact (10 minuten,slechte verbinding etc) kreeg ik ook niet genoeg tijd om te vragen wat ze kan verwachten als ze volgend jaar de richting Latijn-Wiskunde kiest. Hoe zwaar is die richting?
Het schijnt de richting te zijn die de beste slagingskans geeft op een universiteit, maar waarom is dat eigenlijk?
Wat stellen die andere richtingen dan voor?

Wat als je als kind gewoon geen wiskunde knobbel heeft (mijn zoon, 6 leerjaar basisschool)? Hoe kom je dan het aso door? Ben je genoodzaakt om dan 'maar' voor humane wetenschappen te kiezen en dan een carrière in de welzijns-/agogische sector te volgen, ook als jou dat niet trekt?
Gedwongen om jarenlang bijles wiskunde te volgen?

Wie maakt me wat wegwijs hierin?

Bedankt alvast
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
19-01-2021 21:10
Op de havo was wiskunde ook verplicht. Dat was een vak dat je nooit kon laten vallen. Je had de keuze tussen wiskunde a of b (diepgang).
Maar ik kan me niet herinneren dat er door de school of ouders zo hard werd gehamerd op het belang van wiskunde ivm betere slagingskansen op het HBO of universiteit.
Is dat tegenwoordig ook in Nederland?
Oh wiskunde kan je op de havo wel laten vallen tegenwoordig, als je C&M kiest. Wiskunde is een belangrijk vak, want ook in Nederland bepaalt het wel welke richtingen je kan gaan doen. Met wiskunde C (het makkelijkst) vallen heel veel universitaire richtingen af, met A kan je de meeste wel behalve technische en met B kan bijna alles. Daarom wordt er vooral in wiskunde A heel veel bijles gevraagd.
Alle reacties Link kopieren
Andere vakken tellen ook wel mee hoor, maar wiskunde is vaak het grootste struikelblok.
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
19-01-2021 21:32
Turnen is ze mee gestopt, uiteindelijk is ze haar interesse daar in verloren.

Ze vind wiskunde leuk, talen trekt haar niet. Ze geeft aan later niks met taken te willen doen behalve ze te spreken op vakantie. Ze wil inzichten verkrijgen in ingewikkelde formules, dingen oplossen, uitzoeken tot de bodem. Zoiets wilt ze later als job doen (wat precies weet ze nog niet, als ze maar onderzoek kan doen. Dan is ze nu beter gebaat bij een richting die een verdieping van wiskunde biedt)
Als ze dat wil zou ik haar inderdaad wiskunde en / of wetenschappen proberen te laten doen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
19-01-2021 21:30
Er is ook in 1 en 2 weinig andere keuze :-).

En voor de 1B-versie worden ze jaar na jaar strikter heb ik de indruk.
Laten ze zo'n beetje niemand meer toe te starten tenzij je jaren mist, geen 6de leerjaar hebt gedaan of 0 Nederlands spreekt.


(Ik hoor af en toe drama-verhalen van kinderen die het totaal niet trekken in A, maar van school uit niet naar B mogen omdat ze dus niet in bovenstaande categorieën vallen.)
Een A-attest wordt vrij makkelijk uitgereikt in het 6e leerjaar. Een enkeling die een b-attest kreeg, maar er zaten zoveel 'zwakkere' kinderen bij dochter in de klas die het wel even mochten proberen op het aso (vwo). En vervolgens na een paar maanden al van school konden omdat ze in elk vak buisden.
Dat een gemiddelde leerling de eerste twee jaar de tijd krijgt om te kunnen groeien op het aso, vind ik logisch. Maar leerlingen die 6 jaar lang geen hoogvliegers waren op de basisschool laten starten op het vwo...
Lijkt me ook niet echt goed voor het zelfvertrouwen van zo een 11, 12 jarig kind dat na een paar maanden alweer mag vertrekken.
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
19-01-2021 21:40
Een A-attest wordt vrij makkelijk uitgereikt in het 6e leerjaar. Een enkeling die een b-attest kreeg, maar er zaten zoveel 'zwakkere' kinderen bij dochter in de klas die het wel even mochten proberen op het aso (vwo). Om vervolgens na een paar maanden al van school moesten omdat ze in elk van buisden.
Dat een gemiddelde leerling twee jaar de tijd krijgt om te kunnen groeien op het aso, vind ik logisch. Maar leerlingen die 6 jaar lang geen hoogvliegers waren op de basisschool laten starten op het vwo...
Lijkt me ook niet echt goed voor het zelfvertrouwen van zo een 11, 12 jarig kind dat na een paar maanden alweer mag vertrekken.
Eigenlijk zou er gewoon al vanaf het 1ste middelbaar een volwaardige T-variant moeten komen.
Met desnoods ook een soort algemeen jaar of 2 algemene jaren.
(En dan nog liefst een school die niet gelijk een soort "vuilbakschool" wordt.
Maar gewoon een échte tweede poot binnen de ASO-scholen - die we dan niet langer ASO-school noemen.)

Met STEM (Science, Mathematics en nog wat) proberen ze wel wat, maar bereiken ze zowat alleen de jongeren die geïnteresseerd zijn in wetenschappen en technologie.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Dat is inderdaad een mogelijkheid! Niet iedereen is na de basisschool óf een aso'er óf een bso'er. Er zit een heel groot niveau tussen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien lees ik verkeerd, maar ik heb nog nergens de vermelding gezien over de richting "moderne", waarbij je keuze kunt maken tussen moderne - talen, moderne - economie en moderne - wetenschappen. Ik meen me te herinneren dat je in de eerste graad enkel kiest voor moderne, waarna deze richting in de tweede & derde graad nog verder wordt uitgesplitst.

Ook deze richtingen zijn heel interessant in het hoger onderwijs, als je wat wil afstappen van wetenschappelijke richtingen & meer richting de bedrijfswereld gaat. Wat zoon betreft, zijn er dus nog meer opties dan "maar" humane wetenschappen & de sociaal-agogische sector.
leeg
Alle reacties Link kopieren
Het aantal uren wiskunde in het middelbaar is een goede voorspeller voor de slaagkansen aan de unief omdat het een vak is waar abstract denken belangrijk is en het hebben van de nodige dosis doorzettingsvermogen.
Mijn zonen zaten op een school waar je in het derde en vierde nog niet kon kiezen voor minder uur wiskunde, net om te vermijden dat er al te snel gekozen werd om die “lastige” wiskunde maar niet te doen. Iedereen had in 3 en 4 gewoon 5 uur wiskunde. Het uitstellen van die keuze vond ik wel goed. De wiskunde in 3 en 4 verandert ook wel, vooral het vierde jaar is een goede voorspeller voor wat erna.
Maar niet alleen wiskunde is een goede voorspeller voor de slaagkansen op de unief, klassieke talen zijn dat ook. Ook dat vraagt vooral doorzettingsvermogen en leert leren, zeker voor leerlingen waar het allemaal nogal vanzelf gaat.
De richting met de beste slaagkansen is trouwens Grieks-wiskunde.
Daarom gewoon voor die 5 uur wiskunde kiezen en ook dat latijn verder doen, na het derde of vierde jaar kunnen opnieuw keuzes gemaakt worden.
Er zijn trouwens ook sterke tso richtingen, die misschien minder geschikt zijn om een richting economie of rechten te gaan doen aan de unief, maar met een richting industriële wetenschappen, waar je dezelfde zware wiskunde krijgt als in de aso richtingen met zware wiskunde kan je (als je een sterke leerling bent), burgerlijk ir worden, of gewoon ir.
Alle reacties Link kopieren
Helena_z schreef:
19-01-2021 22:07
Misschien lees ik verkeerd, maar ik heb nog nergens de vermelding gezien over de richting "moderne", waarbij je keuze kunt maken tussen moderne - talen, moderne - economie en moderne - wetenschappen. Ik meen me te herinneren dat je in de eerste graad enkel kiest voor moderne, waarna deze richting in de tweede & derde graad nog verder wordt uitgesplitst.

Ook deze richtingen zijn heel interessant in het hoger onderwijs, als je wat wil afstappen van wetenschappelijke richtingen & meer richting de bedrijfswereld gaat. Wat zoon betreft, zijn er dus nog meer opties dan "maar" humane wetenschappen & de sociaal-agogische sector.
Die "moderne" richting splitst inderdaad op ...

Richting Wetenschappen, Economie en Humane.
Waarbij het achtervoegsel Wiskunde of Talen tegenwoordig er pas officieel achteraan komt in 't 5de.

Maar dochter van opstartster wil persé Latijn verderzetten :-).


Zoon kan natuurlijk wel altijd kijken of Economie of Humane misschien zijn ding zijn :-) .
(Want als ie niet echt geïnteresseerd is in wiskunde, is de kans ook eerder beperkt dat loei-harde wetenschappen hem veel zeggen.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
19-01-2021 21:20
Wat bijzonder dit. In Nederland leren ze alle vwo-leerlingen wiskunde op een niveau waarmee je in ieder geval verder kunt met statistiek op de universiteit, ongeacht de profielkeuze. Anders is het toch geen gedegen voorbereiding op wetenschappelijk onderwijs?
In mijn ervaring is voor statistiek op de uni niet altijd wiskunde nodig. Ik heb mijn wiskundekennis nooit hoeven aanspreken, een beetje handig zijn met computers was belangrijker.
Alle reacties Link kopieren
BrightonRock schreef:
20-01-2021 01:35
In mijn ervaring is voor statistiek op de uni niet altijd wiskunde nodig. Ik heb mijn wiskundekennis nooit hoeven aanspreken, een beetje handig zijn met computers was belangrijker.
Want de computer geeft altijd het goede antwoord.

Maar hoe weet je dan of de computer de goede dingen uitrekent?
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
BrightonRock schreef:
20-01-2021 01:35
In mijn ervaring is voor statistiek op de uni niet altijd wiskunde nodig. Ik heb mijn wiskundekennis nooit hoeven aanspreken, een beetje handig zijn met computers was belangrijker.
Meen je dit? Welke opleiding heb je gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Voor wat het waard is: als Nederlandse gymnasiast (vwo) was ik een behoorlijke alfa. Dat zal overeenkomen met de humane richting in België. Met wiskunde liep ik op een gegeven moment zo achter dat ik het maar heb laten vallen. Op de universiteit snapte ik statistiek ineens en pakte het me. Wat op 14-jarige leeftijd niet lukte.

En in Nederland is het zo dat er altijd nog wel bijspijkercursussen of zomerscholen wiskunde zijn om aan de entreevoorwaarden voor een vervolgopleiding te voldoen. Ook voor Nederlands wiskunde B. Dat zal in België vast net zo kunnen.

Ik zou je dochter haar ambitie laten volgen. Gaat het niet, kan ze vast nog van wiskunde af. Later alsnog op niveau komen moet zeker bij wiskunde mogelijk zijn.
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
19-01-2021 21:24

Bij Geneeskunde is het dus zo'n beetje onbestaande dat je door de toelating en het maximum komt als TSO'er.
In mijn jaar (3e Ba) zitten studenten die het TSO gedaan hebben. Niet veel, dat geef ik toe, maar onbestaande is ook niet waar. Ook leerlingen uit Latijn-Talen, Grieks-Latijn en andere niet-wiskundige richtingen. (En nee Latijn is niet nodig voor Geneeskunde, op het toelatingsexamen vragen ze geen Latijnse woordjes en anatomie haal je zonder Latijn ook)



Mijn ervaring is dat 6u wiskunde een goede voorbereiding is voor de universiteit, maar dat je er met 4u ook wel komt. Het is wel iets meer werk en je hebt sommige delen niet of niet volledig gezien (zoals Matrices en Complexe getallen). Voor een ingenieur is dat problematisch (als in:meer zelfstudie), maar voor een arts niet. Maar je moet je dochter niet 6u wiskunde laten doen als ze het echt niet kan. Dat is een recept voor buizen en afzakken.
wijndruifje wijzigde dit bericht op 20-01-2021 13:11
9.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Is de richting Latijn Wetenschappen geen optie? Daar heb je veel chemie en fysica, ik denk 5u wiskunde (ben ik nier zeker van) en dan kan ze ook formules enzo uitpluizen.
JapjapII schreef:
19-01-2021 23:59
Er zijn trouwens ook sterke tso richtingen, die misschien minder geschikt zijn om een richting economie of rechten te gaan doen aan de unief, maar met een richting industriële wetenschappen, waar je dezelfde zware wiskunde krijgt als in de aso richtingen met zware wiskunde kan je (als je een sterke leerling bent), burgerlijk ir worden, of gewoon ir.
Let daarmee op; burgie hier, en in mijn jaar (+ mijn praktijkgroep) zat er zo iemand die het toch maar gewaagd heeft. Ik dateer nog uit de tijd van toelatingsexamens, dus dat had hij ook gedaan en ook al was hij er door, hij is nooit doorheen zijn eerste kandidatuur geraakt. Het kan, uiteraard, maar TSO is geen goeie voorbereiding voor burgie (maar goed, op zich zijn enkel LaWi-8hr of WeW-8hr of GrWi-8hr de juiste voorbereiding voor burgie)
Alle reacties Link kopieren
Ik reageer zo op de andere reacties, maar ik vraag me voor mijn zoon het volgende af. (Juf noemt hem een slimme kerel maar moet hard werken en wiskunde is zoals ik al zei een vak waar hij niet in uit blinkt).
Is de volgende route ook gebruikelijk ?
Tso daarna een schakeljaar (?) en daarna toch naar de universiteit (hoeveel jaar?)
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
20-01-2021 14:03
Ik reageer zo op de andere reacties, maar ik vraag me voor mijn zoon het volgende af. (Juf noemt hem een slimme kerel maar moet hard werken en wiskunde is zoals ik al zei een vak waar hij niet in uit blinkt).
Is de volgende route ook gebruikelijk ?
Tso daarna een schakeljaar (?) en daarna toch naar de universiteit (hoeveel jaar?)
Een schakeljaar is enkel als je een professionele bachelor haalt en dan een master aan de universiteit wil gaan doen. Maar het gebeurt veel, dus zeker geen slechte route. Een schakeljaar is wel heel zwaar!
Maar je kan met je Tso diploma rechtstreeks naar de universiteit. Het zal alleen hard werken worden.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
20-01-2021 13:45
Let daarmee op; burgie hier, en in mijn jaar (+ mijn praktijkgroep) zat er zo iemand die het toch maar gewaagd heeft. Ik dateer nog uit de tijd van toelatingsexamens, dus dat had hij ook gedaan en ook al was hij er door, hij is nooit doorheen zijn eerste kandidatuur geraakt. Het kan, uiteraard, maar TSO is geen goeie voorbereiding voor burgie (maar goed, op zich zijn enkel LaWi-8hr of WeW-8hr of GrWi-8hr de juiste voorbereiding voor burgie)
Ik zeg niet dat het de ideale richting is, ik zeg dat het kan.
Trouwens niet iedereen die 8 uur wiskunde doet (trouwens richting die eigenlijk niet meer bestaat, als er 8 uur gegeven worden is dat opgevuld met keuzeuren) in de latijn-wiskunde, Griek-wiskunde, wiskunde wetenschappen is ook geschikt om ir te worden, ook daar zullen er zijn die nooit door eerste Bachelor (zo heet dat tegenwoordig) geraken.
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
20-01-2021 14:03
Ik reageer zo op de andere reacties, maar ik vraag me voor mijn zoon het volgende af. (Juf noemt hem een slimme kerel maar moet hard werken en wiskunde is zoals ik al zei een vak waar hij niet in uit blinkt).
Is de volgende route ook gebruikelijk ?
Tso daarna een schakeljaar (?) en daarna toch naar de universiteit (hoeveel jaar?)
Hij kan nog heel hard evolueren, wie niet goed is in rekenen kan goed zijn in wiskunde. Kinderen die het moeilijker hebben in de lagere school en hebben moeten werken, doen het soms beter dan kinderen die overal doorheen vliegen en verwachten dat alles maar vanzelf blijft gaan. Tot ze stoten op hun gebrek aan weten hoe iets te leren.
Mijn jongste zoon is daar een voorbeeld van, heeft tot en met derde middelbaar weinig moeten doen, had daarnaast ook weinig motivatie, is heel vroeg beginnen puberen en ondanks heel verstandig (bevestigd door iqtest dyslexieonderzoek) is school een worsteling. In de vierdes serieus onderuit gegaan door zijn belabberde werkhouding, zijn idee dat hij niet kan studeren (zit vast in de redenering ofwel kan je iets, ofwel niet, maar iets leren is onmogelijk), en ze gaan me toch wel laten verder doen...Had een zwaar b-attest met clausulering voor elke aso richting op het einde van het vierde, wou absoluut zijn jaar dubbelen, maar na een paar maanden is toch het besef gekomen dat hij op zoek moest naar tso richting. Zit nu in zijn zesde jaar, compleet schoonmoe...met hangen en wurgen proberen we hem te motiveren om zijn jaar af te maken en toch dat diploma te halen. Verder studeren wil hij niet, hij wil vuilnisman worden....nu niets mis mee op zich...maar ik had het anders verwacht van een kind dat als kleuter kon lezen, lastige wiskundeoefeningen “ziet” en oplost op een tempo dat het duizelt voor mij.

Wil en motivatie doen veel, de puberteit is -ik denk meer bij jongens- een factor die niet te onderschatten is.
Als er geen echte reden is om te starten in een tso richting, zou ik dat niet doen. Misschien wel bij een kind dat niet zo talig is, maar eerder wel wiskundig. Of een kind dat uitgesproken interesse heeft voor techniek, wetenschap,...
JapjapII schreef:
20-01-2021 16:48
Ik zeg niet dat het de ideale richting is, ik zeg dat het kan.
Trouwens niet iedereen die 8 uur wiskunde doet (trouwens richting die eigenlijk niet meer bestaat, als er 8 uur gegeven worden is dat opgevuld met keuzeuren) in de latijn-wiskunde, Griek-wiskunde, wiskunde wetenschappen is ook geschikt om ir te worden, ook daar zullen er zijn die nooit door eerste Bachelor (zo heet dat tegenwoordig) geraken.
Ik ben me bewust van de switch van kandidaturen en ir-jaren naar de bachelor structuur; ik ben me ook bewust van de niveauverlaging die ook daar achter zit (en die we ooit nog bevochten hebben vanuit de studentenraden/verenigingen) :-).
Uiteraard, niet iedereen die 8hr wiskunde gedaan heeft, is geschikt als ir. Van de 9 uit mijn promotiejaar zijn er welgeteld 2 als ir afgezwaaid, en zijn er 2 nooit doorheen het toelatingsexamen geraakt. Het is geen garantie, wel de beste voorbereiding. In de huidige structuur is zelfs 6hr genoeg, maar de 8hr blijft nog steeds de beste voorbereiding. (8hr bestaat in onze school trouwens gewoon nog steeds zo te zien).
Enige punt dat ik maakte is dat TSO geen goeie voorbereiding is voor ir; het kan (alles kan), maar 't is uitzonderlijk. Zelfde als mensen die ir en arts combineren, of ir en fysica: ook die zijn er, maar ze zijn unicorns :)
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
20-01-2021 14:03
Ik reageer zo op de andere reacties, maar ik vraag me voor mijn zoon het volgende af. (Juf noemt hem een slimme kerel maar moet hard werken en wiskunde is zoals ik al zei een vak waar hij niet in uit blinkt).
Is de volgende route ook gebruikelijk ?
Tso daarna een schakeljaar (?) en daarna toch naar de universiteit (hoeveel jaar?)
Ik gok dat het dan vooral een jaar zelfstudie wordt.

Ik hoor hier en daar wel dat bepaalde ASO-scholen leerlingen die te weinig wiskunde hebben gehad begeleiden in 't 5de en 6de op woensdagnamiddag of met opdrachten thuis.
Maar of dat ook in TSO geldt weet ik niet.
Hangt waarschijnlijk ook van de richting af die hij doet én de leerkracht*.

Ik zou het - als het ooit zover komt - dus navragen op school.



*Als ie in 't 6de middelbaar een leerkracht heeft die enkel en alleen 3 of 4u Wiskunde geeft, wordt het moeilijk hem te begeleiden om opdrachten te maken voor 6 of 8u Wiskunde.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Helena_z schreef:
19-01-2021 22:07
Misschien lees ik verkeerd, maar ik heb nog nergens de vermelding gezien over de richting "moderne", waarbij je keuze kunt maken tussen moderne - talen, moderne - economie en moderne - wetenschappen. Ik meen me te herinneren dat je in de eerste graad enkel kiest voor moderne, waarna deze richting in de tweede & derde graad nog verder wordt uitgesplitst.

Ook deze richtingen zijn heel interessant in het hoger onderwijs, als je wat wil afstappen van wetenschappelijke richtingen & meer richting de bedrijfswereld gaat. Wat zoon betreft, zijn er dus nog meer opties dan "maar" humane wetenschappen & de sociaal-agogische sector.
Welke studierichtingen sluiten hier op de universiteit goed bij aan?
Alle reacties Link kopieren
JapjapII schreef:
19-01-2021 23:59
Het aantal uren wiskunde in het middelbaar is een goede voorspeller voor de slaagkansen aan de unief omdat het een vak is waar abstract denken belangrijk is en het hebben van de nodige dosis doorzettingsvermogen.
Mijn zonen zaten op een school waar je in het derde en vierde nog niet kon kiezen voor minder uur wiskunde, net om te vermijden dat er al te snel gekozen werd om die “lastige” wiskunde maar niet te doen. Iedereen had in 3 en 4 gewoon 5 uur wiskunde. Het uitstellen van die keuze vond ik wel goed. De wiskunde in 3 en 4 verandert ook wel, vooral het vierde jaar is een goede voorspeller voor wat erna.
Maar niet alleen wiskunde is een goede voorspeller voor de slaagkansen op de unief, klassieke talen zijn dat ook. Ook dat vraagt vooral doorzettingsvermogen en leert leren, zeker voor leerlingen waar het allemaal nogal vanzelf gaat.
De richting met de beste slaagkansen is trouwens Grieks-wiskunde.
Daarom gewoon voor die 5 uur wiskunde kiezen en ook dat latijn verder doen, na het derde of vierde jaar kunnen opnieuw keuzes gemaakt worden.
Er zijn trouwens ook sterke tso richtingen, die misschien minder geschikt zijn om een richting economie of rechten te gaan doen aan de unief, maar met een richting industriële wetenschappen, waar je dezelfde zware wiskunde krijgt als in de aso richtingen met zware wiskunde kan je (als je een sterke leerling bent), burgerlijk ir worden, of gewoon ir.
Dit wordt dus weinig gestimuleerd in andere richting, begrijp ik?
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
20-01-2021 00:06
Die "moderne" richting splitst inderdaad op ...

Richting Wetenschappen, Economie en Humane.
Waarbij het achtervoegsel Wiskunde of Talen tegenwoordig er pas officieel achteraan komt in 't 5de.

Maar dochter van opstartster wil persé Latijn verderzetten :-).


Zoon kan natuurlijk wel altijd kijken of Economie of Humane misschien zijn ding zijn :-) .
(Want als ie niet echt geïnteresseerd is in wiskunde, is de kans ook eerder beperkt dat loei-harde wetenschappen hem veel zeggen.)
Maar stel nu dat hij economie enorm interessant gaat vinden en daar verder in wil gaan op de universiteit, breekt het gebrek aan genoeg wiskunde hem dan op, op de universiteit?
Ik herinner me nog in Nederland dat degenen die ik kende en die verder economie wilden studeren op de hogeschool of uni niet echt goed waren in wiskunde en voor de minst zware vorm van wiskunde kozen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven