Werk & Studie alle pijlers

Belgen: belang van wiskunde secundair onderwijs

19-01-2021 20:17 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond

Heb even hulp/inzicht nodig van mensen uit België die verstand hebben van de verschillende studierichtingen op het secundair.

Dochter zit momenteel in het 2e jaar Latijn.
Gaat op zich prima, behalve wiskunde basis en verdieping, dat is op het randje.

Dochter wil volgend jaar de richting Latijn-wiskunde doen. Ze vindt wiskunde (ondanks haar niet zo schitterende resultaten) heel leuk. De uitdagingen, het zoeken naar oplossingen etc.
Ik vermoed natuurlijk dat er bij een richting als Latijn-wiskunde nog veel dieper in zal worden gegaan op de materie die ze nu niet goed beheerst. Ze maakt veel slordigheidsfoutjes (bv definitie niet volledig geleerd waardoor punten worden afgetrokken of een of andere formule vergeten te leren, dus ook de som niet op kunnen lossen tijdens de toets etc).
Tijdens het online oudercontact (10 minuten,slechte verbinding etc) kreeg ik ook niet genoeg tijd om te vragen wat ze kan verwachten als ze volgend jaar de richting Latijn-Wiskunde kiest. Hoe zwaar is die richting?
Het schijnt de richting te zijn die de beste slagingskans geeft op een universiteit, maar waarom is dat eigenlijk?
Wat stellen die andere richtingen dan voor?

Wat als je als kind gewoon geen wiskunde knobbel heeft (mijn zoon, 6 leerjaar basisschool)? Hoe kom je dan het aso door? Ben je genoodzaakt om dan 'maar' voor humane wetenschappen te kiezen en dan een carrière in de welzijns-/agogische sector te volgen, ook als jou dat niet trekt?
Gedwongen om jarenlang bijles wiskunde te volgen?

Wie maakt me wat wegwijs hierin?

Bedankt alvast
Alle reacties Link kopieren
JapjapII schreef:
20-01-2021 17:09
Hij kan nog heel hard evolueren, wie niet goed is in rekenen kan goed zijn in wiskunde. Kinderen die het moeilijker hebben in de lagere school en hebben moeten werken, doen het soms beter dan kinderen die overal doorheen vliegen en verwachten dat alles maar vanzelf blijft gaan. Tot ze stoten op hun gebrek aan weten hoe iets te leren.
Mijn jongste zoon is daar een voorbeeld van, heeft tot en met derde middelbaar weinig moeten doen, had daarnaast ook weinig motivatie, is heel vroeg beginnen puberen en ondanks heel verstandig (bevestigd door iqtest dyslexieonderzoek) is school een worsteling. In de vierdes serieus onderuit gegaan door zijn belabberde werkhouding, zijn idee dat hij niet kan studeren (zit vast in de redenering ofwel kan je iets, ofwel niet, maar iets leren is onmogelijk), en ze gaan me toch wel laten verder doen...Had een zwaar b-attest met clausulering voor elke aso richting op het einde van het vierde, wou absoluut zijn jaar dubbelen, maar na een paar maanden is toch het besef gekomen dat hij op zoek moest naar tso richting. Zit nu in zijn zesde jaar, compleet schoonmoe...met hangen en wurgen proberen we hem te motiveren om zijn jaar af te maken en toch dat diploma te halen. Verder studeren wil hij niet, hij wil vuilnisman worden....nu niets mis mee op zich...maar ik had het anders verwacht van een kind dat als kleuter kon lezen, lastige wiskundeoefeningen “ziet” en oplost op een tempo dat het duizelt voor mij.

Wil en motivatie doen veel, de puberteit is -ik denk meer bij jongens- een factor die niet te onderschatten is.
Als er geen echte reden is om te starten in een tso richting, zou ik dat niet doen. Misschien wel bij een kind dat niet zo talig is, maar eerder wel wiskundig. Of een kind dat uitgesproken interesse heeft voor techniek, wetenschap,...
Niet denigrerend naar arbeiders bedoeld maar is een tussenjaar waarin hij echt zwaar arbeiderswerk gaat doen geen optie om te kunnen ervaren hoe dat is.
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
20-01-2021 19:47
Niet denigrerend naar arbeiders bedoeld maar is een tussenjaar waarin hij echt zwaar arbeiderswerk gaat doen geen optie om te kunnen ervaren hoe dat is.
Mijn tip: ga druivenplukken.
Het duurt maar 3 weken, en dan heb je de rest van je leven respect voor mensen die lichamelijk werk doen.

aanvulling:
voor mensen met een soepele rug is het misschien niet zwaar, maar hij is vast geen balletdanser.
docotrandus wijzigde dit bericht op 20-01-2021 20:35
Reden: aanvulling
13.35% gewijzigd
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
20-01-2021 19:47
Niet denigrerend naar arbeiders bedoeld maar is een tussenjaar waarin hij echt zwaar arbeiderswerk gaat doen geen optie om te kunnen ervaren hoe dat is.
We hebben hem voorgesteld dat hij begint om in de zomervakantie als jobstudent daar te werken. Dat vindt hij wel een goed idee.
(Geen idee of dit kan trouwens. Nog iets om uit te zoeken.) misschien verandert hij nog van idee, misschien niet. Ik werk beroepshalve veel met arbeiders, dus ik kijk er helemaal niet op neer. Gelukkig zijn er trouwens mensen die ons vuilnis komen ophalen.
Ik heb wel ondervonden dat heel wat arbeiders een moeilijke schooltijd hebben doorgemaakt, bij velen is hun zelfvertrouwen daar serieus geraakt. Ik geef opleidingen en voor heel wat van deze mensen is dit aan het begin een hele stap om terug op “de schoolbanken” te zitten. Eenmaal ze ondervinden dat wij de zaken helemaal anders aanpakken dan zie je mensen ongelooflijk groeien. Mooi om mee te maken, alleen vaak triest om vast te stellen dat de mogelijkheden die mensen hebben vaak onontdekt bleven.
Wat ik ook erg vind om vast te stellen is dat veel arbeiders maar weinig arbeidsvreugde halen uit hun werk zelf. Wel uit de sociale contacten bv. maar zelden uit hun werk zelf.
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
20-01-2021 19:37
Dit wordt dus weinig gestimuleerd in andere richting, begrijp ik?
Dat durf ik niet te zeggen. Wel dat onderzoek aantoont dat veel uur wiskunde en/of klassieke talen je slaagkansen serieus verhogen.
Ik weet niet hoe ik linken moet leggen, maar surf eens naar “slaagkansen universiteit studierichting middelbaar”, je komt dan op een redelijk oud (2010) onderzoekt van de kul, o.a. van prof. Frank Verboven, daar vind je heel wat in terug.
Nu je kan het pad van je kinderen niet helemaal uittekenen, doe het stapje per stapje. Maar hen stimuleren om wel veel wiskunde en/ of een latijn/Grieks te doen houdt veel mogelijkheden open.
Alles hangt natuurlijk af van het kind zelf, ik heb alleen zonen die school een vervelende bijkomstigheid vinden, toen ze 14-16 waren was stimulans nodig. Bij de ene werkte op zijn eergevoel spelen (is nogal competitief aangelegd), bij de andere werkte hem (minstens het gevoel) van autonomie te geven met de nodige stimulerende babbeltjes onderweg. Beide nu aan de unief, maar ook dat is nog altijd redelijk bijkomstig. (Wat ik trouwens heel jammer vind) . Bij de derde nog niet gevonden hoe we hem kunnen stimuleren.
Er zullen ook kinderen zijn die je moet afremmen...
Alle reacties Link kopieren
docotrandus schreef:
20-01-2021 20:34
Mijn tip: ga druivenplukken.
Het duurt maar 3 weken, en dan heb je de rest van je leven respect voor mensen die lichamelijk werk doen.

aanvulling:
voor mensen met een soepele rug is het misschien niet zwaar, maar hij is vast geen balletdanser.
Misschien is dit een goede tip. Zal het hem voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
20-01-2021 19:47
Niet denigrerend naar arbeiders bedoeld maar is een tussenjaar waarin hij echt zwaar arbeiderswerk gaat doen geen optie om te kunnen ervaren hoe dat is.
Of gewoon eender welk werk.
Het hoeft nog niet persé zwaar fysiek te zijn.

Ik kan me voorstellen dat iemand die school hartsgrondig beu is ook gewoon geen zin heeft om na te denken over een eventuele verdere studie.

Liever dat ie dan nu een break van 1 of 2 jaar neemt en misschien nadien iets gaat studeren dat ie écht overtuigd wil, dan dat ie eerst 1 of 2 jaar iets tegen zin gaat proberen half tegen zijn zin en het geld (nutteloos) buitengooit en het na 2 jaar hélemaal zat is.


Ook van in een kroeg werken of in de verkoop - eens Corona voorbij is - leer je dingen en leer je jezelf misschien kennen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
M.b.t. druivenplukken: ik heb dat eens gedaan via een organisatie "appellation contrôlé" en die organiseerde een bus vanuit nederland, en het was best gezellig bij de boer. Nou scheelde het dat er dus ook andere nederlanders waren, en ik goed frans sprak en destijds een jonge god was.

Als je wilt ontdekken wat je kunt en leuk vindt, zijn de adviezen van wissewis beter.

Druivenplukken was leuk voor 1 keer, maar ik ben blij dat ik zoiets niet mijn hele leven hoef te doen.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
docotrandus schreef:
20-01-2021 09:49
Want de computer geeft altijd het goede antwoord.

Maar hoe weet je dan of de computer de goede dingen uitrekent?
Ik heb een vrij brede studie gedaan, waarbij meer soorten onderzoek aandacht gekregen dan alleen statistisch. De vereiste kennis op dat gebied was dus heel erg laag, hoewel veel medestudenten alsnog het vak niet haalden op mysterieuze wijze. Als je netjes de beslisboom afgaat, kun je prima uitzoeken welke statistische toets je nodig hebt en welke p goed genoeg is en dergelijke. En als ik de computer dan niet kan vertrouwen om het uiteindelijke rekensommetje te maken, waar kan ik een computer dan nog wel voor vertrouwen, de letterlijke vertaling is immers rekenaar? Besides ik bedoel ook meer om het vak te halen en daarna er nooit weer aan terug te denken, misschien als je er ooit echt iets mee wil gaan doen dat het handig is om de wiskunde erachter te begrijpen. Ik ken zelfs mensen die niet eens basisstatistiek hoeven te volgen en dus helemaal nooit weer wiskunde tegenkomen.

Of misschien onderschat ik mijn eigen wiskundige basis en zat er meer wiskunde in dan ik denk/dacht.
Alle reacties Link kopieren
BrightonRock schreef:
21-01-2021 00:09
Ik heb een vrij brede studie gedaan, waarbij meer soorten onderzoek aandacht gekregen dan alleen statistisch. De vereiste kennis op dat gebied was dus heel erg laag, hoewel veel medestudenten alsnog het vak niet haalden op mysterieuze wijze. Als je netjes de beslisboom afgaat, kun je prima uitzoeken welke statistische toets je nodig hebt en welke p goed genoeg is en dergelijke. En als ik de computer dan niet kan vertrouwen om het uiteindelijke rekensommetje te maken, waar kan ik een computer dan nog wel voor vertrouwen, de letterlijke vertaling is immers rekenaar? Besides ik bedoel ook meer om het vak te halen en daarna er nooit weer aan terug te denken, misschien als je er ooit echt iets mee wil gaan doen dat het handig is om de wiskunde erachter te begrijpen. Ik ken zelfs mensen die niet eens basisstatistiek hoeven te volgen en dus helemaal nooit weer wiskunde tegenkomen.

Of misschien onderschat ik mijn eigen wiskundige basis en zat er meer wiskunde in dan ik denk/dacht.
Dit herken ik ook!
Mensen die de universiteit hebben afgerond maar nauwelijks wiskunde op de middelbare school hebben gevolgd of daar gewoon niet goed genoeg in waren (Nederland).
Dat verschil tussen Nederland en Belgie mbt het belang van wiskunde op de middelbare school en de slagingskansen wil ik begrijpen.
Hanaa schreef:
20-01-2021 19:47
Niet denigrerend naar arbeiders bedoeld maar is een tussenjaar waarin hij echt zwaar arbeiderswerk gaat doen geen optie om te kunnen ervaren hoe dat is.
Het kan ook anders uitdraaien.
Toen ik op mijn zestiende 's weekends in de bakkerij ging werken fleurde ik net op, zelfs al waren het nachten van tien of twaalf uur, toch leken ze korter te duren dan zo'n eindeloze schooldag.
Voor sommigen is ons onderwijssysteem gewoon ongeschikt.
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
21-01-2021 08:26
Het kan ook anders uitdraaien.
Toen ik op mijn zestiende 's weekends in de bakkerij ging werken fleurde ik net op, zelfs al waren het nachten van tien of twaalf uur, toch leken ze korter te duren dan zo'n eindeloze schooldag.
Voor sommigen is ons onderwijssysteem gewoon ongeschikt.
Er zijn voorbeelden genoeg van mensen die met een omweg uiteindelijk hele goede carrières hebben opgebouwd.
Een oud-vriendin in Nederland (havo, agogische richting op het hbo) heeft een bedrijf opgezet met intussen 20 man onder zich en een paar x bovenmodaal inkomen per jaar. (Dat allemaal zónder wiskunde).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar wil toch graag reageren.

Uit je eerste post lees ik dat ze vooral moeite met het vanbuiten leren van definities en formules. Ik herken dit probleem wel van vroeger, ik verloor hier ook vaak punten op terwijl de wiskunde zelf geen probleem was. Ik heb ook getwijfeld om van studierichting te veranderen, maar ben heel blij dat ik dit uiteindelijk niet gedaan heb. Nu heb ik een PhD diploma in een wiskundig topic.

Ik wil maar zeggen, het is frustrerend dat in de eerste jaren van het middelbaar er zo veel belang aan het vanbuiten blokken wordt gehecht... Dit is niet de essentie van wiskunde. Maar het wordt beter! Hoe verder in de opleiding, hoe meer het gebruik van een formularium wordt toegestaan en hoe vlotter het gaat.

Dus als je dochter vooral punten verliest door het vergeten van formules en definities, zou ik nog even afwachten. Zeker omdat dit is wat ze zelf wil. Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
BrightonRock schreef:
21-01-2021 00:09
Ik heb een vrij brede studie gedaan, waarbij meer soorten onderzoek aandacht gekregen dan alleen statistisch. De vereiste kennis op dat gebied was dus heel erg laag, hoewel veel medestudenten alsnog het vak niet haalden op mysterieuze wijze. Als je netjes de beslisboom afgaat, kun je prima uitzoeken welke statistische toets je nodig hebt en welke p goed genoeg is en dergelijke. En als ik de computer dan niet kan vertrouwen om het uiteindelijke rekensommetje te maken, waar kan ik een computer dan nog wel voor vertrouwen, de letterlijke vertaling is immers rekenaar? Besides ik bedoel ook meer om het vak te halen en daarna er nooit weer aan terug te denken, misschien als je er ooit echt iets mee wil gaan doen dat het handig is om de wiskunde erachter te begrijpen. Ik ken zelfs mensen die niet eens basisstatistiek hoeven te volgen en dus helemaal nooit weer wiskunde tegenkomen.

Of misschien onderschat ik mijn eigen wiskundige basis en zat er meer wiskunde in dan ik denk/dacht.
Die computer weet natuurlijk niet of u goed in de beslisboom gekeken heeft.
En ik zou verwachten dat als u de statistische toetsen begrijpt, u geen beslisboom meer nodig heeft.
Dus mij lijkt uw werk niet erg wiskundig.

Dat betekent niet dat u uw werk niet goed doet natuurlijk.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
volta schreef:
21-01-2021 09:41
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar wil toch graag reageren.

Uit je eerste post lees ik dat ze vooral moeite met het vanbuiten leren van definities en formules. Ik herken dit probleem wel van vroeger, ik verloor hier ook vaak punten op terwijl de wiskunde zelf geen probleem was. Ik heb ook getwijfeld om van studierichting te veranderen, maar ben heel blij dat ik dit uiteindelijk niet gedaan heb. Nu heb ik een PhD diploma in een wiskundig topic.

Ik wil maar zeggen, het is frustrerend dat in de eerste jaren van het middelbaar er zo veel belang aan het vanbuiten blokken wordt gehecht... Dit is niet de essentie van wiskunde. Maar het wordt beter! Hoe verder in de opleiding, hoe meer het gebruik van een formularium wordt toegestaan en hoe vlotter het gaat.

Dus als je dochter vooral punten verliest door het vergeten van formules en definities, zou ik nog even afwachten. Zeker omdat dit is wat ze zelf wil. Veel succes!
Ik weet niet hoe dat in België is, maar ik heb nauwelijks definities geleerd bij wiskunde.
(natuurlijk leerde ik dingen als wortel en afgeleide en integraal, maar een timmerman zal ook geen moeite hebben om een schroef en een spijker te onderscheiden)
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
docotrandus schreef:
21-01-2021 11:54
Ik weet niet hoe dat in België is, maar ik heb nauwelijks definities geleerd bij wiskunde.
(natuurlijk leerde ik dingen als wortel en afgeleide en integraal, maar een timmerman zal ook geen moeite hebben om een schroef en een spijker te onderscheiden)
Zeker in het lager middelbaar moesten wij een hele lijst definities uit het hoofd leren.
Ik herinner mij ook dat nieuwe hoofdstukken begonnen met het blokken van alle nieuwe formules, en we dan pas leerden werken met deze formules. Het gevolg was dus slechte resultaten op de toetsen 'formules blokken' en goede resultaten op de toeten 'formules toepassen'. Enorm frustrerend vond ik dat!
Soms vraag ik mij af of de leerkracht zelf wel helemaal mee was :-P
Alle reacties Link kopieren
docotrandus schreef:
21-01-2021 11:51
Die computer weet natuurlijk niet of u goed in de beslisboom gekeken heeft.
En ik zou verwachten dat als u de statistische toetsen begrijpt, u geen beslisboom meer nodig heeft.
Dus mij lijkt uw werk niet erg wiskundig.

Dat betekent niet dat u uw werk niet goed doet natuurlijk.
Mijn werk is ook absoluut niet wiskundig. Ik wilde alleen maar aangeven dat het zeker mogelijk is om de universiteit te doorlopen zonder diepgravende wiskundige kennis.
En nou ja, ook zonder beslisboom kan je een fout maken natuurlijk. Het is gewoon dom als iemand ondanks de beslisboom een test gaat gebruiken die alleen geschikt is bij meer dan 30 proefpersonen als je er maar 10 hebt. Ik weet niet of wiskundig inzicht in de testen dan gaat helpen.

Ik zou overigens wel altijd aanraden om zoveel wiskunde als mogelijk te doen hoor, het helpt je toch een bepaalde manier van denken te ontwikkelen. Het is ook nooit een slecht idee om je zo breed mogelijk te ontwikkelen op die leeftijd en als ze wel iets wil doen waar wiskunde voor noodzakelijk is, wat nog best veel is, dan kan dat nog. Ik ben het ook eens met andere reageerders: als ze punten laat liggen op het leren van formules dan heeft dat ook niks te maken met haar wiskundig inzicht. Ik heb nog nooit het nut gezien van dom formules leren, het gaat er uiteindelijk toch om dat je weet hoe je ze moet gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
volta schreef:
21-01-2021 12:07
Zeker in het lager middelbaar moesten wij een hele lijst definities uit het hoofd leren.
Ik herinner mij ook dat nieuwe hoofdstukken begonnen met het blokken van alle nieuwe formules, en we dan pas leerden werken met deze formules. Het gevolg was dus slechte resultaten op de toetsen 'formules blokken' en goede resultaten op de toeten 'formules toepassen'. Enorm frustrerend vond ik dat!
Soms vraag ik mij af of de leerkracht zelf wel helemaal mee was :-P
En bewijzen! Altijd idioot gevonden, het kunnen toepassen is zoveel belangrijker en door ze veel te gebruiken leer je formules vanzelf van buiten.
Wijndruifje schreef:
22-01-2021 06:13
En bewijzen! Altijd idioot gevonden, het kunnen toepassen is zoveel belangrijker en door ze veel te gebruiken leer je formules vanzelf van buiten.
Als je bewijzen moet blokken, dan weet je dat je niet goed bezig bent; als je ze begrijpt, dan is dat bewijs niet moeilijk.

Wij kregen dan ook nooit de vraag gegeven bewijzen te reproduceren; altijd om nieuwe stellingen te bewijzen of te ontkrachten.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
22-01-2021 11:28
Als je bewijzen moet blokken, dan weet je dat je niet goed bezig bent; als je ze begrijpt, dan is dat bewijs niet moeilijk.

Wij kregen dan ook nooit de vraag gegeven bewijzen te reproduceren; altijd om nieuwe stellingen te bewijzen of te ontkrachten.
Veel betere vraag inderdaad, zo zie je of de student inzicht heeft.
In mijn geval: neen. 6u wiskunde en nadien ingenieursopleiding was mijn grootste vergissing ooit, ik snap nog steeds niet hoe ik dat diploma gehaald heb.

On topic: 6u of meer wiskunde is helaas wel nodig als voorbereiding op de technische richtingen. Voor de andere richtingen is statistiek wel belangrijk, maar daar kom je met 4u wiskunde ook wel.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
22-01-2021 11:28
Als je bewijzen moet blokken, dan weet je dat je niet goed bezig bent; als je ze begrijpt, dan is dat bewijs niet moeilijk.

Wij kregen dan ook nooit de vraag gegeven bewijzen te reproduceren; altijd om nieuwe stellingen te bewijzen of te ontkrachten.
Hier moest ik de stellingen en bewijzen woord voor woord kunnen reproduceren.
Zelfs over de plaatsing van een komma of "een" versus "het" werd gemiereneukt.

Dat klakkeloos reproduceren kon ik niet.
Einde verhaal in 3 Economie-Wiskunde dus.


In TSO was de Wiskunde veel meer toepassen.
Dat lag me beter.


(Ik heb die ondingen ook eindeloos mogen overschrijven.
Elke stelling die je fout had op een test kon je - recht uit je boek - tegen de volgende les 10 keer overpennen als extra sanctie. Met 1 keer het bewijs erbij.
Precies alsof ik na 3 keer nog wist wat ik eigenlijk aan 't schrijven was.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
22-01-2021 17:53
Hier moest ik de stellingen en bewijzen woord voor woord kunnen reproduceren.
Zelfs over de plaatsing van een komma of "een" versus "het" werd gemiereneukt.

Dat klakkeloos reproduceren kon ik niet.
Einde verhaal in 3 Economie-Wiskunde dus.


In TSO was de Wiskunde veel meer toepassen.
Dat lag me beter.


(Ik heb die ondingen ook eindeloos mogen overschrijven.
Elke stelling die je fout had op een test kon je - recht uit je boek - tegen de volgende les 10 keer overpennen als extra sanctie. Met 1 keer het bewijs erbij.
Precies alsof ik na 3 keer nog wist wat ik eigenlijk aan 't schrijven was.)
Wij hebben in 5LaWi/WeWi-8hr één keer vervanging gehad door zo'n type. Na dag 3 gezamelijk met de klas + de 6de jaars naar directie gestapt, dag 4 moest ze al niet meer terug komen en dag 5 stond de directie voor de komende 1,5 week zelf voor de wiskunde-klas. Als de verzamelde wiskundige bollebozen van je school zo'n signaal geven, dan doen ze daar typisch wel iets mee. Enfin, bij ons toch :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven